Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Naše školy Rodina
21. september 2021

Žiaci v karanténe

Doma sú už tisíce detí. Rodičia žiadajú zmenu pravidiel

Prešli dva týždne od začiatku školského roka a doma sa už podľa údajov spred týždňa dištančne vzdeláva 27 570 detí, čo sú 4 percentá zo všetkých žiakov.

Doma sú už tisíce detí. Rodičia žiadajú zmenu pravidiel

FOTO TASR – Radovan Stoklasa

Aktuálne platí, že ak bol žiak označený len ako úzky kontakt niekoho mimo školy, do karantény ide len tento žiak a nie jeho trieda. Ak žiak s podozrením na ochorenie COVID-19 absolvuje PCR test a výsledok je negatívny, rodič informuje školu, a ak žiak neprejavuje klinické príznaky, po 7 dňoch môže byť karanténa ukončená a žiak nastupuje do školy.

Ak mu vyjde test pozitívny, rodič informuje školu a žiak pokračuje v izolácii pod dozorom pediatra, ktorý rozhoduje o jej ukončení. Škola prechádza do oranžovej fázy školského semafora.

Ak nastane situácia, že v triede sa objaví pozitívny žiak, aj naďalej platí, že celá trieda zostáva doma. Rodičia upozorňujú na nelogické opatrenie, keď ostatní súrodenci i rodičia v karanténe nie sú a môžu chodiť ďalej do školy a do práce.

„Súrodenci a rodičia sú v tomto prípade iba takzvaný kontakt kontaktu, a teda podľa vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva neboli v priamom kontakte s pozitívnou osobou, a teda sa na nich karanténne opatrenie nevzťahuje. V prípade, že by sa u žiaka v karanténe potvrdilo ochorenie COVID-19, členovia domácnosti idú do karantény a sú označení ako úzke kontakty, žiak ostáva v domácej izolácii,“ objasňuje pre Postoj ministerstvo školstva.

Natália P. je mamou dvoch dcér a aktuálne tiež prežíva situáciu, že dcéra piatačka zostala zo dňa na deň doma. Chce zostať v anonymite, lebo vyjadrovať sa k aktuálnym opatreniam považuje za citlivú tému. „Ako rodičovi mi chýbali plnohodnotné informácie, napríklad kópia nariadenia Úradu verejného zdravotníctva s dátumami, odkedy je karanténa, kedy bol posledný kontakt dieťaťa s pozitívnou osobou, kto bol pozitívnou osobou, či dieťa alebo učiteľ, nakoľko vníma rozdiel v pravdepodobnosti prenosu z učiteľa na dieťa či z dieťaťa na dieťa a taktiež či je to dieťa naozaj bezprostredný kontakt, napríklad že sedí s mojím dieťaťom, alebo je to spolužiak, s ktorým netrávi veľa času,“ vysvetľuje pre Postoj.

Problém vidí aj v tom, že OČR sa týka len detí do 11 rokov a napríklad piataci, ktorí dovŕšia vek 11 rokov v prvom polroku školského roka, sa ešte len zoznamujú s fungovaním na druhom stupni. Ak také dieťa ide do karantény, je lepšie, ak jeden rodič môže ostať doma a v prípade potreby zabezpečiť podporu pri technických problémoch s výučbou a taktiež aj obed. S manželom sa teda museli zariadiť, aby bol jeden z nich doma.

Aktuálna vyhláška ku karanténe detí nie je podľa Natálie celkom logická: „Z môjho pohľadu by bolo logickejšie zamerať sa na naozaj úzke kontakty, deti, ktoré sa bezprostredne spolu hrajú, sedia v lavici, ideálne zabezpečiť priamo na škole otestovanie celej triedy a v prípade, ak sú deti negatívne, umožniť im čo najskôr prezenčnú výučbu. Predpokladám, že karanténa sa určite bude ešte opakovať, preto by bolo dobré sa z každej jednej situácie poučiť v záujme toho, aby mohli byť deti čo najviac v škole.“

Na konci leta dával minister školstva vyhlásenia, že už k celoplošnému zatváraniu škôl nedôjde. Bola v tom istá nádej, že už nebude dôvod využiť deti ako systémové protipandemické opatrenie. Ale ešte sa ani poriadne nerozbehol školský rok a už pribúdajú počty žiakov, ktorí opäť sedia doma s neistotou, kedy a na ako dlho sa vrátia do svojich tried.

Na dištančné vzdelávanie prešlo k minulému pondelku 884 tried, čo je 2,3 percenta z celkového počtu 38 149 tried. Dáta poskytlo Postoju ministerstvo školstva na základe výstupov z formulára „Týždenné hlásenie škôl podľa ŠKOLSKÉHO SEMAFORA“, ktoré sa vyhodnocujú každý pondelok (o aktualizovanom počte za včerajšok nás ministerstvo zatiaľ neinformovalo).

Sú to však len počty na základe dát, ktoré nahlasujú samotné školy. Do Školského semfora je zapojených tak 70-80% škôl, žiakov v karanténe môže byť reálne o niečo viac.

