Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
06. máj 2021

Dotácie

Anketa o najsexistickejších reklamách sa dočkala štátnej podpory

O čom je projekt Svedectvá a Sexistický kix, ktorý dostal podporu 43-tisíc eur?

Anketa o najsexistickejších reklamách sa dočkala štátnej podpory

Reklamy, ktoré riešila iniciatíva. Foto: FB sexistickykix

Minulý týždeň sme priniesli správu o tom, že na ministerstve spravodlivosti rozdelili dotácie na podporu ľudských práv. Medzi úspešnými projektmi je aj iniciatíva Sexistický kix.

Jej autori sa uchádzali vlani o dotáciu na ministerstve práce, avšak neúspešne. Minister Milan Krajniak neskôr na sociálnej sieti obhajoval, prečo sa rozhodli nepodporiť tento projekt. Z Krajniakovho statusu tiež vyplýva, že tvorcovia Sexistického kixu žiadali podporu vo výške 18-tisíc eur, z toho 15-tisíc eur malo ísť na platy „expertov“, „analytikov“ a „porotcov“.

Mimochodom, Krajniak čelil v tom čase mediálnej kritike za to, že z dotácie na podporu rodovej rovnosti nedal ani euro feministickým organizáciám. Naopak, podporu dostali neziskovky Fórum života a Poradňa Alexis. V článkoch zaznela výhrada, že s týmito organizáciami sa spájajú mená Anny Záborskej a Anny Verešovej, pričom jedna je vládna poslankyňa a druhá pracuje na Krajniakovom ministerstve. Verešová konflikt záujmov viackrát odmietla, naposledy nedávno v tomto blogu.

Minister Krajniak zamietnutie dotácie pre Sexistický kix dôvodil aj tým, že viacero aktivistiek v minulosti pracovalo na odbore rodovej rovnosti, ktorá tieto dotácie posudzovala.

Nevyšlo u Krajniaka, podarilo sa u Kolíkovej

Pod rezort spravodlivosti spadajú dotácie na podporu ľudských práv. Podľa webovej stránky ministerstva sú zamerané na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Každoročne sa tak ujde aj organizáciám s LGBTI agendou.

Iniciatíva Sexistický kix si podala žiadosť o dotáciu práve na rezorte spravodlivosti, avšak nie osobitne, ale spolu s projektom Svedectvá. Za tým stojí mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť, ktorá je dcérskou organizáciou Aliancie žien Slovenska.

Minulý rok dostal čisto projekt Svedectvá od rezortu spravodlivosti dotáciu vo výške 20-tisíc eur, žiadali takmer 50-tisíc. Tento rok už so zahrnutou iniciatívou Sexistický kix dostali 43 330 eur, toľko aj požadovali.

O čom je teda projekt, ktorý si zaslúži túto podporu?

Ako sa píše v žiadosti, ktorú nám poskytlo ministerstvo spravodlivosti, cieľom projektu je „bojovať proti najhoršej forme diskriminácie páchanej na ženách na Slovensku, a to je rodovo podmienené násilie“.

V projekte Svedectvá ide o príbehy žien, ktoré majú povzbudiť ostatné ženy skoncovať s násilníckym vzťahom. Cieľom je priniesť aspoň 12 príbehov žien a tie cez rôzne formy rozprávania (video, zvuk, text) prezentovať verejnosti. K tomu je v pláne jedna konferencia o násilí na ženách a tiež verejný event, napríklad inštalácia alebo vernisáž. Do projektu zahrnuli aj tri videá o násilí na ženách, ktoré budú šíriť cez sociálne siete.

Inzercia

Druhou líniou projektu je iniciatíva Sexistický kix, ktorej cieľom je „pranierovať sexistickú reklamu, ktorá reprodukovaním rodových stereotypov a znevažovaním žien vytvára živnú pôdu pre toleranciu násilia páchaného na ženách“.

Sexistický kix má tiež „scitlivovať spoločnosť v téme dôsledkov sexizmu vo verejnom priestore, a to prostredníctvom udeľovania anticeny“. Súčasťou projektu, ktorý dostal štátnu podporu, je aj kampaň na zvyšovanie povedomia širokej verejnosti v problematike sexistických reklám, ktorú budú viesť na sociálnych sieťach.

Riešia aj výroky

Iniciatíva Sexistický kix organizovala prvý ročník udeľovania anticeny za najsexistickejšiu reklamu v roku 2016. Dnes to môže znieť prekvapivo, ale za svoju predvolebnú kampaň ju vtedy získala poslankyňa SaS Janka Cigániková.

Proces udeľovania anticeny je takýto: ľudia môžu nahrať fotku alebo snímku sexistickej reklamy priamo do stránky iniciatívy. Po schválení, ak spĺňa kritériá sexistickej reklamy, bude zverejnená na stránke aj s odôvodnením, prečo je sexistická. „Takýmto spôsobom sa bude verejnosť s každou prezretou reklamou zároveň učiť sexistické reklamy rozoznávať a budovať si citlivosť voči diskriminačnému reklamnému zobrazeniu,“ uvádza sa v projekte. Nasleduje hlasovanie tak verejnosti, ako aj odbornej poroty.

Zadávatelia sexistických reklám dostanú ako „cenu“ edukatívny knižný balíček k téme rodovej rovnosti. Pre tento ročník bude súčasťou vyhlásenia po druhý raz aj odovzdanie ceny za pozitívnu reklamnú prax, čiže za reklamy bojujúce proti rodovým stereotypom a sexizmom. Medzi víťazmi za rok 2019 boli napríklad Fitinn, Hornbach, Sunar aj ĽSNS.

Súčasťou projektu je tiež plán cez facebook a instagram zverejniť sedem videí, ktoré majú cez sexistické reklamy vysvetľovať jednotlivé formy a podoby sexizmu v reklame.

Hoci sa to v podporenom projekte nespomína, iniciatíva Sexistický kix spustila minulý rok prvý raz aj novú anticenu nazvanú Sexistický blud. V rámci nej môže verejnosť hlasovať za „mizogýnne či stereotypné výroky“. Prvý ročník „vyhral“ Igor Matovič s výrokom k MDŽ: „Chvalabohu za ženy. Chýbali by našim očiam, ušiam, srdciam... a určite aj brušká by plakali...“

Medzi nominovanými na Sexistický blud boli okrem Matoviča aj Roman Joch, Anna Záborská, Oliver Andrásy, Jozef Vajda, Eduard Kukan, Vladimír Leksa, Peter Pellegrini či Maroš Kramár. Medzi nimi sa ocitla aj redaktorka Postoja Eva Čobejová za citát zo svojho článku o Monike Beňovej. Šéfke odboru rovnosti mužov a žien Zuzane Brixovej sa ušli dve nominácie, jedna z nich za odpoveď v rozhovore pre Postoj na otázku o prezidentke Čaputovej: „Je to nepochybne najkrajší prezident, akého sme mali. (Úsmev.) Myslím si, že reprezentuje našu krajinu veľmi dôstojne. Nebudem sa vyjadrovať ku konkrétnym krokom, myslím, že mi to neprináleží.“

Inzercia

Inzercia

Odporúčame