Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
27. máj 2021

Konzervatívny výber

Zápas o svedomie, dúha v Poprade a zhasnutá hviezda liberálnej politiky

Prinášame komentovaný prehľad udalostí z uplynulého týždňa, ktoré rezonujú v konzervatívnom prostredí.

Zápas o svedomie, dúha v Poprade a zhasnutá hviezda liberálnej politiky

Dominik Feri počas slovenských parlamentných volieb 2020 vo volebnej centrále koalície PS/Spolu. FOTO TASR - Jaroslav Novák

Dnes sa pozrieme na opätovné predloženie uznesenia, ktorým by slovenský parlament odmietol správu europoslanca Predraga Matića o sexuálnom a reprodukčnom zdraví v EÚ a deklaroval našu zvrchovanosť v kultúrno-etických otázkach. Tiež na zvláštny jav v popradskej škôlke, keď po dúhe nasledovala búrka. A na padajúcu hviezdu českej liberálnej politiky Dominika Feriho, ktorého viacero žien obvinilo zo sexuálneho násilia.

Komentátor českého týždenníka Reflex Viliam Buchert sa zamýšľa nad zmyslom súťaže Eurovízia, ktorá je platená z verejných peňazí, a Rod Dreher diskutuje o budúcnosti Západu zoči-voči nastupujúcej sile Číny.

Matić vs. Záborská

Slovenský parlament sa predsa len bude zaoberať návrhom uznesenia, ktoré je kritické k správe chorvátskeho europoslanca Predraga Matića o situácii v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia v Európskej únii.

Správa okrem už niekoľkokrát zopakovanej tézy o potrate ako ľudskom práve prináša iný nebezpečný naratív: „Jednou z najproblematickejších prekážok je odopieranie lekárskej starostlivosti zo strany zdravotníckych pracovníkov, ktorí často nevykonávajú umelé prerušenie tehotenstva na základe svojho osobného presvedčenia,“ uvádza sa v Matićovej správe.

Chorvátsky progresívny europoslanec ďalej píše, že tento postoj by sa mal považovať za odmietnutie zdravotnej starostlivosti, a nie za výhradu vo svedomí. Európsky parlament už teda nechce vyvíjať len tlak na jednotlivé členské štáty, aby uvoľnili potratovú legislatívu. Aktivistickým poslancom vadia posledné zvyšky odporu v lekároch, ktorí jednoducho nechcú robiť potraty na požiadanie. Pritom žena so záujmom o potrat nájde často ochotného lekára len o pár dverí ďalej.

V mene demokracie sa tak chystá Európsky parlament zaútočiť aj na jednu zo základných občianskych slobôd – slobodu svedomia.

Hoci je Záborskej uznesenie terčom liberálnej kritiky, jeho samotný text je umiernený, argumentuje platným právom Európskej únie. Uznáva úsilie europarlamentu o zlepšovanie zdravotnej starostlivosti, zvlášť „pre ohrozené skupiny obyvateľov, akými sú napríklad ženy, ktoré sú často obeťami domáceho násilia, rodiny žijúce na hranici chudoby alebo ľudia, ktorým chýba prístup ku kvalitnej, funkčnej a komplexnej zdravotnej starostlivosti“.

Pripomína však, že „otázky týkajúce sa zdravotnej politiky a vzdelávania sú v kompetencii národných štátov - členov Európskej únie. Preto považuje návrh správy Európskeho parlamentu o situácii v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia a práv v Európskej únii v rámci zdravia žien za nerešpektujúci princíp subsidiarity a prekračujúci kompetencie Európskeho parlamentu“.

Uznesenie tiež konštatuje, že nerešpektovanie ustanovení zmluvy o fungovaní EÚ môže narušiť jej inštitucionálne fungovanie.

Hoci kritici Záborskej návrhu tvrdia, že správa nemá žiaden legislatívny účinok, nie je vylúčené, že v budúcnosti ju bude možné použiť ako argument na súdoch napríklad pri žalobách voči lekárom, ktorí si uplatnia výhradu vo svedomí. A z takýchto súdnych precedensov už môžu vyplynúť aj priame legislatívne úpravy, ktoré výhradu vo svedomí z európskeho práva vymažú.

Ak aj odhliadneme od toho, že ani medicínsky kontrolované zabitie nie je zdravotnou starostlivosťou, ale zabitím nenarodeného dieťaťa, odporcovia výhrady vo svedomí používajú často vyjadrenia typu „Veď keď nechce robiť potraty, nemal byť gynekológom“.

Takýto argument je absurdný: je to podobné, ako keď sa človek stane hasičom, aby požiare likvidoval a zrazu by od neho niekto chcel, aby ich zakladal. 

Kto čo vidí v dúhe

Súkromná materská škola v Poprade sa nečakane stala bojiskom kultúrnej vojny. Celé sa to začalo nevinne. Deti preberali kolobeh vody v prírode a pri tej príležitosti (rovnako ako pri iných témach) zorganizovala škôlka malé divadelné prestavenie s názvom Putovanie vodnej kvapky.

Jedno z detí k tejto téme nakreslilo obrázok dúhy ako prírodného javu sprevádzajúceho koniec dažďa či búrky, keď spoza mrakov vykukne slnko. Škôlka tento obrázok, spolu s inými, zverejnila aj na sociálnej sieti. A spustil sa kolotoč hysterických emócií.

Poniektorí s príliš bujnou (alebo príliš chabou) fantáziou v obrázku hneď identifikovali propagáciu LGBT. Škôlka namiesto logického vysvetlenia, že išlo o zobrazenie prírodného javu detskými očami, reagovala ospravedlnením, že v žiadnom prípade nemala v úmysle propagovať homosexualitu. Za to sa zas do nej pustila progresívna úderka, ktorá ju skritizovala za to, že sa ospravedlňuje homofóbom a hanbí sa podporiť LGBT. Kruh sa uzavrel. Škôlka svoju stránku na sociálnej sieti sama zablokovala.

Nastala dojemná zhoda protichodných extrémov. Tých, ktorí v každej dúhe vidia propagáciu agendy LGBT a tých, ktorí z dúhy urobili symbol ideológie. A tak už len to malé dieťa, neznalé moderného sveta, v nej vidí to, čím naozaj je: esteticky fascinujúci prírodný jav.

Inzercia

Keď padá hviezda

Českou politickou scénou v posledných dňoch prehrmela kauza mladého poslanca TOP 09 Dominika Feriho. Viacero žien ho obvinilo zo sexuálnych útokov, násilia, padli aj slová o znásilnení.

Ak sa tieto obvinenia zakladajú na pravde, ide bezpochyby o neprijateľné správanie. A nemenej neprijateľný je spôsob, akým ho zľahčuje či ospravedlňuje niekdajší minister zahraničia Karel Schwarzenberg.

Zverejnené obvinenia v Česku vyvolali novú vlnu hnutia MeToo, známu od káuz filmového producenta Harveyho Weinsteina v USA. Kto je vlastne Dominik Feri?

Až doteraz bol hviezdou pražskej liberálnej politiky, mladý, 24-ročný politik bol magnetom pre mladých voličov a najmä voličky. Dominoval na sociálnych sieťach a so svojimi prednáškami o „cool“ politike obchádzal školy (práve tam sa mala časť útokov odohrať).

Priazeň liberálneho prostredia si vyslúžil podporou homosexuálnych manželstiev a adopcií detí týmito pármi a pochvalu za podporu hnutiu MeToo zožal v roku 2017 aj od českých propagátorov boja proti sexuálnemu obťažovaniu.

Jedným zo zásadných posolstiev tohto hnutia je, že obeti znásilnenia či iného sexuálneho útoku treba v zásade veriť a jej výpoveď nespochybňovať. A do tejto pasce sa teraz chytil samotný Dominik Feri. Priznal, že jeho správanie voči ženám nebolo vždy „džentlmenské“, no obvinenia zo znásilnenia popiera a chce sa brániť na súde. Človek, ktorý iných vyzýval, aby nespochybňovali tvrdenia obetí znásilnenia, sa teraz snaží spochybniť tie, ktoré smerujú voči nemu. Táto hviezda už asi v českej politike nezažiari.

...................................................................................................................

Text týždňa: Bizár menom Eurovízia

Keby na pozadí vystúpení spevákov, speváčok a kapiel v tohtoročnej hudobnej súťaži Eurovison Song Contest prechádzala kárička ťahaná oslom a na nej by sedeli objímajúci sa Hitler so Stalinom, nikto by si to ani nevšimol. Súťaž Eurovízie je totiž už niekoľko rokov strašidelným aktivistickým gýčom, v ktorej nad hudobnou produkciou prevažujú podivní účinkujúci a ich znetvorené outfity. Píše komentátor českého týždenníka Reflex Viliam Buchert.

Zároveň sa pýta, prečo musí česká televízia produkciu a vysielanie tohto „deviantného fenoménu“ platiť z koncesionárskych poplatkov všetkých Čechov.

Viliam Buchert cituje aj z kódexu samotnej televízie. „Česká televízia musí rovnako uspokojovať záujem divákov o programy zamerané na zábavu a odpočinok. Pri výbere a spracovaní zábavných programov dbá na to, aby použité tvorivé postupy neskĺzavali k bulvárnosti… Uprednostňuje také programy, ktoré aspoň čiastočne prinášajú divákom umenie či rozvoj poznania.“ Máločo je však hlúpejšie a bulvárnejšie ako súťaž Eurovízie, dodáva Viliam Buchert.

Ak je cieľom súťaže Eurovízie ukázať Európu takú, aká je, potom sme na ceste do pekiel a niet nám už pomoci, uzatvára Buchert.

...................................................................................................................

Video týždňa

Rod Dreher vo videorozhovore opisuje svoje skúsenosti z pobytu v Maďarsku. Snaží sa na Západ pozerať očami Stredoeurópana, či v tomto prípade Maďara. V širšom pohľade uvažuje o budúcnosti celej západnej civilizácie a o tom, či oslabená spochybňovaním vlastnej identity dokáže odolať sústredenému a cieľavedomému nástupu Číny.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva