Prečo pôjde Land Rover do Krakova

Slovenská ekonomika neutají problémy, na ktoré sa na Slovensku sťažuje jej dojná krava.

O novej automobilke v Strednej Európe zatiaľ nie je oficiálne rozhodnuté. Nie je. Tím okolo nového ministra hospodárstva Vazila Hudáka ešte živí nádej pre Nitru. Závod za 1,7 miliardy eur, kde by malo pracovať niekoľko tisíc ľudí však podľa dobre informovaných britských médií vyrastie pri poľskom Krakove.

"Prečo vyhrá Poľsko, aj keď vyrábame najviac áut v prepočte na obyvateľa na svete, má viacero odpovedí. Jedna z nich je – práve preto."

Zdieľať

Slovensko dalo do hry veľa – vládnu podporu do výšky štvrtiny celkových nákladov, vyše stohektárový areál v nitrianskej priemyselnej zóne. Vláda Roberta Fica potrebuje takýto nový priemyselný projekt ako soľ. Dôvod? Blížia sa voľby a na Slovensko už roky neprišiel žiadny väčší zahraničný investor.

Land Rover však bude veľmi pravdepodobne svojich 200-tisíc drahých jaguárov či SUV-čiek vyrábať na sever od nás. Keby šlo len o to, je to menej áut, ako vyrába najmenšia automobilka na Slovensku – trnavský Peugeot-Citroen. Luxusné autá však tvoria vyššiu pridanú hodnotu ako peugeoty pre francúzske dôchodkyne, preto by mala táto fabrika pre ekonomiku oveľa väčšiu hodnotu.

Západ, východ a stred

K téme:
Prečo Jaguar Land Rover nepríde na Slovensko

Zdieľať

Prečo vyhrá Poľsko, aj keď vyrábame najviac áut v prepočte na obyvateľa na svete, má viacero odpovedí. Jedna z nich je – práve preto. Tri automobilky v malej krajine vyčerpajú potenciál expertov a kvalitných pracovníkov a ďalších zo zahraničia sa Slovensku nedarí pritiahnuť.

Chybou vlády bolo zrejme smerovať závod do lokality pri Nitre, kde by bol len zhruba 50 kilometrov od najbližšej automobilky v Trnave a o niečo viac od Bratislavy, Györu alebo Ostrihomu, kde sídlia ďalšie. Pre nitriansky región navyše Slovensko nemôže poskytnúť vyššie stimuly ako 25 percent, zatiaľ čo Poľsko môže dať v prípade Krakova až 35 percent.

Rozumnejšie by zrejme bolo ísť do boja so Zvolenom-Banskou Bystricou, Žiarom alebo niečím ďalej na východ. Na to, aby Slovensko ponúklo Prešov, Košice alebo Spišskú Novú Ves, mu však chýba diaľnica na východ. Tá, ktorú všetky posledné vlády spoľahlivo zanedbávali. Tá, ktorá mala byť hotová v roku 2010.

Bučanie dojnej kravy

"Automobilky, ktoré tu už sú, sa roky sťažujú, že štát zanedbáva technické školstvo, nerozvíja výskum a vývoj, nebuduje podporné služby a infraštruktúru."

Zdieľať

Nejde však len o to, že na západe chýbajú ľudia, na východ sa nedá dostať a stred akoby nikto nebral vážne. Automobilky, ktoré tu už sú, sa roky sťažujú, že štát zanedbáva technické školstvo, nerozvíja výskum a vývoj, nebuduje podporné služby a infraštruktúru pre automobilové odvetvie, z ktorého krajina žije. Navyše ešte korupcia, slabá vymáhateľnosť práva, stále horšie podmienky zamestnávania, komplikované a neprehľadné zákony.

Roky politici nepočúvajú manažérov automobilového priemyslu, roky veria, že dojná krava ekonomiky možno občas zabučí, bude však dávať mlieko ďalej. A ona bude.

Nie, nechystá sa odísť, to ešte dlhé roky nebude problém. Len sa to vráti aj s úrokmi, keď sa Slovensko zaujíma o ďalších investorov z tohto odvetvia. Pretože prví, s kým budú hovoriť, nie je vláda a jej investiční manažéri. Prvých sa opýtajú svojich kolegov, ktorí tu už roky vyrábajú. Skúsme si predstaviť, čo sa dozvedia.

Peter Kremský
Autor je projektový manažér Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS).

Ilustračné foto: TASR/AP

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo