V Reedukačnom centre v Tornali má ako psychologička na starosti asi 40 tínedžerov. Ide o chlapcov, ktorí pochádzajú poväčšine z patologického prostredia. Mnohí majú za sebou krádeže, úteky z domu či obchod s drogami.
V rozhovore reaguje na prípad sexuálneho zneužívania, ktorého sa opakovane dopustil klient v centre, kde pracuje. „Je mi ľúto, že sa to stalo. V uzavretom režime sa vieme, žiaľ, ťažko vyhnúť takýmto situáciám. Násilníci nepotrebujú na svoj čin veľa času,“ hovorí v rozhovore Žofia Kovács Cselényi, ktorej sa zverili obete sexuálneho násilia.
Systémové nedostatky vidí v nedostatočnej práci s rodinami klientov. Napriek chybám však verí, že reedukačné centrá majú zmysel v prevýchove problémových detí a tínedžerov.
„Keď od malička vyrastáte v tom, že ste dílermi drog, lebo ako dieťa vás nemôžu trestať, robíte to v rodine, kde vás za to pochvália a dostanete za to ešte nejaké peniaze, stane sa to pre vás normálne. Dostanete vtedy pochvalu, že ste šikovný a dobrý,“ povedala v rozhovore psychologička a dodáva, že hodnotový svet mnohých takýchto detí je narušený a mimo uzavretého systému by mohli ubližovať druhým.
V „polepšovni“ pracuje štvrtý rok, predtým pôsobila sedem rokov v detskom domove.
Osobne si myslím, že je to málo. Už len keď čerpám dovolenku, nemá ma kto zastúpiť. Aj keď som na dovolenke alebo niekam odcestovaná, stále musím byť na horúcej linke. Psychológ má odporučiť využitie ochrannej miestnosti, keby „horelo“. Takže musím byť stále k dispozícii.
Určite by som odporúčala mať dvoch psychológov. V detskom domove, kde som pracovala predtým, som mala najprv na starosti 70 detí. Potom sa menila legislatíva, takže som mala približne 20 detí a to bolo ideálne.
Chceli sme to, pán riaditeľ na tom trval. Treba na to však zmenu v systéme. My sa riadime podľa vyhlášky, kde sa hovorí o jednom psychológovi na reedukačné zariadenie.
Psychológ by mal byť sprevádzajúcou osobou dieťaťa počas celého jeho pobytu v zariadení. Spolu riešime ťažkosti, komunikujeme s rodinami, priateľkami, riešime rozchody s partnerkami, osobné konflikty, konflikty medzi rovesníkmi a ťažké traumy z detstva. Osobne si neviem predstaviť, že by psychológ v reedukačnom centre nemal čo robiť.

Po závažných zisteniach generálnej prokuratúry sme oslovili riaditeľov reedukačných centier. Niektorí sa vymenili a tvrdia, že mnohé zistené nedostatky sa už odstránili.
Väčšinou ide o klientov s poruchami správania a tých, ktorí už robili nejakú trestnú činnosť. Ide o mladých, ktorí majú príliš patologické zázemie a majú veľakrát neprimerané reakcie. Mnohí majú za sebou viac útekov z domu a nerešpektujú nikoho. Pre mňa najnáročnejší sú drogovo závislí.
Vo väčšine prípadov už kuratela spolupracovala s rodinou, centrom poradenstva a prevencie alebo boli predtým umiestnení napríklad v diagnostickom centre. Keď prichádzajú z centra pre deti a rodiny, teda detského domova, tiež s nimi už predtým pracovali.
Okrem prípadu závažného trestného činu, keď sudca rozhodne o umiestnení u nás hneď v tom momente, prebehol s daným dieťaťom už nejaký proces. Keď však nie sú postačujúce dovtedajšie metódy, aby došlo k náprave v správaní, vtedy nastupujeme my. Predchádza tomu súdne pojednávanie. My prijímame dieťa na základe rozhodnutia súdu.
Áno. Ešte môže súd nariadiť ochrannú výchovu. To sa deje vo vážnejších prípadoch, je to akoby stupeň pred umiestnením do väzenia. V takom prípade u nás zostáva chlapec do osemnástky alebo prípadne do devätnástky a nedá sa to zrušiť. Keby klienti s ochranným opatrením ušli alebo páchali trestnú činnosť, berie sa to ako porušenie nariadenia súdu a potom ich už stíhajú za marenie rozhodnutia a môžu byť umiestnení do väzenia pre mladistvých.
Určite je, ale preto sme tu my odborníci, aby sme pracovali s dokumentáciou dieťaťa ešte predtým, než nastúpi, a podľa toho ich zadeľujeme do výchovných skupín, do tried, aby sme zamedzili ohrozeniu.
Čo sa týka záškoláctva, v drvivej väčšine sa k nám dieťa nedostane len za to, že chodí poza školu. Možno je to v papieroch uvedené ako oficiálny dôvod, ale väčšinou sa ukáže, že buď tam boli experimenty s drogami, fyzické útoky, alebo iné problémy.
Ten chlapec bol k nám umiestnený skôr z dôvodu šikany. Mal v zázname to, že bolo podané oznámenie za sexuálne obťažovanie. My sme nemali informácie, že by páchal predtým sexuálne násilie. Samozrejme, že sme ho sledovali. Ale predvídať násilie je náročné.
Je mi ľúto, že sa to stalo. V uzavretom režime sa vieme, žiaľ, ťažko vyhnúť takýmto situáciám. Násilníci nepotrebujú na svoj čin veľa času. Z môjho pohľadu je dôležité, ako sme postupovali potom. Hneď sme to postúpili polícii, riešili sme to s kriminálnou políciou a s prokurátorom. Chlapca vzali hneď do väzby.
Máme tu chlapca, ktorý bodol nožom vlastného rodiča. Pri takýchto prípadoch by mal mať každý špeciálny režim.
Druhá vec je, že keď chlapci prídu k nám, zo záznamov vieme niečo, čo napáchali, ale nemôžeme to vyťahovať pred ostatnými, pokiaľ to sami nezačnú rozprávať. Keby sme ich začali takto oddeľovať, dali by sme väčší priestor šikanovaniu. Neviem, aký by to malo efekt.
Poviem vám príklad chlapca, ktorý mal za sebou veľmi veľa lúpežných prepadnutí. Po roku prišiel a povedal mi, že až teraz začína chápať, že keď niekoho okradol, ubližoval tým ľuďom.Zdieľať
Keby sme mali informácie, že páchal násilie, určite by sme s ním zaobchádzali inak. Mali sme tam uvedené obťažovanie, čo je široký pojem, ktorý môže zahŕňať pohladenie niekoho… Nemám tu ani jedného žiaka, ktorý by v minulosti nezažil nejaké týranie alebo násilie. Ani tento chlapec, ktorý spáchal spomínaný trestný čin, sa taký nenarodil.
Keď vypukol tento prípad, poskytovala som chlapcom krízovú intervenciu. Samozrejme, sú to ťažké veci. Trauma sa však vytvára tak, že keď zažijete niečo ťažké, ostanete v tom sami. Ak nájdete parťáka, ktorý vám pomôže ošetriť to, začne sa tá lepšia cesta. Takýto prípad by sa nemal stať. Vzhľadom na to, s akou populáciou u nás pracujeme, sa to však stať môže.
Pre mňa je vždy dôležité, čo sme urobili po tom, ako sa to stalo. Keby sme to ututlali, neriešili, zakrývali si predtým oči a počkali, kým chalani odídu, určite by sme u nich dosiahli oveľa väčšie zranenie, ako keď sa o nás mohli oprieť. Postupovali sme, ako sme mali. S tými deťmi pracujem do dnešného dňa, náš vzťah je dobrý, sú v poriadku.
Nejaký čas sme spolupracovali s pedopsychiatričkou, lebo ťažko zaspávali, teraz sú na dobrej ceste. Všetko zlé je na niečo dobré. Vďaka riešeniu tejto veci sme sa dopracovali k ďalším traumám z ich minulosti, ktoré sme riešili. Obeť by mala vedieť, že sa jej deje vec, ktorá nie je v poriadku, a že násilník je potrestaný.
Odhaliť násilie je veľmi ťažké, lebo obete majú strach. Sexuálne veci sú ešte citlivejšie, a to obzvlášť vo veku, v akom sú naši klienti, keď sa za to hanbia ešte viac. Keby som s chlapcami nemala taký dobrý vzťah, asi by sme to ani neodhalili.
Keď máte zmapovaných chlapcov a trochu ich spoznáte, zistíte, že sa im zmenila nálada, nechcú sa zapájať do aktivít v takej miere ako predtým. Keď sme to začali riešiť, jeden z chlapcov mi o tom povedal. V momente, keď sme to začali riešiť, sme zistili, že sa to dialo viackrát, a začali sme hneď konať.

Psychologička Žofia Kovács Cselényi pri práci s klientom. Foto: archív Ž. K. C.
Na to neviem odpovedať. Neviem, ako je to inde. Občas sa vyskytnú takéto problémy. Odkedy sme riešili spomínaný prípad, mali sme ešte jeden podobný, pričom sme ho odhalili skôr, nedošlo tam k ničomu vážnemu, fyzickému, išlo o slovný nátlak, bolo tam však podané trestné oznámenie.
Často nepoznáme anamnézu chlapcov dopodrobna. Nemôžem vedieť, čo všetko zažili. Vidím, že majú obrovské traumy a veľmi ťažkú minulosť. Len čas nám ukáže, aké bude ich správanie. Prvý mesiac, dva sa držia. Potom sa začínajú ukazovať ich nevhodné prejavy, zvyky. Je to veľmi náročné. Máme veľa detí aj so psychiatrickými diagnózami a tam neviete, čo môžete očakávať.
S drogami máme veľké problémy, lebo keď k nám príde chlapec, ktorý si ešte ráno pichol nejakú dávku a nevie ani pomenovať, čo to je, väčšinou sa v takom prípade musíme obrátiť na zdravotnícke zariadenie. Keď má bolesti, abstinenčné príznaky, nevieme mu poskytnúť pomoc. V takom prípade kontaktujeme pedopsychiatričku a zdravotnícke zariadenie a konáme podľa ich pokynov.
Riadime sa podľa pokynov lekárov. Niekedy ide na detské oddelenie alebo na psychiatriu, kde sa mu nastaví liečba.
Závislosti sa nedá úplne zbaviť. Môžete sa rozhodnúť abstinovať alebo sa k nej vrátite. Keď máme závislákov, robíme skupinky a máme aj individuálne terapie. Hľadáme dôvody, prečo užívali drogy a ako ich možno napraviť. Snažíme sa ich viesť k tomu, aby neviedli sebadeštruktívny spôsob života.
V našom centre sa veľmi snažíme mladých viesť k športu. Hrá sa u nás nohejbal, futbal, stolný tenis, volejbal. Chodíme na súťaže, zápasy s inými školami, celoštátne športové hry pre reedukačné centrá, ktoré organizuje vždy iná reedukačka. Máme veľmi pekné výsledky.
To, čo urobia po odchode z centra, už nie je v našej kompetencii. Aj teraz som v kontakte s viacerými chlapcami, ktorí u nás boli. Keď potrebujú pomoc, obrátia sa na nás. Buď ich smerujeme k odborníkom, pomáhame v rámci svojich možností. Ale keď niekto chce viesť sebadeštruktívny spôsob života, neviete to zastaviť ani v rodine, nie ešte keď má niekto také zranenia v detstve ako naši chalani.

Aktuálny obraz reedukačných centier na Slovensku je predovšetkým odrazom ich dlhodobej marginalizácie.
Máme bodový systém, ale je odlišný ako vo väčšine reedukačiek. Na základe bodov sa žiaci môžu dostať do zvýhodnených skupín vďaka dlhodobo lepšiemu správaniu. Ide o žiacku radu, polootvorenú a otvorenú skupinu.
Keď sa chlapec dostane do žiackej rady, získa výhodu, na základe ktorej môže mať pri sebe telefón častejšie vo vyhradených hodinách a raz do mesiaca môže ísť extra na dovolenku domov. Keď obstojí, môže ísť do polootvorenej skupiny. Tam má ešte väčšie výhody – môže chodiť sám na vychádzky, dvakrát do mesiaca má dovolený víkendový pobyt v domácom prostredí.
My potom zmapujeme, či páchal nejakú trestnú činnosť alebo či drogoval. Potrebujeme chlapcov skúšať aj v reálnom živote, či zvládnu aj väčšiu slobodu. A ak zvládnu aj toto, idú do otvorenej skupiny.
Tam fungujú ako na internáte. Štyrikrát do týždňa môžu ísť domov na víkend a majú väčšie výhody, viac telefonátov, viac vychádzok von. Tým, ktorým môžeme dôverovať, dovolíme chodiť do futbalového klubu v Tornali či na stolnotenisové turnaje s inými ľuďmi.
Bodový systém im vysvetľujeme tak, že body odzrkadľujú ich správanie. Keď vidíme, že majú samé mínusové body, je to pre nás ukazovateľ toho, že sú nespokojní, nešťastní, že majú nejaký problém a že kráčajú po tej istej ceste, po ktorej kráčali, než k nám prišli. Potom si sadneme a hľadáme riešenia.
Ak majú plusové body, je to pre nás ukazovateľ, že sa rozhodli kráčať inou cestou a mať iný život, aký mali predtým. Osobne si myslím, že bodový systém je dobrý, otázka je, ako ho používame.

Psychologička Žofia Kovács Cselényi pri práci s klientmi centra. Foto: archív Ž. K. C.
Chlapci majú vyhradený čas na telefonovanie zo služobného telefónu. Každý deň môže volať iná skupina, cez víkendy viacerí. Medzitým sú v kontakte s rodinou cez sociálne siete, na ktoré majú prístup v škole.
Keď však prídu za mnou alebo za sociálnou pracovníčkou, že potrebujú zavolať buď kurátorke, alebo niekomu z rodiny, my im to dovolíme. Aj prostredníctvom videohovoru.
Od čias covidu sa dá volať videohovorom do väzníc. Takže robíme videonávštevy s rodičmi alebo so súrodencami, ktorí sú vo väzbe.
Keď sú v adaptačke alebo keď majú trest, nemali by volať, ale kedykoľvek môžu volať im. Sú tu však aj deti z veľmi sociálne slabých rodín, kde ani nemajú telefón. Keď vidíme, že chlapec je veľmi rozladený, plačlivý, kontaktujeme cez sociálnu kuratelu alebo terénnych pracovníkov rodinu. Vtedy idú za nimi a dajú ich k telefónu. Keď prehodí čo i len dve vety, upokojí sa.
Áno, využívame ju. Obmedzenia však máme aj preto, že chlapci si v rámci telefonovania robili srandu, nahlasovali bombu v obchode alebo sa dohodli na úteku a podobne. Niekedy potrebujeme obmedzenia.
Vlastný mobil je už forma odmeny za lepšie správanie. Môžu ho potom mať aj na vychádzke pri sebe.
Sú prípady, keď sú chlapci pri telefonovaní opakovane rozladení a labilní. Vtedy som opatrnejšia. V takých prípadoch je niekto z nás v miestnosti, keď telefonuje.

Aktuálny obraz reedukačných centier na Slovensku je predovšetkým odrazom ich dlhodobej marginalizácie.
Keď dostane žiak list, otvárame ho pred chlapcom, pozrieme, či sú tam peniaze, prekontrolujeme balíky. Mali sme prípady, že rodičia chceli prepašovať tabakové výrobky alebo drogy vo vreckách od čipsov alebo rozpárali mikinu na rukáve a tam to skryli. Keď sme opatrnejší, väčšinou na to máme dôvod.
Za úteky, za nadávky zamestnancom, za fajčenie a drogy, keď sa medzi sebou pobijú, za trestnú činnosť, keď sa nevrátia včas z domu, a za tetovania.
Samozrejme, na to máme individuálne pohovory a terapeuticko-korekčné cvičenia, v rámci ktorých sa venujeme sebapoznávaniu. Chlapci vedia aj krásne pomenovať, prečo sú agresívni.
Žiak je agresívny vtedy, keď sa cíti ohrozený. Ak im vytvárame priestor, kde sa môžu cítiť bezpečne, kde môžu komunikovať o svojich ťažkostiach, nemajú veľmi dôvod útočiť. Ale medzi sebou vedia byť dosť zákerní a vyprovokovať sa. Ja osobne si myslím, že sa to mení. Máme búrlivejšie a pokojnejšie obdobia.
Z mojej skúsenosti platí, že čím viac je niekto traumatizovaný, čím viac bol týraný a svedkom toho, ako týrali napríklad matku, tým reaguje agresívnejšie v situáciách, kde sa kričí, kde sa zvyšuje hlas a kde je konfliktná situácia.
Preto v čase adaptácie musíme my kolegovia veľmi spolupracovať. Keď je dieťa napríklad senzitívne na hluk, pri niektorých je problém, už keď sa posunie stolička. A tak ho kolegovia musia chrániť, voláme si, keď sa niečo deje. Prídem, porozprávame sa, riešime to.
Pri vstupnom pohovore sa ich pýtam na ich životný príbeh a väčšinou, keď mi to rozprávajú, už mám prehľad o tom, čo je vo veci. Keď bol niekto týraný, vidíte to na ňom, keď máte skúsenosti. Vtedy dám hneď echo kolegovcom, nech si dávajú pozor, že ten chlapec je možno uzavretejší do seba alebo výbušnejší a treba si dávať pozor, aby si z neho nerobili posmech.
Keď má chlapec amok, vrieska, trieska, mám skúsenosť, že keď vojdete do miestnosti a dodržiavate jeho hranice, ste tam len tak, že ticho sedíte a poviete mu: „Budem tu sedieť a počkáme spolu, kým to prejde“, a ak si vy zachovávate pokoj, nemá potrebu vám ublížiť. Mám skúsenosti, že tie afekty odídu tak rýchlo, ako prišli.
Hodnotový systém týchto detí je taký narušený, že keby neboli v uzavretom zariadení, ubližovali by viacerým ľuďom a ani by často nechápali, že je to niečo zlé. Zdieľať
Mali sme prípad psychiatrického pacienta, ktorý rozbíjal a ohrozoval seba aj majetok, a hrozilo, že odtrhne nejakú horúcu rúru. Vtedy sme v kontakte s kolegami a toto sú prípady, keď sa využíva ochranná miestnosť. Zároveň voláme aj záchranku i políciu.
Nám prokuratúra v tomto smere vyčítala len to, že sme nemali vybavenú ochrannú miestnosť podľa vyhlášky. Chýbali tam nejaké pomôcky a zelená tabuľa na stene, čo sme reálne nevedeli, ako to má vyzerať.
U nás sa ochranná miestnosť naozaj nezneužíva, v tom mám čisté svedomie. Za štyri roky, čo tu robím, by som mohla zrátať na jednej ruke, koľkokrát sa tam niekto ocitol.
U nás ochrannú miestnosť nevyužívame ako trest. Využívame ju vtedy, keď potrebujeme chrániť chlapca alebo ostatných chlapcov, aj to len do času, kým príde polícia alebo záchranka.
Správanie chlapcov prehodnocujeme po troch mesiacoch. Ja sama píšem správy na súdy, na sociálnu kuratelu, niekedy chodím osobne na súd, kde hodnotím ich správanie.
Máme aj také prípady, kde sme my dali podnet na zrušenie ústavnej starostlivosti, lebo chlapec nemal zlé správanie. Išlo napríklad o problém záškoláctva. Ukončil školskú dochádzku, rodičia ho chceli, a tak sme dali návrh v spolupráci s kuratelou na súd.
Riadime sa podľa presných pravidiel, ako máme postupovať. Keď chlapec prišiel na základe výchovného opatrenia a nemal počas pobytu žiadne hrubé porušenie školského poriadku a eliminuje sa problém, pre ktorý prišiel, nemáme problém s ukončením jeho pobytu.
Máme aj opačné prípady, keď chlapec prišiel na základe výchovného opatrenia a bola mu potom nariadená ústavná starostlivosť, väčšinou u silne drogovo závislých alebo pri páchateľoch opakovaných trestných činov. Keď sem chalani prídu, samozrejme, že tu nechcú byť, majú pocit, že sú tu neoprávnene, lebo neurobili nič zlé. Po čase však niektorí sami prídu a žiadajú, aby sme sa pokúsili vybaviť im ústavnú starostlivosť, lebo vedia, že keď sa dostanú naspäť do svojho prostredia, vrátia sa k tým istým kamarátom, zas sa dostanú na zlú cestu.
Tam sa snažíme ich smerovať, aby sa po osemnástke nevrátili do problémového prostredia, ale hľadáme im iné možnosti.
Vieme mu vybaviť dom na polceste, ktorých je na Slovensku viacero, alebo mu pomáhame nájsť prácu s ubytovaním, ak o to má záujem. Ak nechce, nemáme s tým čo urobiť.
Áno, to je veľký problém, s ktorým zápasíme aj teraz. Aktuálne nám ide o dvoch chlapcov, ktorí podľa zákona o pár dní skôr ukončujú pobyt u nás, než majú mať záverečné skúšky. Aktuálne hľadáme riešenie tejto situácie. Potrebuje to však korekciu v legislatíve. Podľa môjho názoru, ak žiak chce ukončiť svoje vzdelávanie v škole zriadenej pri reedukačnom centre, mali by sme im to umožniť.
V tomto smere vidím nedostatky v systéme. Keď to porovnám s detským domovom, kde som pracovala sedem rokov, mali sme tam intenzívnejšiu spoluprácu s rodinou. Komunitné centrá spolupracovali s rodinami. Viac sa tlačilo na to, aby tam bola nejaká náprava.
V prípade týchto chlapcov ide o ešte problematickejšie, patologické rodiny, kde je násilie, závislosti na dennom poriadku, rodičia sú často závisláci alebo sú dokonca väznení.
Sú rodiny, ktoré vôbec nemajú záujem o vlastné deti. Na rovinu vám povedia, že ich nechcú. Zdieľať
Potrebovali by odbornú pomoc, na čo my nemáme kapacitu, ale potrebovali by sme zapájať komunitné centrá alebo iné subjekty, aby spolupracovali v teréne.

Psychologička RC Tornaľa Žofia Kovács Cselényi. Foto: archív Ž. K. C.
Sú rodiny, ktoré vôbec nemajú záujem o vlastné deti. Na rovinu vám povedia, že ich nechcú. My sa snažíme volať znova, ale keď opakovane odmietajú, nevieme s tým nič urobiť.
Keď je tam čo i len minimálny záujem, nadväzujeme s nimi kontakt cez sociálnych pracovníkov, sociálnu kuratelu, zvykneme sa rozprávať cez videohovor. Keď sú v zariadeniach núdzového ubytovania, vyhľadávame ich tam.
Ja osobne chodím s niektorými do väzníc na návštevu. Kde sa dá, podporujeme rodinné vzťahy. Keď chlapec nemá rodičov, hľadáme súrodencov, ktorí sú napríklad v centre pre deti a rodiny, ideme tam za nimi, keď s tým súhlasia. V prípade, ak nemajú žiadnych príbuzných, snažíme sa skontaktovať s priateľkami a ich rodinami a udržiavať tieto vzťahy. Keď si to už zaslúži chlapec za dobré správanie, môže ísť aj na celodennú návštevu.

Rozhovor s vysokoškolským pedagógom Albínom Škovierom o detskej agresivite i o zlyhávaní výchovy zo strany rodičov a spoločnosti.
Teplá voda nie je zavedená na výchovných skupinách pri umývadlách. Už je na to urobený projekt, rieši sa to.
Výhrady generálnej prokuratúry boli podľa mňa relevantné. Čo najviac vecí sme sa snažili napraviť a dávame veci do poriadku. Máme naozaj šikovného pána riaditeľa, robila sa rekonštrukcia strechy, budova, ktorá je staršia, sa zatepľovala, prerábali sa sprchy.
Mohlo by to byť krajšie a mohli by sme to aj zútulniť. Pravda je však aj to, že naši chlapci majú brutálne deštruktívne a sebadeštruktívne tendencie. Niektorí nemajú základné hygienické návyky, učíme sa tomu.
Ja si myslím, že určite to má efekt. Poviem vám príklad chlapca, ktorý mal za sebou veľmi veľa lúpežných prepadnutí. Po roku prišiel a povedal mi, že až teraz začína chápať, že keď niekoho okradol, ubližoval tým ľuďom. „Dovtedy som žil v tom, že keď niekoho okradnem a podarí sa mi to, urobil som to šikovne a budem za to pochválený,“ hovoril.
Ide o mládež, ktorej nikto nenastavil žiadne hranice, mnohých učili, ako dobre páchať trestné činy. Zo začiatku, keď sem prídu, nechápu, prečo je ich správanie nevhodné a prečo to nie je normálne robiť. Keď sme spomínali plusové a mínusové body, tie sú dobré aj preto, lebo ponúkajú chlapcom spätnú väzbu na seba, na svoje správanie. Mám tu chlapca, ktorý mi povedal, že mama mu nikdy nepovedala, aby nefajčil trávu. Pritom vedela, že to robil. Hovoril, že mame na ňom asi nezáležalo.
Keď od malička vyrastáte v tom, že ste dílermi drog, lebo ako dieťa vás nemôžu trestať, robíte to v rodine, kde vás za to pochvália a dostanete za to ešte nejaké peniaze, stane sa to pre vás normálne. Dostanete vtedy pochvalu, že ste šikovný a dobrý. Hodnotový systém týchto detí je taký narušený, že keby neboli v uzavretom zariadení, ubližovali by viacerým ľuďom a ani by často nechápali, že je to niečo zlé.
Viem sa vyjadriť len za nás. Uvedomujem si, že sú zariadenia, kde je to zlé a kde sa možno nesprávajú k mladým a deťom, ako by si zaslúžili. Ale s rôznym prístupom ľudí sa stretnete všade.
Nie je to ľahká práca. Teraz to vnímame, že sa rozhýbali ľady aj v spolupráci s ministerstvom.
A stojím si za tým, že moji kolegovia urobia všetko pre to, aby z týchto detí vychovávali čo najslušnejších ľudí. My ich berieme do svojich rodín, poznajú naše životné príbehy, poznajú našich rodinných príslušníkov. Kolegovia i kolegyne s nimi chodia na rybačky, kúpať sa, na výlety. Nehovorím, že je to ideálne a že nerobíme chyby. Určite robíme a budeme ich robiť, ale určite robíme všetko pre to, aby sme svoju prácu robili čo najlepšie. Myslím, že máme s deťmi pekné vzťahy.
V týchto zariadeniach sa stretnete s veľmi náročnými situáciami. Ku každému treba hľadať individuálnu cestu, takže je to veľmi náročná práca. Nie je to typ práce, kde prídem, odkrútim si svoje a idem domov. My si nevieme naplánovať ani jeden deň vopred.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.