Príbeh nás zavedie do Milána, kde sledujeme Annibala a Lilli, dvoch bezdomovcov, ktorí náhle nájdu novorodenca v opustenom odpadkovom koši. Táto scéna nesie silné symbolické posolstvo a pripomína narodenie Krista v chudobných podmienkach betlehemských jaslí.
Príbeh filmu nesie hlboký kresťanský podtón, ktorý zobrazuje zázrak narodenia dieťaťa ako bod svetla uprostred temnoty bezdomovectva. Zdôrazňuje posolstvo nádeje, milosti a lásky, ktoré Vianoce prinášajú. Annibal a Lilli, ktorí prijímajú toto dieťa, sú pri svojom rozhodnutí ovplyvnení súcitným duchom, čo vytvára hlboký kontrast k ich každodenným problémom na ulici.
Kresťanský motív dieťaťa prichádzajúceho na svet sa stáva stredobodom filmu nielen v kontexte Vianoc, ale aj v celkovom posolstve ľudskej dôstojnosti a solidarity. Bezdomovci vytvoria na ulici malý "Betlehem" a my zisťujeme, že nie každý je schopný vidieť tento symbolický zázrak. Otvárajú sa otázky viery, vnímania a schopnosti vidieť krásu a nádej na nečakaných miestach.
Príbeh sa odvíja okolo ústrednej otázky, kto v našej spoločnosti vidí a kto nevidí dieťa, čo zároveň kladie otázku "Prečo?". Táto záhadná udalosť vedie postavy k stretnutiu s ľuďmi z rôznych spoločenských vrstiev, náboženstiev a rás, čo posilňuje jej univerzálne posolstvo.
Silným motívom, ktorý sa tiahne celým filmom, je život bezdomovcov a sociálna nerovnosť, ale nie agresívnym alebo explicitným spôsobom. Skôr nás vedie k zamysleniu. Film je veľmi sugestívny a mnohé zo života ľudí v príbehu sú len naznačené, pričom človek očakáva odpovede alebo nejaké retrospektívy života predtým, ako sa ľudia ocitli na ulici. Nič také sa však nedeje, a tak si ľudia nechávajú svoje životy zväčša pre seba a predstavivosť divákov. Niektoré emócie a správanie bezdomovcov však zasahujú do našej osobnej zóny a odpútavajú nás od celej nepríjemnej a afektovanej situácie, len aby sa odrazili v niektorých našich predsudkoch.

V príbehu nečakajte veľké zvraty ani nečakané konce. Od prvých scén je nám jasne ukázané, čo sa deje a ako a prečo sa všetko deje. Napriek tomu má tento film vďaka obsadeniu hlavných úloh (Donatella Bartoli a Sergio Leone) akúsi pokojnú dynamiku a dej sa vyvíja veľmi plynulo. Výbornú prácu pri dotváraní atmosféry tu odviedli aj Claudio Sanfilippo a Fabrizio Baldoni, ktorí sa postarali o hudbu a striedaním talianskych ľudových piesní a dramatických inštrumentálnych pasáží nádherne zladili príbeh a vytvorili fungujúci celok. V piesni „Bread From the Sky“ hudobný motív svojimi nástrojmi a vokálmi evokuje tému Blízkeho východu a v hudbe máme aj akýsi náznak a opis betlehemskej krajiny, nie v predstave rolničiek, romantického ohňa v krbe, svetiel a spievajúcich anjelov, ale ako skutočnej krajiny, kde sa táto historická udalosť pred viac ako dvetisíc rokmi skutočne odohrala.
"Chlieb z neba" prináša do sveta kinematografie nový pohľad na vianočnú tematiku. Bedeschi sa nebojí riešiť citlivú a tabuizovanú tému bezdomovectva, čím vedie divákov k zamysleniu sa nad sociálnymi otázkami. Tento film ocenený na Medzinárodnom katolíckom filmovom festivale v nás zanecháva hlboký dojem o sile lásky a nádeje, ktorú dokáže vianočné dieťa vniesť do života aj na tých najtemnejších miestach.
Tento film je veľmi dobrým prostriedkom na to, aby sa človek zastavil a zamyslel, ako je to v advente zvykom, nad svojím životom a celým zmyslom Vianoc a nad tým, že Vianoce nie sú ale o nádeji, ktorá prišla na svet pre každého z nás, a o rodine, ktorú si môžeme vziať za vzor priamo z betlehemských jaslí.
A ČO VY? VIDÍTE TO DIEŤA?
Odkaz na film: https://filmana.cz/sk/chleb-z-nebe/
Marek Poštulka, Filmana
foto: Filmana
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.