Štúdio Universal predbehlo spoločnosť Disney a stalo sa najlepšie zarábajúcim filmovým štúdiom roka 2023, informoval portál Variety.
Za tento úspech môžu mimoriadne úspešné filmy ako Super Mario Bros. vo filme, Oppenheimer alebo M3GAN. Filmové projekty štúdia Universal spolu zarobili takmer 5 miliárd dolárov a odsunuli spoločnosť Disney, ktorá zarobila o 80 miliónov dolárov menej, na druhé miesto.
Ide o prvý rok od roku 2015, keď štúdio Disney nie je tým najúspešnejším. Portál Variety takisto zdôraznil, že sa po prvýkrát žiaden film od Disneyho nedostal medzi tri najúspešnejšie filmy a po prvýkrát od roku 2013 (s výnimkou obdobia pandémie) žiadne dielo od Disneyho nemalo príjem vyšší ako jedna miliarda dolárov.
Najúspešnejším filmom, ktorý tento rok vyšiel pod hlavičkou Disney, boli Strážcovia galaxie 3, ktorí s rozpočtom 250 miliónov dolárov zarobili 845 miliónov dolárov.
Medzi sklamania patril napríklad film Malá morská víla, ktorý s rozpočtom 250 miliónov dolárov zarobil približne 525 miliónov dolárov, alebo animovaný film od Pixaru Elementy, ktorý s rozpočtom 200 miliónov dolárov nezarobil ani 500 miliónov dolárov. Tento film mal zároveň počas premiéry v USA zisk 29,6 milióna dolárov, čo je najhoršia premiéra v histórii Pixaru patriaceho pod spoločnosť Disney.
Český portál iDNES pripomína, že oba tieto filmy v čase svojho uvedenia do kín vyvolali spoločenskú kontroverziu.
V Elementoch Pixar svojim detským divákom predstavil prvú nebinárnu postavu a v Malej morskej víle pôvodne bielu Ariel hrala černoška Halle Baileyová. Konzervatívny komentátor Matt Walsh vtedy lakonicky poznamenal, že z vedeckého hľadiska by bolo lepšie, keby postavu žijúcu hlboko pod morskou hladinou hral niekto s priehľadnou kožou.
Za zmienku stojí aj animovaný film Buzz Lightyear z roku 2022, ktorý pre lesbický bozk zakázalo štrnásť rôznych krajín. Film s rozpočtom 200 miliónov dolárov vtedy zarobil 226,4 milióna dolárov.
„Ľudia takýto obsah už nekupujú,“ uviedla v júli americká novinárka a komentátorka Megyn Kellyová v rozhovore s konzervatívnym aktivistom Charliem Kirkom. „Značka Disney kedysi bývala zdravou rodinnou spoločnosťou, ktorá zarábala miliardy dolárov na rodinách, ako je tá moja. Rodičia jej dôverovali. Teraz si však zaslúži trpieť, pretože túto dôveru sklamala,“ uviedol Kirk.
Z vyjadrení zamestnancov spoločnosti Disney jasne vyplýva, že za zvýšeným množstvom kontroverzií, ktoré vyvolávajú nové filmy, nie je zvýšená citlivosť konzervatívcov, ale cieľavedomé úsilie samotnej spoločnosti Disney.
„Spoločnosť musí robiť viac pre to, aby bol jej obsah inkluzívnejší. Hovorím to ako matka dvoch queer detí, jedného transgenderového a jedného pansexuálneho dieťaťa,“ uviedla Karey Burkeová, prezidentka oddelenia General Entertainment Content spoločnosti Disney.
V roku 2022 na verejnosť uniklo video zachytávajúce poradu zamestnancov spoločnosti Disney, počas ktorej sa výkonná producentka Latoya Raveneauová chválila, že štúdio privítalo jej „vôbec nie tajnú gay agendu“.
Už spomínaná Karey Burkeová počas daného stretnutia uviedla, že spoločnosť by mala tvoriť viac LGBTQIA hlavných postáv.
V júni 2023 na vedúcej pozícii oddelenia pre diverzitu skončila Latondra Newtonová. Práve počas jej pôsobenia spoločnosť Disney spustila svoj program Reimagine Tomorrow, ktorého cieľom bolo zamerať sa na „rodovú rozmanitosť“, „zastúpenie černochov“, „rozmanitosť rodín“, „emancipáciu žien“ alebo „zastúpenie LGBTQIA+“.
Najnovším príkladom tohto prístupu spoločnosti je vyjadrenie feministickej režisérky Sharmeen Obaidovej-Chinoyovej, ktorá bude pod spoločnosťou Disney režírovať ďalší film z univerza Star Wars.
„Sme v roku 2024 a je načase, aby nejaká žena vytvorila príbeh v ďalekej, preďalekej galaxii. Rada spôsobujem, že sa muži cítia nekomfortne,“ uviedla režisérka.
„Je dôležité vedieť sa pozrieť mužovi do očí a povedať: ‚Som tu‘ a uznať to. A uznať, že pracujem na tom, aby som priniesla niečo, čo vás znepokojuje, a malo by vás to znepokojovať, pretože potrebujete zmeniť svoj postoj,“ dodala.
Ako poznamenala americká youtuberka Lauren Chenová, spoločnosť Disney pristupuje k morálnym posolstvám vo svojich filmoch pokrytecky.
Na jednej strane sa Disney snaží na Západe vyhovieť všetkým progresívnym politickým trendom, no v autoritárskej Číne sa prispôsobuje režimu, aby získalo prístup na ďalší obrovský trh.
„Úprimne povedané, ide len o zarábanie peňazí. Ale je to ironické, pretože už ani toho nie sú schopní,“ uviedla Chenová.
Rodičia podľa nej nevodia svoje deti do kina preto, aby ich Disney vzdelával vo veciach rodovej identity alebo sexuálnej orientácie. „Chcú sa jednoducho len pobaviť,“ dodala Chenová.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.