V hlavnej úlohe sú sólisti opery, s ktorými divadlo nečakane zrušilo interné zmluvy.
Zápornou postavou tohto príbehu by podľa správ v médiách mal byť generálny riaditeľ divadla Matej Drlička, ktorý zrušenie pracovných pomerov inicioval. Vo vedľajších úlohách vystupujú známi umelci i politickí činitelia.
Dianie sprevádza množstvo emócií, padajú obvinenia z nezákonných postupov, v divadle hustne atmosféra a ozývajú sa hlasy žiadajúce Drličkov odchod.
Do sporu sa zatiaľ príliš nezapája ministerka kultúry Natália Milanová. SND je pritom v jej gescii, a ak môže niekto celú situáciu rozuzliť, tak práve ona.
Napokon, poslanci ju pozvali aj na rokovanie výboru pre médiá a kultúru, ale neprišla. Odpovede na svoje otázky aj preskúmanie výpovedí od nej budú teda požadovať písomne.
Napätie okolo diania v divadle eskalovalo v polovici apríla, keď verejne vystúpili nespokojní sólisti Opery SND. Divadlo s nimi totiž rozviazalo interné pracovné zmluvy a navrhlo im ďalšiu spoluprácu externou formou.
Táto „zmena spolupráce“ sa týkala trinástich interných sólistov. Šiesti z nich ponuku externých zmlúv od divadla neprijali a podľa Drličkových slov si vypýtali výpovede, hoci divadlo s nimi chcelo ukončiť pracovné pomery dohodou.
Najvýraznejšie zarezonoval odchod sopranistky Ľubice Vargicovej, ktorá spievala napríklad Violettu v obľúbenej Verdiho La Traviate. Tú, mimochodom, divadlo v novom naštudovaní uviedlo po jej októbrových premiérach len desaťkrát.
Odišli tiež Ľudovít Ludha, Jana Juríčková, Ivan Ožvát, Sergej Tolstov a Ján Ďurčo.
Vargicová svoje rozhodnutie odísť vysvetlila tým, že externé zmluvy, ktoré im divadlo ponúklo, boli nevýhodné a neobsahovali garantovaný zoznam presných dátumov predstavení, v ktorých by speváci mali účinkovať.
Sólisti sa vyjadrili, že ich konanie divadla voči nim mrzí. A znepokojujú ich aj obavy o budúcnosť Opery SND. Sťažujú sa na nekoncepčné vedenie opery, znižujúci sa počet hracích dní aj na to, čo sa javí ako najväčší problém opery – klesajúcu návštevnosť.
Riaditeľ divadla argumentuje hracím plánom divadla na budúcu sezónu. Tvrdí, že po jeho zostavení si uvedomili, že niektorí ľudia budú obsadení len v šiestich či siedmich predstaveniach. Prirodzene preto usúdili, že sa divadlu neoplatí platiť ich ako interných zamestnancov.
Drlička prebral divadlo začiatkom roka 2021 v zlej finančnej kondícii a uprostred covidovej uzávery. Spolu so svojím tímom vypracoval krátko po svojom nástupe ozdravný plán, na základe ktorého od ministerstva kultúry dostal pre divadlo ďalšie peniaze.
V inštitúcii zároveň podľa riaditeľa museli nastúpiť efektivita a hospodárnosť, ktoré sa prejavili ako redukcia súboru operných sólistov. Ten sa mal z pôvodných 27 členov zúžiť približne na polovicu.
Riaditeľ má argument aj na nízky počet operných predstavení. Môže za to zatvorenie historickej budovy SND v centre Bratislavy, v ktorej sa už pre zlý technický stav nemohli konať predstavenia, v novej budove sa tak opera delí o scénu aj s baletom.
Umelci Drličkovi vyčítajú aj prenájmy historickej budovy SND jeho agentúrou Viva musica! po tom, čo budovu pre potreby divadla zatvoril, či obsadzovanie jeho partnerky Andrey Kučerovej ako externej sólistky v kontraste so zužovaním interného súboru.
Rokovanie parlamentného výboru pre kultúru dopadlo jednoznačne. „Nenašiel sa tam jediný človek, ktorý by bol stál za Drličkom,“ oznámil vyhodený sólista Ludha svojim kolegom z divadla na verejnom odpočte za minulý rok krátko po výbore.

Prenajímatelia si museli vždy priniesť vlastnú techniku, agregáty, osvetlenie aj ozvučenie. Budovu čaká veľká rekonštrukcia.
Práve na tomto verejnom odpočte na pôde SND sa stalo to, čo niektoré bulvárne médiá zo záznamu vystrihli a opísali ako šokujúce.
Vyhodení sólisti sa sťažovali na to, ako sa k nim vedenie divadla zachovalo, na čo herci činohry vyhlásili, že v živote nezažili lepšie vedenia divadla. Operným sólistom herec Jozef Vajda odkázal, že so svojou nespokojnosťou nie sú v divadle väčšinou.
Vyhodení sólisti strávili v divadle desiatky rokov a svoj odchod z Národného divadla si určite nepredstavovali tak, že im budú ponúknuté nejasné externé zmluvy.
S takmer mesačným odstupom včera o tejto téme pokračovalo zasadnutie parlamentného výboru, na ktorom sa zúčastnil aj predseda NR SR Boris Kollár.
Sám skonštatoval, že dianie v opere prinieslo napätie a rozdelenie do kultúrnej obce, a podotkol, že by si rád osobne vypočul aj druhú stranu sporu. Celý postup reorganizácie opery považuje za dôležité dôkladne preskúmať.
Vyjadrenia, podľa ktorých by nikto nestál za Drličkom, sa už v stredu nejavili až také aktuálne. Predseda parlamentu síce povedal, že ak by sa rozprávanie vyhodených sólistov ukázalo ako pravdivé, veľmi by ho to mrzelo, ale zároveň viackrát podotkol, že nechce ísť proti Drličkovi.
„Rešpektujem rozhodnutie nového vedenia inštitúcie, ktoré sa rozhodlo robiť to moderne a európsky. Ak má oporu vo vedení ministerstva kultúry, asi nám neprináleží hodnotiť novú koncepciu divadla, ale prináleží nám skúmať, ako sa to vykonalo,“ vyhlásil.
Ministerka kultúry do tejto veci od začiatku nechce zasahovať. „Všetci dobre vieme, že táto téma je do veľkej miery aj témou emócií, a to posledné, čo má ministerstvo robiť, je zasahovať do vecí, ktoré sú plne v rukách manažmentu,“ povedala ešte začiatkom mája.
Rozviazanie pracovných pomerov Kollár považuje za „nie úplne transparentné“. K prevereniu rozviazania pracovných pomerov, ale aj preskúmaniu zmlúv s agentúrami, ktoré zastupujú externých spevákov, smerovalo aj uznesenie, ktoré poslanci schválili jednomyseľne.
Rozviazanie zmlúv má na základe uznesenia preskúmať do 1. júna ministerka kultúry. „Chceme, aby sa k tomu pani ministerka postavila zodpovedne a aby na základe faktov konala,“ dodala podpredsedníčka výboru Jana Žitňanská. Cieľom poslancov je aj to, aby sa situácia v opere stabilizovala a nezopakovala sa o krátky čas napríklad v balete.
Od ministerky zároveň žiadajú, aby do 30. júna zabezpečila v divadle audit aj aby výboru predložila ozdravný plán divadla, na základe ktorého robí Drlička v inštitúcii reformy. Zároveň chcú pozastaviť akékoľvek ďalšie prepúšťanie zamestnancov SND až do ukončenia kontrol.
Na postupy v správe divadla by sa podľa poslancov mal pozrieť aj Najvyšší kontrolný úrad. Poslanci by chceli, aby preveril najmä externé dodávateľské zmluvy a aby tak urobil do konca júla.
„Bezodkladne vašu žiadosť vybavím. Budem kontaktovať šéfa NKÚ, ale neviem zabezpečiť, že to NKÚ urobí do toho dátumu, o ktorý žiadate,“ reagoval na žiadosť poslancov Kollár.
Poslanci by sa chceli dianiu v divadle znovu venovať v auguste, keď už budú mať v rukách výsledky všetkých kontrol.
Aká bude ďalšia budúcnosť Opery Slovenského národného divadla a aká má byť podoba opernej scény, ktorá môže o sebe sebavedome hovoriť, že je slovenská a národná?
Je pravdou, že dobré reformy a vedenie s jasnou víziou sú tým, čo Slovenské národné divadlo teraz veľmi potrebuje. Možno ešte viac po dvoch rokoch pandémie, keď si diváci odvykli chodiť do divadla.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.