Toto viac ako trojmiliónové mesto je dnes cieľom mnohých mladých Európanov. Dubaj sa prezentuje ako miesto, ktorého sa netýka politika, vojnové konflikty, naopak, otvára svoju náruč mladým, schopným, cieľavedomým, ktorých zaujíma progres, zárobok a rýchly rast.
Takto to aspoň prezentujú youtuberské hviezdy, ktoré sa rozhodli pre život v Manhattane Spojených arabských emirátov, ako ho mnohí prezývajú. Influencerov ako Iman Gadzhi, Mike Thurston či Andrew Tate sledujú milióny mladých mužov.
Keď si do vyhľadávača dáte heslo life in Dubai, tak vám to vyhodí neskutočné množstvo videí a blogov ďalších mladých mužov, ktorí nekriticky opisujú svoj nový vysnený nablýskaný život.
Iman Gadzhi, ročník 2000, je internetová celebrita a hviezda sociálnych sietí. S mamou sa z Dagestanu presťahoval do Londýna, kde vyrastal. Gadzhi žil bez otca, neskorší partner jeho mamy ich údajne týral, vyrastal teda bez mužského vzoru.
Dnes ho sledujú viac ako tri milióny ľudí na YouTube a ďalší milión na Instagrame, žije v Dubaji, kde si užíva luxusný život. Gadzhi je totiž údajne vo svojich 23 rokoch multimilionár.
Nato, aby finančne pomohol svojej mame, tak už ako tínedžer začal skupovať instagramové účty, ktoré potom so ziskom predával. Neskôr majiteľom futbalových klubov spravoval účty na sociálnych sieťach, čím sa rýchlo stal nadpriemerne zarábajúcim pubertiakom. Dnes tento mladík vlastní niekoľko firiem, obchoduje s kryptomenami, hrdí sa svojimi zárobkami.
Gadzhi robí motivačné videá o tom, prečo sa neoplatí študovať na súčasných univerzitách, ako zarobiť svoj prvý milión, a, samozrejme, i o tom, prečo má dosť európskeho systému a presťahoval sa do Dubaja.
Iman Gadzhi „ušiel“ z Európy v čase prísnych pandemických opatrení a dnes svojich divákov presviedča, že skutočnú slobodu zažijú len v Dubaji.
Mike Thurston je ďalší britský influencer, žije už štvrtý rok v Dubaji a dnes otvorene kritizuje Spojené kráľovstvo, ktoré už nevie vlastným obyvateľom zabezpečiť bezpečnosť a poriadok. Pre sídlo svojho biznisu si vraj preto zvolil Dubaj, kde má okolo seba len úspešných mladých mužov, ktorí sú ochotní na sebe pracovať a ktorých mottom je pokrok. Vo svojich videách odporúča najmä finančne zabezpečeným mužom, aby svoj biznis preniesli do Dubaja, a užijú si slobodné, bezpečné a čisté mesto, ktoré motivuje k osobnému rastu.
Deň Mikea Thurstona podľa zverejnených videí vyzerá ako reklama na fitness život, ktorý sa odohráva na pláži, v posilke a na biznis mítingoch v tamojších luxusných baroch.
Luxus, úcta k statusu muža, sloboda a bezpečnosť, tieto charakteristiky sa skloňujú v príspevkoch ďalších iks influencerov z Dubaja.
Najznámejší z dubajských influencerov je Andrew Tate, britsko-americká internetová celebrita, propagátor novo definovanej maskulinity. Tú vraj mohol najslobodnejšie poňať práve v Dubaji. Jeho šoty na TikToku o mužskej dominancii a bohatstve majú viac ako 12 miliónov videní a v roku 2022 bol najviac vyhľadávaným človekom na Googli v kategórii „Kto je…“.
Tate sa však v posledných mesiacoch „preslávil“ najmä pre zatknutie v Rumunsku a obvinenie zo znásilnenia, z obchodovania s ľuďmi a z vytvorenia zločineckej skupiny. Bývalý kickboxer natočil množstvo videí o svojom odchode do Dubaja i konverzii na islam. V množstve rozhovorov opakoval, že zanechal svoj život v Londýne, lebo už prestal veriť tamojšiemu systému, v ktorom muž stratil svoje postavenie.
Minulý rok Andrewovi Tateovi Facebook a Instagram zrušili kontá z dôvodu porušovania pravidiel týchto sociálnych sietí. Jeho slávu to však priveľmi neovplyvnilo. Britské školy vyjadrujú obavy nad jeho masívnym vplyvom na mladých ľudí.
Foto: Pixabay
Tate sa naďalej pohybuje v digitálnom priestore, ktorý propaguje mužskú silu a kultúru „červenej pilulky“, povedal pre CNN Javad Hashmi, odborník na islamské štúdie z Harvardskej univerzity. Koncept „červenej pilulky“ vychádza zo scény z filmu Matrix z roku 1999, v ktorej postava Keanu Reevesa Neo dostane na výber: Vezmi si modrú pilulku a zostaň v bezpečnom, ale falošnom svete, ktorý si poznal, alebo si vezmi červenú pilulku a vstúp do krutého skutočného sveta. Vo svete Tatea „prehltnutie červenej pilulky“ znamená zboriť svet, v ktorom vládne toxický feminizmus a muži sú utláčaní.
Pripomeňme, že Tate po svojej konverzii na islam vyhlásil, „že je to posledné pravé náboženstvo na planéte“.
Mladí úspešní muži sa do Dubaja sťahujú najmä z dôvodu, že sa považuje za daňový raj pre lepšie zarábajúcich podnikateľov.
„Neexistujú tu žiadne dane z príjmu a dane z podnikania boli zavedené len nedávno a predstavujú len deväť percent z domácich ziskov nad určitú sumu,“ hovorí právnička Al Ssayrafiová pre nemecký Handelsblatt.
Al Ssayrafiová však dodáva, že mnohí do Dubaja prišli s naivnými predstavami a následne zažili šok. „Dubaj sa financuje z poplatkov a mnohých mojich klientov vždy prekvapí, keď musia napríklad po roku zaplatiť 5 000 eur za obnovenie živnostenského oprávnenia.“
Plus v Dubaji neexistuje sociálne poistenie, expati sa teda musia o dôchodkové a zdravotné poistenie postarať sami. Okrem toho sú životné náklady v Dubaji pomerne vysoké, za nájom dvojizbového bytu tu človek zaplatí v priemere 1 800 eur mesačne a sumu za celý rok musí nájomca vyplatiť väčšinou dopredu. Čo však nie je prekážkou pre úspešných dobre zarábajúcich influencerov, chlapcom, ktorí ich sledujú, tieto informácie nepovedia.
V Dubaji dnes 90 percent obyvateľstva tvoria expati a posledné roky sa mesto stalo svetovým hlavným mestom influencerov zábavného priemyslu, ako sú rôzne celebrity, modelky, dizajnéri, motivátori z USA, Francúzska, Veľkej Británie, ale aj z krajín, ako je Libanon či India.
V Dubaji sú vítaní s otvorenou náručou, miestne agentúry im ponúkajú osobnú starostlivosť, aby podporili ich zotrvanie v „meste snov“ a aby za nich vybavili všetku byrokraciu.
Je známe, že úrady v Dubaji podporujú influencerov rôznymi výhodami, či už bezplatnou zdravotnou starostlivosťou na top úrovni, či ďalšími konkrétnymi benefitmi, ak na svojich sociálnych sieťach budú prezentovať Dubaj ako mesto snov pre najúspešnejších ľudí. Má to však svoju daň, nesmú kritizovať miestne pomery a systém.
To, že Dubaj je vysneným turistickým, ale aj životným cieľom mnohých, ukazuje i fakt, že miestne letisko je už niekoľko rokov najväčším letiskom na svete.
Paul Griffiths, generálny riaditeľ medzinárodného letiska v Dubaji, hovorí, že pred časom už predbehli Heathrow. „Dôvodom môže byť, že príťažlivosť Dubaja ako mesta je zjavne veľmi vysoká. Pred 15 rokmi sme mali 32 miliónov cestujúcich. Teraz je to takmer 90 miliónov. Je to obrovský nárast,“ povedal Griffiths pre Euronews.
Čoraz viac mladých ľudí sa sťahuje do Dubaja, dúfajú, že v tejto luxusnej metropole v púšti s tropickými teplotami počas celého roka zrealizujú svoj sen v meste krásnych a bohatých.
Priveľmi sa však už nespomína, že sloboda prejavu je v krajine pomerne obmedzená. Kto sa vyjadrí otvorene kriticky voči vláde, musí rátať aj s možným väzením.
Ľudskoprávne organizácie stále upozorňujú na porušovanie ľudských práv a moderné otroctvo. Za luxusnou fasádou mesta sa skrýva paralelný svet miliónov ľudí, ktorí drú v miestnych hoteloch a službách za 200-300 eur mesačne, pričom svoje úbohé mzdy posielajú svojim rodinám, hoci sami v Dubaji živoria.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.