Čo zapríčinilo modernú kultúrnu revolúciu? Antikoncepcia

Nemecký filozof G. W. F. Hegel na začiatku 19. storočia popísal vo svojej Fenomenológii ducha (vychádzajúc z Diderota), ako francúzske osvietenstvo nebadane zapríčinilo masívnu zmenu vo svetonázoroch:

Osvietenstvo sa ako neviditeľný a nebadaný duch zakráda pomedzi ctihodné časti nič netušiaceho bôžika a čoskoro má celkom vo svojej moci všetky jeho vnútornosti a orgány. Potom „jedného krásneho rána strčí lakťami do bôžikov svojich súčasníkov a bum bác, bôžik leží na zemi“. Jedného krásneho rána, ktorého poludnie nie je krvavé, lebo táto infekcia už prenikla do všetkých orgánov duchovného a kultúrneho života. Už len pamäť potom uchováva mŕtvu podobu predchádzajúcej formy ducha ako minulosť, ktorá sa pominula nevedno ako. Nový had božskej múdrosti, ktorý je vyzdvihnutý k uctievaniu, tak napokon len bezbolestne zvliekol svoju starú zvráskavenú kožu.

Hegel bol podobne ako jeho súčasníci sklamaný z osvietenstva a v nasledujúcej kapitole popisuje, ako tieto nebadané a domnelo nekrvavé zmeny viedli k teroru a gilotíne.

Analogickým spôsobom ovládla moderný svet antikoncepčná mentalita. Darwinov synovec Francis Dalton bol priekopníkom eugenického hnutia, Margaret Sangerová (zakladateľka Plánovaného rodičovstva, pozn. prekl.) presadzovala kontrolu pôrodnosti na zníženie počtu „defektných”, anglikánska lambethská konferencia v roku 1930 vykonala zmeny v tradičnom odmietaní antikoncepčných metód zo strany kresťanstva, nasledovalo stále väčšie prijímanie antikoncepcie v hlavných prúdoch protestantizmu, Griswold verzus Connecticut našiel v Ústave nový „polotieň“ pre súkromie a potom prišla hormonálna antikoncepcia. V 60-tych rokoch sa všetko zmenilo a mnohí katolíci očakávali, že Cirkev sa v rámci druhého vatikánskeho koncilu tiež pripojí k tomuto trendu.

Potom však bum bác, pápež Pavol VI. vydal encykliku Humanae vitae, kde znovu potvrdil nepretržitú kresťanskú tradíciu, ktorá odsudzuje antikoncepciu, a zjavne ignoroval obrovskú zmenu, ktorá sa uskutočnila v kedysi kresťanskom západnom svete. Katolíci boli šokovaní, stovky teológov uverejnili celostránkový protest v New York Times, mnohí biskupi a kňazi namietali či váhali. Spochybňovala sa autorita Cirkvi. Búriace sa „svedomie“ jednotlivca sa stalo „novým hadom božskej múdrosti“.

K téme:
Pro-choice autorka sa pustila do boja proti antikoncepcii

Zdieľať

Dnes môžeme vidieť niektoré nevyhnutné vedľajšie účinky, ktoré predpovedal pápež Pavol, a niektorí lamentujeme nad „infekciou“, ktorá „prenikla do všetkých orgánov duchovného a kultúrneho života”. Veriaci kresťania, ktorí sú na každom kroku konfrontovaní s touto skutočnosťou, tu a tam vytvárajú skupinky aktivistov (vrátane „katakomb v kyberpriestore“, ako je napríklad naša stránka), v nádeji, že zvrátia aspoň niektoré drsnejšie výsledky sexuálnej revolúcie.

Potrat je rozhodne jeden z najodpornejších morálnych výdobytkov. A jeho odhodlaní oponenti vymysleli množstvo stratégií, ako ho zastaviť: obmedzenie potratov na prvé dva týždne, keď je možné vytvorenie dvojčiat, obmedzenie na prvých dvadsať týždňov, po prvé známky bijúceho srdcia dieťaťa alebo po schopnosť cítiť bolesť. Alebo stratégiu vo forme zákonnej požiadavky ukázať tehotným ženám ultrazvuk či čakať dvadsaťštyri hodín. Alebo stratégiu snažiť sa o ústavný dodatok či urobiť z potratových zákonov vec „práv jednotlivých štátov“.

Podobne aj v prípade nedávnej súdnej a zákonnej transformácie niekdajšej „sodomie“ na zákonné a inštitucionalizované „manželstvá“ zbierajú šokovaní okolostojaci sily a snažia sa vrátiť do poriadku svoj svet, ktorý sa ocitol hore nohami: možno bude treba oddeliť civilnú a náboženskú právomoc kňazov, aby neboli nútení robiť oddávajúcich na homosexuálnych či lesbických svadbách. Alebo musíme byť proaktívni pri tvorbe zákonov na ochranu cukrárov, kvetinárov a fotografov, ktorí majú námietku vo svedomí prispievať ku gejskému manželstvu. Prípadne by sme mohli snáď ako posledné útočisko obmedziť manželstvo na dvoch dospelých či dokonca dvoch ľudí, aby sme predišli niektorým hroznejším možnostiam.

Všetky tieto opatrenia sa však podobajú na presúvanie stoličiek na Titaniku, kým je takmer všeobecne prijímaná antikoncepcia – zvlášť hormonálna antikoncepcia, ktorá využíva umelé hormóny na to, aby u celkom zdravých mladých žien spôsobila stav napodobňujúci menopauzu, no prezentuje sa, že je tu pre „zdravie žien“, napriek mnohým fyzickým a emocionálnym vedľajším účinkom (o ktorých som hovoril vo svojom predchádzajúcom stĺpčeku).

Lebo antikoncepcia znamená právo na sex bez prokreácie – údajne morálne právo, ktoré zákonne chráni „polotieň“ v ústave objavený sudcami Najvyššieho súdu – právo na súkromie.

Magazín TIME, 7. apríl 1967

Dôsledky presadzovania tohto práva sú nevyhnutné. Ako ukazuje prípad Hobby Lobby (proces s firmou, ktorá odmietla platiť svojim zamestnancom zdravotné poistenie pokrývajúce antikoncepciu, pozn. prekl.), nie každá žena, ktorá používa antikoncepciu, rozšíri toto svoje morálne a zákonné právo na sex bez prokreácie aj na zabitie novej ľudskej bytosti, ktorá sa jej náhodou objaví v maternici napriek úzkostlivému používaniu antikoncepcie. Samozrejme, existujú mnohé úrovne zlého konania. Mnohí profesionálni zlodeji by asi nechceli pokračovať vo svojej práci, keby jej súčasťou bolo zabitie inej ľudskej bytosti. No mnohé používateľky antikoncepcie, presvedčené o svojom novoobjavenom práve nebyť zaťažené potomstvom, rozšíria toto právo až po jeho poslednú hranicu.

Podobne aj niektorí zosobášení užívatelia antikoncepcie nebudú chcieť uznať zväzky homosexuálov a lesbičiek za inštitucionálne „manželstvá“, ktoré sú rovnako platné ako to ich. No ich zmätená logika im bráni vidieť, že títo druhí majú rovnaké právo na neprokreatívny sex, aké si nárokujú sami pre seba.

Katolícki komentátori často obviňujú biskupov a kňazov, že neodsudzujú dostatočne nahlas potraty a legalizáciu gejských manželstiev. Niektorí to robia. No najzákladnejším a najodvážnejším krokom by bolo jednotné odsúdenie antikoncepcie. Spomedzi politikov sa na túto tému energicky vyjadril Rick Santorum, rovnako aj Konferencia katolíckych biskupov USA a niektorí biskupi. Najdôležitejšie však je, aby tento hlas zaznel vo „frontovej línii“, vo farnostiach. Arcibiskup Chaput vo svojich diecéznych novinách postavil kňazov pred túto výzvu, „ak kňazi nebudú hlásať posolstvo Cirkvi o antikoncepcii, nebo bude prichádzať o ľudí. Nebojte sa. Keď Ježiš hlásal pravdu, prichádzal o ľudí. Kúsok po kúsku však získal ľudí ešte viac. Buďte statoční v Pánovi.”

Howard Kainz
Autor je emeritný profesor filozofie na Marquette University. Medzi jeho ostatné publikácie patria Natural Law: an Introduction and Reexamination (Prirodzený zákon: úvod a opätovné premyslenie, 2004), Five Metaphysical Paradoxes (Päť metafyzických paradoxov, prednáška na počesť Tomáša Akvinského na Marquette v roku 2006) The Philosophy of Human Nature (Filozofia ľudskej prirodzenosti, 2008), a The Existence of God and the Faith-Instinct (Existencia Boha a inštinkt viery, 2010).

Pôvodný text: What Lies Beneath? Contraception, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, realclearreligion.org.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo