Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
27. august 2015

Prečo kresťanstvo v komunistickej Číne rastie tak rýchlo?

V Číne sa kresťanstvo rýchlo šíri a mohlo by to byť kvôli tomu, ako sa viera dobre hodí k moderným vedeckým technológiám. 201658585_ad1dd75168_z.jpg Podľa renomovaného sociológa Rodneyho Starka počet kresťanov v Číne rastie pôsobivou rýchlosťou 7 percent za rok. Sta...

Prečo kresťanstvo v komunistickej Číne rastie tak rýchlo?

V Číne sa kresťanstvo rýchlo šíri a mohlo by to byť kvôli tomu, ako sa viera dobre hodí k moderným vedeckým technológiám.

Podľa renomovaného sociológa Rodneyho Starka počet kresťanov v Číne rastie pôsobivou rýchlosťou 7 percent za rok. Stark a Xiuhua Wang tohto roku napísali knihu Hviezda na Východe. Vzostup kresťanstva v Číne. Stark sa popisuje ako spoločenský historik, je jedným z riaditeľov Inštitútu na štúdium náboženstva na Baylor University v Texase, USA.

Stark a Wang odhadujú, že v roku 1980 bolo v Čínskej ľudovej republike 10 miliónov kresťanov a v roku 2007 sa hodnota vyšplhala na 60 miliónov. Čísla stúpali ročným rastom 7 percent – čo znamená, že minulý rok bolo v Číne takmer 100 miliónov kresťanov.

Ázijská mocnosť hľadá západné náboženstvá

Domnievajú sa, že tento veľký nárast je tvorený konverziami vzdelanejších vrstiev, ktoré zažívajú „kultúrny nesúlad“ medzi tradičnou ázijskou kultúrou a priemyselno-technologickou modernosťou, ktorá vedie k duchovnej núdzi, voči ktorej kresťanstvo vie dať odpoveď.

"Čínski intelektuáli sú presvedčení, že východné náboženstvá nezodpovedajú modernému svetu, do ktorého sú ponorení, a že potrebujú hľadať západné filozofie a náboženstvá."
Rodney Stark

Zdieľať

Ako Stark 14. augusta povedal pre Catholic News Agency, „čínski intelektuáli sú presvedčení, že sa musia obrátiť na Západ, aby porozumeli svetu, v ktorom žijú. Podľa môjho názoru sú presvedčení, že východné náboženstvá nezodpovedajú modernému svetu, do ktorého sú ponorení, a že potrebujú hľadať západné filozofie a náboženstvá. Je to ohromujúce.“

Stark pokračuje: „Východné náboženstvá ako taoizmus, konfúcianizmus a budhizmus sú všetky antiprogresívne. Všetky hovoria, že svet naproti slávnej minulosti upadá a že by sme sa mali pozerať späť, nie dopredu. Žiadne z nich nepripúšťa, že sme schopní svet aspoň čiastočne pochopiť – je to niečo, o čom máme meditovať, no nie sa ho zmocniť a teoretizovať, ako to robia fyzici a chemici. Tieto náboženstvá nezodpovedajú tomu, čo moderní Číňania zažívajú okolo seba.“

„Priemyselná spoločnosť a všetka veda, na ktorej je založená, nesedí s týmto druhom náboženského videnia,“ hovorí Stark. „Ale otázka ‚Čo svet znamená a ako v ňom žijeme?‘ pretrváva. A to je hlavným motorom v pokresťančovaní Číny. Vysvetľuje to aj fakt, prečo najviac konvertujú najvzdelanejší Číňania.“

Nový čínsky biskup znamená prelom

Šírenie kresťanstva v Číne bolo podľa Starka možné aj „počas najťažšieho prenasledovania pod vládou Mao Ce Tunga a jeho kultúrnej revolúcie v 1960. a 1970. rokoch. Proces takýchto konverzií je neviditeľný, vláda na neho nedosiahne.“

Podľa Starka k náboženských konverziám dochádza predovšetkým prostredníctvom sociálnych sietí a sú teda pre vládnych úradníkov „neviditeľné“. Myslí si, že kresťanmi sú častejšie Číňania žijúci vo vidieckych oblastiach ako v mestách, lebo ich spoločenské väzby sú silnejšie a preto aj kresťanstvo sa tam môže ľahšie prenášať.

