Neistotu, obavy a hnev majú v sebe rodičia rómskych detí v obci Richnava pri Gelnici.
V závere školského roka sa dozvedeli, že okolo 200 žiakov druhého a tretieho ročníka bude musieť zmeniť školu. Dôvodom je zrušenie dvojzmennej prevádzky, ktorá v Richnave fungovala niekoľko rokov.
Stále nie je jasné, kam žiaci v septembri nastúpia. Rodičia však nesúhlasia, aby ich deti cestovali do školy mimo svojho bydliska.
So zrušením dvojzmennej prevádzky prišlo pred prázdninami o prácu aj desať učiteľov.
„Niektorým pedagógom bola ponúknutá možnosť zmeny pracovného zaradenia, ale v niekoľkých prípadoch sme pristúpili k rozviazaniu pracovného pomeru,“ uviedla pre Postoj riaditeľka školy Adriana Mižigárová.
Už v závere školského roka označila situáciu za bolestnú.
„Škola nie je len budova – je to priestor, kde vznikajú priateľstvá, kde sa formujú hodnoty a kde každý deň rastieme. Otázka, čo ďalej, preto nie je len technická, ale aj hlboko ľudská. Veríme, že kompetentné orgány čoskoro prinesú jasné odpovede a riešenia, ktoré budú v prospech našich žiakov,“ opísala riaditeľka na školskom webe.
Príčinou dvojzmennej prevádzky v Richnave je veľa školopovinných detí a nedostatok priestorov. Časť žiakov sa v Richnave učila doobeda, ďalší prišli na vyučovanie v poobedňajších hodinách.


Riaditeľka Adriana Mižigárová pred nebežnou kontajnerovou školou v Richnave na ilustračnej snímke. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Richnava má zhruba 3 600 obyvateľov, z nich je asi 3 100 Rómov s 1 600 deťmi do 16 rokov.
Každý rok pritom pribudne stovka narodených. Aj tamojšia materská škola pre veľký počet detí funguje v dvojzmennom režime.
Deti v Richnave, ktoré dochádzajú do školy z osady, musia absolvovať nebezpečnú cestu cez hlavný cestný ťah, prechádzajú aj okolo železničného koľajiska. V osade nie je vodovod ani kanalizácia.
Na aktuálnu situáciu sme sa pýtali aj Rómov žijúcich v osade na kopci nad Richnavou. Potvrdili, že nesúhlasia s presunom svojich detí do škôl v okolí.
„Nebudeme malé deti púšťať do Margecian, do Vlách, do Gelnice, lebo tu ani spoje nie sú,“ hovorí mama 8- a 9-ročných školákov Aurélia Dvojová, ktorá má dovedna desať detí a je onkologickou pacientkou.
Bojí sa, že nebude mať peniaze na dopravu, a nepáči sa jej, že sa o zmene dozvedeli príliš neskoro. „Na konci roka nám povedali, že škola nebude.“ V celej osade sa podľa nej nenájde nik, kto by s touto zmenou súhlasil.
Mária Šarišková má takisto dvoch školákov v kontajnerovej škole.
„Nesúhlasím s tým, lebo ja pracujem aj manžel pracuje a mne je ťažko ísť do Margecian, do Spišských Vlách a neviem ešte kde. Stratila by som robotu. Ja mám svoje deti rada, bojím sa o ne. Bude štrajk,“ hovorí a dodá ešte, že do školy svoje deti chce dať, ale len v mieste bydliska.
„Prečo na všetko musia doplácať rómske deti?“ pýta sa. Zazlieva obci, že nemá riadnu základnú školu, ktorú im sľubovali.
Škola v Richnave nie je bežnou základnou školou. Viac ako 300 žiakov prvého stupňa sa učí v kontajnerovej stavbe, ktorú zriadilo ministerstvo vnútra pred šiestimi rokmi.



Nespokojné mamičky z rómskej osady čakajú na riešenie, sú pripravené protestovať. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Modulová škola mala byť len dočasným riešením a vznikla ako reakcia na situáciu v roku 2017, keď susedná obec Kluknava z kapacitných dôvodov vypovedala zmluvu o spoločnom školskom obvode.
V Richnave je okrem kontajnerovej školy ešte špeciálna základná škola, kam chodí asi stovka detí.
Minister školstva Tomáš Drucker teraz rázne ruší dvojzmennú výučbu, ktorá funguje okrem Richnavy aj v desiatkach iných škôl.
„Takéto vyučovanie má negatívny dopad na vzdelávacie výsledky, dochádzku, predčasný odchod zo školy a duševné zdravie žiakov, ako aj na kvalitu vzdelávania vo všeobecnosti – to potvrdzujú aj objektívne merateľné faktory,“ uviedol pre Postoj tlačový odbor ministra.
Rezort zároveň tvrdí, že dvojzmenná prevádzka sa v minulosti využívala ako nástroj na segregáciu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovaných rómskych komunít.
„Dnes na Slovensku chodia do škôl s dvojzmennou prevádzkou takmer výlučne žiaci z rómskych komunít,“ dodáva ministerstvo.
Rezort ešte v roku 2022 vyhlásil výzvu na výstavbu nových škôl za vyše 87 miliónov eur. Tým obciam, ktoré sa včas neprihlásili a nechcú riešiť priestory pre žiakov, zakázal dvojzmennosť už od septembra.
Výnimku dostali len obce, ktoré na odstránení dvojzmennej prevádzky aktívne pracujú, napríklad výstavbou nových tried, a boli zapísané do osobitného registra.
V obci Kecerovce pri Košiciach takisto vyučujú v dvojzmennej prevádzke. Škola dostala výnimku, pretože už stavia nové priestory. Starosta Miroslav Galas-Zaufal hovorí, že by mali byť hotoví do 16 mesiacov.
Rušenie dvojzmennej prevádzky víta.
„Dúfam, že to dáme, nie je to také jednoduché. Ale u nás sa každý teší, že škola bude len doobeda. Je to záťaž nielen pred deti, ale aj pre učiteľov,“ hovorí starosta. Deti, ktoré sa učili poobede, boli totiž ukrátené aj o rôzne krúžky.
Ministerstvo školstva Richnave vyčíta, že doteraz nepredložila projekt na výstavbu školy alebo na inú formu odstránenia dvojzmennej prevádzky. „A to napriek dlhodobej intenzívnej snahe ministerstva školstva o spoluprácu a nespočetným osobným stretnutiam k tejto téme.“
Obec podľa rezortu viackrát odmietla aj ponuky na financovanie novej základnej školy pre svojich žiakov so stopercentným financovaním z plánu obnovy a odolnosti a za nulovej spoluúčasti zo strany samosprávy.
Čo na to obec Richnava?
Starosta Peter Biroš odmieta kritiku rezortu, riešenie tejto situácie je podľa neho plne v kompetencii Regionálneho úradu školskej samosprávy v Košiciach. „My sme ako obec maximálne súčinní, spoluprácu už dlhodobo deklarujeme.“ Pre Postoj ďalej uviedol, že ponuka na novú školu na konkrétnom mieste nebola vyhovujúca a časovo by sa nestihla zrealizovať.
Budova podľa neho mala stáť na malom pozemku bez infraštruktúry a kapacitne by nevyriešila každoročný vysoký prírastok rómskych detí v obci.

Starosta Richnavy Peter Biroš. Foto: Postoj/Jana Holubčíková
Starosta nám zároveň ukázal návrh školy, ktorý bol riešený v rámci zmien a doplnkov územného plánu a ráta s bezodplatným prevedením pozemkov na obec. Nová škola by mala kapacitu viac ako 1 200 až 1 500 žiakov a stáť by mala na pozemku blízko osady.
Starosta na školu nemá peniaze, ale spolieha sa na to, že napokon dôjde k dohode a veľká škola sa v Richnave postaví.
So situáciou v Richnave sa už oboznámil aj splnomocnenec vlády pre rómske komunity Alexander Daško. V čase našej návštevy telefonicky kontaktoval starostu Richnavy.
Úrad priznal, že hoci „zmeny mapuje, kontaktuje starostov a snaží sa o súčinnosť pri koordinovaní riešenia situácie“, Richnave pomôcť nedokáže.
„Uvedená oblasť je plne v kompetencii ministerstva školstva a úrad splnomocnenca nedisponuje žiadnymi finančnými prostriedkami ani nástrojmi, ktorými by mal možnosť prevádzku škôl ovplyvňovať alebo kapacity rozširovať. Na uvedený účel má pridelené finančné prostriedky ministerstvo školstva z plánu obnovy,“ uviedol úrad splnomocnenca.
Riaditeľka základnej školy pre Postoj potvrdila, že umiestnenie žiakov do iných škôl po zrušení dvojzmennej prevádzky sa stále rieši a podieľa sa na tom Regionálny úrad školskej správy v Košiciach ako zriaďovateľ školy, ale aj obec Richnava.
Rezort školstva trvá na tom, že od prvého septembra platí pre Richnavu zákaz dvojzmennej prevádzky.

Pohľad na osadu s vyše 3 000 obyvateľmi, ktorá sa nachádza nad obcou Richnava. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
„Žiakom, pre ktorých škola nemá kapacitné možnosti, musí samospráva zabezpečiť vzdelávanie a dopravu do iných škôl v susedných obciach. Ministerstvo je naďalej pripravené poskytnúť samospráve všetku potrebnú pomoc, ale nemôže na seba prevziať povinnosti samosprávy v oblasti školstva,“ odkázal Druckerov rezort.
Richnava pritom nie je jedinou obcou, ktorá zápasí s kritickou situáciou.
Aj obec Lomnička v okrese Stará Ľubovňa rieši dôsledky zákazu dvojzmennej prevádzky.
Má konkrétne návrhy a požiadavky na zlepšenie situácie a chce na ich riešenie vyzvať kompetentné orgány.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.