Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
24. marec 2020

Zabudnite na pelotón, ak jazdíte, tak v únikoch

Rúško, okuliare, odstup. Ako bicyklovať v časoch koronavírusu.
Zabudnite na pelotón, ak jazdíte, tak v únikoch

Francúzsky cyklista Yoann Offredo v úniku počas siedmej etapy Tour de France 13. júla 2018. FOTO TASR/AP

Bolo to pred štyrmi rokmi, 3. apríla 2016, keď sa išiel jubilejný stý ročník slávnej cyklistickej klasiky Okolo Flámska. Trinásť kilometrov pred cieľom sa v záverečnom stúpaní na Paterbergu Peter Sagan odpútal od Belgičana Sepa Vanmarckeho, vytvoril si dostatočný náskok a do cieľa 255-kilometrovej trasy prišiel sám. 

Čerstvý majster sveta Sagan tým získal svoje prvé víťazstvo tzv. monumentu a zároveň dal príklad, ako treba jazdiť v čase pandémie. 

Na bicykel či trenažér? 

Teraz vážnejšie. Minulotýždňové jarné teploty vyhnali von prvých cyklistov a možno očakávať, že po skončení momentálneho ochladenia sa na cestách či v lesoch objaví ešte viac jazdcov. 

O voľnom pohybe po vonku existujú dnes rôzne názory a podobne je to aj medzi cyklistami. Adam Beňo, ktorý pripravuje podcast zo sveta cyklistiky cyklopodcast.sk, sa snaží zostať doma. 

„S kamarátmi z nášho cykloklubu sme po prijatí prvých vládnych opatrení prestali organizovať skupinové jazdy a odvtedy jazdí každý sólo,“ hovorí pre Postoj s tým, že jazdí výlučne doma na trenažéri. „Viem, že veľa ľudí jazdí samostatne vonku, ale keďže sám preferujem, aby ostávali ľudia doma a minimalizovali pobyt vonku, chcem ísť aspoň trochu príkladom,“ dodáva. 

V otázke, či sedieť doma alebo ísť jazdiť, majú jasno cyklistické portály, ako napríklad Biker. „Nebojte sa a pokojne choďte vyvetrať svoje bicykle. Ale choďte sami,“ píše časopis na svojom webe. 

Portál sa prihovára za individuálnu jazdu, pokiaľ nejdete s niekým, s kým aj tak bývate v jednej domácnosti. Medzi ďalšie rady patrí výber menej frekventovanej lokality, ideálne les alebo miesto, kde stretnete čo najmenej ľudí. 

„Ak jazdíte na cestnom bicykli, vyberte si cesty, ktoré nie sú plné cyklistov. Vyhnite sa frekventovaným cyklochodníkom a pokojne choďte jazdiť aj na okresné cesty, pretože premávka áut je momentálne omnoho nižšia,“ navrhuje Biker. Je pravdou, že ak stovky ľudí vyrazia na rovnakú hrádzu alebo najobľúbenejšie lesné cyklocesty, efekt individuálneho jazdenia sa vytráca. 

Biker odporúča tiež vziať si na bicykel šatku a na mieste s väčšou koncentráciou ľudí si ju natiahnuť na tvár. Takisto nabádajú k opatrnému, rekreačnému jazdeniu. „Nemocnice a zdravotnícke zariadenia majú a v najbližšom období aj budú mať dosť práce. Ak by ste sa pri jazde zranili, zbytočne tým zaťažíte zdravotníkov,“ radia. 

V cyklistickej komunite koluje aj takáto infografika. 

Inzercia

Zatiaľ žiadny Sagan v Győri

Či už jazdíte vonku, alebo sa potíte doma na trenažéri, situáciu fanúšikom cyklistiky znepríjemňuje aj fakt, že sa nekonajú žiadne cyklistické podujatia. 

„Ešte viac fanúšikov zabolí, keď sa zrušia všetky jarné klasiky aj s najprestížnejšími monumentmi,“ pripomína Adam Beňo. Taliani už zrušili aj májový termín pretekov Giro d´Italia, ktoré mali tento rok štartovať v Budapešti. Pritom hneď druhá etapa naplánovaná na nedeľu 10. mája mala cieľ len desať kilometrov od slovenských hraníc – v Győri. Jej profil mal trojnásobnému svetovému šampiónovi vyhovovať. 

Ako dodáva Beňo, veľký otáznik visí aj nad samotnou Tour de France. „Viacero tímových šéfov sa vyjadrilo, že pokiaľ by sa Tour tento rok skutočne neodjazdila, malo by to veľmi neblahé dôsledky na fungovanie profesionálnej cyklistiky v systéme, v akom dnes funguje. Ak to povie taký ostrieľaný lišiak ako šéf tímu Deceuninck-QuickStep Patrick Lefevere, tak treba skutočne spozornieť,“ dodáva. 

Ťažko predpovedať, čo bude o pár mesiacov, no podľa Beňa treba rátať aj s najhoršou alternatívou, že tento rok sa súťažne dojazdilo.

Predajca bicyklov: Režim otvorenia cykloprevádzok by mal byť témou

Pri tejto téme nemožno obísť cyklistické obchody a servisy. Jednak sa ich dotklo nariadenie o zatvorení kamenných prevádzok, po ďalšie, začiatok jari mnohých ľudí vyženie práve do cyklistickej predajne či servisu. 

Lukáš Cerovský, ktorý prevádzkuje predaj a servis bicyklov v Senci, hovorí, že vlastné opatrenia na ochranu zamestnancov a zákazníkov zaviedli ešte v čase, keď sa v Bratislavskom kraji začali zatvárať prvé škôlky. 

Plošné zatvorenia kamenných obchodov chápe a víta. „Pre naliehavosť veci sa na začiatku nedali robiť výnimky. Zlyhanie ekonomiky by však mohlo priniesť ďalšie neblahé javy, preto si myslím, že bude snaha otvoriť všetko, čo bude predstavovať malé riziko z hľadiska šírenia vírusu,“ dodáva. 

K téme:
Ako si pripraviť bicykel na novú sezónu Zdieľať

Asociácia slovenských výrobcov a dovozcov bicyklov už požiadala vládu o povolenie otvoriť bicyklové servisy. Argumentujú tým, že veľa ľudí využíva bicykel na cestu do práce a zároveň je v čase vírusu najbezpečnejším prostriedkom.  

Lukáš Cerovský sa s tým stotožňuje. „Mala by sa venovať zvláštna pozornosť režimu zatvorenia, respektíve otvorenia cykloprevádzok,“ vraví. Cyklistiku považuje za výnimočný nástroj, ktorý môže slúžiť aj ako prostriedok na dojazd do práce. „Nezameniteľnú rolu však zohráva aj pri osobnom a rodinnom zvládaní karanténnych opatrení, a to z hľadiska fyzického, ale aj psychického zdravia. Bicykel nás bezpečne dostane von do prírody, ľahko sa s ním dostaneme mimo obytných zón a vyhneme sa kontaktu s inými ľuďmi,“ hovorí.

Ľudia sa momentálne podľa Cerovského skúsenosti do servisu s bicyklami nedobýjajú a opatrenia vzali ako fakt. Horšie to však vyzerá z ekonomického hľadiska. „Aj keby sa predajne otvorili, kúpyschopnosť obyvateľstva je otázna, keďže väčšina ľudí prežíva neistotu v práci a svoj rozpočet bude skôr škrtiť,“ uvádza. Ďalší problém predstavuje načasovanie krízy na začiatku sezóny, keď si cyklistické obchody vytvárajú vankúš na zvyšok roka a zimu, keď sú obraty nižšie.  

Odporúčame