„Nedeje sa to na spôsob kazateľských stretnutí. Ide to omnoho intímnejšou, oveľa tichšou cestou.“ Katolícki misionári boli v Číne počnúc jezuitmi od 16. storočia a v roku 1949 – kedy celú krajinu ovládli komunisti – tu bolo asi 5700 zahraničných katolíckych misionárov a celkovo takmer 3,3 milióna katolíkov.

Komunistická vláda zahraničných misionárov vyhostila a neskôr založila „Čínske vlastenecké katolícke združenie“, vládou schválenú katolícku cirkev. Tá existuje v opozícii k podzemnej cirkvi, ktorá je v spoločenstve s Vatikánom a je prenasledovaná, jej vymenovaní predstavitelia pravidelne nezískavajú čínsky štátny súhlas.

Stark však poznamenáva, že 4. augusta bol vysvätený pomocný biskup Jozef Zhang Yinlin z Wehui, čo je „z katolíckej perspektívy najdôležitejšia správa, aká po mnohých rokoch z Číny prišla“.

Biskup Zhang bol potvrdený súčasne čínskou vládou aj Svätou stolicou. Potvrdzovanie biskupov bolo počas posledných 60 rokov najmarkantnejším prejavom sváru týchto štátov, teda ich zhoda má svoj význam.

Rodney Stark, Xiuhua Wang: Hviezda na Východe. Vzostup kresťanstva v Číne

Skončí zmysel ukrývania cirkvi?

„Bola to dohoda veľmi veľkého významu,“ hovorí Stark, „pretože toto bolo základom celého prenasledovania katolíkov od 1950. rokov: nepripustenie žiadneho náboženstva, ktoré by malo externé zahraničné vzťahy. Protestantov samozrejme veľmi ľahko akceptovali, ale pre katolíkov odmietnutie Ríma neprichádzalo do úvahy, hoci niektorí katolícki biskupi to aspoň predstierali (nie je isté, či tak naozaj urobili). (...) Myslím, že sú to veľmi, veľmi dôležité správy.“

Posledné biskupské svätenie pred biskupom Zhangom skončilo zmrazením vzťahov medzi Vatikánom a Čínou: v júli 2012 biskup Thaddeus Ma Daqin – ktorý bol členom Vlasteneckého združenia – krátko po svojom svätení oznámil, že združenie opúšťa. Vláda ho následne uväznila.

Inzercia

Stark naznačuje, že vďaka dohode medzi Pekingom a Rímom po biskupovi Zhangovi „už neexistuje žiadny dôvod, aby boli katolíci ako celok v podzemí. Teraz už môžu byť všetci členmi oficiálnej nadzemnej cirkvi.“

"Veľa detí komunistických úradníkov je kresťanov. Idete do ich elitných univerzitných kampusov a ste šokovaní kresťanským pocitom z miesta – takým, aký nenájdete na amerických kresťanských školách."

Zdieľať

„Vo všetkých tlačových správach bolo tiež veľmi, veľmi vyjasnené, že biskup bol schválený pápežom. V dôsledku toho porušuje časť pravidiel združenia a vláda na to nehľadí. V istom zmysle to znamená koniec partikulárneho vládou kontrolovaného neštandardného katolicizmu,“ hovorí Stark. „Faktom je, že väčšina ľudí tejto [štátnej] cirkvi boli skutočnými katolíkmi – [odtrhnutie od Ríma] iba predstierali. Mám na mysli to, že v skrytosti bolo mnoho kontaktov s Rímom, no teraz to bude otvorené. Myslím, že je to veľmi dôležité.“

Stark potvrdzuje, že posun počas posledných troch rokov – od vysvätenia biskupa Ma k tomu u biskupa Zhanga – je obrovský. „Bol som ním veľmi prekvapený.“

Kresťanstvo je silné na univerzitách

„Faktom však je, že Komunistická strana je do kresťanského vzostupu pomerne hlboko zapojená, spôsobmi, o ktorých sa nehovorí. Na dedinách sú mnohí komunistickí lídrí veľmi otvorenými kresťanmi. Majú kríže na dverách a na stenách izieb, čo ťažko môže byť diskrétne.“

„V mestách je to viac ukryté, ale všeobecne je enormne veľa synov a dcér komunistických úradníkov, ktorí sú kresťanmi. Idete do ich elitných univerzitných kampusov a ste šokovaní kresťanským pocitom z miesta – takým, aký nenájdete na amerických kresťanských školách. Na Notre Dame alebo na Texas Christian necítite to, čo vidíte, keď kráčate okolo pekinskej univerzity.“

Stark tvrdí, že v Číne je veľa kresťanských profesorov a že kresťanstvo je najsilnejšie na univerzitách – kde študujú budúci členovia Komunistickej strany.

„Môže to byť časťou toho, čo sa deje v pozadí,“ domnieva sa Stark, „že potláčanie kresťanstva začína byť nepohodlné.“

Americký profesor sociológie Rodney Stark, autor viac ako 30 kníh, najznámejšou je Vzostup kresťanstva

Kresťanov prenasledujú rebeli voči uvoľňovaniu

Stark potom poznamenáva, že toto sa nedeje v jednej z 34 čínskych provincií. V provincii Zhejiang bol kostolom nariadený zákaz zobrazovania krížov a mnoho kostolov bolo zničených. Tiež sedem kresťanov bolo v tejto provincii zadržaných.

K téme:
Zastavte odstraňovanie krížov, odkázali čínskym predstaviteľom katolícky aj anglikánsky arcibiskup

Zdieľať

Podľa Starka takto lokalizované prenasledovanie môže byť dôsledkom toho, že „hlavou tejto provincie je zrejme nejaký komunista - rebel, ktorý je proti uvoľňovaniu obmedzení v okolitej krajine“.

Toto uvoľňovanie je pozoruhodné. Stark hovorí, že „celá tá predstava podzemnej cirkvi je veľmi zvláštna. Niektoré z ‚podzemných‘ kostolov sú štvorpodlažné a kríž majú na každom poschodí. Sú podzemné iba v zmysle chýbajúceho štátneho súhlasu – ale celkom určite nie sú skryté.“

Vo svetle tohto nového otvorenia sa kresťanstvu naprieč celou Čínou Stark predpokladá pokračovanie 7 percentného ročného rastu náboženstva. Touto rýchlosťou bude v roku 2020 v Číne 150 miliónov kresťanov, 295 miliónov v roku 2030 a 579 miliónov v roku 2040.

„Rast sa môže zastaviť, nikdy neviete, čo sa v budúcnosti môže stať,“ hovorí Stark. „Ale pri súčasnom tempe bude v Číne strašne skoro veľmi mnoho kresťanov.“

Carl Bunderson
Autor pracuje ako editor v Catholic News Agency. Je katolícky konvertita, absolvent filozofie v St. John Vianney Seminary v Denveri a ekonómie na University of Colorado, USA.

Pôvodný text: Why is Christianity growing so quickly in mainland China?, uverejnené so súhlasom Catholic News Agency. Preložil L. Obšitník. Ilustračné foto: flickr.com (CC BY-SA 2.0), washington.edu, templetonpress.org

Odporúčame

Utečenci a Nobelova cena za mier

Utečenci a Nobelova cena za mier

Niekomu sa spojenie Nobelovky a na výsosť aktuálnej témy utečencov môže javiť ako bizarné. Povedal som si, že budem trendy a prispejem svojou troškou do debaty. Hneď na úvod sklamem tých, ktorí očakávajú jednoduché návody na vyriešenie problému, alebo lacné meditovanie nad tým, kto je za krízu zodp...

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.