Vláda schválila zákon, ktorý uľahčuje odvolanie súčasnej predsedníčky Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) Renáty Bláhovej.
Spôsob novelizácie zákona je neúctivým zneužitím inštitútu skráteného legislatívneho konania, ktorý sa má využívať, keď štátu hrozia neodvratné škody alebo ide o životy, zdravie a bezpečnosť.
Skrátené legislatívne konanie znamená, že výrazne skracujete diskusiu k zákonu, keďže nie je potrebné absolvovať medzirezortné pripomienkové konanie, v rámci ktorého sa k zákonu vyjadruje odborná verejnosť, a takisto sa preskakujú niekoľkotýždňové lehoty, keď sa zákon diskutuje v parlamente, v dôsledku čoho môžete celý zákon schváliť od jeho predloženia vládou aj za jeden, dva či niekoľko dní.
I keď slovenský Ústavný súd je zatiaľ k takýmto zneužitiam zdržanlivý, minimálne dal nohu do dverí, keď sa vyjadril, že ak sa bude zneužívať obchádzanie štandardného legislatívneho procesu, tak svoj prístup bude musieť prehodnotiť. Český ústavný súd už zákon, ktorý bol prijatý zneužitím tohto inštitútu, zrušil.
Ak odvolanie predsedníčky úradu pre dohľad niečo alebo skôr niekoho upokojí, tak finančnú skupinu Penta, na ktorej nakladanie s verejnými zdrojmi ich zdravotnej poisťovne Dôvera sa úrad pre dohľad začal pozerať dôsledne a profesionálne.
Všetkým je jasné, že žiadna vláda nedokáže splniť všetko, čo si napíše v programovom vyhlásení (PVV). Preto je do významnej miery tolerované, ak PVV obsahuje princípy a hodnoty, ktoré bude ten-ktorý minister/-ka a ich tím vyznávať a dodržiavať. Pozrime sa napríklad na tieto hodnoty z PVV:
Ambíciou vlády je odpolitizovanie rezortu zdravotníctva.
Netransparentne pripravovaná legislatíva prijatá bez potrebného odborného a pacientskeho konsenzu spôsobuje chaos a posúva pacienta na „vedľajšiu koľaj“.
Ešte ani papier, ktorý znesie všetko, na PVV nezaschol a odpolitizácia a transparentne pripravovaná legislatíva už dostali na frak. A nie prvýkrát.
Vláda v stredu schválila zákon, ktorým sa zriaďuje nové ministerstvo cestovného ruchu a športu, a keďže má vzniknúť k 1. januáru, tak si schválila aj takzvané skrátené legislatívne konanie, ktorého podstatou je to, že sa obíde niekoľkotýždňová komunikácia s odbornou verejnosťou k navrhovaným zmenám a idete rovno do parlamentu. A „transparentne a nepoliticky“ sa do zákona vložila aj novelizácia zdravotníckeho zákona, konkrétne tých častí, ktoré sa venujú menovaniu a odvolaniu predsedu ÚDZS.
V PVV vláda vôbec nespomína, že jej prekáža súčasný spôsob menovania a odvolávania predsedu.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou po rokoch od svojho vzniku v roku 2004, keď „naháňal“ najmä lekárov, sa začal venovať aj dôslednejšiemu dohľadu nad zdravotnými poisťovňami, ktoré dnes riadia 7 miliárd eur verejných financií v zdravotníctve.
Úrad nazval tento systém deravým a hrdzavým potrubím. Najväčšie diery vidí v hospodárení zdravotných poisťovní, poukazuje na súkromnú Dôveru (ktorá patrí finančnej skupine Penta, pozn. red.). Upozornil, že aj vďaka spornej účtovnej operácii dosiahla v rokoch 2010 až 2020 hrubý zisk viac ako 900 miliónov eur.

Úrad sa vrátil k preskúmaniu legálnosti známej účtovnej operácie, ktorou si Dôvera vyniesla zo systému 400 miliónov eur. Túto transakciu začala prešetrovať NAKA. Penta to nazvala politickým bojom.
ÚDZS k tomuto vydal tlačovú správu a je tam všetko.
Zastavme sa však pri protizákonnosti, respektíve protiústavnosti použitého skráteného legislatívneho konania.
Zákon o rokovacom poriadku ustanovuje:
„Za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, národná rada sa môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona.“
Zmena menovania a odvolania predsedu úradu pre dohľad (ale ani celé zriadenie nového ministerstva športu) ani minimálne nenapĺňa literu zákona a je jasné, že ak Národná rada takéto skrátenie legislatívneho konania schváli, bude to v rozpore so zákonom. Avšak nemusí to byť protiústavné.
Podobné situácie totiž Ústavný súd už viackrát rozhodoval (naposledy v decembri 2022) a zatiaľ je vo svojich stanoviskách konzistentný.
Tvrdí, že jeho úlohou nie je kontrolovať, či boli splnené podmienky na skrátené legislatívne konanie, ale vystupovať ako ochranca ústavných princípov, teda zasiahnuť vtedy, ak by zákonodarným procesom dochádzalo k ohrozovaniu, respektíve porušovaniu ústavných práv a princípov, napríklad ľudských práv, práv poslancov, ale i demokratického princípu, podľa ktorého je Slovenská republika právny štát. Každý má konať zákonne a požiadavka otvorenosti, verejnosti a kontroly zákonodarného procesu je jeho neoddeliteľná súčasť.
Ústavný súd uvádza, že miera jeho zdržanlivého prístupu je nevyhnutne priamoúmerná prístupu samotnej Národnej rady k tomuto inštitútu a jej tolerancie jeho využívania v procese prijímania zákonov. A práve preto je potrebné, aby sa poslanci alebo pani prezidentka neprestávali obracať na Ústavný súd s každým ďalším zneužívaním inštitútu skráteného legislatívneho konania.
Mimochodom, každé použitie inštitútu skráteného legislatívneho konania má byť náležite odôvodnené, no vo vládnych materiáloch nie je ani slovo o dôvodoch tejto zmeny.
Viem si predstaviť diskusiu o úprave podmienok a procesu menovania a odvolávania predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Každý kontrolný úrad nášho štátu si takúto diskusiu zaslúži. Je kam sa posúvať, je čo zlepšovať. Ale takto sa to robiť nemá.
Text bol pôvodne uverejnený na sociálnej sieti Facebook.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.