Šmejdi sú späť Už nenútia kupovať hrnce, ale online kurzmi zarábajú na ľudskej zraniteľnosti

Už nenútia kupovať hrnce, ale online kurzmi zarábajú na ľudskej zraniteľnosti
Česká novinárka Julie Mahlerová. Foto: MAFRA/Michal Sváček
Rozhovor s českou novinárkou Juliou Mahlerovou, ktorá dlhodobo mapuje činnosť novodobých šmejdov. Tí bez akejkoľvek kontroly podnikajú aj u nás.
28 minút čítania 28 min
Vypočuť článok
Šmejdi sú späť / Už nenútia kupovať hrnce, ale online kurzmi zarábajú na ľudskej zraniteľnosti
0:00
0:00
0:00 0:00
Alena Potocká
Alena Potocká
Vyštudovala politické vedy. Pracovala ako analytička odboru mediálneho výskumu Slovenského rozhlasu, neskôr pracovala ako online redaktorka spravodajského portálu Pravda.sk. V Postoji pôsobí od roku 2019.
Ďalšie autorkine články:

Základné školy nechcú pustiť nadané deti Z ôsmeho ročníka už nemôžu ísť na bilingválne gymnáziá, ich absolventi budú maturovať po dvadsiatke

Sexuálna výchova v Európe Po šokujúcich kauzách si školy radšej pýtajú súhlas rodičov, aj keď nemusia

Sexuálna výchova na školách Odporcovia novely šíria hoaxy, že vinou ústavy sa zneužívané deti nedočkajú pomoci

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Narazili ste niekedy na webinár, v ktorom vám sľubovali, že prejdete transformáciou, pokročíte v osobnom rozvoji, posilníte identitu ženy či muža alebo vám pomôžu s vašimi traumami?

S veľkou pravdepodobnosťou ste prišli do kontaktu s novodobými šmejdmi, ktorí sa zameriavajú na ľudí v ťažkých životných situáciách, ponúkajú im pomoc, ale namiesto toho z ľudí vyžmýkajú peniaze, pokiaľ to len ide. Niektoré príbehy sa končia až zdravotným poškodením či rodinnými tragédiami.

Česká novinárka Mladej fronty Dnes Julie Mahlerová po osobnej skúsenosti s týmito podvodníkmi mapuje ich činnosť už vyše roka a dala im nové meno – klamatéri.

Kým najskôr mapovala ich činnosť v takzvanom ezobiznise (biznise s ezoterikou), zistila, že ich záber je oveľa širší. Jej seriál Klamatéri dostal túto tému do povedomia českej verejnosti, vďaka čomu sú ľudia obozretnejší na ich praktiky v online svete.

Obchodníci a sprievodcovia svetom ezoteriky či šmejdi, ktorí sľubujú, že vás naučia, ako zarobiť peniaze, pomôžu vám zbohatnúť či schudnúť, však pôsobia aj na Slovensku a môžu „podnikať“ bez akejkoľvek kontroly.

S Juliou Mahlerovou sme sa rozprávali, kto sú klamatéri, na koho sa zameriavajú, ako spoznať, že sme prišli do kontaktu s novodobými šmejdmi, i o tom, ako títo obchodníci s ľudskou zraniteľnosťou dokážu rozložiť celé rodiny.

Kto sú novodobí šmejdi a kde na nich môžeme naraziť?

Klamatér je človek, ktorý obchoduje so zraniteľnosťou. Zameriava sa na tých, ktorí v určitej životnej situácii potrebujú pomoc. Či už to je so psychikou, zdravím, s podnikaním, hľadaním vlastnej identity. Tam všade sú títo ľudia a ponúkajú pomoc.

V čom je problém?

Že ich pomoc nie je odborná a je veľmi draho ohodnotená. Nie vždy má laik šancu spoznať, že ide o neodbornú pomoc, ktorá navyše ešte môže ublížiť.

Mnohí z klamatérov napríklad absolvovali nejaký kurz alebo sa zúčastnili sami na nejakom seminári, alebo dokonca boli vychovaní nejakou „klamatérskou liahňou“, ja už tomu hovorím množiareň, a myslia si, že na základe absolvovania niečoho takého vedia, poznajú a môžu ďalej konať.

Môžeme povedať, že isté percento klamatérov koná nezámerne, a potom sú tí, ktorí klamú zámerne. Obidve skupiny sú z môjho pohľadu veľmi nebezpečné.

Na koho sa zameriavajú? Idú vyslovene po nejakých typoch ľudí?

Sú väčšinou veľmi zdatní marketéri. To znamená, že majú cit, čuch a sú vycvičení na to, aby poznali, čo nás v danej chvíli v spoločnosti bolí, kde nás tlačí topánka.

Počas covidu to boli pocity osamelosti, neistoty, pocity nepomenovaného nešťastia, teda hlavne psychické záležitosti. Po vypuknutí vojny na Ukrajine to bol strach o seba, o svojich blízkych, strach z finančnej neistoty. Tým chcem povedať, že sú zdatní vo vcítení sa do toho, čo sa v spoločnosti deje.

Takže sa pohybujú v mnohých odvetviach.

Mnohí sa sústreďujú na ezoženstvo, teda na akési posilnenie ženskej identity a riešenie ženských problémov pomocou ezoteriky, iní zase na matky na materskej dovolenke, ktoré si potrebujú trochu zarobiť. Ponúkajú magické formulky, ako že vám pomôžu s podnikaním, pomôžu vám vylepšiť rodinný rozpočet.

„Majú cit, čuch a sú vycvičení na to, aby poznali, čo nás v danej chvíli v spoločnosti bolí, kde nás tlačí topánka.“Zdieľať

Iní zase, a to sa vo veľkom objavuje koncom roka, ponúkajú pomoc so zdravým životným štýlom, pomoc s chudnutím. Niektorí šmejdia s mužstvom. Schovávajú sa za názvami ako kouč, sprievodca, transformátor či facilitátor.

Vedia veľmi dobre zapôsobiť, vedia, čo robia. Napríklad spomínaný facilitátor si často pomáha anglickými slovíčkami. Nie všetko totiž ide z ich hláv, aby sme nemali o nich ilúzie, často svoje múdra kopírujú z anglických webov a aj to nedôsledne.

Napríklad taká veta ako „cítiš sa často, že nikdy nie si dosť?“, to ani v češtine, a predpokladám, že ani v slovenčine, nemá žiadny gramatický zmysel a niet divu, je to doslovne preložená veta od anglických či amerických šmejdov. Tých typov je veľa, ale na druhej strane by nás mohlo trochu upokojiť, že všetci idú podľa podobnej schémy a sú tak ľahšie rozpoznateľní.

Aká je tá schéma?

Nelíši sa veľmi od marketingu, ktorý poznáme z iných firiem. Bohužiaľ, ich marketing má však iný cieľ, než aký by mal mať. Ja by som to rozdelila na konštruktívnu a deštruktívnu manipuláciu.

Konštruktívna manipulácia je, pokiaľ máte vo firme zamestnancov a nejakým spôsobom ich koučujete k tomu, aby pracovali radi. Vedome ich vmanipulujete do nejakého myslenia, že tu budem pracovať rád a tu rád ostanem.

Tu však tá manipulácia pracuje pre zárobok pre seba samého a využíva až zneužíva človeka, na ktorom sa ja obohacujem. Ľuďom často sľubujú veci, že im vyliečia ich traumy, napríklad dopúšťajú sa techník, ktorými akože otvárajú ich vnútorné steny, čo je veľmi komplikovaná terapeutická technika, ktorú nesmie vykonávať nikto, kto nie je psychoterapeut.

Ako odlíšiť kvalitného psychoterapeuta či kouča v nejakej inej oblasti od týchto pseudokoučov?

V prvom rade by sme sa mali zamerať na to, ako sa nazývajú. Ak je to poradca, sprievodca, transformátor a podobne, odporúčam zbystriť a byť opatrný. Neznamená to, samozrejme, že ak vidíme titul pred a za menom, môžeme sa upokojiť, že sme v dobrých rukách.

Napríklad aj u lekárov je dobré všimnúť si ich vzdelanie, prax, absolvovanie kurzov či publikovanie prác. Špecialisti majú vzdelanie v odbore, absolvujú nadväzujúce pokračovanie vzdelávania, majú aj zodpovedajúcu prax a dodržiavajú profesijnú etiku.

„Manipulácia sa začína od prvej sekundy, keď si otvoríte webinár.“Zdieľať

Pri povolaní ako kouč či lektor je to zložitejšie. Odporúčam si vopred človeka dohľadať, nájsť doklad o štúdiu a certifikáty o absolvovaných vzdelávacích akciách. Spoliehať sa na „recenzie“ na sociálnych sieťach nie je múdre. Neviete, kto tam recenzie píše.

Ak mi v rámci služieb ponúkajú niečo zázračné, tajné, ďalej ak sľubujú uzdravenie či zbohatnutie, treba dávať veľký pozor. Ak sa cítim pod tlakom, že o niečo veľké prídem, ak nekliknem na „zúčastniť sa“, je možné, že som pod nátlakom ich manipulácie.

Ako títo „kouči“ komunikujú so svojím publikom, čím ho vedia očariť, že ľudia pokračujú v kurzoch?

Dá sa to z nich poznať už vizuálne. Za sebou budú mať mandaly, sviečky, kryštály, všetko bude vo veľmi pekných farbách, u nich tá manipulácia funguje už na vizuálnej báze. Vedia ísť po príjemných odtieňoch farieb, vedia sa nasvietiť tak, že nemajú vrásky, usmievajú sa na vás, dokážu sa na vás naladiť.

Tam sa manipulácia začína od prvej sekundy, keď si otvoríte webinár. Ihneď sa spustí familiárnosť, tykanie, usmievanie, máte pocit, že pohľadom do kamery vám vidí do duše, cítite, že všetci máme nejaký blok, že je potrebné na sebe pracovať, že sme si teraz prešli ťažkým obdobím. Ale kto si neprechádza ťažkým obdobím?

Veľmi ľahko sa dostanú pod kožu, dokážu byť kamarátski a zapáčia sa vám. A za to si pýtajú obrovské peniaze. Pôsobia tak, že oni pochopili, oni vedia, kde ste a že vy chcete, aby ste boli tam, kde sú oni.

Na základe vlastnej skúsenosti viem, radím, poznám a vy ste tu nato, aby ste sa odo mňa učili, a ja sa o to s láskou podelím. A za veľké peniaze. Vysoká škola života, moja vlastná skúsenosť, moja vlastná trauma, týmto začínajú.

Vy ste sa začali tejto téme hlbšie venovať, keď ste na klamatérov narazili osobne. Čím vás dokázali osloviť?

Počas covidu začali na mňa vyskakovať na Facebooku inzeráty na rôzne webináre. Klikla som na jeden, išlo o písanie reklamných textov. Povedala som si, že to je zaujímavé, hodilo by sa mi v mojej profesii vedieť viac o tom, ako sa skladajú reklamné texty. Trval hodinu a bolo to fakt nanič. Vtedy mi ešte nič netrklo.

Absolvovala som ďalší z oblasti biznismarketingu a prišla mi ešte ponuka na nejakú knižku. Zase mi vôbec nič nedošlo.

Pri čom sa to zlomilo?

Po zhruba mesiaci moja kamarátka šla na veľkú gynekologickú operáciu. Povedala som si, že by som rada o tom vedela niečo viac, aby som mohla priateľku podržať. Práve v tom čase na mňa vyskočila reklama na webinár o ženskom zdraví.

Otvorila som ten webinár a dve hodiny som sa na to pozerala s úplným úžasom. Žena, ktorá viedla webinár, bola na pohľad absolútny laik, tvrdila tam zdravotné nepravdy, celé dve hodiny boli plné zdravotných neprávd.

Napríklad?

Napríklad ak žena krváca pri pohlavnom styku, môže ísť o nevyriešenú minulosť, ide o stopy po bývalých partneroch. Ale nebojte sa, my to odblokujeme. Pritom reálne môže ísť o vážny zdravotný problém. Pripadalo mi to veľmi manipulatívne.

Bol to interaktívny webinár a počas neho účastníčky reagovali, písali dojmy a koučka od nich chcela, aby sa s ňou delili o intímne veci, napríklad frekvenciu cyklu a podobne. Nechápala som, prečo by som sa mala deliť o takéto informácie, čo s tými dátami potom ďalej robí.

Boli tam aj iné manipulatívne techniky?

Približne v polovici webinára sa začali marketingové akcie. Ak tam zostaneme, dostaneme dvadsaťpercentnú zľavu na jej knihu. Keď som sa pozrela na webové stránky, kniha bola veľmi drahá aj so zľavou, vysoko nad cenou, v akej sa pohybujú knihy na českom trhu.

„Veľmi ľahko sa dostanú pod kožu, dokážu byť kamarátski a zapáčia sa vám. A za to si pýtajú obrovské peniaze.“Zdieľať

Boli tam mnohé manipulatívne techniky, napríklad časový limit. Webinár bol v nedeľu a povedala, že akcia na knihu platí len do piatka a nikdy túto akciu už na svojom webe viac neponúkne.

Čo si myslíte? Stiahla to v piatok a v nedeľu už tam bola akcia znova. Títo ľudia aplikujú absolútne neférové praktiky. Ľudia idú na webinár zdarma, ale zároveň sú tam silne presýtení nahováračkou, ktorá má mnohé a kaskádovité manipulačné techniky a product placement.

Takže skutočne platí, že nič, čo je zadarmo, v skutočnosti zadarmo nie je.

U nás influenceri musia napísať, že ide o spoluprácu s produktom a firmou, pri webinároch žiadna takáto povinnosť neexistuje. Vy si myslíte, že idete na webinár zdarma, ale v žiadnom prípade to zdarma nie je.

Zadáte im svoju emailovú adresu a oni vás od toho času donekonečna bombardujú s newslettrami plnými výziev, ktoré sú podľa mňa eticky úplne mimo.

Na čo ešte čakáš, Júlia? Hneď vám všetci tykajú. Ako dlho sa chceš ešte trápiť, kedy si k sebe pripútaš muža života? Takto vyzerá obsah ich emailov. Toto sú techniky, ktoré sú úplne za hranou, pričom sa týkajú všetkých oblastí, o ktorých som sa zmienila, teda ženstva, mužstva, hojnosti, zdravého životného štýlu, idú na to veľmi bojovne.

V jednom z rozhovorov ste spomenuli, že si ľudí zaháčkovávajú. Čo si máme pod tým predstaviť?

Nedávno vyskočila na mňa na Facebooku reklama – desať tajných ciest, ako zvýšiť plodnosť. Podľa mňa je to pre mnohých ľudí veľmi citlivá, intímna a bolestivá téma.

Aby mi niekto povedal, že mi odhalí desať tajomstiev, keď tu kliknem, tak to je eticky mimo akejkoľvek hranice schodnosti. Ja som si na to zo zaujímavosti klikla.

Ako vyzerala táto cesta za tajomstvami?

Prvá ma privítala reklama, keď si kliknem na link, zdarma si môžem stiahnuť rady vo formáte pdf. To vás pošle na ich stránku, už vás delí len jeden krok od toho, aby ste poznali desať tajomstiev.

„Nech je slovo liečba používané tam, kde má svoje miesto. Nech sa z toho nestáva biznis a nech to nerobia klamatéri.“Zdieľať

Takže som klikla na ďalší link, ten si vyžiadal odo mňa emailovú adresu. Do emailu mi poslali ďalší link, klikla som si znova. „Milá žena, mám pre teba desať spôsobov, ako zvýšiť plodnosť.“

Opäť bolo treba kliknúť a konečne som sa k tomu dostala. Malo to asi stránku a pol a rady úplne o ničom, to by ste si vymysleli aj sama, aj keby vás tá téma nezaujímala. So zdravotným hľadiskom to nemalo nič spoločné.

V čom bola teda pointa tohto nekonečného preklikávania?

Na konci dokumentu bola ponuka, že ak chcem vedieť viac o skutočnej podstate plodnosti, mám si opäť kliknúť na odkaz, na ktorom bola ponuka kurzu. Išlo o päťtýždňový kurz s údajne veľkou zľavou a v tom momente sa rozbehlo odpočítadlo, dokedy bude zľava platná. Tie odpočítadlá sú väčšinou fejkové a samy sa resetujú.

Toto je asi ten proces, keď si oni človeka zaháčkovávajú, a mnohí ľudia, s ktorými som o tom hovorila, priznali, že sa bohužiaľ nechali týmto zlákať.

Koho dokážu takýmto spôsobom namotať? Mnohí si určite teraz pomyslia, že toto by na mňa nezabralo.

Moja skúsenosť je taká, že nejakých päťdesiat percent ľudí má k tomu sklon. Chcú niekam patriť, byť súčasťou nejakej komunity. Neodhadnú, že tá komunita je falošná a vybudovaná na falošnej familiárnosti.

Alebo si takto živia svoje duchovno, i keď to je prázdna potrava, prázdne kalórie, z ktorých nemôžu žiť príliš dlho, a preto si dokupujú ďalšie a ďalšie kurzy. Majú pocit, že im práve toto pomôže.

Väčšinou vedúci takéhoto spoločenstva okolo seba vytvárajú akúsi auru – ja toto viem, ja som už pochopila, ja som našla cestu sama k sebe, pripútala som si k sebe muža svojho života. Vy k tomu človeku začnete vzhliadať, dôverujete mu.  

Človek by si rád myslel, že niečomu takému nepodľahne. Že tomu podliehajú tí ostatní. Ale to nie je pravda. Myslím si, že v každej rodine je zamlčaný alebo neverbalizovaný príbeh človeka, ktorý sa nechal nachytať.

Nikto si teda nemôže byť istý, že by v nejakej životnej situácii klamatérom nepodľahol?

Áno. Nemyslím si, že ide o zúfalých ľudí, ktorí robia zúfalé činy. Ja skôr používam slovo zraniteľnosť. Človek sa môže ocitnúť v situácii, ktorá nie je pre neho komfortná alebo zdravá, a oni sľúbia to, čo potrebuje v tej chvíli počuť.

„Ľudia si takto živia svoje duchovno, i keď to je prázdna potrava, prázdne kalórie, z ktorých nemôžu žiť príliš dlho, a preto si dokupujú ďalšie a ďalšie kurzy.“Zdieľať

Či už to je človek, ktorý má poruchu príjmu potravy a bojí sa ísť za lekárom, alebo čaká s dieťaťom na dlhom poradovníku u lekára.

Keď vás v takom rozpoložení osloví niekto, že vám pomôže hneď teraz a vyriešime to, on pozná cestu, má s tým skúsenosti, nie vždy si zachováte stopercentný racionálny mechanizmus.

Ja toto neodsudzujem, naopak, mám pre to čo najväčšie pochopenie. O to viac si myslím, že je veľmi zlé, keď si niekto na niečom takom vytvorí biznis.

Oni si často pýtajú obrovské sumy. Keď to prepočítam, koľko si zarobia na hodinu napríklad pri kurze za sedemtisíc korún, na ktorom sa zúčastnilo sedemdesiat žien, sú to neskutočné čiastky.

Je to aj veľký morálny problém.

Každý by mal povedať, čo je v jeho kompetencii, a nikto by nemal sľubovať viac. A to je ten základný kameň úrazu, že oni si berú do úst úplne príšerné veci – že vám vyliečia traumu.

Napríklad od začiatku tohto roka v Českej republike nesmie kozmetička povedať, že vám bude liečiť akné. To, čo kozmetička robí, je ošetrenie, nie liečba. Prečo títo ľudia môžu tvrdiť, že vám vyliečia traumu?

Tu to už ošetrené nemáme, súčasná legislatíva tu nestačí a to je môj problém. Nech je slovo liečba používané tam, kde má svoje miesto. Nech sa z toho nestáva biznis a nech to nerobia klamatéri.

Činnosť klamatérov nie je nijako kontrolovaná, u vás však už o tomto fenoméne aspoň prebieha spoločenská diskusia. Máte informácie, že by sa ich činnosť mohla právne nejako podchytiť?

Touto témou sa zaoberám už asi rok. Za ten čas sme spolu s odborníkmi, s ktorými som na téme spolupracovala a konzultovala ju, vytvorili už tím. Sympatizujú s mojím projektom, nie je im to jedno, naopak, sami hovoria, že už toho majú dosť.

Podarilo sa nám vytipovať tri body, ktoré by im veľmi skomplikovali pole pôsobnosti. Mám naplánované stretnutie s jedným z českých zákonodarcov, aby som mu o tom viac povedala a aby sme prebrali konštruktívne podnety. Myslím si, že sa mi celkom dobre podarilo sformulovať to, ako im skomplikovať šmejdské praktiky.

Počas pandémie pôsobili klamatéri najmä online. Zostali aj naďalej v tomto priestore?

Viacerí sa teraz presunuli do offline režimu, robia rituály, organizujú akcie, víkendové kurzy, retreaty a seansy. Keď pozerám fotky z týchto akcií, na mňa z toho pôsobí hrozné zlo.

Nie všetci však dokážu prejsť do osobného kontaktu. Niektorí na to podľa mňa nemajú kompetenciu a nedokázali by zvládnuť ľudí na dlhých seminároch v osobnom kontakte. Mnohí z nich však áno, prenajímajú si veľké sály alebo usadlosti, kde robia meditácie, tance, prebúdzanie elementov vody, ohňa, vetra, zeme a tak ďalej.

Myslím si, že na jar a v lete bude takýchto akcií ešte viac. Budú si chcieť dopriať prírodu, veľmi radi využívajú rituály, sezónne tradície, vykrádajú ich.

Tak ako vykrádajú, a ja hovorím, že aj znásilňujú, niektoré psychologické pojmy, vytrhávajú ich z kontextu, ohýbajú ich a vyprázdňujú, tak mám pocit, že presne toto teraz robia aj s tradíciami. Na veľa ľudí to bohužiaľ funguje.

Počas svojej práce ste sa rozprávali s mnohými ľuďmi, ktorí týmto praktikám podľahli. Sú nejaké príbehy, ktoré vás zasiahli?

Často si neuvedomujeme, ako veľmi blízko tento problém je medzi nami. Stretla som sa aj so strašnými prípadmi. Niekde tieto praktiky úplne nabúrali základnú jednotku spoločnosti, ktorou je rodina.

Čo sa v tých rodinách dialo?

Viem o jednej žene, ktorá v snahe byť lepším človekom, byť lepšou mamou, byť lepšou ženou, aby si mohla dokupovať ďalšie kurzy, vybrala životné sporenie svojej dcéry, kde jej od narodenia sporili.

Publikovala som jeden diel na základe rozhovoru s pánom, ktorého nazývame Karol, lebo ma poprosil o anonymitu, ktorého manželka totálne podľahla svetu ezošmejdstva. Prestala fungovať ako mama i ako manželka, prišla preto aj o prácu.

„Stretla som sa aj so strašnými prípadmi. Niekde tieto praktiky úplne nabúrali základnú jednotku spoločnosti, ktorou je rodina.“Zdieľať

Jeho žena tvrdí, že celý život tu bola pre ostatných a teraz je rad na nej a potrebuje žiť sama pre seba. 

Emočne i finančne rodinu ruinuje, jej deti o nej hovoria s dešpektom a pán nevie, či od rodiny odísť alebo je ešte šanca na zmenu. Manželka stále dokupuje novú a novú literatúru, nové predmety, kryštály, sviečky, pod posteľou jej manžel našiel pentagram.

Bol to jeden z najťažších rozhovorov, aké som doteraz robila. Vtedy mi došlo, že sa to netýka len zákazníkov samotných, ale že to má veľmi široký dosah a zároveň je to niečo, o čom sa nevieme rozprávať.

Mal tento príbeh nejakú odozvu?

Po tom, čo som ho publikovala, skontaktovalo ma mnoho mužov, ktorí mi povedali, že to majú doma tiež, či už ich žena kupuje nejaké rituálne oleje, odchádza na víkendy na retreaty, alebo nakupuje literatúru.

Tvrdíte, že tieto šmejdské praktiky vychádzajú z rovnakých šablón. Nemáte informácie, že by táto činnosť bola niekým riadená? V minulosti za podobnými praktikami stála napríklad scientologická cirkev.

Nemyslím si, že by nad sebou mali jednu konkrétnu štruktúru. Keď som písala diel, ktorý bol zameraný na mladých ľudí, ktorí podľahli biznisu typu multilevel marketing princíp, teda museli zakúpiť nejaký tovar, ktorý ďalej predávali, tak tento princíp nie je ďaleko od praktík, ktoré robila scientologická cirkev.

Takto podobne to funguje v prípade online liahní. Vy si kúpite veľmi drahý kurz, kde sa dozviete, ako vypísať veľmi drahý kurz. A z týchto škôl alchýmií, oni často používajú termíny, ktoré sú tajomné, mystické, takto fungujú. Nemyslím si, že je ešte niekto iný nad nimi, ale nemôžem to povedať s istotou.

Táto téma najmä vďaka vám v českej spoločnosti zarezonovala. Myslíte si, že sú už ľudia ostražitejší voči praktikám klamatérov?

Dúfam, že áno. Mne urobí radosť každý, kto používa slovo klamatér. Je úplne skvelé osvojiť si to slovo, keď ho začnete používať, začnete byť obozretnejší.

Spolupracovala som aj s jedným českým nekonečným seriálom, z ktorého ma oslovili ako poradcu, že ich táto téma zaujala a chceli by mať v príbehu jednu takúto postavu. Konzultovala som s nimi, ako by sa takáto postava mala správať.

Česi a vlastne aj Slováci budú môcť čoskoro cez obrazovky túto postavu vidieť, čo je len ďalšia verzia, ako toto povedomie dostať do každej domácnosti. Mám veľkú radosť, že je tu záujem veci pomenovať tak, ako sú.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
rodina technika Rozhovory
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť