Zabudli sme randiť? Ako internet mení zoznamovanie

Zabudli sme randiť? Ako internet mení zoznamovanie

Ilustračná foto: Flickr.com/Michael Coghlan

Digitálny svet priniesol nové možnosti v zoznamovaní. Je klasické randenie ohrozené?  

Nástupom internetu začali pribúdať páry, ktoré sa zoznámili na webe. Skutočnú revolúciu však priniesli mobilné aplikácie, cez ktoré človek vyhľadáva partnera. Tie majú aj svoje dôsledky. 

Čo je rande? 

Svoje o tom vie profesorka Kerry Cronin z Boston College, ktorá sa jedného dňa svojich študentov pýtala na vzťahy. Zistila, že takmer nikto z nich počas vysokej školy nerandil. 

Teda nerandil v klasickom zmysle, hoci mobilné aplikácie na vyhľadávanie známostí a četovanie boli u študentov samozrejmosťou. 

Cronin mladým navrhla, aby skúsili niekoho osloviť na rande, s čím študenti súhlasili. Do konca semestra však nikto na rande nešiel. „Vtedy som si uvedomila, že nevedia, o čom hovorím,“ vraví pre Catholic News Agency Cronin. 

Aby študentom pomohla, spísala niekoľko zásad: o rande treba požiadať osobne a spolu dohodnúť termín, pozvať na kávu alebo zmrzlinu v hodnote do desať dolárov, prvé rande má trvať 60 až 90 minút a fyzický kontakt by sa mal obmedziť maximálne na objatie. 

K téme:
Na zoznamkách vládnu ženy Zdieľať

Táto iniciatíva sa stala rýchlo známou v prostredí jezuitského Boston College, neskôr Cronin začala cestovať po krajine a študentom prednášať o tom, ako randiť.  Dostala dokonca prezývku „Date Doctor“ (lekár randenia). 

Jej aktivita sa stala napokon námetom pre dokumentárny film The Dating Project

V ňom vystupuje päť slobodných ľudí: traja 20-roční zo Chicaga (Matt, Shanzi a Cecilia), jedna 30-ročná z New Yorku (Rasheeda) a 40-ročný Chris z Los Angeles. 

Najmladší protagonisti v dokumente priznávajú, že si nepamätajú, kedy boli naposledy na reálnom rande, respektíve ani nevedia, čo si pod tým predstaviť. 

Cronin hovorí, že je to medzi študentmi vysokých škôl bežný jav a snaží sa v dokumente vysvetliť, že je dobré, keď človeka pred fyzickým zblížením poznáme. 

Tinder a podobné aplikácie totiž podľa tvorcov dokumentu mnohí využívajú na vyhľadanie nezáväzných a krátkodobých vzťahov, zväčša na jednu noc. Tento fenomén sa zvykne označovať ako tzv. hookup kultúra. 

Cronin vysvetľuje, že nechce zavádzať žiadnu bigotnú alternatívu, ale pripomenúť zdravé prvky v spoznávaní sa. „Nežiadam ich, aby išli na romantickú večeru so sviečkami, ale aspoň na šálku kávy, aby sa videli,“ hovorí.  

Prechádzať prstom na obrazovke mobilu fotky ľudí je však zrejme ľahšie ako sa reálne stretávať. 

Tento fenomén spomína aj BBC v texte o zoznamovacích aplikáciách. Keď sa tridsiatnička Sara Scarlett presťahovala v roku 2015 do Dubaja, založila si konto na Tinderi, aby spoznala nových ľudí. Po mesiaci si našla priateľa, no ako sama spomína, prechod z prehľadávania profilov na smartfone na reálne randenie je dosť zložitý. 

„Strávite celé veky četovaním s chalanmi, a napokon nechcú ísť ani na kávu,“ sťažuje sa Sara. 

Rovnaký problém v súvislosti s online prostredím spomína aj Jordan. „Nájdete tam stovky ľudí, čo plytvajú časom, rôznych skrachovancov a postavičky, ktoré nemajú nič iné na práci,“ hovorí.

Dokumentárny projekt o klasickom randení spustili na jar tohto roku.

Rozmach a dôsledky 

Napriek svedectvám o frustrácii či negatívam tzv. hookup kultúry rastú aplikácie na randenie neuveriteľným tempom. 

Tinder odštartoval v roku 2012 a už o dva roky sa chválil tým, že za jeden deň sa cezeň uskutočnila viac ako miliarda prezretí profilov. Pod prezretím sa rozumie listovanie či doslova prechádzanie prstom (swipe) cez fotky a profily zaregistrovaných používateľov. 

Tinder sa teší veľkej popularite, v roku 2017 zaznamenal 57 miliónov mesačných návštevníkov. 

Rozmach dokazujú aj ďalšie čísla. Podľa údajov firmy App Annie svetové výdavky na zoznamovacie aplikácie predstavovali v roku 2016 sumu 234 miliónov liber, za rok 2017 sa takmer zdvojnásobili na 448 miliónov. 

O popularite týchto „appiek“ svedčí aj fakt, že sú súčasťou rebríčka najvyhľadávanejších aplikácií – v Británii zaberajú tri miesta v top desať, vo Francúzsku dokonca šesť z desiatich najpredávanejších aplikácií. 

Nový fenomén sa stal rýchlo aj predmetom prieskumov a výskumov.

Skúsenosť učiteľky z Boston College a ďalších ľudí potvrdzuje aj prieskum Pew Research Center z roku 2015, podľa ktorého tretina ľudí, ktorí niekedy použili online zoznamku, nikdy nešli na rande s osobou, ktorú na týchto stránkach stretli.

Samozrejme, počet ľudí, ktorí sa napokon aj fyzicky stretli, za posledné roky vzrástol. Keď sa Pew Research Center pýtal rovnakú otázku v roku 2005, bolo „odvážlivcov“ len 43 percent. A hoci je ich dnes približne 66 percent, stále platí, že tretina ľudí zostane len pri prezeraní profilov, prípadne četovaní.  

Popularita zoznamovacích aplikácií vedie aj k výskumom o ich dôsledkoch. Svetové médiá obleteli na jeseň 2017 výsledky práce dvojice ekonómov o vplyve online zoznamiek na rasovo zmiešané manželstvá a tiež o stabilite manželstiev. 

Josue Ortega z University of Essex a Philipp Hergovich z Viedenskej univerzity vychádzali z výskumu z roku 2012, podľa ktorého sa za poslednú dekádu online zoznamovanie stalo v USA druhým najčastejším spôsobom na nájdenie manželského partnera.  

Ortega tiež osobne videl, že všetci jeho študenti používajú Tinder, začal si o tom viac študovať, až s Hergovichom vytvorili matematický model, do ktorého vložili dáta za celé desaťročia. 

Výsledkom je zistenie, že online zoznamky prinášajú nielen rozmanitejšie manželstvá, ale aj pevnejšie zväzky. Ortega a Hergovich medzi zisteniami uvádzajú, že manželstvá, ktoré vznikli cez internet, majú v prvom roku manželstva nižšiu mieru rozpadu v porovnaní s tými, ktoré vznikli konvenčnými spôsobmi. 

Aký majú zoznamovacie aplikácie reálny dosah na manželstvá, ukážu prieskumy relevantnejšie až v blízkej budúcnosti, keď zachytia boom aplikácií. 

Dovtedy sa môžeme učiť, ako sa fyzicky stretnúť.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo