Svoje otázky na tému výchovy detí s krátkym opisom svojej životnej situácie môžete poslať na mail vychovnaporadna@postoj.sk. Vaše anonymné otázky a odpovede odborníkov následne zverejníme v rubrike Výchovná poradňa.
Syn je prvák a po niekoľkých týždňoch začal meniť a rozdávať hračky spolužiakom. Zrejme sa im chce čo najviac zapáčiť. Prebieha to najmä v školskej družine. Keď hračku len tak nedaruje, ale ju zamení, zamenená hračka vôbec nezodpovedá stavu ani hodnote tej jeho. Prišla som na to náhodne, keď si na mňa počkala mama jedného spolužiaka, dala mi naše hračky a ospravedlňovala sa.
Vyzeralo to, že je to vyriešené, ale syn s tým pokračuje ďalej aj u ostatných. Spätne ho to mrzí, je mu za hračkami ľúto, chcel by ich späť, ale hanbí sa ich vypýtať a nedokáže odmietnuť ostatných spolužiakov, ktorí chcú s ním hračky meniť tiež. Často preto plače a prosí ma, aby som to hlavne neriešila v škole, že by ho už deti nevzali medzi seba. Je mi ho ľúto, ale vidím, že si s tým v triede sám neporadí a deti ho vlastne zneužívajú. Ako túto situáciu riešiť? Ďakujem. Marcela
Dobrý deň, Marcela. Všetci (malí i veľkí) túžime byť prijímaní. Získať dobrú pozíciu v kolektíve je naozaj výzva pre deti. „Dobrou“ nemyslím len líderstvo, ale pozíciu, v ktorej sa dieťa cíti príjemne.
Váš synček pravdepodobne hľadá svoje miesto a snaží sa ho dosiahnuť aj spôsobom, ktorý mu túto komfortnú pozíciu zabezpečí. Je to však prchavé, nie trvalé, preto robí opakovane veci, ktoré v podstate ani nechce.
Trvalejší status zabezpečí jeho osobnosť, vlastnosti samotné. Tým si nemusí priazeň od detí nanovo „kupovať“. Nebojte sa, premeňte svoju obavu, že si s tým sám nepodarí, v dôveru v neho a ponúknite mu iné možnosti, ako rozvíjať sociálne zručnosti, ktorými si dokáže získať sympatie.
Učte ho, ako zaobchádzať v kontakte s deťmi spôsobom, ktorý ich neodrádza, ale, naopak, ktorý im je príjemný. Bez materiálnych vecí ponúknuť napr. svoje nápady na hru, pozvanie k Vám na návštevu, výlet, zorganizovanie triednej opekačky.
Ale predovšetkým zručnosti medziľudského charakteru – Vy viete, ktoré jeho slabé stránky je potrebné eliminovať a ktoré posilniť, aby bolo ostatným s ním dobre a jemu rovnako (poznáte jeho fungovanie s deťmi).
Ktovie, aký proces v kolektíve beží. Či je to len štandardné vymieňanie vecí (ako bývajú napríklad pokémonové, futbalové karty) alebo je to záležitosť len Vášho synčeka. Môžete si dohodnúť pravidlá, ktoré hračky sa z domu neodnášajú a či ich vôbec môže bez Vášho vedomia meniť.
„Zjemniť“ novú zmenu v pravidlách by mohlo len požičiavanie hračiek (napr. na týždeň-dva), tak by mu ani nemuselo byť ľúto, že hračku definitívne stratil. Prípadne vybrať, ktorých hračiek sa vie naozaj vzdať. Tým sa naučí aj lúčeniu, strate (hoci „len“ hračky), čo je dôležité pre život samotný.
Želám Vám i takmer druháčikovi radosť zo života a z pekných vzťahov! Alena Michalcová
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.