MÉDIÁ 2010: iPad, RTS, AHA!

Počas nasledujúceho týždňa budú redaktori Postoy.sk bilancovať uplynulý rok. Dnes vám prinášame náš pohľad na svet médií v roku 2010.

Svetové médiá: Dobrý, zlý a škaredý

Tento rok by mohli charakterizovať globálnu mediálnu brandžu tri mená: Jobs, Murdoch a Assange.

Steve Jobs sa stáva v mediálnom a IT biznise postavou, o ktorej písať môže vyznieť už ako klišé. Napriek tomu „jeho“ tablet iPad vyvolával od začiatku roka diskusiu o tom, či zmení správanie konzumentov médií. Počas roka postupne pribúdalo mediálnych domov, ktoré oznamovali, že spúšťajú (resp. pripravujú) aplikáciu na tento stroj. Na hodnotenie je po prvom roku predaja (aj to nie vo všetkých krajinách) priskoro. Nástup iPadu však nasledovalo vyrojenie sa ďalších tabletov, síce odlišnej ceny a kvality, no médiá po tomto roku nemôžu tvrdiť, že sa tu na niečo hrajú len dve-tri značky.

K téme:
Slovensko 2010: Bombový príbeh s otvoreným koncom
Ekonomika 2010: Deficit rácia
Kultúra 2010: V Roku kresťanskej kultúry letel Cyprián aj Julia Roberts
Zdieľať

Druhým mužom tohto roka je nestarnúci Rupert Murdoch. Vlastník najväčšej mediálnej skupiny na svete News Corp. urobil tento rok dva odvážne kroky. Od polovice roka nechal návštevníkov webstránok denníka The Times a nedeľníka Sunday Times platiť. Analytici hodnotili tento počin všelijako, no rozhodne mu netlieskali. Po polroku vedenie jeho firmy prišlo s vyjadrením, že išlo o úspešný ťah, keď získali 100 000 pravidelne platiacich návštevníkov. Kto vidí pohár skôr poloprázdny ako poloplný, môže namietať, že britský denník si dovtedy chodilo na web čítať mesačne 20 miliónov návštevníkov, ktorí aspoň znamenali slušné číslo pre zadávateľov reklamy.

To však nebolo všetko. Murdoch je taký veľký fanúšik iPadu, že chystá spustenie samostatných novín, ktoré budú vytvorené výhradne na nový prístroj – a to nielen technicky, ale aj filozoficky. Jeho názov bude Daily a objaviť by sa mal už začiatkom nového roka.

„Uplynulý rok nás v médiách posunul ďalej od papiera, od novín na webe zadarmo a ktovie ešte od čoho všetkého.“ Zdieľať

Tretia postava mediálneho sveta 2010 nie je ani ikonická ako Jobs, ani bohatá ako Murdoch. Optimista by si myslel, že súkromie sa stalo prežitkom po nástupe Facebooku. Podobné myšlienky poopravili iní „filozofi“ po tom, čo sa stalo vo svete známe meno Julian Assange. Ten síce Švédsko nestihol presláviť viac ako IKEA, ale rozhodne vniesol do sveta viac zmätku, ako je schopný sám ustáť. Najnovšie sa totiž sťažuje na uniknuté dokumenty o svojej osobe.

Uplynulý rok nás aj v médiách opäť niekam posunul. Ďalej od papiera, od novín na webe zadarmo a ktovie ešte od čoho všetkého.

Slovensko a jeho médiá

Paradoxne, najväčšia zmena v slovenských médiách sa udiala mimo nich. Môžu za to voľby a víťazstvo strán, ku ktorým majú naši novinári bližšie, ako k stranám bývalej vlády. Migrácia hovorcov, poradcov a rôznych komunikačných manažérov bola podľa Postoy.sk najväčšia mediálna udalosť roka. Dokonca rovnako podstatná ako plán zlúčiť STV a SRo.

O „veľkom sťahovaní“ viacerých novinárov na pozície hovorcov sme už na Postoy.sk písali. Na jednej strane uznávame náročnosť novinárskeho povolania v slovenských podmienkach, no odchod žurnalistov stredného veku je to, čo naše médiá najmenej potrebujú. Zaujímavý pohľad (už) z druhej strany ponúkol na túto tému symbol letných prestupov, Rado Baťo, keď pre svojho bývalého zamestnávateľa hovoril o potláčaní vlastného ega či o veciach, ktoré novinári nikdy nezažijú, čo sa odráža na ich netrpezlivosti a sólo postoji. Otvorene tiež pomenoval jeden z hlavných dôvodov odchodu veľkého počtu novinárov do komunikačných štruktúr vlády: „Prirovnám to k článku v New York Times o eurofondoch. Novinár bol na Slovensku pred dvomi mesiacmi a nedávno vyšiel článok. No neviem si predstaviť, že by to takto bolo na Slovensku. Robota je chvatná, motivácia klesá a predstava pracovať pre vládu, keď sa niečo deje, je lákavá.“

„Migrácia hovorcov, poradcov a rôznych komunikačných manažérov bola spolu s vytvorením RTS najväčšou domácou mediálnou udalosťou.“ Zdieľať

Čo sa týka revolučného plánu v dejinách slovenskej verejnoprávnosti, za zmienku stojí pohľad na kľúčovú súčasť oboch médií. Je to práve spravodajstvo, ktoré by malo symbolizovať neutralitu a službu verejnosti v takýchto inštitúciách. V tejto súvislosti vyznie až neuveriteľne, čo sa vznikom RTS ide spájať. Kvalita spravodajstva STV je oproti práci redaktorom z rozhlasu akoby z inej planéty. Aká je nádej, že fúzia televízie a rozhlasu posilní kvalitu na oboch stranách, je ťažké povedať. Podstatná bude osobnosť (v horšom prípade len osoba) nového generálneho riaditeľa. Zostáva však dúfať, že Správy STV sa priblížia k Rádiožurnálu, a nie naopak. Ak by sa len toto podarilo, bude sa môcť vznik RTS považovať za úspech.

Kresťanské médiá: TV Lux mení smer, AHA končí

V uplynulom roku zažilo prostredie kresťanských médií dve kľúčové udalosti: Jednak zmenu vo vedení a orientácii TV Lux, ako aj zánik jediného časopisu pre kresťanských tínedžerov.

Rada TV Lux 5. januára nečakane odvolala dovtedajšieho riaditeľa Marka Poláčka. Spolu s ním z vedenia odišiel aj jeho zástupca Peter Novák. Odôvodnenie by sa dalo preložiť asi tak, že po dvadsiatich mesiacoch treba dodať televízii nový dych, ktorý postupne zabezpečí jej finančnú samostatnosť. Novým šéfom sa stal Dárius Hatok, dovtedajší riaditeľ Vydavateľstva don Bosco.

Televízia následne oznámila novú stratégiu. Tá je v kontexte slovenského prostredia cirkevných médií v istom zmysle prelomová. TV Lux oznámila, že sa chce priblížiť nielen divákom z katolíckeho prostredia. Slúžiť tomu má nová programová štruktúra, napríklad nasadenie celovečerných filmov či gurmánska relácia. Nová programová štruktúra „by mala napomôcť získať plánované príjmy z reklamy. V súčasnosti TV Lux dosahuje vyšší príjem z reklamy ako v roku 2009, avšak dôležitým obdobím bude september – december, kedy chce osloviť a získať väčšinu financií z predaja reklamného priestoru," povedal pre Mediálne.sk šéf marketingu Peter Novák. Z toho vyplýva fakt, ktorý sa dal tušiť už v minulosti, a síce, že slovenskí inzerenti nie sú ochotní dať veľa reklamy do média, ktoré sa celý deň len „modlí“. Filmy, nové relácie so „sekulárnejším“ obsahom či zmeny vo vysielacích časoch sú znakom nového smerovania, ktoré môže v kombinácii s profesionálnym prístupom priniesť vytúžené osamostatnenie sa od príspevkov majiteľov (saleziáni, KBS a Lux Communication).

„Postoy.sk si myslí, že zánik AHA! môže byť pre kresťanov v médiách veľkou príležitosťou na reflexiu v širšom zmysle slova.“ Zdieľať

Pri saleziánoch ešte zostaneme. Časopis AHA! z ich dielne v októbri oznámil dátum svojho pohrebu. Odhliadnuc od emócií, ktoré zánik priniesol, treba priznať, že nikto nemôže niekoho nútiť, aby donekonečna platil niečo, čo vytvára a prehlbuje stratu. Časopis AHA! bol robený pomerne dobre, mal svoj okruh čitateľov a angažovaných tvorcov. Ak ani toto nestačilo, chyba je „na trhu“ a podľa neho sa treba správať. Často sa pri podobných príležitostiach argumentuje, akoby mal náklad takéhoto časopisu pokryť úplne všetkých, ktorí majú daný vek a chodia v nedeľu do kostola, na birmovanecké stretká a podobne. Keďže sa tak evidentne nestalo, otázka pri zániku AHA! má znieť, prečo nás tí zvyšní nečítajú. Nevedeli o tom? Nezaujalo ich to? Alebo, čítajú vôbec ešte časopisy?

Postoy.sk si myslí, že zánik AHA! môže byť pre kresťanov v médiách veľkou príležitosťou na reflexiu v širšom zmysle slova. Treba sa posunúť od uvažovania, ktoré pokladá kresťanov za masu povinnú vyprázdniť tanier, ktorý sa im bez debaty predloží. Ukazuje sa, že zákony mediálneho trhu kresťanov neobchádzajú. Strategické myslenie, ktoré sa inšpiruje sekulárnym prostredím, nám nemusí uškodiť.

Pavol Rábara

Ilustračné foto: flickr.com (licencia Creative Commons), autor, facebook.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo