Vo svojich sponzorovaných príspevkoch na sociálnych sieťach ponúka komora homeopatov zdroje, ktoré majú dokazovať spojenie najvyšších predstaviteľov Cirkvi či známych svätcov s homeopatiou. Menuje konkrétne osobnosti od pápeža Pavla VI. po matku Terezu, ktorí homeopatiu užívali alebo nepriamo podporovali.
Je zjavné, že homeopati pochopili meniaci sa postoj spoločnosti k otázke homeopatickej liečby a snažia sa po novom vplývať na zaujímavú cieľovú skupinu.
V poslednom období takmer všetky relevantné slovenské médiá prinášali materiály s jednoznačným obsahom, keď poukazovali na fakt, že homeopatia nie je merateľná vedeckými prístupmi a je založená na placebo efekte.
Je teda logické, že homeopati zareagovali veľkými kampaňami, najskôr na bilbordoch, najnovšie na facebooku, v ktorých cielia na potenciálnych klientov. Tých z radov veriacich ľudí nebude málo, keďže duchovne žijúci ľudia môžu mať prirodzenú tendenciu k liečbe, ktorá sa človeku venuje komplexne a ešte je aj podľa homeopatov prírodného charakteru.
Homeopati zareagovali veľkými kampaňami, najskôr na bilbordoch, najnovšie na facebooku, v ktorých cielia na potenciálnych klientov z radov katolíkov.Zdieľať
Medzi kresťanmi sú na homeopatiu veľmi vyhrotené názory. Ale to, že z homeopatie by sme dnes nemali robiť hon na čarodejnice a zaraďovať ju do oblasti bielej mágie, tvrdí aj Subkomisia pre bioetiku teologickej komisie Subkomisia pre náuku viery Konferencie biskupov Slovenska v roku 2013.
KBS jasne rozdelila otázku homeopatie do dvoch rovín, do teologickej a medicínskej, pričom zdôraznila, že celkovo ide o problematiku medicínsku a v takejto odbornej oblasti by sa mala aj posudzovať.
Pravda je, že aj v samotnom Vatikáne homeopatia nie je tabu a mnohé kresťanské spoločenstvá či rehole sa k homeopatii hlásia ako k údajne prírodnej metóde bez vedľajších účinkov.
Etický problém však v rozhovore pre Postoj naznačil šéf lekárnickej komory Ondrej Sukeľ, ktorý vidí problém v tom, keď vyštudovaný lekár predpisuje svojim pacientom homeopatiu, hoci je z vedeckého hľadiska nad rámec placebo efektu neúčinná.
Je tu však pôvod homeopatie, teda prvotná myšlienka jej zakladateľa nemeckého lekára Samuela Hahnemanna, ktorý sa hlásil k slobodomurárom, a pri liečbe zdôrazňoval „životnú silu“, ktorá zodpovedala ezoterickému pohľadu na svet. No dnešná homeopatia má množstvo odtieňov, jej výroba je technizovaná a mnoho lekárov s diplomom z medicíny sa už hrdí titulom homeopat. O spojitosti s pôvodnou ezoterickou teóriou sa teda často vo všeobecnosti už nedá veľmi hovoriť.
V duchovnej rovine však naďalej môže hroziť isté nebezpečenstvo, na ktoré upozornili napríklad niektorí nemeckí kňazi. Podľa nich treba byť ostražitý, ak niekto z homeopatov zdôrazňuje učenie o „životnej sile“, čo už je ideológia v rozpore s kresťanským učením.
Niektoré homeopatické školy sa snažia zahrnúť do liečby aj duševné a spirituálne problémy človeka. Existujú aj formy modernej homeopatie, ktoré sú spojené s inými ezoterickými terapiami a myšlienkami, ako je napríklad astrológia, ezoterika alebo šamanizmus. Dlhodobé zaoberanie sa homeopatiou tak môže v takýchto prípadoch viesť k celkovej zmene spôsobu myslenia, ktoré ovplyvňuje svetonázor.
O spojitosti homeopatie s pôvodnou ezoterickou teóriou sa už vo všeobecnosti nedá veľmi hovoriť.Zdieľať
Zaujímavé je, že kým naša komora homeopatov propaguje, aký pozitívny vzťah má Cirkev k homeopatii, nemeckí homeopati na svojej stránke uverejnili článok, ktorý otvorene pripúšťa, že z teologického pohľadu je myšlienka samovyliečenia pomocou vnútornej životnej sily naozaj v rozpore s kresťanským étosom.
Nemeckí homeopati však zdôrazňujú, že od čias zakladateľa Hahnemanna tento pôvodný myšlienkový koncept nestojí v popredí a mnohí ho do svojej liečby nepreberajú.
Tento pohľad na vec má vlastne aj KBS, ktorý problematiku posúva do odbornej roviny. Tu by sa mala pohybovať verejná debata o tom, či môže byť homeopatia postavená pred zákonom na rovnakú úroveň ako klasická medicína. Pretože tu sa začína aj končí najpodstatnejší etický problém celej homeopatie.