Štátna filharmónia Košice opäť ponúka atraktívny program i zaujímavých hostí. Koncert vo štvrtok 22. februára o 19. h povedie umelec japonského pôvodu Eugene Tzigane, ktorý bol vôbec najmladším šéfdirigentom v Nemecku, a predstaví sa na ňom len 17-ročná klaviristka Alexandra Dovgan, ktorá je zázračným dieťaťom vystupujúcim na najprestížnejších koncertných pódiách sveta.
Spoločne uvedú Koncert pre klavír a orchester Roberta Schumanna. Prelomové dielo, v ktorom skladateľ spojil klavír a orchester do hudobnej a tonálnej jednoty, čím prekonal dovtedy prevládajúcu koncertnú formu dialógu a kontrastu medzi sólovým nástrojom a orchestrom.
Hlavnou témou diela je notová postupnosť C-H-A-A, teda CHiArA, čo je talianska verzia mena Schumannovej manželky a klaviristky Clary Wieckovej, ktorú skladateľ nadovšetko miloval. Tá koncert počas svojej 61 rokov trvajúcej kariéry koncertnej umelkyne zahrala viac ako 100-krát.
Symfónia č. 4, ktorú sám autor Anton Brucker označil prívlastkom Romantická, je jeho najhranejšou a najobľúbenejšou symfóniou. Ospevuje v nej lásku k rodnej zemi i jej prírode a v duchu neskorého romantizmu predkladá vlastnú víziu lesnej fantastiky. Štátna filharmónia Košice ju uvedie v druhej časti koncertu.
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod vedením šéfdirigenta Ondreja Lenárda pokračuje vo veľmi úspešnej spolupráci s mladým slovenským husľovým virtuózom Teom Gertlerom.
Ide už o tretie spoločné účinkovanie: v roku 2022 to bol Koncert pre husle a orchester č. 1 Niccola Paganiniho, v minulom roku Koncert pre husle a orchester Piotra Iľjiča Čajkovského a v piatok 23. februára o 19. h zaznie Koncert pre husle a orchester č. 1 významného poľského huslistu, skladateľa a pedagóga druhej polovice 19. storočia Henryka Wienawského.
Pre mladého, aktuálne 15-ročného huslistu ide o veľmi dôležitú spoluprácu, účinkovanie so symfonickými orchestrami mu pomáha získavať istotu na koncertných pódiách a úspešne pokračovať v sľubne rozbehnutej kariére husľového virtuóza.
Teo Gertler je laureátom mnohých medzinárodných súťaží po celom svete. Za jeho debut na medzinárodnej scéne možno považovať vystúpenie s Moskovským akademickým orchestrom v roku 2016, keď ako 8-ročný získal druhú cenu na súťaži mladých talentov do 13 rokov (17. medzinárodná súťaž mladých hudobníkov Luskáčik). Medzi najvýznamnejšie úspechy patrí i zisk ceny Grand Prix na 14. medzinárodnej súťaži mladých huslistov na počesť Karola Lipińského a Henryka Wieniawského v poľskom Lubline, cena Grand Prix na 9. medzinárodnej súťaži mladých huslistov v ruskom Novosibirsku a 1. cena na Medzinárodnej súťaži Georga Philippa Telemanna v poľskej Poznani.
V súčasnosti študuje na Hudobnej akadémii Ferenca Liszta v Budapešti v husľovej triede prof. Eszter Perényi, ako aj v triede profesora Zakhara Brona vo Švajčiarsku. Teo Gertler hrá na husliach Andrea Guarneri, vyrobených v roku 1681, ktoré zapožičal anglicko-slovenský sponzor a podporovateľ umenia.
Prvý husľový koncert Henryka Wienawského, farebne pôsobivá, temperamentná skladba inšpirovaná Paganinim, je mimoriadne náročný a vyžaduje si bravúrnu hru vrátane využívania najvyššieho registra huslí. Mladý interpret tak v ňom môže predviesť nielen svoju výnimočnú techniku, ale aj jedinečnú farbu tónu, citlivú interpretáciu a frázovanie, akoby omnoho staršieho a vyzretejšieho husľového virtuóza.
Na úvod koncertu zaznie predohra poslednej opery Gioacchina Rossiniho Viliam Tell. Krásna skladba evokuje švajčiarske Alpy v štyroch častiach – úsvit, búrka, hlásnice pastierov a víťazný návrat švajčiarskych vojakov.
V druhej časti uvedie orchester Symfóniu č. 4 Johannesa Brahmsa. Jeho posledná, vrcholná symfónia je akoby pohladením ešte teplého zapadajúceho jesenného slnka, manifestáciou celej generácie skladateľov končiaceho sa neskorého romantizmu.
Aj Štátny komorný orchester Žilina uvedie pod taktovkou francúzskeho dirigenta ruského pôvodu Mishu Katza vo štvrtok 29. februára a v piatok 1. marca o 19. h romantický program.
Po úvodnej predohre k opere Čarovná flauta od Wolfganga Amadea Mozarta zaznie Klavírny koncert Edvarda Hagerupa Griega v podaní belgického klaviristu bieloruského pôvodu Timura Sergeyenia.
Melodicky vzrušujúce dielo s viacerými klavírnymi sólovými pasážami s fantazijnou, až rozprávkovou náladou je inšpirované nórskou ľudovou hudbou a nepochybne aj Koncertom pre klavír a orchester Roberta Schumanna, a to tak tóninou a mol, ako aj podobným prístupom k hudobnej forme.
Symfónia č. 3 Škótska Felixa Mendelssohna-Bartholdyho je baladickým obrazom škótskej prírody a histórie. Vďaka svojej spevnosti, očarujúcemu zvukovo-farebnému koloritu a vzorovej kompozičnej technike skladateľa patrí k najhranejším dielam vrcholného romantizmu.
Štátna opera Banská Bystrica sa v premiérach v piatok 23. februára a v sobotu 24. februára o 18.30 h už po siedmy raz vo svojej 65-ročnej histórii vracia k najhranejšej opere Georgea Bizeta Carmen.
V hudobnom naštudovaní Igora Bullu a réžii Dany Dinkovej ponúkne návštevníkom dramatický príbeh túžby a lásky i nesmrteľnú hudbu čerpajúcu zo španielskeho hudobného koloritu.
Adaptáciu slávneho románu Georgea Orwella Zvieracia farma (Animal Farm) od ruského skladateľa Alexandra Raskatova uvedie Viedenská štátna opera v stredu 28. februára o 19. h.
Varovné podobenstvo o tom, aké ľahké bolo pre ruskú revolúciu degenerovať do Stalinovej násilnej diktatúry, v réžii Damiana Michieletta a v hudobnom naštudovaní Alexandra Soddyho si budú môcť diváci pozrieť aj v štyroch marcových reprízach.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.