Kam za operou a klasickou hudbou Velikáni romantizmu v Bratislave, Košiciach a Žiline a dve operné premiéry

Velikáni romantizmu v Bratislave, Košiciach a Žiline a dve operné premiéry
Farma zvierat ako opera. Foto: www.operaballet.nl
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na Slovensku na nasledujúce dva týždne.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Kam za operou a klasickou hudbou / Velikáni romantizmu v Bratislave, Košiciach a Žiline a dve operné premiéry
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Zázračná klaviristka Alexandra Dovgan v Košiciach

Štátna filharmónia Košice opäť ponúka atraktívny program i zaujímavých hostí. Koncert vo štvrtok 22. februára o 19. h povedie umelec japonského pôvodu Eugene Tzigane, ktorý bol vôbec najmladším šéfdirigentom v Nemecku, a predstaví sa na ňom len 17-ročná klaviristka Alexandra Dovgan, ktorá je zázračným dieťaťom vystupujúcim na najprestížnejších koncertných pódiách sveta.

Spoločne uvedú Koncert pre klavír a orchester Roberta Schumanna. Prelomové dielo, v ktorom skladateľ spojil klavír a orchester do hudobnej a tonálnej jednoty, čím prekonal dovtedy prevládajúcu koncertnú formu dialógu a kontrastu medzi sólovým nástrojom a orchestrom.

Hlavnou témou diela je notová postupnosť C-H-A-A, teda CHiArA, čo je talianska verzia mena Schumannovej manželky a klaviristky Clary Wieckovej, ktorú skladateľ nadovšetko miloval. Tá koncert počas svojej 61 rokov trvajúcej kariéry koncertnej umelkyne zahrala viac ako 100-krát.

Symfónia č. 4, ktorú sám autor Anton Brucker označil prívlastkom Romantická, je jeho najhranejšou a najobľúbenejšou symfóniou. Ospevuje v nej lásku k rodnej zemi i jej prírode a v duchu neskorého romantizmu predkladá vlastnú víziu lesnej fantastiky. Štátna filharmónia Košice ju uvedie v druhej časti koncertu.

Husľový virtuóz Teo Gertler v Slovenskom rozhlase

Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod vedením šéfdirigenta Ondreja Lenárda pokračuje vo veľmi úspešnej spolupráci s mladým slovenským husľovým virtuózom Teom Gertlerom.

Ide už o tretie spoločné účinkovanie: v roku 2022 to bol Koncert pre husle a orchester č. 1 Niccola Paganiniho, v minulom roku Koncert pre husle a orchester Piotra Iľjiča Čajkovského a v piatok 23. februára o 19. h zaznie Koncert pre husle a orchester č. 1 významného poľského huslistu, skladateľa a pedagóga druhej polovice 19. storočia Henryka Wienawského.

Pre mladého, aktuálne 15-ročného huslistu ide o veľmi dôležitú spoluprácu, účinkovanie so symfonickými orchestrami mu pomáha získavať istotu na koncertných pódiách a úspešne pokračovať v sľubne rozbehnutej kariére husľového virtuóza.

Teo Gertler je laureátom mnohých medzinárodných súťaží po celom svete. Za jeho debut na medzinárodnej scéne možno považovať vystúpenie s Moskovským akademickým orchestrom v roku 2016, keď ako 8-ročný získal druhú cenu na súťaži mladých talentov do 13 rokov (17. medzinárodná súťaž mladých hudobníkov Luskáčik). Medzi najvýznamnejšie úspechy patrí i zisk ceny Grand Prix na 14. medzinárodnej súťaži mladých huslistov na počesť Karola Lipińského a Henryka Wieniawského v poľskom Lubline, cena Grand Prix na 9. medzinárodnej súťaži mladých huslistov v ruskom Novosibirsku a 1. cena na Medzinárodnej súťaži Georga Philippa Telemanna v poľskej Poznani.

V súčasnosti študuje na Hudobnej akadémii Ferenca Liszta v Budapešti v husľovej triede prof. Eszter Perényi, ako aj v triede profesora Zakhara Brona vo Švajčiarsku. Teo Gertler hrá na husliach Andrea Guarneri, vyrobených v roku 1681, ktoré zapožičal anglicko-slovenský sponzor a podporovateľ umenia.

Prvý husľový koncert Henryka Wienawského, farebne pôsobivá, temperamentná skladba inšpirovaná Paganinim, je mimoriadne náročný a vyžaduje si bravúrnu hru vrátane využívania najvyššieho registra huslí. Mladý interpret tak v ňom môže predviesť nielen svoju výnimočnú techniku, ale aj jedinečnú farbu tónu, citlivú interpretáciu a frázovanie, akoby omnoho staršieho a vyzretejšieho husľového virtuóza.

Na úvod koncertu zaznie predohra poslednej opery Gioacchina Rossiniho Viliam Tell. Krásna skladba evokuje švajčiarske Alpy v štyroch častiach – úsvit, búrka, hlásnice pastierov a víťazný návrat švajčiarskych vojakov.

V druhej časti uvedie orchester Symfóniu č. 4 Johannesa Brahmsa. Jeho posledná, vrcholná symfónia je akoby pohladením ešte teplého zapadajúceho jesenného slnka, manifestáciou celej generácie skladateľov končiaceho sa neskorého romantizmu.

Romantický program v Žiline

Aj Štátny komorný orchester Žilina uvedie pod taktovkou francúzskeho dirigenta ruského pôvodu Mishu Katza vo štvrtok 29. februára a v piatok 1. marca o 19. h romantický program.

Po úvodnej predohre k opere Čarovná flauta od Wolfganga Amadea Mozarta zaznie Klavírny koncert Edvarda Hagerupa Griega v podaní belgického klaviristu bieloruského pôvodu Timura Sergeyenia.

Melodicky vzrušujúce dielo s viacerými klavírnymi sólovými pasážami s fantazijnou, až rozprávkovou náladou je inšpirované nórskou ľudovou hudbou a nepochybne aj Koncertom pre klavír a orchester Roberta Schumanna, a to tak tóninou a mol, ako aj podobným prístupom k hudobnej forme.

Symfónia č. 3 Škótska Felixa Mendelssohna-Bartholdyho je baladickým obrazom škótskej prírody a histórie. Vďaka svojej spevnosti, očarujúcemu zvukovo-farebnému koloritu a vzorovej kompozičnej technike skladateľa patrí k najhranejším dielam vrcholného romantizmu.

Operné premiéry v Banskej Bystrici a vo Viedni

Štátna opera Banská Bystrica sa v premiérach v piatok 23. februára a v sobotu 24. februára o 18.30 h už po siedmy raz vo svojej 65-ročnej histórii vracia k najhranejšej opere Georgea Bizeta Carmen.

V hudobnom naštudovaní Igora Bullu a réžii Dany Dinkovej ponúkne návštevníkom dramatický príbeh túžby a lásky i nesmrteľnú hudbu čerpajúcu zo španielskeho hudobného koloritu.

Adaptáciu slávneho románu Georgea Orwella Zvieracia farma (Animal Farm) od ruského skladateľa Alexandra Raskatova uvedie Viedenská štátna opera v stredu 28. februára o 19. h.

Varovné podobenstvo o tom, aké ľahké bolo pre ruskú revolúciu degenerovať do Stalinovej násilnej diktatúry, v réžii Damiana Michieletta a v hudobnom naštudovaní Alexandra Soddyho si budú môcť diváci pozrieť aj v štyroch marcových reprízach.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
romantizmus
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť