Kto ukradol telo? Rímsky legionár pátra po Kristovi

Kto ukradol telo? Rímsky legionár pátra po Kristovi

V mene Krista sa nepodobá na žiadny veľkolepý biblický film, aký ste kedy videli.

Už len preto, že veľkolepé na ňom vlastne nič nie je – okrem príbehu, ktorý rozpráva. Kto videl Kráľa kráľov či Najväčší príbeh všetkých čias, nehovoriac o Ben Hurovi, vie, ako vyzerá a ako znie veľkolepý film: je obrovský (tisícový komparz) a burácajúci (monumentálna hudba). V mene Krista je menší a tichší.

To však neznamená, že tento film nie je pozoruhodný. Tak mu venujme trochu pozornosti.

Začína sa dosť veľkolepo a ukazuje nám Rimanov pri činnosti, v ktorej boli majstri: dobývanie. Dobová časť filmu je veľmi dobrá. Človek je rád, že nikdy nevidel zblízka hroty oštepov desiatej légie. Scény v púšti (staroveký Izrael vo filme zastupujú Španielsko a Malta) sú vždy úchvatné.

Keď sa však légia vráti do Jeruzalema, začína byť zjavný skromný rozpočet filmu, najmä v exteriéroch, ktoré režisér Kevin Reynolds múdro používa len minimálne. Je zvláštne, že si pán Reynolds necháva výpravný „drahý záber“ na úplný koniec filmu, keď sa lode cisára Tibéria blížia k svätému mestu – ako rámec pre Pilátovu sarkastickú poznámku (ktorá sa v rozličných obmenách objavuje v množstve filmov), že na túto novú sektu sa čoskoro zabudne.

Film sa začína ukrižovaním a sleduje forenzné vyšetrovania skeptika, ktorý chce vyriešiť zločin, zjavne najväčšiu krádež všetkých čias. Clavius, samozrejme, zistí niečo oveľa väčšie, než by si myslel. Zdieľať

Pán Reynolds však zo zdrojov, ktoré mal k dispozícii, vytvoril celkom slušný film: svieži scenár, na ktorom sa podieľal spolu s Paulom Aiellom, a v podstate dobré herecké obsadenie na čele s Josephom Fiennesom v úlohe Clavia, tribúna desiatej légie, ktorý je nielen vynikajúci vojak, ale tak trochu i detektív.

Pilát ho poveril vykonaním popravy istého narušiteľa poriadku z Nazareta, čo Clavius okamžite vykoná. Keď však telo tohto mŕtveho muža – ukrižovaného medzi dvomi zlodejmi – zmizne, guvernér poverí prípadom nášho tribúna. (Piláta vynikajúco hrá Peter Firth.) Z Clavia sa tak na chvíľu stane prvotriedny detektív vypočúvajúci svedkov, ktorí neustále opakujú to, čo tribún považuje za smiešnu fámu, že tento ukrižovaný muž menom Ješua vstal z mŕtvych.

Joseph Fiennes je na úlohu ideálny, lebo mu z očí vyžaruje inteligencia ako máloktorému hercovi v brandži. (Spomeňme si naňho ako na Barda v Zamilovanom Shakespearovi.) Katolík Fiennes sa nedávno stretol s pápežom Františkom, o ktorom povedal, že je „duchovne zakorenený a hlboko autentický“, čo by sa rovnako dalo povedať i o tomto hercovi. (Fiennes sa nachádza na akejsi dlhodobej duchovnej výprave, lebo len nedávno dokončil film Posledný beh (The Last Race), ktorý je neoficiálnym pokračovaním Ohnivých vozov a pokračuje v rozprávaní príbehu z predchádzajúceho filmu o škótskom bežcovi na stredné trate a misionárovi Ericovi Liddellovi.) Fiennes chodil pred nakrúcaním V mene Krista do gladiátorskej školy (úplne vážne), a má teda aj fyzické predpoklady a hrozivý zjav, ktorý vás donúti veriť, že tomuto nezmyslu so zmiznutím tela príde na koreň rýchlo a efektívne.

Problém však je, že Clavius Ješuovo telo nevie nájsť. Dvaja z vypočúvaných svedkov, prostitútka Mária (argentínska herečka Maria Botto) a jeden z jedenástich preživších Ješuových nasledovníkov Bartolomej (Stephen Hagan) mu veľmi nepomôžu, lebo, ako poznamenáva Clavius, „Jahve ich pomiatol“. Preto sa rozhodne exhumovať telo iného ukrižovaného a doručiť ho Pilátovi, aby guvernér mohol poslať Tibériovi dobrú správu a aby Veľrada mohla tvrdiť, že žiadne zmŕtvychvstanie nebolo.

Trailer k filmu V mene Krista (so slovenskými titulkami).

Vo filme je niekoľko veľmi pekných detailov, napríklad keď Clavius strávi celý deň skúmaním mŕtvol, odstráni si zápach smrti z rúk len tak, že si ich drhne v rozmarínovom kríku, ktorý má vo svojom byte na stole. Alebo keď strčí hlavu do vojenských kasární a spýta sa svojich vojakov, či niektorý z nich nepozná ženu menom Mária Magdaléna, legionári si medzi sebou vymenia opatrné pohľady a potom takmer každý z nich zdvihne ruku.

Asi ste už pochopili, že na rozdiel od ostatných filmov o Pánovom živote sa V mene Krista začína ukrižovaním a sleduje forenzné vyšetrovania skeptika, ktorý chce vyriešiť zločin, zjavne najväčšiu krádež všetkých čias. Clavius, samozrejme, zistí niečo oveľa väčšie, než by si myslel.

Policajné vyšetrovanie sa však, žiaľ, rýchlo končí z dôvodu, ktorý neprezradím, a následne sa opäť nachádzame na púšti.

Asi najnezabudnuteľnejšou charakteristikou filmu je jeho ľudskosť, ktorú možno vidieť či už vo vzťahoch medzi apoštolmi, legionármi, aj u samotného srdečného Božieho Syna. Zdieľať

Neobvyklý je na tomto filme Kristus. Predstavuje ho Cliff Curtis, Novozélanďan maorského pôvodu, ktorý sa nápadne podobá na obraz z turínskeho plátna, a jeho Ješua je nezvykle telesným zjavom. Zaiste, telesný bol i odhodlaný Ježiš Jima Caviezela (Umučenie Krista), hoci úplne iným spôsobom, ako aj éterickejší Robert Powell v Ježišovi Nazaretskom. Ješua vo filme V mene Krista je radostný spôsobom, aký som dosiaľ ešte nevidel, možno iba ak vo filmoch o Haight-Ashbury v 60. rokoch: je to nevinný objímač, takmer hipisák, tak trochu guru, ale – prepáčte, že to hovorím – nepodobá sa veľmi na Krista.

Vo filme sú úžasné scény, ktoré zobrazujú priateľstvo apoštolov, a asi najnezabudnuteľnejšou charakteristikou V mene Krista je jeho ľudskosť, ktorú možno vidieť či už vo vzťahoch medzi legionármi, ale, samozrejme, aj u samotného srdečného a usmievavého Božieho Syna. Možno je však až príliš ľudský.

Rich Peluso z produkčnej spoločnosti Affirm Films, ktorá stojí za V mene Krista, o filme povedal, že nie je ani tak založený na Biblii, ako skôr „v súlade s Písmom“. Joseph Fiennes navyše povedal, že film nie je tradicionalistický ani revizionistický, a to je všetko v poriadku. Prečo som teda z neho odchádzal s pocitom, že mu niečo chýba?

Mnohé dobré prvky tam sú, vrátane vyhlásenia Ješuovho božstva (najmä ústami Bartolomeja a Šimona Petra, ktorého s tak trochu milou zápalitosťou zahral Stewart Scudamore).

Chýba však úžas, ktorý by mala pravda vyvolať.

V mene Krista je neprístupný do 12 rokov, asi pre bojovú scénu na začiatku filmu – a pre zobrazenie ukrižovania. Hrajú tam aj Tom Felton (Draco Malfoy zo série o Harrym Potterovi) v úlohe Claviovho mladého pobočníka, Antonio Gil ako Jozef z Arimatey a Stephen Greif ako Kajfáš.

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a členom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc Cirkvi v núdzi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho kniha The Compleat Gentleman (Ako byť dokonalým gentlemanom) je k dispozícii v audio formáte aj ako aplikácia pre iPhone.

Pôvodný text: The Tribune: a Review of "Risen", medzititulky redakcia, ilustračné foto: flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo