Naši súčasníci a rodáci vedia, že ak chcete drasticky pretvoriť svet a máte byť úspešní, musíte to urobiť postupne. Nesnažte sa zmeniť svet za noc. Máte čas. Rýchlosť vyvoláva odpor. Nebuďte revolucionár, ale evolucionár.
Lenin sa ponáhľal. Rusko chcel rýchlo zmeniť na komunistickú spoločnosť, čo by spustilo podobné transformácie v Nemecku a v iných krajinách. Čoskoro by bol komunistický celý svet a všade by zvíťazili tri veľké ideály Francúzskej revolúcie – sloboda, rovnosť a bratstvo.
Dopadlo to však inak. Nemecko malo svoju revolúciu, no nebola komunistická, ale nacistická. A v samotnom Rusku – napriek hladomorom, občianskej vojne, gulagom, potláčaniu všetkých občianskych slobôd, čistkám, monsterprocesom, guľkám v hlave nespočetného množstva ľudí a cepínu v Trockého hlave (pričom Trockij bol sám veľký obhajca teroru) – komunistická utópia nikdy nenastala.
Dnes by bolo Rusko na tom lepšie, keby sa Lenin nikdy nebol narodil.
Naopak, naši americkí progresívci postupujú pomaly. Vezmime si sexuálnu revolúciu. Za posledných šesťdesiat rokov prešla mnohými etapami a ďalšie možno ešte len prídu. No jej obhajcovia si dávali pozor – ako obozretný generál, ktorý postupne obsadzuje ďalšie a ďalšie nepriateľské územie –, aby nikdy nepostúpili na ďalší úsek bez toho, aby zabezpečili predchádzajúci.
Najprv presvedčili desiatky miliónov, že smilniť na vysokej škole je dobrá vec. Potom zaistili odobrenie spoločného bývania bez svadby. Potom prišlo rodenie detí mimo manželstva a slobodné materstvo. Potom odobrenie potratov – pri tomto víťazstve im veľmi pomohol Najvyšší súd, ktorý ako Sherlock Holmes „objavil“ právo na potrat, ktoré bolo – zjavne – v ústave skryté takmer 200 rokov.
Potom prišlo všeobecné odobrenie homosexuálneho styku. A len čo bolo zaistené toto, nasledovalo, ako po noci nasleduje deň, odobrenie rovnakopohlavného manželstva – opäť raz s neoceniteľnou pomocou holmesovského Najvyššieho súdu, ktorý sa riadil nielen výsledkami volieb, ale aj najnovšou módou v morálke. Tento súd bol veľmi „kúl“.
Niektorí si mysleli, že posledným víťazstvom bude manželstvo gejov. Napokon, čo viac by ešte mohli naši sexuálni progresívci chcieť?
Ukazuje sa však, že chcú predsa len viac. Takisto počúvame, že musíme schvaľovať „transgenderizmus“ – myšlienku, že chlapec je dievča, ak hovorí, že je dievča, a dievča je chlapec, ak hovorí, že je chlapec.
Očakávam, že aj pochod k eutanázii (ďalšie „vylepšenie“, ktoré podporujú americkí progresívci) sa bude uberať dômyselnou cestou evolúcie, čiže postupných krokov.
1. Najprv príde samovražda za asistencie lekára.
2. Potom dobrovoľná eutanázia, pri ktorej človek požiada, aby bol zabitý, alebo slobodne prijme vražednú ponuku od rodiny či priateľov.
3. Potom „prezumptívne dobrovoľná“ eutanázia. V rámci nej rodina zabije nesvojprávneho človeka na základe predpokladu, že by si to obeť priala, keby bola svojprávna.
Len čo v zásade prijmeme, že môžeme zbavovať ľudí trápenia bez ich reálneho súhlasu, môžeme prejsť k nedobrovoľnej eutanázii. A aj tá príde po etapách.
4. Po prvé, eutanázia pre dobro obete. To znamená, že aj keď nemáme dôvod byť presvedčení, že by si priala byť usmrtená, vieme, že mŕtva by na tom bola lepšie. A preto zo súcitu atď.
5. Potom prichádza eutanázia pre dobro priateľov a rodiny obete – aby sa im uľavilo od emočnej či finančnej záťaže.
6. Potom eutanázia na uľahčenie sociálneho bremena, ktoré spočíva v tom, že sa nechávajú nažive neužitoční ľudia. Možno nechcete byť zabitý a možno to nechce ani vaša rodina, no spoločnosť nakoniec stratí trpezlivosť, koľko času, ťažkostí a nákladov – nehovoriac už o environmentálnej stope – stojí odďaľovanie vašej smrti.
7. Nakoniec eutanázia kvôli sociálnemu pokroku. Panel profesionálnych expertov starostlivo preskúma váš prípad a posúdi, či vaša smrť prispeje k pokroku ľudského rodu alebo nie. Inými slovami, bude „na správnej strane dejín“? Ak áno, spánombohom s pomocou nejakého sympatického opiátu.
Lenin bol hlupák, že sa pokúšal o rýchlu cestu do Utópie.
David Carlin je profesor na dôchodku, ktorý vyučoval sociológiu a filozofiu na Community College v Rhode Island, a autor knihy The Decline and Fall of the Catholic Church in America (Rozklad a pád Katolíckej cirkvi v Amerike) a najnovšie Three Sexual Revolutions: Catholic, Protestant, Atheist (Tri sexuálne revolúcie: katolícka, protestantská a ateistická).
Pôvodný článok v angličtine nájdete TU. Preložil Matúš Sitár.
Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.