Vyhláška Úradu verejného zdravotníctva, ktorá stanovovala školskú karanténu pôvodne na 14 dní, síce skrátila karanténu na 10 dní, ale aj to znamená citeľný výpadok z rutiny vyučovania. Navyše na mieste je obava, koľkokrát sa karanténa v jednej triede počas jesene zopakuje.


Rodičia sú nahnevaní

Lucia D. je učiteľkou na jednej z bratislavských základných škôl a mamou takmer 13-ročnej dcéry, ktorá skončila po pár dňoch v škole v karanténe. Nielen v mene svojej dcéry sa Drusková rozhodla ozvať s ráznym apelom na úrad hygieny i Ligu pre duševné zdravie.

Od stretnutia jej dcéry s pozitívnym uplynulo už päť dní, dcéra nemá žiadne príznaky, dospelí členovia domácnosti sú očkovaní a napriek tomu je podľa aktuálnej vyhlášky doma. „Dcéra mala dostať druhú dávku vakcíny práve nasledujúci deň po oznámení karantény. Pediatrička nám oznámila, že dcéra nemôže vychádzať 14 dní z domu ani v prípade negatívneho PCR testu na ôsmy deň po kontakte. Prepáčte, ale zdá sa mi to proti zdravému rozumu... Naozaj je nevyhnutná karanténa a s ňou spojená dištančná výučba, keď deti žijú v domácnostiach, kde sú rodičia a slabší zaočkovaní? Prosím Vás a žiadam o prehodnotenie opatrení,“ píše vo svojom nahnevanom liste na príslušné inštitúcie.

FOTO TASR – Roman Hanc

Nastavené opatrenia hnevajú aj mnohých ďalších rodičov. Občianske združenie Rodičia nepovažuje 10-dňovú karanténu za dostatočné riešenie. Upozorňujú, že týmto spôsobom môžu školy uviaznuť v kolotoči karantén.

„Nerozumieme, prečo sa môžu žiaci testovať až na piaty deň a aj v prípade negatívneho testu musia ešte dva dni ostať doma. Na základe doterajších skúseností počas pandémie už vieme o preukázateľne negatívnych vplyvoch izolácie na fyzické a duševné zdravie detí a mládeže, ktoré navyše prevyšujú dôsledky samotného ochorenia COVID-19. Ak k tomu pridáme aj objektívne negatívne dosahy na ich vzdelanie, musí nám byť jasné, že každý zbytočný deň karantény je prehrou pre deti aj pre nás… Čím dlhšia je hrozba karantény, tým nižšia je motivácia rodičov deti testovať. Odporúčame preto v prípade pozitívneho testu okamžité potvrdenie výsledku PCR testom a čo najskorší prístup pre dotknutý kolektív k PCR/LAMP testom, po ktorých by sa mali v prípade negatívneho výsledku okamžite vracať do škôl,“ píše sa v ich vyhlásení.

Rezortu školstva sme sa opýtali, či sa bude prípadne prehodnocovať a skracovať 10-dňová karanténa v prípade pozitívneho žiaka v triede, keďže prax ukazuje, že na dištančnom štúdiu sú už stovky tried. Dostali sme odpoveď, že aktuálne stále platí, že osoby, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na COVID-19 počas obdobia dvoch dní pred jej testovaním alebo objavením sa prvých klinických príznakov, musia ísť do karantény na 10 dní od posledného kontaktu s pozitívnou osobou.

„Pokiaľ výsledok RT-PCR testu vykonaného najskôr v 5. deň karantény je negatívny a osoba nemá žiadne príznaky COVID-19, karanténa môže byť ukončená po 7 dňoch,“ píše ministerstvo.

Inzercia

Predčasné ukončenie karantény po otestovaní PCR testom sa však v karanténe v praxi nevyužíva, čo potvrdzujú rodičia, ktorí už majú deti doma. Žiaci ostávajú doma celých desať dní, lebo PCR testovanie detí je na dobrovoľnosti a pleciach rodičov.

Z oslovených rodičov, ktorí už majú deti doma, nikto nedostal možnosť skrátiť si karanténu negatívnym výsledkom PCR testu. Niektorí rodičia na testovanie išli vo vlastnej réžii len pre vlastnú informáciu, aby sa dieťa mohlo ísť aspoň zahrať na ulicu a neohrozilo ďalších členov rodiny.

Nelogické riešenia

Pri mladších deťoch si nariadenú karanténu odnesú najmä rodičia, ktorí musia narýchlo hľadať spôsoby, ako zvládnuť svoju prácu, a tiež učitelia prvostupniari, pre ktorých je učiť deti čítať, písať a počítať v online priestore opäť veľkou výzvou.

Tisíce detí na druhom stupni v tínedžerskom veku sú opäť izolované zo svojich kolektívov a pred nimi je opäť vízia depresívnej jesene medzi štyrmi stenami a neistota, čo bude ďalej.

Keby išlo len o desať dní s vidinou, že si to treba odkrútiť a potom sa bez prerušenia vrátia do školy, nešlo by o veľký problém. Dnes však nikto nemá záruku, či sa po návrate do triedy o tri dni situácia nezopakuje a po ďalšom pozitívnom prípade – ktorých bude na celom Slovensku prudko pribúdať – opäť nepôjde do karantény celý kolektív.

FOTO TASR – Ján Krošlák

Veronika S. je učiteľkou na jednej z bratislavských základných škôl a zároveň je mamou šiestich detí. Na škole, kde učí, sú už tri triedy v karanténe, doma zostala aj jej dcéra, ktorá navštevuje tretí ročník základnej školy. Mala „šťastie“, že ochorel aj jej najstarší syn, ktorý pomohol sestre pripojiť sa na online hodiny aj s úlohami, kým ona chodila do práce.

„Dcérka má špeciálne potreby pri vyučovaní, takže s mnohými úlohami čaká na mňa, kým prídem z práce. Učíme sa preto po večeroch,“ hovorí pre Postoj. V karanténe bude desať dní. Hoci vyhláška spomína možnosť skrátiť si karanténu na sedem dní negatívnym výsledkom PCR testu, v realite túto možnosť ich škola neponúka, preto dcérku testom nechcela zbytočne stresovať.

Keďže je Veronika očkovaná, má výnimku z karantény, riaditeľka jej už dopredu avizovala, že ako očkovaný učiteľ bude chodiť do práce. Nevie si predstaviť, čo sa stane, ak sa situácia s karanténou zopakuje a doma jej zostanú aj ostatné deti.

„Bude to veselé, predpokladám, že o chvíľu bude v karanténe aj trieda, v ktorej učím, prejdeme teda na výučbu online. Budem pripájať svoje deti na hodiny a popritom učiť svoju triedu. Neberiem to úplne tragicky, očakávam to. Konkrétne to však znamená, že si nakupujem do zásoby polotovary, aby deti mali čo jesť a zvládli si samy navariť aspoň rýchly obed.“

Učiteľka Veronika je v prípade škôl zástankyňou rýchleho premorenia žiakov. „Školy by sa už nemali zatvárať. Osobne si myslím, že detská imunita sa vie vyrovnať so všetkým. Zdá sa mi to celé nelogické, bez systému. Možno existujú flexibilní ľudia, ktorí sa vedia rýchlo prispôsobiť. Ale ja potrebujem hranice a vedieť, čo ma čaká. Dnes neviem nič, či budem učiť alebo nie, či online alebo prezenčne, koľko hodín, aké hodiny... Žijeme z chvíle na chvíľu.“

Kratšia karanténa, testovanie a späť do školy

Podľa psychológa Andrej Zemadla by sa karanténa mala realizovať len na nevyhnutný a čo najkratší čas, aby čo najmenej trpelo duševné a fyzické zdravie, vzdelanie detí. Sám je otcom a tvrdí, že zvládnuť karanténu dieťaťa v topánkach rodiča nie je jednoduché: „Musí sa vyrovnať so samotnou situáciou, postarať sa o dieťa a zabezpečiť beh práce a domácnosti. Ani jedno nie je vtedy možné spraviť ideálne.“

Napriek tomu tvrdí, že kľúčový bude najmä hodnotový postoj rodiča: „Je ľahké vyvolať atmosféru hnevu nad opatreniami, no všetci zvládnu niekoľko dní karantény lepšie, ak majú pocit, že v tom sebazaprení je zmysel. Že robia niečo pre seba a ľudí okolo. Najdôležitejšie je však pomôcť potomkovi získať pocit kontroly a hľadať spoločne spôsoby, ako počas izolácie neprerušiť – aspoň v online videoforme – spoločenský kontakt a zodpovedným spôsobom zotaviť dušu i telo od obrazoviek.“

V aktuálnom prieskume Občianskeho združenia Rodičia z polovice septembra vyšlo, že väčšina z opýtaných rodičov detí do 18 rokov by sa v prípade možnosti priklonila k 5-dňovej karanténe pri výskyte pozitívne testovaného spolužiaka. V rámci toho je väčšina za povinné testovanie ako podmienku pre návrat do školy a menšina by testovanie po 5-dňovej karanténe nevyžadovala. A dokonca 26 percent rodičov si myslí, že do karantény by mal ísť len žiak pozitívne testovaný na COVID-19. Prieskum sa robil na reprezentatívnej vzorke 1001 obyvateľov SR, v rámci ktorej bolo 365 rodičov detí do 18 rokov.

Tlak na zmenu pravidiel so zvyšovaním počtu žiakov v karanténe bude narastať. Učitelia už avizujú, že v prípade mnohých žiakov sa týmto systémom narušil koncept povinnej školskej dochádzky a bude náročné vrátiť to do normálu. Nehovoriac o následkoch na samotných deťoch, ktoré sa už prejavili na vzostupe psychiatrických diagnóz.

 

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva