Ako sloboda internetu zabila v ženách feminizmus

Ako sloboda internetu zabila v ženách feminizmus

Foto – Annie Jeffrey

Ženy na Youtube a Instagrame riešia krásu, postavu, deti a domácnosť. 

Paradoxne v dobe, keď ženské feministické hnutia počuť vo verejnom priestore ako nikdy predtým, tak akurát na mieste, kde nevládnu žiadne regulácie, redakčné línie či ideologické tlaky, sa ženy v drvivej väčšine dobrovoľne prezentujú ako žienky domáce, viacpočetné matky, beautyblogerky či módne ikony. 

Na Youtube a Instagrame, teda v priestore, kde dnešní mladí trávia väčšinu svojho času na internete, je len veľmi úzky tematický profil, ktorému sa venujú ženy – krása, chudnutie, make up. Dnešné tínedžerky, ktoré už televíziu považujú za zastaranú ustanovizeň, sledujú svoje ženské vzory na sociálnych sieťach. A čo sa im ponúka?

Influencerky, ktoré riešia väčšinu svojho vysielacieho času všetko okolo výzoru, alebo ženy v domácnosti, ktoré dokonale zvládajú svoju rolu manažérky rodiny. To, že byť youtuberkou je tvrdá práca a biznis, sa prezentuje len okrajovo, nikoho by totiž nebavilo pozerať videá o pracovných stretnutiach – konzumenti chcú vidieť svoj idol v najnovších modeloch plaviek na Maledivách, pri upratovaní šatníka, vo vegánskych reštauráciách, na romantickom výlete v Paríži či na nákupoch v Miláne, vždy s perfektne upraveným makeupom. 

Žena a jej pestovaná krása nestoja v priamom rozpore s myšlienkami feminizmu. Od čias, keď prevládalo klišé, že feministky sú len neupravené aktivistky, ktoré pohŕdajú módou a krásou, máme už poriadne ďaleko. V rozpore s feministickým ideálom je však fakt, že ženy na Youtube či Instagrame sú na tento segment krásy tak extrémne fokusované, vystupujú len v rolách pestovaných krásavíc alebo dokonalých matiek v domácnosti, až to prekvapilo samotných sociológov.

„To, že sa my ženy samy takto redukujeme, to, že nemáme v tomto priestore také pole pôsobnosti ako muži, ktorí môžu byť aj chudí aj tuční, aj smiešni, ako aj hlúpi, je dôvod na zamyslenie. Začali sme so svetom filmu a televízie, kde sme žiadali viac diverzity, lebo nás trápilo, že tam ženy vystupujú vo väčšine len v kontexte vzťahov a sú len mladé a pekné. Ale v sociálnych médiách je to ešte oveľa tvrdšie, pretože tie sú ešte oveľa menej diverzifikované. Práve v tej oblasti, kde by sme mohli byť najslobodnejšie a dokonale rôzne, lebo nikto zhora neurčuje, akými máme byť, si samy určujeme svoju rolu,“ hovorí v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung šéfka feministickej nadácie Malisa Maria Furtwänglerová, ktorá prezentovala výsledky novej štúdie o ženách na sociálnych sieťach. 

Ženy doma, muži v teréne

To, čo sa nám môže zdať ako subjektívne zdanie, je dnes už fenomén podložený dátami. Nemecká nadácia Malisa predstavila výsledky štúdie o tom, ako sa znázorňujú muži a ženy vo svete sociálnych médií, na Youtube a Instagrame. Tento mediálny priestor dáva mladým ľuďom možnosť sa prezentovať, akí naozaj sú, bez cenzúry a dostať sa k publiku, o akom ani nesnívali. Výsledky spomínanej štúdie však ukazujú, že ženy sú na týchto online platformách v menšine. Ak sa pozrieme na pomer mužov a žien medzi 100 najobľúbenejšími Youtube kanálmi a instagramermi v Nemecku, mužov je dvojnásobne viac. 

„Zobrazenie žien na Youtube si zakladá na zastaralých stereotypoch: Kým ženy vysielajú väčšinou zo súkromných priestorov, dávajú tipy na šminkovanie a prezentujú svoje koníčky ako dekorovanie, šitie alebo varenie, muži zaberajú oveľa širší okruh tém: od zábavy, hudby, počítačových hier, comedy a politiky.“ Toľko citát z výsledkov štúdie. 

Štúdiu realizovala Univerzita v Rostocku a Filmová univerzita Babelberg. Analyzovali 1000 kanálov na Youtube, detailne skúmali 2000 videí a urobili rozhovory so štrnástimi youtuberkami, ktoré informovali o svojej brandži. 

Zo štúdie vyšlo, že muži sa v sociálnych médiách ako Youtube a Instagram prezentujú cez svoje profesionálne zručnosti, ženy, naopak, predstavujú svoju činnosť len ako svoje hobby. Ženy sa natáčajú a fotia zväčša vo svojom súkromnom domácom prostredí, zatiaľ čo muži požívajú ako svoje kulisy verejný priestor. Až 71 percent žien natáča svoje vlogy doma. Až 67 percent žien tematizuje vo svojich vlogoch či statusoch vzťahy, muži sa vzťahom venujú oveľa menej, len 44 percent. 

Móda, líčenie a cvičenie

Aj v sociálnych médiách nájdete ženy, ktoré sa prezentujú svojou prácou alebo koníčkami, ale nedostanú sa nikdy medzi mainstream a nestanú sa influencerkami. Jednoduchšie povedané, nesleduje ich a neodoberá ich toľko žien, aby boli v hlavnom prúde. 

Samozrejme, dôvodom môže byť aj tlak trhu, firiem, ktoré výdatne platia skryté reklamy práve youtuberkám, ktoré sa venujú kozmetike a móde. Keby však diváčky chceli, vyhľadávali by iné typy videí. Lenže ženy konzumentky dnes jednoducho najviac zaujíma, kto si čo oblečie, čo si varí na obed, ako upratuje svoju skriňu alebo ako zvláda mať tri deti a zároveň byť krásna. 

Tento fenomén vidíme aj na najslávnejších slovenských youtuberkách. Medzi najúspešnejšie patria LucyPug, ktorú odoberá viac ako 528-tisíc ľudí, alebo Moma, ktorú sleduje viac ako 442-tisíc ľudí. Ich hlavnými témami sú móda, dekorovanie, líčenie a cvičenie. Nasleduje Lenka s viac ako 98 500 odoberateľmi, ktorá rieši len témy okolo krásy a makekupu, a Jana Hrmi, ktorá postuje videá recenzií najnovších kozmetických produktov. 

Najnovším prírastkom do sveta slovenských žien na Youtube je redaktorka televízie Markíza Veronika Ostrihoňová pod pseudonymom Very Veri, ktorú sleduje takmer 19 500 odberateľov. Otvorene sa hlási k feminizmu a zatiaľ sľubuje, že sa bude venovať aj pracovným a intelektuálnejším témam. Po tom, čo bulvárne médiá nedávno informovali o jej tehotenstve však uvidíme, kam sa jej vlog reálne uberie.   

Hoci medzi youtuberkami máme aj pracujúce ženy, tie sa na sociálnych sieťach prezentujú len v oblasti krásy. Známou sa stala nedávno aj moderátorka TA3 Zuzana Závodská, ktorá má roky na Youtube kanál Aesteholic, kde rieši odborný prístup ku kozmetike. V rozhovore pre Denník N na otázku, prečo vstúpila do sveta Youtube, odpovedala: „Najdôležitejšie pre mňa je, že na Youtube môžem byť sama sebou. V televízii som sa sústredila na interpretáciu správ, vo vlogoch som mohla prejaviť svoju osobnosť a myšlienky. Ako žene, spotrebiteľke a dermatologickej pacientke, mi chýbal kritický pohľad na svet krásy... Nevnímam starostlivosť o svoj zovňajšok ako niečo hlúpe, nesúhlasím s tým, že sa s tým musí automaticky spájať nedostatok intelektu. Práve to sa snažím svojím vlogovaním poprieť. Potreba krásy a starostlivosti o ňu je neoddeliteľnou súčasťou nielen ženskej, ale vo všeobecnosti ľudskej existencie.“ 

V Amerike najsledovanejšie beauty vlogerky sledujú milióny žien a dievčat. Takú Nikkie Tutorials sleduje viac ako 11 miliónov odberateľov a Tati takmer 5 a pol milióna odberateľov. 

Výchova detí, recepty a upratovanie

Druhou skupinou žien, ktoré majú na Youtube svoj kanál, sú ženy matky, ktoré postujú videá zo svojho každodenného života. Teda zobrazujú svoju dennú rutinu, výchovu detí, recepty a upratovanie. Ženy, ktoré sa hrdo hlásia k tomu, ako zvládajú svoju rodinu, a pritom vyzerajú upravene a štíhlo. Obrázok ako vystrihnutý z Ameriky 50. rokov minulého storočia.

Emily Norris, trojnásobnú mamu, sleduje viac ako 381-tisíc ľudí, Tainu Licciardo-Toivolu, mamu desiatich detí, odoberá až 521-tisíc konzumentov Youtubu. Kanál This Gathered Nest, kde sa krásna mama stará o štyri svoje a tri adoptované detičky – dvoch černoškov a jednu aziatku, sleduje viac ako 300-tisíc ľudí. 

Tieto matky sú hrdé vlogerky, ktoré svoju rolu vnímajú prirodzene a u publika majú úspech. 

Otázky, na ktoré ako feministky nemajú odpovede

„Tu nám vyrastá generácia, ktorá nehovorí „chceme zachrániť svet“ alebo „Mám ten najlepší vynález“, ale ide o to, aby bola tou najkrajšou v celom šírom svete. Dnes máte pocit, že existuje už len jeden ,look´, a to je: krásna, veľmi štíhla, dlhé vlasy, najlepšie blond, je to nenormálne uniformné. To je dnes dobrovoľná regulácia. A je to až zarážajúce,“ hovorí v rozhovore pre FAZ šéfka nadácie Malisa Maria Furtwänglerová. 

Autorka štúdie tvrdí, že pohľad do tejto brandže dokazuje, že stereotypné zobrazenie nesúvisí len s osobnými preferenciami vlogeriek. Opýtané youtuberky poukázali na stádovitosť, ktorá nepomáha vyjsť z tém okolo krásy a prejsť na iné žánre ako comedy alebo politika. Ženy, ktoré sa vraj snažili preraziť s iným obsahom, nepochodili a vyslúžili si ironické a zlomyseľné komentáre, ak nezodpovedali očakávaniam. 

Okrem toho štúdia poukázala aj na silné napodobňovanie influenceriek zo strany mladých diváčok, ktoré na Instagrame napodobňujú pózy aj ich výzor. Taktiež sa ukázalo, že dievčatá, ktoré sledujú svoje obľúbené vlogerky, upravujú svoje fotky na Instagrame oveľa viac ako tie, ktoré ich nesledujú. Svoj prirodzený vzhľad považovali za nedostatočný.  

„Všetky influencerky, s ktorými som hovorila, považujú feminizmus za nemoderný. Pre ne je spojený so slovom ,škaredý´ a tiež s predstavou: ,Tamtie chcú mať priamu moc nad mužmi,´“ hovorí Maria Furtwänglerová. 

Sama je prekvapená výsledkom, ako sú ženy na sociálnych sieťach zobrazované. „Výsledky štúdie otvorili množstvo otázok, na ktoré ako feministky nemáme odpovede. Prečo sú najúspešnejšie aktérky v nových sociálnych médiách práve tie ženy so zastaranými rodovými stereotypmi a ako môžeme podporiť väčšiu rôznorodosť v tomto segmente? Táto téma sa nás všetkých týka a musíme o nej diskutovať.“

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo