Sledujte Bugára, ako si ide po svoje benefity

Sledujte Bugára, ako si ide po svoje benefity

Arpád Érsek, Béla Bugár, starostka Podunajských Biskupíc Alžbeta Ožvoldová a štátny tajomník Viktor Stromček spúšťajú stavbu rýchlostnej cesty R7 24. októbra 2016 v Šamoríne. FOTO TASR - Martin Baumann

Strana Most sa rozhodla bojovať za to, aby vláda mohla rýchlejšie zvyšovať dlh krajiny. Núkajú sa tieto vysvetlenia.

Na jeseň v roku 2015, keď sa začínala predvolebná kampaň, si kolega Jozef Majchrák v krátkom postrehu všimol, ako zohrane funguje dvojica Kaliňák –Bugár, v tom čase bol prvý vládny a druhý opozičný politik. Spolu absolvovali veľkú tour po južnom Slovensku, kde samosprávam odovzdávali hasičskú techniku.

Benefit pre voliča

Predseda Mosta sa tiež pred voľbami veľmi snažil, aby sa stal hlavnou voľbou pre mestského liberála. Podarilo sa to menej, ako čakal, volebný výsledok bol v porovnaní s ambíciami malý. Na druhej strane, Bugárovi to napokon veľmi uľahčilo situáciu. Nemusel sa nijako zásadne zodpovedať svojim voličom za to, že šiel do vlády s Robertom Ficom. Najväčšia časť jeho voličov sa cez to dokázala preniesť, na rozdiel od tých Procházkových. Prirodzene, očakávajúc benefity z budúceho vládnutia.

A tie Bugár svojim voličom donesie. 

Tento mesiac sa mu napríklad podaril husársky kúsok, keď mu koaliční partneri vrátane SNS schválili to, o čo sa maďarskí politici dlho snažili – aby im štát dával peniaze na kultúru, no nechal na nich, ako si to rozdelia. Volá sa to kultúrna samospráva. Navyše, Bugár vybavil, že tento objem sa skokovo zdvojnásobí, priamo pre maďarskú menšinu to bude teraz až štyri milióny eur. 

Bugár, ktorý v regiónoch stále bojuje s SMK o vymierajúceho maďarského voliča, urobil dobrý ťah. Zdvojnásobenie peňazí na kultúru budú maďarské kultúrne organizácie, ktoré majú doteraz skôr bližšie k SMK, cítiť na vlastnej koži. Most bude mať tiež istý vplyv na to, ako tie peniaze budú tiecť, čo tiež mnohí pocítia na vlastnej koži. Ide teda o financie aj o politický vplyv.

Bugár však rozohráva aj oveľa zaujímavejšie hry.

Bugár makroekonóm

Keď je reč o tom, ako si Bugár ide po svoje benefity, odporúčame sledovať aj jeho správanie vo veci dlhovej brzdy.

Počas vypuknutia krízy pred ôsmimi rokmi sa slovenské verejné financie dostali do stavu, že Slovensko nevedelo predať svoje dlhopisy. Čo je problém, pretože dlhy, ktoré máme, nesplácame, ale požičiavame si na ne a dlh tak len rolujeme pred sebou. (A k tomu si požičiame vždy aj niečo navyše.) 

Aby sme svoje dlhopisy vedeli predať a vedeli ich predať s nízkym úrokom, prijal sa ústavný zákon o dlhovej brzde, ktorý vládu núti držať dlh v istých limitoch. Aby všetci, čo si chcú kúpiť naše dlhopisy, verili tomu, že sa budeme správať normálne, a lacno nám požičali.

Hoci za dlhovú brzdu hlasoval vtedy aj Smer, ktorý vystrašene sledoval, ako sa mu pod rukami rozpadli verejné financie, dnes by dlhovú brzdu najradšej zrušil (formálne: zaviedol možnosť výnimiek). 

To prekvapujúce nie je. Zaujímavé však je, ako Robertovi Ficovi v tejto téme začal sekundovať Most a Béla Bugár osobne.

Hoci argumentuje diaľnicami, napríklad aj citlivým obchvatom Prešova, v tom problém nie je. Nič z toho, čo sa teraz má postaviť, nie je hamované dlhovou brzdou, na to je tam ešte solídna rezerva.

Prečo teda toľký osobný záujem predsedu strany, ktorá do vlády dosadila hayekovca (aspoň si dal takú visačku) Ivana Švejnu?

Benefit pre Bugára

Zdá sa, že Béla Bugár rozmýšľa dlhodobejšie. Vďaka stavbe bratislavského obchvatu, ktorý vedie aj cez Podunajskú nížinu, zarobili viacerí exponenti z prostredia maďarskej politiky vrátane Bélu Bugára na predaji pozemkov, ktoré predtým lacno kúpili.

Cez Podunajskú nížinu sú však naplánované ďalšie významné infraštruktúrne projekty, najmä pokračovanie R7 cez Podunajskú nížinu až na stredné Slovensko. Zatiaľ čo na úseku pri Bratislave sa už pracuje a jej financovanie má obrysy, budúcnosť stavby úsekov za Dunajskou Stredou s plánovaným štartom v roku 2020 zostáva zahmlená vrátane financovania. O peniaze sa pritom bude súťažiť na viacerých miestach Slovenska.

Zdá sa, že strana Most, strana expertov na pozemkové operácie, by si financovanie pokračovania tejto stavby rada poistila čo najskôr. Aj za cenu skaličenia dlhovej brzdy.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo