Ako pripraviť bicykel na novú sezónu (chlapská výzva)

Ako pripraviť bicykel na novú sezónu (chlapská výzva)

Ilustračné foto: Flickr.com/Pierce Martin

Teploty stúpajú a mnohí z nás sadajú po zime na bicykel. Na čo netreba zabudnúť?

Bez našich podporovateľov by tento článok nevznikol. Viac ako dve tretiny našich darcov nás podporujú pravidelne.

>>PRIDAJTE SA AJ VY.<<

Bicykloví odborníci nám to opakujú neustále: najlepšie je nachystať bicykel na novú sezónu ešte na konci tej uplynulej, prinajhoršom počas zimy. Lenže, ruku na srdce, respektíve na riadidlá – koľko sa nájde takýchto prezieravých poctivcov v tejto prokrastinujúcej dobe? 

Pre väčšinu cyklistov sa tak každoročne opakuje rovnaký scenár: vonku to vyzerá, že sa už dá bicyklovať, tak sa poďme pozrieť, ako vyzerá náš bicykel. Hoci by bol toto náš prípad, netreba hneď zúfať. Jarná údržba nie je nič extra náročné, hlavne pokiaľ sa o svoj bicykel primerane staráme aj počas sezóny. 

Čo urobiť?

Čo teda urobiť ako prvé, keď človek nájde po zime bicykel v garáži alebo v pivnici? Vzhľadom na slovenskú realitu sa treba určite potešiť, keď bicykel – uskladnený najmä v spoločných priestoroch – po zime vôbec nájdeme. 

Ak sme sa teda nestali terčom neželanej návštevy a bicykel stále máme, môžeme sa pustiť do samotnej prípravy. 

Bežnému človeku možno napadne, že bicykel treba len dofúkať a môže jazdiť. Toto však platí len pre ten vzácny druh cyklistov, ktorí svoj stroj našli čistý, namazaný, nastavený a celkovo pripravený na sezónu, inými slovami, že si ho nachystali ešte niekedy na jeseň alebo v zime. V tomto prípade naozaj stačí dofúkať kolesá a môžete bez zdržania vyraziť na prvý výjazd.

Tých ostatných čaká niekoľko krokov, ktoré odporúčajú ľudia z cyklistickej brandže. 

„Každý jazdec by mal zvládnuť minimálnu kontrolu bezpečnosti, funkčnosti a opotrebovania,“ tvrdí pre Postoj Lukáš Cerovský z projektu cyklopasia.sk.

Čo sa týka opotrebovania, je potrebné si skontrolovať plášte a brzdové doštičky. „Treba vyskúšať funkčnosť prednej a zadnej brzdy samostatne. Taktiež si overiť funkčnosť radiaceho systému,“ hovorí Cerovský. 

K téme: 
Sto rokov sa jazdí Tour de France a u nás si niektorí stále nevedia nafúkať bicykel Zdieľať

Veľmi dôležitou súčasťou kontroly je skúšanie vôle. Tú v tomto prípade nerealizujeme v pôste a askéze, ale v hlavovom zložení, v kolesách (nábojoch), v stredovom zložení a kľukách, prípadne aj v pedáloch. „Ak je v niečom vôľa, nie je to v poriadku a treba to bezodkladne riešiť v servise,“ upozorňuje Cerovský. 

Ďalej odporúča pred jazdou potočiť kolesami a sledovať prípadné anomálie, ako napríklad osmičky, šúchanie bŕzd, neplynulý chod a podobné javy.    

Tento typ kontroly je vhodné vykonať aj častejšie, nielen pred sezónou. Môže nám totiž pomôcť odhaliť prípadnú vznikajúcu chybu včas. V opačnom prípade sa môže znehodnotiť daný komponent úplne, ba dokonca môže ísť až o ohrozujúcu záležitosť. 

Spomínané kontroly by mal ovládať a zvládnuť každý jazdec, ak si v tom však nie je istý, je dobré, ak si základnú kontrolu nechá urobiť v servise. Tam sa navyše skontrolujú aj ďalšie veci, ako napríklad reťaz a jej opotrebovanie či nastavenie nábojov. 

Čistota a mazivo

Na prvej jazde po zime sa človek logicky chce previezť s čistým bicyklom. Preto máme tendenciu vrhnúť sa na bicykel a poriadne ho umyť. Lukáš Cerovský však upozorňuje, že s umývaním treba byť opatrný.

„Určite nikdy nevapkujte. Voda sa vie dostať do nábojov, vidlice, ložísk a nedostanete ju odtiaľ. Radšej sa pohrajte s handričkou,“ radí. 

Rovnako ako s vodou opatrný treba byť aj pri mazaní. „Mazivo je potrebné len medzi článkami reťaze. Po namazaní reťaz handrou utrite dosucha. Mazivo na povrchu reťaze totiž nie je nanič a  len naberá prach, a potom znečisťuje celý prevodový mechanizmus,“ vraví odborník. 

A ako by mala vyzerať naša prvá jazda po zimnej prestávke? Môže sa javiť ako logické, že by mala byť opatrnejšia. S tým súhlasí aj Lukáš Cerovský. „Prvá jazda môže byť opatrnejšia, ale ani nie tak z hľadiska stavu bicykla – ten by mal byť v poriadku, už keď si naň sadáme –, ale skôr z pohľadu našich schopností, ktoré sa potrebujú obnoviť,“ hovorí. 

Výkonnosť, pozornosť, schopnosť adekvátne reagovať na rôzne situácie a podobne sú tie faktory, ktoré môžu byť po zimnom spánku oslabené. 

Treba tiež počítať s tým, že po prvej jazde bude bolieť zadok, ale netreba sa nechať znechutiť. On si po pár jazdách zvykne. 

Hor` sa teda do novej cyklistickej sezóny!

Dve rady pre tých, čo majú odpružené vidlice a kotúčové brzdy

Dnes vlastní mnoho ľudí bicykle s kotúčovými brzdami a odpruženými vidlicami. Majú si tieto komponenty pred sezónou skontrolovať sami?

V prípade kotúčových bŕzd podľa Lukáša Cerovského platí, že minimálnu kontrolu si vie spraviť každý – potočením kolesa a sledovať anomálie. „Ak sa koleso bez problémov točí, skúsim zabrzdiť. So zabrzdeným kolesom bicykel potlačím a sledujem účinnosť brzdnej sily,“ hovorí s tým, že opotrebovanosť platničiek a kotúča sa dá odsledovať aj voľným okom. 

Vidlice sú na Slovensku podľa Cerovského veľkým kameňom úrazu. „Väčšina ľudí ich vôbec neservisuje. Znižuje tak ich funkčnosť a životnosť,“ konštatuje s tým, že ľudia často od odpruženej vidlice nič neočakávajú, chcú len, aby fungoval bicykel všeobecne. Potom je však otázne, prečo si ľudia kupujú toľko bicyklov s odpruženými vidlicami.

„Ak má vidlica správne fungovať, treba jej raz ročne dopriať servis. A to ešte stále hovorím o hobby jazdení,“ dodáva Cerovský a vysvetľuje, že minimálna údržba vidlice spočíva v utretí vnútorných nôh a prachoviek od nečistôt. Následne treba párkrát vidlicu postláčať, či má plynulý chod. 


V rubrike Chlapská výzva sa chceme venovať témam životného štýlu mužov, mužskej spiritualite či chlapským záľubám. 

Ďakujeme, že ste si prečítali tento článok.
Naše kvalitné články vznikajú len vďaka podpore našich čitateľov.

Prosíme, vyjadrite nám vašu podporu aj finančne.
PRIDAJTE SA TERAZ K NAŠIM PODPOROVATEĽOM.


Ďakujeme!

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo