Tarabov manuál na odstrel medveďa Vágny nepodarok s mnohými nejasnosťami a protirečeniami

Vágny nepodarok s mnohými nejasnosťami a protirečeniami
Zdroj: flickr.com, TASR. Koláž: Postoj
Ohrozené obce, ktoré má definovať doteraz neexistujúca príloha, dostanú paušálnu výnimku na odstrel v nepoľovnej oblasti. 
19 minút čítania 19 min
Vypočuť článok
Tarabov manuál na odstrel medveďa / Vágny nepodarok s mnohými nejasnosťami a protirečeniami
0:00
0:00
0:00 0:00
Erik Potocký
Erik Potocký
Ďalšie autorove články:

Prečerpávačka Málinec – Látky Záložný zdroj pitnej vody v Hriňovej má značné riziká, projekt ohrozuje desaťtisíce ľudí

Ako sa lovia medvede Padli rekordné počty, ale strety ani škody neklesajú. V údajoch je „dátové peklo“

Nový Občiansky zákonník Ruší zákon o rodine, podľa kritikov nadraďuje majetok nad rodinné vzťahy

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Dlho avizovaný manuál na elimináciu problémových medveďov v intravilánoch obcí a miest je na svete. Ministerstvo životného prostredia ho vo svojom vestníku zverejnilo pod oficiálnym názvom Manuál pre ochranný odstrel medveďa hnedého.

No napriek tomu, že platí od 1. marca, širšej pozornosti sa mu dostáva až v týchto dňoch. Na rozdiel od plánov a ohlásení, ktoré jeho vypracovaniu predchádzali, tentoraz envirorezort neusporiadal žiadnu tlačovú besedu, dokonca o zverejnení neinformoval ani tlačovou správou.

Na to, že prvé kontúry, hoci bez podrobností, oznamovalo ministerstvo už pred mesiacom s dodatkom, že sa mu venuje nadrezortná pracovná skupina, obsah manuálu pôsobí, akoby bol narýchlo spísaný, len aby sa stihol avizovaný termín 1. marec, a na samotnom znení až tak nezáležalo.

Čítajte tiež

Okrem toho, že dokument zjavne neprešiel jazykovou korektúrou, obsahuje aj viacero nejasností, protirečení a chýba mu niekoľko náležitostí, ktorých existencia je nevyhnutná na jeho uplatňovanie v praxi.

Kedy je medveď nebezpečný

Dokument definuje tzv. nebezpečné situácie, ktorými sú okrem priameho výskytu medveďov v intravilánoch aj ich výskyt v blízkosti obcí, na cestách či medvede spôsobujúce škody na poľnohospodárskej produkcii a hospodárskych zvieratách.

Označuje aj rizikové obdobia roka, keď môže dôjsť k zvýšenému výskytu medveďa v intravilánoch obcí a miest.

Skoré jarné obdobie (marec a apríl) je definované potrebou zvýšeného príjmu potravy po prebudení medveďov zo zimného spánku. Neskoršie jarné obdobie (apríl, máj a jún) charakterizuje medvedia ruja a ohrozovanie mladších jedincov a medvedíc s mláďatami dospelými samcami, ohrozené jedince sa sťahujú bližšie k ľudským obydliam.

V letnom období (jún, júl) prináša výskyt medveďov súvisiaci s dozrievaním úrody pestovanej ľuďmi predovšetkým na poliach a v ovocných sadoch, ale aj v individuálnych záhradách. Neskoršie letné a jesenné obdobie (august, september, október) je zas časom tzv. hyperfágie, teda potreby zvýšeného príjmu potravy ako prípravy na hibernáciu.

Rizikovým obdobím je prakticky celý čas, odkedy medvede vylezú z brlohov po zimnom spánku, až pokým do nich na sklonku jesene opäť nezalezú.Zdieľať

Z toho plynie, že rizikovým obdobím je prakticky celý čas, odkedy medvede vylezú z brlohov po zimnom spánku, až pokým do nich na sklonku jesene opäť nezalezú.

Hodnotenie jednotlivých typov rizika sa na škále pohybuje od zaznamenania výskytu v intraviláne alebo v blízkosti obce cez situáciu s významnou mierou rizika až po vysokú alebo extrémnu mieru rizika. O aký konkrétny prípad ide, má podľa situácie posúdiť operátor, ktorý prijme oznámenie o výskyte medveďa.

V prípade výskytu nasleduje monitoring oblasti, zber dát, identifikácia lákadiel (tzv. atraktantov) či aplikácia preventívnych opatrení v spolupráci so samosprávou. Spustenie monitoringu je však bez záväzného časového obdobia (napríklad „bezodkladne“, „do 24 hodín“ a podobne).

Ak ide o rizikový prípad, operátor musí okamžite kontaktovať veliteľa zásahu, políciu, zástupcu príslušného poľovného revíru, dotknutú samosprávu, riaditeľa štátnej ochrany prírody a v prípade potreby aj zdravotníckych záchranárov, psychológa a veterinárneho lekára.

Veliteľom zásahu má byť vždy člen Zásahového tímu pre medveďa hnedého, špecializovanej zložky v rámci štátnej ochrany prírody.

Veliteľom zásahu má byť vždy člen Zásahového tímu pre medveďa hnedého.Zdieľať

Jeho pokynmi sa musia riadiť všetci ostatní účastníci zásahu vrátane príslušníkov polície a poľovníkov. Rozhoduje aj o tom, akým spôsobom má dôjsť k riešeniu rizikovej situácie. Napríklad či postačí odplašenie mimo intravilánu a následný monitoring alebo je potrebné medveďa vytlačiť do nezastavanej časti a usmrtiť ho, prípadne, ak je to nevyhnutné, vykonať elimináciu jedinca priamo na mieste aj v zastavanej časti.

Poľovník, ktorý usmrtenie vykoná, tak môže urobiť len na priamy pokyn veliteľa zásahu. Veliteľ takisto riadi aj dohľadanie zraneného jedinca, u ktorého sa zvyšuje riziko ďalšieho agresívneho správania.

Právomoci a povinnosti veliteľa zásahu sú, možno povedať, najlepšie spracovanou časťou celého manuálu. S drobným komplikačným detailom. Definitívne riešenie musí veliteľ zásahu z miesta konzultovať s generálnym riaditeľom štátnej ochrany prírody, ktorý musí rozhodnutie o eliminácii medveďa aj podpísať. Či sa tak má stať pred výstrelom alebo aj po ňom, manuál takisto nespresňuje.

Podľa očakávaní sa dokument stretol s kritikou

Kritika z environmentalistických kruhov však smeruje aj k záležitostiam, pri ktorých nie je dôvod, aby boli obsahom manuálu na elimináciu medveďa.

Napríklad Marián Hletko, bývalý Budajov ministerský úradník, ktorý mal na starosti Zásahový tím pre medveďa hnedého, vo svojom rozsiahlom statuse na sociálnej sieti, ktorý od slova do slova prevzal aj magazín .týždeň, ako jednu z výhrad uvádza, že dokument sa vôbec nevenuje preventívnym opatreniam.

No ambíciou tohto manuálu, hoci nenaplnenou, nemá byť program starostlivosti o medveďa hnedého. Takýto program – a pomerne rozsiahly – už existuje od roku 2016. Novozavedený manuál má v prvom rade riešiť postup zainteresovaných strán v prípade výskytu medveďa v blízkosti ľudských obydlí podľa miery jeho nebezpečnosti, prípadného útoku na človeka či rozsahu spôsobených škôd.

Manuál má v prvom rade riešiť postup zainteresovaných strán v prípade výskytu medveďa v blízkosti ľudských obydlí.Zdieľať

Navyše z dokumentu vyplýva, že veliteľ zásahu ako člen zásahového tímu má po zásahu vypracovať komplexnú správu. Jej súčasťou má byť okrem iného aj opis stavu lokality vzhľadom na riziko výskytu medveďa. Napríklad voľný prístup ku komunálnemu odpadu, identifikácia lákadiel, tzv. atraktantov, a návrh opatrení, ktoré by samospráva mala urobiť, aby riziko budúceho výskytu čo najviac eliminovala.

Tu skôr dokumentu možno vyčítať, že samospráve nedáva žiadnu povinnosť takéto opatrenia aplikovať.

Duplicitná a nefungujúca tiesňová linka

Jedným z kľúčových účastníkov zásahu voči problémovému, resp. nebezpečnému medveďovi má byť aj Policajný zbor. Ten síce nemá tasiť zbrane, ako sa pôvodne pohybovali úvahy ministra Tarabu, má však zabezpečiť a v prípade potreby aj uzavrieť priestor tak, aby nedošlo k ohrozeniu obyvateľov.

Čítajte tiež

Hoci dokument platí od 1. marca, polícia ho na začiatku tohto týždňa podľa RTVS ešte nemala k dispozícii.

Vzhľadom na nezvyčajne teplé počasie je riziko, že medvede vylezú z brlohov skôr ako v iných rokoch. Obdobie konca hibernácie pritom patrí medzi rizikové časti roka, jednotlivé zložky zásahu by preto mali byť oboznámené s textom manuálu dostatočne včas.

S tým súvisí aj ďalšia výhrada k dokumentu. Tou je zriadenie samostatnej špeciálnej linky 18081 na hlásenie výskytu medveďa. A opäť, hoci je manuál už platný, toto číslo nefunguje, samotný text navyše hovorí o tom, že takáto linka ešte len bude zriadená.

Hoci je manuál už platný, číslo novej tiesňovej linky na nahlasovanie výskytu a kontaktu s medveďom nefunguje.Zdieľať

Otázkou je, načo štát potrebuje zriaďovať novú tiesňovú linku pre špecifickú situáciu výskytu medveďa, ak zároveň odporúča ľuďom, aby sa obrátili na centrálne operačné stredisko na čísle 112 alebo priamo na políciu 158.

Hoci manuál ukladá operačnému stredisku povinnosť sumarizovať a vyhodnocovať hlásenia za konkrétne obdobia, zo znenia nie je jasné, ako sa operátor linky 18081 (ak vznikne) dostane k hláseniam evidovaným na linkách 112 a 158. Ibaže by ministerstvo zamýšľalo túto novú linku zriadiť priamo pod existujúcim operačným strediskom. V takom prípade by však i tak bola jej existencia zbytočne duplicitná.

Chýbajúce prílohy

Manuál sa odvoláva na to, že jeho príloha obsahuje zoznam oblastí s častým výskytom medveďa hnedého v predchádzajúcich obdobiach.

Takáto príloha však v dokumente chýba. Odvolávka na to, že bude neskôr doplnená, neobstojí, pretože dokument už je platný a ako taký je pre príslušné situácie a orgány v daných situáciách záväzný.

Takisto nie je k dispozícii vzor žiadosti samosprávy, ktorá leží v oblasti zvýšeného výskytu medveďov (definovanej neexistujúcou prílohou), o vydanie mimoriadneho povolenia lovu na nepoľovnej ploche na obdobie od 1. marca do 15. novembra príslušného roka.

Hrozí tu však riziko svojvoľného výkladu. Manuál totiž nijako nespresňuje, že toto mimoriadne povolenie platí len pre špecifické prípady, a konkrétnejšie nie je ani príslušné ustanovenie zákona o poľovníctve (§ 56 ods. 7), na ktoré sa manuál odvoláva.

Manuál nijako nespresňuje, že mimoriadne povolenie platí len pre špecifické prípady, a konkrétnejší nie je ani zákon o poľovníctve, na ktorý sa dokument odvoláva.Zdieľať

Ministerstvo sa týmto zrejme snaží uľahčiť administratívu, aby nebolo potrebné pri každom jednotlivom prípade žiadať o výnimku a zaradenie medzi poľovné plochy, no bez presného znenia môže spôsobiť ešte viac chaosu.

Takisto nie je presne definované, čo má obsahovať dohoda o spolupráci medzi Štátnou ochranou prírody SR a užívateľom poľovného revíru.

Takéto paušálne povolenie, ak má existovať, by totiž malo vyžadovať minimálne oznamovaciu povinnosť o plánovanom konkrétnom zásahu a jasne stanoviť, že každý prípad výskytu medveďa v intraviláne musí prejsť individuálnym posúdením.

Napokon, tak to uvádza samotný manuál (dokonca zvýrazneným typom písma) na dvoch miestach:

– „Každé hlásenie musí byť posúdené z hľadiska jeho aktuálnosti a úrovne nebezpečenstva.“

– „V každom jednotlivo posudzovanom prípade musí ísť o identifikovaného problémového jedinca medveďa hnedého, ktorého správanie spĺňa nasledovné stupne: extrémne vysoké riziko, vysoká miera rizika, významná miera rizika.“

Výbava na dobrovoľnej báze

Sporné je aj ustanovenie o potrebnej výbave zasahujúcich zložiek.

Hoci ide o záväzný manuál, zoznam vybavenia je v rovine možnosti: „Účastníci zásahu by mali mať nasledovné vybavenie“.

No ani tento zoznam nie je kompletný, pokiaľ ide o to, čo všetko by zasahujúce zložky mali mať k dispozícii, aby boli pripravené na každú alternatívu vývoja zásahu.

Je tam „vhodný terénny automobil; baterky; vysielačky (v prípade slabého signálu), mobilný telefón; termovízia; termovízny dron; ďalekohľad; vhodná zbraň; nočné videnie; akčná, telová kamera pre zaznamenanie priebehu zásahu; fotopasce na MMS; výstražné prvky a tabule potrebné na vyznačenie prípadného nebezpečného priestoru; a iné“.

Takisto chýba výbava na uspanie jedinca, rovnako ako na inom mieste je iba možnosťou privolanie veterinárneho lekára, ktorý by pri uspávaní a následnom usmrtení jedinca asistoval.Zdieľať

Absentuje napríklad odchytové zariadenie, ochranné prostriedky či napríklad vhodný odpudzujúci sprej, ktorý by dokázal zdržať hroziaci útok v prípade, ak by nebol z bezpečnostných dôvodov možný priamy zásah poľovnou zbraňou.

To všetko sa síce dá skryť pod odrážky „a iné“, no nie je to taxatívne určené ako povinná výbava.

Takisto chýba výbava na uspanie jedinca, rovnako ako na inom mieste je iba možnosťou privolanie veterinárneho lekára, ktorý by pri uspávaní a následnom usmrtení jedinca asistoval. Veterinár teda nie je povinne účastníkom tohto zásahu.

V závere manuálu sa ešte dozvedáme, aké náročné je usmrtiť medveďa, zvlášť takého, ktorý sa pohybuje a navyše v intraviláne. No nie je tu nič o príslušných školeniach, ako ich avizoval Rudolf Huliak, predseda parlamentného výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.

Čítajte tiež

Dokument uzatvára časť o spôsoboch komunikácie s verejnosťou a médiami o tom, že každý člen zasahujúceho tímu môže hovoriť len sám za seba a nemá spomínať a identifikovať iných účastníkov, ale aj zvláštne ustanovenie o tom, aby vydávané tlačové správy o zásahu boli „počas ďalšej komunikácie o krízovej situácii neupravované, nedotvárané a nepretvárané“. Ako komunikovať, ak sa situácia mení, však už manuál nevysvetľuje.

Úplne stačilo prevziať interný predpis, ktorým sa riadi a doteraz riadil Zásahový tím pre medveďa hnedého, a dopísať doň políciu, samosprávu a poľovnícke združenia.Zdieľať

Ak by bol takýto dokument predložený ako návrh, takpovediac prvý nástrel, dal by sa považovať za otvorenie diskusie s priestorom na zlepšenie. Ak však má byť toto jeho definitívnou verziou, ktorá vznikla spoluprácou niekoľkých ministerstiev, samospráv, poľovníkov a štátnej ochrany prírody, ide o nepodarok, ktorý môže priniesť ešte viac chaosu do zásahov voči problémovým medveďom.

Navyše úplne stačilo prevziať interný predpis, ktorým sa riadi a doteraz riadil Zásahový tím pre medveďa hnedého, a dopísať doň políciu, samosprávu a poľovnícke združenia.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Polícia
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť