Zabite ho! Už nechcel ďalší jogurt!

Zabite ho! Už nechcel ďalší jogurt!

Homofóbom roka Lipšic, sexistom roka Fernet. A teraz sa pretrhnime, kto o tom napíše dramatickejšie.

Robiť hitparádu oponentov je ľahké. Zhrniete ľudí, inštitúcie či čokoľvek iné, čo nemáte radi, a dáte tomu nejaké poradie. Ak sa pritom dáte dohromady aspoň dvaja, môžete sa nazvať odborná porota. A ako vieme, v dnešnej dobe rebríčkov nie je odborných porôt nikdy dosť.


Odborná porota č. 1

Začalo sa to pred rokmi anketou homofób roka, ktorej cieľom malo byť poukazovať na hrubé urážanie a napádanie ľudí s homosexuálnym cítením. Akože.

Že sa z toho potom stal nástroj na presadzovanie svetonázoru, s tým sa už nejako rátalo.

Laureát ceny Anton Chromík či Aliancia za rodinu sa napríklad nikdy nedopustili priamych urážok voči homosexuálne cítiacim. V porovnaní s tým, ako boli svojimi oponentmi častovaní, boli ich prejavy o dve ligy kultivovanejšie. 

Samozrejme, vo svojej agende zachovať status quo vo veci rodinnej legislatívy išli nekompromisne proti záujmu inej skupiny. Chromík na presadenie svojej vízie využil inštitút referenda, čo už je celkom verejná vec a zbraň vysokého kalibru, a s tým ide ruka v ruke aj znížený nárok na svoju nedotknuteľnosť. 

No odvtedy sa kritériá na homofóba posunuli do absurdnej kategórie. Tento rok bol medzi nominovanými napríklad Daniel Lipšic, ktorý v debate o Žitňanskej návrhu trestne postihovať aj výroky povedal túto vetu, za ktorú bol nominovaný na homofóba: 

„V Európe sa trend obmedzovania slobody prejavu orientuje na tri oblasti, kde prebiehajú trestné stíhania. Po prvé ide o kritiku homosexuálnych zväzkov, po druhé o kritiku islamu a po tretie kritiku liberálnych interrupčných zákonov.“ 

Ok, čiže tí, ktorí najviac volajú po tom, aby bola homofóbia trestná, chcú, aby sa za homofóbiu považovalo to, keď niekto skonštatuje, že dnes sa v Európe najviac trestajú názory považované za homofóbne. Toto človek nevymyslí na jedno posedenie.

Máme aj ďalšie nominácie. Robert Fico bol nominovaný za výrok o tom, ako prebiehal zjazd eurosocialistov: 

„Trápili ma len s dvoma témami, socialistickí poslanci Európskeho parlamentu, jedna téma homosexuáli a druhá téma moslimovia.“  

Akože čo?

Pointa je v tom, čo médiá posúvajú do spoločenskej diskusie. Najmä ak v kuse moralizujú nad tým, ako zhlúpla naša verejná debata.  Zdieľať

Ďalší nominovaný výrok bol Sulíkov: 
„… keby tu žili len homosexuáli, zanikneme v priebehu jednej generácie.“

Možno trochu drsné, ale toto má byť výrok za čiarou v krajine, kde bez problémov akceptujeme právo komentátorov použiť slovné výrazy „ukrižovaný židovský pankhart“ či „pojedači pokazených hostií“?

Pointa tohto komentára ale nie je o súťaži ani o jej navrhovateľoch, ani jedno z toho nestojí za reč.

Pointa je v tom, čo médiá posúvajú do spoločenskej diskusie. Najmä, ak v kuse moralizujú nad tým, ako zhlúpla naša verejná debata. 

Nehovoriac o základnej nepoctivosti, keď lynčujú Lipšica za jeho obavu zo zneužitia trestnosti slovného prejavu a v druhom momente aplaudujú ľudí, ktorí za hatespeech považujú spomínané výroky.

Odborná porota č. 2

Mám tu aj jeden novší rebríček – Sexistický kiks roka. Tvorcovia tohto rebríčka sa rozhodli chrániť nás pred reklamou, ktorá zobrazuje ženy a mužov v rodových stereotypoch. Ako prvý príklad takého stereotypu organizátori uvádzajú „matky, ktoré sa s láskou starajú o členov rodiny a domácnosti“. Až na druhom mieste im prekáža zobrazovanie „žien ako sexuálnych objektov“. 

Najprv malé ocenenie: Ešte nedávno tu bolo praxou považovať zneužívanie ženských námetov na marketingové účely (od produktov až po filmové plagáty) za prejav puritánskeho extrémizmu. V duchu hesla, čo je krásne, nemôže prekážať. Treba oceniť, že v tomto smere došlo aspoň k nejakému posunu, hoci veľmi selektívnemu.

No pri pohľade na to, ako dopadlo hlasovanie poroty, sa nezdá, že by toto naozaj  trápilo zostavovateľov rebríčka. Sofistikovaná porota sa rozhodovala sofistikovanejšie.

Medzi víťazov anticeny zaradila napríklad spot Fernetu o tom, ako muži v krčme konštatujú, že sa  síce naučili žehliť, jesť jogurty, ale stále si radi dajú spolu aj pohárik, lebo sú muži.

 

Určite to nie je niečo, čo by si zaslúžilo titul pojednanie roka alebo publikovanie v almanachu. Je to presne také prvoplánovo marketingové ako milión ďalších podobných reklám, čo vám denne prejde obrazovkou. (Vrátane tých, kde sa tri ženy pri káve presviedčajú, že piť kávu s kamoškami je to, čo si žena zaslúži.)

Keď ale porota známych ľudí dospeje k záveru, že reklama o tom, ako muži išli na pohárik so svojimi kamarátmi, je väčší sexizmus ako mesto polepené tisíckou plagátov s nedoodetými ženami, je to celkom absurdné.

Pointa je rovnaká ako pri predošlom rebríčku: Nejde o to pranierovať samotných navrhovateľov či sťažovať sa na tento konkrétny rebríček. Ani jedno z toho nestojí za reč. 

Ide o to, aké nezmysly podsúvajú seriózne médiá ľuďom s tým, že ide o vážny problém našej spoločnosti.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo