„Je pravda, že vplyv viedenského islamizmu na Bratislavu je silný, pretože sú geograficky blízke, brnianski moslimovia sú tiež orientovaní viac na Viedeň než na Prahu,“ vysvetľuje Šmíd.
O čečenských radikáloch z Rakúska, ktorí narukovali k Islamskému štátu a dnes sa vracajú naspäť, o demokracii v Európe, kde je dnes islamizmus „prelezlá“ hrozba, ktorú si navyše časť spoločnosti nechce priznať, sme sa rozprávali s Tomášom Šmídom.
Bezpečnostný expert napriek tomu hovorí, že si nevie predstaviť argumentáciu, ktorá odmieta v krajine registrovať svetové náboženstvo. „Keď zaháňate ľudí do ilegality, radikalizujete ich viac,“ hovorí vo veľkom rozhovore o islamizme v súčasnej Európe.
Je pravda, že nejde o poslednú migračnú vlnu, na problém sme si zarábali dlhšie. Rakúsko bolo napríklad pre spomínaných Čečencov jedna z prvých destinácií, do ktorej utekali tí, ktorí mali problém s federálnym režimom Ruska. Čečenci zo svojej krajiny neodišli dobrovoľne, nie sú ekonomickí migranti. Utekali, pretože museli. Rakúsko bolo neutrálny štát a Viedeň mala v post-sovietskom priestore povesť čohosi, čo nám je predsa len mentálne bližšie.
V Európe dnes máme mraky ľudí, o ktorých nič nevieme.Zdieľať
V susednom Rakúsku je dnes niekoľko mešít, kde sa združujú. Je tam evidentne nejaké jadro, ktoré tvoria skutoční saláfisti, mnohí z nich džihádisti, kde je prítomný aj násilný rozmer. Môže to byť novšia vlna emigrácie alebo druhá či tretia generácia, teda deti prvých emigrantov, čo kopíruje aj dianie v širšej Európe.
A tu sa mladí Čečenci a ďalší Severokaukazania dostávajú do kontaktu s Arabmi, Turkami. Dostávajú sa k jadru, z ktorého sa z Rakúska odchádzalo na bojisko do Sýrie a Iraku.
Dnes tu máme mraky ľudí bez identity, o ktorých nič nevieme. No problém radikálneho islamizmu by tu bol aj bez poslednej migračnej vlny.
Bezpečnostný expert a politológ Mgr. Tomáš Šmíd, Ph.D.
Česi ani Slováci s tým zatiaľ priamy problém nemajú. Iste, sú tu náznaky, ako napríklad odsúdený imám Samer Shehadeh z Prahy, no radikáli sa na našom území zatiaľ nemajú čoho chytať. To však, samozrejme, môže byť o dvadsať rokov inak. Nemecko či Francúzsko je pre nich stále príťažlivejšie.
Byť moslimom výrazne posilňuje moment odcudzenia v Európe.Zdieľať
V rámci prvej migrácie väčšina z nich skutočne prichádzala najmä za prácou, za funkčným sociálnym systémom, ktorý ich drží nad vodou spôsobom, ktorý je pre nich až nepochopiteľný. A to platí naprieč etnickým i náboženským pôvodom.
Taký etiópsky kresťan tu bude tiež ležať, keď bude dostávať 300 eur mesačne, teda obnos peňazí, ktoré v domovine nevidel za celé mesiace. Treba upozorniť, že to nie je výlučne problém islamu, hoci náboženstvo tomu dáva nemalú forsáž. Byť moslimom dnes výrazne posilňuje moment odcudzenia v Európe.
Je to jedna z mála identít, ktorej sa môžu prisťahovalci chytiť. Mnohí z nich islamom nikdy ani nežili, no vedia, že ten ich dedo, ktorý prišiel pracovať do Renaultu niekde z Maroka či Alžírska, do mešity ešte chodil. Nemecká spoločnosť migrantov úplne neprijíma. Francúzsky integračný systém tiež nezafungoval. Nemec vás nikdy neprijme ako Nemca. Francúz ako Francúza áno, no vidíme, ako sa s tým dnes krajina vyrovnáva.
Francúzsko síce na rozdiel od Nemecka akceptuje ako Francúza človeka, ktorý ovláda francúzštinu a dostane občianstvo, avšak je tu – prinajmenšom implicitná – požiadavka aspoň na elementárnu akulturáciu. A tú Francúzsko totálne prestalo zvládať.
Veľkú. Pri samotnom Nemecku ani tak nie, kolónie mali chvíľu. Francúzsko je na tom horšie. Tá dynamika je obrovská, Francúzi čelia vďaka prívalom zo svojich postkoloniálnych teritórií veľkým problémom. Mnoho no-go zón vzniká aj vo Veľkej Británii a problémom čelia aj Taliani.
Na Sicílii bolo pred pár rokmi povstanie, ktoré by som do značnej miery označil za protiotrokárske, keďže migrantov zachytáva a zotročuje mafia. Tá z celého diania žije. Migrantom stavia ubytovne a vývarovne, na ktoré čerpá dotácie, a oni za to zbierajú pomaranče a citróny. Robia to však otrockým spôsobom. Mafia tých ľudí vykorisťuje.
Áno. Kým sýrsky, blízkovýchodný prúd migrácie poháňa najmä reálny tlak z vojenskej zóny a súvisiacich represií, africký prúd je do značnej miery zámerne provokovaný. Prevádzači miestnych verbujú a v Európe im sľubujú vzdušné zámky. Funguje na tom dnes celý systém.
Sekuritizácia tohto fenoménu naráža na epistemologický boj rôznych skupín. Jedna sa snaží marginalizovať bezpečnostný rozmer migrácie a má tendenciu ho zamlčovať, čo v súčasnosti preniká aj do akademického sveta. Na britských a amerických univerzitách je dnes otvorená diskusia o migrácii prakticky nemožná. Podobne sa to deje v médiách. Pozrite sa na Emmanuela Macrona, ktorý sa odvážil vyjadriť, že islamizmus je vo Francúzsku i v Európe reálny problém. Liberálna tlač ho zadupávala. A to Macron nie je nejaká Le Penová.
Zastali sa Macrona nejako francúzske elity? Je tam množstvo premenných. Vo Francúzsku máte svoju národnú debatu, do ktorej vám vstupuje turecký prezident, inak vojenský, strategický spojenec, a s ktorým do nej vstupujú aj úplne iné geopolitické záujmy a siločiary. Európa sa dnes cíti Erdoganom ohrozená, Američania však tlačia, že ho potrebujeme. Tých morálnych hazardov je tu veľmi veľa.

Reflexívny antiislamizmus nepomôže pri riešení týchto otázok rovnako. Iste, je to do značnej miery cudzorodá kultúra. Iný je však islam v Čečensku, v Saudskej Arábii a v Indonézii. Navyše je v rámci islamu celý rad prúdov, a tým nemyslím len elementárne rozdelenie na sunnitov a šiítov.
Podobne si treba uvedomiť, že množstvo sociokultúrnych rozdielov nepramení primárne z náboženstva. Taký eritrejský alebo konžský kresťan vykazuje oveľa viac sociokultúrnych rozdielov od bežného (Západo) Európana než Čečenec, Albánec alebo bosniansky moslim.
A nedarí sa to. Iste, často sa hovorí, že tie radikálne menšiny počuť viac. Mám však pocit, že práve v tom európskom mori sa moslimovia utiekajú k tomu razantnejšiemu, ostrejšiemu a jednoduchšiemu vyjadreniu svojej viery, čo vrcholí saláfizmom.
Ak je niekto saláfista, ešte to neznamená, že je priaznivec ozbrojeného džihádu.Zdieľať
Avšak pozor, to, že je niekto saláfista, ešte neznamená, že je okamžite priaznivec ozbrojeného džihádu. Trochu by som tú saláfiju možno vnímal ako lefevristov, teda ako napríklad katolícky ultrakonzervativizmus. Aj dnes máme konzervatívne kruhy, ktoré chodia na tradičné omše ako v 15. storočí, a pritom nevyhlasujú križiacke výpravy a neútočia na vlažných veriacich či odpadlíkov od viery.
To áno. Má svoje podhubie. Je tiež mentálne iný a podstatne mladší než napríklad kresťanstvo. A to poznať. Navyše v krajinách, odkiaľ pochádza, dnes prebieha demografický rozvoj. Je tam veľmi veľa mladých, ktorí sú nespokojní. Islamské krajiny sú k tomu relatívne chudobné krajiny, peniaze z ropy si užívajú predovšetkým politické elity.
Pozrime sa na makroekonomické údaje Egypta, Maroka, Alžírska, Indonézie, Pakistanu. O nejakom Afganistane či Somálsku sa v tomto zmysle ani netreba baviť. Sú to extrémne prípady. Aj na tom severnom Kaukaze však majú ľudia najnižšie príjmy, existuje vysoké percento nezamestnanosti, takmer nulová sociálna mobilita.
To sú často tí, ktorí sa vo finále chytajú nakoniec práve toho saláfizmu. Často je prítomný pocit, že ste ako Severokaukazan v Rusku občan druhej kategórie. Je to pravda. A ako Čečenec tretej kategórie. To je najzákladnejší zdroj frustrácie.

Sýria je dnes to ihrisko, kde si to rozdáme.Zdieľať
Čečenec na strane ruskej armády v Sýrii je kadyrovec. Čečenec v Al-Nusre či Islamskom štáte bol rád, že oproti nemu stojí kadyrovec, pretože ho môže ako podporovateľa Ruska zabiť. Sýria je teraz to ihrisko, kde si to rozdáme. V ruskom regióne bol vďaka FSB už veľký tlak, čečenský odboj to mal proti Rusom stále ťažšie a prehrával. Aj keď je pravda, že nikde nie je napísané, že to nevypukne znova.
Áno, chvíľu túto úlohu zohrával aj Donbas, keď tam boli čečenské oddiely, no Ukrajina napokon taký veľký potenciál ako Sýria nemala. Aj preto sa na Blízky východ presunuli aj mnohí Čečenci z Európy. Vraveli si, tu sa pomstíme, tu odčiníme krivdu, ktorú nám Rusi spáchali. Nemalá časť Čečencov, ktorá odišla do Sýrie, boli najmä nacionalisti. Ideologickí saláfisti neboli. Šlo najmä o pomstu Rusom.
Saláfizmus akceptujú najmä ako ideu, ktorá je využiteľná na čerpanie materiálnych zdrojov od rôznych islamistických nadácií z Kuvajtu, Kataru či Saudskej Arábie. Ich čečenský tarikatizmus je zložitý, navyše je strašne skorumpovaný, pretkaný tou štátnou mocou a duchovnými. To nie je alternatíva. Saláfizmus je. Iste, sú tam aj takí, ktorí reálne veria kalifátu a sú to verní saláfisti. No omnoho väčšie percento z nich to berie čisto pragmaticky. Ako boj za svoje čiastkové ciele.
Nazývať Daeš salafistickým je na diskusiu. Ich ideologická prepracovanosť je dosť nízka.Zdieľať
Myslím si, že nie. Ich využiteľnosť bola obrovská. Daeš neriešil, že im na územie hromadne prichádzajú Maročania, Tunisania či Alžírčania, ktorí nepoznajú základné pravdy viery. Jazdia tam s príručkami „The Koran for Dummies“ (Korán pre hlupákov) a mnohí nepoznajú ani päť pilierov islamu. Prekážalo to tým emirom? Nie. Osobne si tiež myslím, že nazývať Daeš salafistickým je na diskusiu. Ich ideologická prepracovanosť je dosť nízka.
Nechal by som tam slovo džihádizmus, no škrtol ten salafistický. Je to skôr ten takfíristický, kde všetko proti nám je takfír (exkomunikácia jedného moslima druhým moslimom), napokon aj al-Nusra, teda al-Káida, hoci ISIS pôvodne vznikol na jej základe. Prvok saláfizmu je tam skôr akoby zo zotrvačnosti.
Áno, pretože je strašne jednoduchý. A je cezeň možné kanalizovať veľké množstvo osobnej frustrácie, čo priťahuje množstvo jedincov, ktorí, povedzme si, svoje miesto vo svete nevymysleli práve najlepšie.
Saláfistickí vodcova vedia, že toto nie sú praví veriaci. No cieľu poslúžia.Zdieľať
Myslíte si, že vrahovia, ktorí vraždili v stalinistických mučiarňach, boli všetko boľševici? Vôbec nie. Podobne ako ten francúzsky saláfistický emir radikalizuje tých zúfalých, stratených, deprimovaných, kriminogénnych Maročanov či Tunisanov. Saláfistickí vodcova vedia, že toto nie sú praví veriaci, no poslúžia cieľu. A tým je ničiť nepriateľa.
V rámci demokracie a demokratických postupov je islamizmus „prelezlá“ hrozba, ktorú si navyše časť väčšinovej spoločnosti nechce priznať.
Osobne si myslím, že veľký problém s integráciou prisťahovalcov a tým, aby sme tu spolu rozumne žili, je skutočne najmä s moslimskými migrantmi. Cez etnicitu by som to nerozlišoval. Väčšiu úlohu zohráva náboženstvo. Nie však jedinú. Tá príčina je komplexnejšia, aj keď radikálny islam má najväčší mobilizačný potenciál.
Islam je to, čo ich medzi sebou zjednocuje a následne vymedzuje voči európskym hodnotám.Zdieľať
Áno, islam je to, čo ich medzi sebou zjednocuje a následne vymedzuje voči európskym hodnotám, akokoľvek vágna tá kategória dnes je. U Turkov je to trochu špecifickejšie, pretože napríklad tí nemeckí sú lojálni Erdoganovi. Zjednocujú sa na náboženstve. Islam je navyše praktický, prestupuje každodennosť. No nie je to monolit. Nemá centrum a jednu autoritu.
Výhoda je v tom, že sa moslimovia nemôžu spojiť pod jednou nespochybniteľnou autoritou. Nevýhoda je, že islam preto nevieme uchopiť. Nevieme definovať, proti komu kultúrne stojíme. Ak si vezmeme katolicizmus, ktorý mal kedysi mocenské ambície, tam je hierarchia nastavená.
V rámci islamu tiež zohráva úlohu istá arabská nadradenosť. Arabi majú pod svojou správou posvätné miesta ako Mekku či Medinu, Korán sa číta v arabčine. V islame nedošlo k „delatinizácii“, čiže prevzatiu národných jazykov. Ruský či pakistanský Korán sa neráta, Korán sa má čítať v arabskom origináli. Mnoho moslimov tak odrieka niečo, čomu reálne nerozumie.

Mešity v Európe dnes živia množstvo spravodajcov.Zdieľať
Je pravda, že mešity dnes živia množstvo spravodajcov. Mnohí z nich nie sú jazykovo vybavení a to sa následne využíva. Typický problém je, že mula či imám, teda miestny duchovný, káže niečo v nemeckom či českom jazyku a niečo iné v arabskom či čečenskom, aby ho niekto z prítomných, kto je lojálny štátu, neudal. A to je veľký problém.
Nevieme rozpoznať, ako sa jeho kázanie líši od kázania v našich jazykoch. Opakujem, informátori dnes často nie sú jazykovo vybavení, veď si dnes skúste zohnať lojálneho tlmočníka napríklad z čečenčiny.
Neviem si presne predstaviť tú argumentáciu, ktorá odmieta registrovať svetové náboženstvo.
Keď zaháňate ľudí do ilegality, viac ich radikalizujete. Riziko radikalizácie je oveľa väčšie, ak budú moslimovia fungovať v akejsi poloilegalite. Súčasne, áno, rozumiem argumentu legitimizácie a navyšovania počtov, kde sa s prítomnosťou radikálov zvyšuje bezpečnostné riziko.
Platí, že mne nevadí moslim. Mne vadí radikálny moslim.Zdieľať
Stále však platí, že mne nevadí moslim. Mne vadí radikálny moslim. Moslim, ktorý funguje spôsobom ako väčšina moslimov, teda spôsobom, že má islam ako svoju privátnu záležitosť, je úplne v poriadku.

Je, prečo by nebol? Mnoho moslimov, dokonca veľká väčšina, berie islam ako súkromnú záležitosť. Alebo dokonca ešte viac ako folklór. Problémom sú radikálni moslimovia, predovšetkým džihádistickí saláfisti.
U množstva mladých, ktorí to dávajú na obdiv, je to fáza života, podobne ako je skinheadstvo, punk alebo metal. Väčšinou z toho vyrastú.
Nemôžete robiť deradikalizačný program s ľuďmi, ktorí majú na rukách krv.Zdieľať
Poznám množstvo skinheadov, ktorí reálne zmrzačili ľudí. Samozrejme, islamizmus má aj geopolitický rozmer. Ak sa preto bavíme napríklad o Sýrii a Iraku, tak ľudí, ktorí sa dnes z územia vracajú späť do Európy, by som ja osobne zatýkal, pretože pravdepodobnosť, že tam zabíjali, je obrovská.
Nemôžete robiť deradikalizačný program s ľuďmi, ktorí majú na rukách krv. Tam sme už na úplne inej právnej úrovni. Sú to vraždy, mnohokrát priamo vojenské zločiny, respektíve zločiny proti ľudskosti.
Mladý a hlúpy môžem povedať aj o tom skinheadovi, kým nespáchal trestný čin. No ísť nelegálne bojovať do inej krajiny, do ozbrojených formácií, ktoré páchali masové vyvražďovanie a znásilňovanie, nie je hajlovanie niekde pri pive. To je ten paradox, že niekde pri tom hajlovaní vám môže hroziť oveľa väčší trestný postih.
Prevencia radikalizácie je v nešťastnej pozícii. No treba ju robiť.Zdieľať
Islamský radikalizmus je pre množstvo tých chalanov často iba generačný vzdor. No v momente, keď dochádza k násiliu, nastáva problém. Iste, prevencia je ťažká. Nedá sa merať. Keď je úspešná, nie je vidieť. Je to podobné ako spravodajské služby. Ak o nich počuť, tak iba v prípade, že ide o prúser.
Množstvo tých deciek deradikalizujete, no nikdy to nepreukážete. Neprídete za ministrom vnútra – „tu som deradikalizoval sedem chalanov a päť dievčat, kde ak by som to nerobil, tri by boli vydaté v Islamskom štáte a päť chalanov by už bolo mŕtvych.“ Prevencia radikalizácie je v nešťastnej pozícii. No treba ju robiť. A ideálne do nej prizvať aj ministerstvo školstva.
Stáva sa to. Aj v Izraeli si s aktivistickými spolkami vždy viac rozumeli ľudia z ľavicovej Strany práce. Okolie premiéra Netanjahua a stredo-pravej strany Likud sa s nimi takmer vôbec nerozpráva. Je to, žiaľ, časté.

„Korán sa zašpiní, keď ho vláčite po uliciach,“ hovorí rakúsky expert na džihádizmus Rüdiger Lohlker.
Je pravda, že viedenský vplyv na Bratislavu je silný, pretože sú geograficky blízke. Brnenskí moslimovia sú tiež orientovaní viac na Viedeň než na Prahu. Ak sa bavíme o Prahe, tam je dnes drobný problém s Uzbekmi. Časť z nich sa viaže na Islamské hnutie Uzbekistanu, čo je v podstate uzbecká Al-Káida. V kontexte strednej Ázie je uzbecký priestor z hľadiska islamskej radikalizácie najproblematickejší. A v Prahe Uzbekov nie je tak málo.
Al-Káida je tlejúce poleno, skupina pracuje najmä spravodajským štýlom.Zdieľať
Odborníci opakujú, že Al-Káidu netreba podceňovať, hoci sa navonok javí ticho. ISIS je často prirovnávaný k stohu slamy, ktorý vzplanie, urobí neuveriteľnú škodu a čoskoro zhorí. Al-Káida je, naopak, tlejúce poleno, pracuje najmä spravodajským štýlom, kým ISIS bol pechota. Má úplne iný štýl násilia. Kým ISIS tlačil na tvorbu kalifátu, Al-Káida sa neponáhľa. Vraví, že naň ešte nedozrel čas. Nepriateľ je ešte príliš silný a najprv ho treba pomaly, postupne oslabiť.
Al-Káida je relatívne premyslená teológia, kde ISIS je skôr, nazvime to, akýsi „zdivočený odštepok“, zmes nie celkom ucelených téz, ktorých úlohou je najmä ospravedlniť obrovské volanie k násiliu.
Určite. Masa členov ISIS teologicky ukotvená nie je, ide predovšetkým o ničenie nepriateľa. Je to dobrá poznámka. Veľkú úlohu hrala a stále hrá najmä pomsta baasistických prominentov, ktorí boli po smrti Husajna doslova vyhnaní na ulicu. Stratili svoje pozície vo vláde a s tým aj rešpekt. ISIS si ich v podstate pozbieral.
Priťahoval ich však obrovský úspech, ktorý ISIS v určitý moment skutočne mal. Sykes-Picotova línia ako symbol západného kolonializmu mizla pod bagrami. A kmeňom to vyhovovalo, keďže sa tiahli cez obe krajiny, Irak aj Sýriu a umelé hranice ich iba umelo rozdeľovali. ISIS nemal globálny potenciál okrem rýchlej radikalizácie zablúdených duší, ktorých, ako vidíme, zachytával a verboval veľmi úspešne. Dnes sa vracajú späť.
To je nesmierne zložitá otázka. Môžeme, samozrejme, pracovať s deradikalizačnými programami. Množstvo tých žien je možné vyhostiť do domovských krajín, v prípade závažnejších skutočností trestnoprávne postihnúť. Avšak ideálne riešenie táto situácia nemá a možnosť, že z tohto podhubia vyrastie nová generácia radikálov, je veľmi pravdepodobná. Ide o to, aby ich bolo čo najmenej.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.