Trikový film o Štefánikovi? Prečo nie, ale funguje to?

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Trikový film o Štefánikovi? Prečo nie, ale funguje to?

Scény s hercami sa nakrúcali na zelenom pozadí a potom vkladali do filmu.FOTO – www.cestadonemozna.sk

V roku venovanom Štefánikovi sa popri článkoch, knihách, divadelných predstaveniach čakalo ešte na niečo, na film. Už je tu, volá sa Cesta do nemožna.

Prirodzene, v roku venovanom Štefánikovi bola aj ochota podporiť film o spoluzakladateľovi Československa. Tak nejako sa to žiadalo, patrilo. Prvotný impulz dala RTVS, keď vypísala súbeh námetov k 100. výročiu Štefánikovej smrti. Prostriedky potom združili viacerí producenti, medzi nimi aj RTVS a Česká televízia. Prispel aj slovenský Audiovizuálny fond, český Státní fond kinematografie. Zdalo sa, že pôjde naozaj o veľkofilm, teda výpravný projekt, aký by si Štefánik zaslúžil.

Lenže na tlačovke po premiére filmu Cesta do nemožna tvorcovia priznali, že rozpočet bol malý (okolo 750 000 eur) a že za tie peniaze sa výpravný veľkofilm o živote Štefánika natočiť nedal. Lebo, ako vieme, Štefánik nebol žiadny domased a nakrúcať na Tahiti, v Paríži, na Mont Blancu, v Rusku či v Taliansku – bolo to prosto nad možnosti produkcie. Preto sa zvolila iná cesta – forma dokudrámy, ktorá je sčasti animovaná, triková, a tvorcovia po premiére priznali, že mala byť podľa pôvodných plánov ešte výtvarnejšia, ako je to v samotnom výsledku.

 

Vznikol tak prvý slovenský celovečerný trikový film. Režisérom bol Noro Držiak, ktorý sa ako animátorský supervízor podieľal napríklad na českom filme Alois Nebel. „Prienik hraného, dokumentárneho a trikového filmu je pre mňa ako tvorcu animovaných a trikových tvarov veľkou výzvou,“ priznal režisér. Film teda kombinuje živú hereckú akciu s digitálnou animáciou, vytvorenou v štúdiu, a s dokumentárnym archívom.

Tvorcovia, ktorí sa už stretli pri projekte True Štúr, k tomu napísali: „Rozhodli sme sa pristúpiť k M. R. Štefánikovi novým spôsobom a ísť cestou príbehu o človeku, ktorý sa snaží plniť si svoje sny napriek prekážkam osobným aj dejinným. Nejde nám o národovecký veľkofilm, ale o univerzálnu drámu, kde sa pohybujeme naprieč kontinentmi. S tým súvisí aj realizačná stránka veci – paradoxne nebudeme za lokáciami nikam cestovať, ale vzniknú ľudskou rukou a predstavivosťou – digitálnym perom. Tak ako Karel Zeman vytváral neexistujúce fantazijné svety, vytvoríme aj my štylizovaný výtvarný svet, ktorý čerpá inšpiráciu v kolorovaných starých fotografiách, art decu, a zároveň dokáže byť moderný vo filmovom výraze. Aj týmto chceme film odlíšiť od klasickej realistickej trikovej produkcie. Sila živého herca v emotívnych scénach je nenahraditeľná.“

Ambície tvorcov boli naozaj veľké. Prvý celovečerný slovenský trikový film, navyše s orchestrálnou hudbou, ktorú špeciálne pre film vytvoril Vladimír Martinka. Okrem toho malo ísť o unikátny dobrodružno-životopisný film, ktorý chce ukázať Štefánika z netradičnej perspektívy. Film chcel netradičným spôsobom rozvíjať skutočné udalosti a pretvárať ich do imaginatívnej a zábavnej roviny filmu.

Filmárske ambície boli veľké, prostriedky obmedzené, takže ideálna šanca pre tvorivosť, hru, originalitu. To pochopili aj tvorcovia filmu. Že z nedostatku treba urobiť prednosť. Navyše Štefánikov búrlivý život sa naozaj hodí na trikový film možno lepšie ako na psychologickú drámu. Česká výpomoc bola v tomto prípade kľúčová, lebo v českej filmovej histórii je práve táto vetva filmového umenia veľmi silná. Pripomeňme oceňované filmové projekty Karla Zemana či Jana Švankmajera.

A ako by to nestačilo, je tu aj detektívna linka. Zdieľať

Takže logiku toto rozhodnutie malo. Ale predsa len ten film v niečom nefunguje celkom dobre. Možno tých ambícií bolo priveľa. Aj zábavný film, aj dobrodružný, aj dokudráma, aj ambícia ukázať všetky podstatné udalosti zo života Štefánika doplnené dokumentárnymi zábermi, nesmel chýbať tradičný konflikt Štefánik – Beneš, notoricky známe milostné zápletky, bohémsky život, pobyt na Mont Blancu, spor s otcom o viere, vojenské zásluhy, politické snahy. To všetko malo ukázať záhadnú Štefánikovu povahu, schopnosti, šarm, spôsoby aj zásluhy o vznik štátu.

A k tomu všetkému si tvorcovia dali ešte svoju vlastnú ambíciu – dať do filmu aj citácie rôznych filmov, aby sa milovníci filmu mohli baviť nielen samotným filmom, ale aj vyhľadávaním citácií (je tu napríklad slávna scéna z filmu Titanik, Sladký život atď.). A ako by nestačilo, je tu aj detektívna linka, spojená s konšpiračnými teóriami o Štefánikovi, keď niekto vysokopostavený nechce, aby sa po smrti hrdinu poznala pravda. Aby sa naňho zabudlo? Alebo vytvoril iný príbeh?

FOTO – www.cestadonemozna.sk

Aby to všetko nejako držalo dokopy, vytvorili scenáristi (Baláž, Kaboš, Držiak) fiktívnu postavu českého filmára Otakara Kubánka, ktorý mal pôvodne pracovať v štúdiu francúzskeho priekopníka kinematografie Georgesa Meliésa. Očarený Štefánikovou osobnosťou a poučený filmárskym umením u Meliésa sa táto vymyslená postava pridáva k dobrodružnému Slovákovi, cestuje s ním po svete a natáča o ňom dokument. Po Štefánikovej smrti potom v dlhom nočnom rozhovore rozoberá jeho životný príbeh s francúzskou novinárkou Louise Weiss, ktorá bola reálnou postavou a zohrala dôležitú rolu v Štefánikovom živote.

No táto línia, ktorá má celý ten film prepájať a držať pokope, je taká didaktická barlička a občas aj nudí. Jediným spestrením dlhého rozhovoru filmára a novinárky je pripaľovanie cigariet a dokonalý mejkap herečky. Pre diváka je navyše táto línia trochu mätúca, nevie si to rýchlo celé zaradiť, kto je ten filmár, prečo práve on spomína na Štefánika, ako sa v Prahe objavila Louise Weiss a prečo sa vypytuje sa na Štefánika. A k tomu ešte tajomná mačka, záhadný muž v dlhom kabáte pod oknami, zničujúci požiar...  

 

FOTO – www.cestadonemozna.sk

Triky, ktoré sú priamo zo Štefánikovho života, sú často vtipné a výstižné. Zábavné je napríklad stvárnenie Štefánikovho nápadu, aby Slováci osídlili Tahiti. Pobaví aj výprava do Štefánikových ubolených telesných útrob. Veľký priestor venujú filmári Štefánikovi ako bonvivánovi, ktorý napriek útlej postave dokáže byť levom salónom, zvodcom žien. Vidíme ho v kabarete, kde predvádza svoje kúzelnícke čísla, v ateliéroch, ale aj ako popri práci zvádza ženy. Je tu aj slávna fotka pretavená do živej scény – zvádzanie nahej krásky na Tahiti. Vďaka subtílnemu hercovi s výraznými očami a sebavedomým šarmom, teda Tomášovi Mischurovi, celkom dobre pochopíme túto  zložku Štefánikovej osobnosti. A asi táto téma nám aj najviac utkvie v pamäti. Štefánik, ktorého milovali ženy.

Ťažšie však potom veríme tomu, ako popri takomto bohémskom živote zvládal aj vedeckú prácu, aj vojenskú kariéru, aj politické angažovanie. Vidíme, ako Štefánik v ateliéri medzi umelcami a ženami prijme Beneša a zvysoka ho poučuje, čo treba robiť. Priatelia sa na tom bavia a Beneš je ako poslušný žiačik. Pritom na tlačovke po premiére autori hovorili aj o tom, že Štefánikova povaha mohla byť pre niektorých ľudí iritujúca, že ľudí mohol aj dráždiť, no vo filme to je naznačené len mierne. To všetko ten intrigánsky Beneš...

Je pravda, že Štefánikov život bol mixom dosť nepravdepodobných a neuveriteľných životných dráh. Zdieľať

Možno tých ambícií mohlo byť vo filme menej. Vytvoriť dobrodružný, trikový, aj zábavný film o Štefánikovom živote, ktorý by mohol osloviť najmä mladšie ročníky, by bola úplne legitímna ambícia s veľkou pridanou hodnotou. A táto línia vo filme funguje celkom dobre. Lenže to sa asi filmárom a možno aj tým, ktorí poskytli peniaze, zdalo primálo. Tak sa vŕšili ďalšie ambície, je to aj docudráma, aj konšpiračná detektívka, je tu aj trošku didaktický výklad Štefánikovho života a jeho povahy. Ale nutne to potom skĺzava k povrchnosti a ku klišé.

Je pravda, že Štefánikov život bol mixom dosť nepravdepodobných a neuveriteľných životných dráh, takže aj film o ňom môže byť mixom rôznych žánrov, pokojne v ňom môže byť aj dobrodružstvo, humor aj fantázia. Len to treba celé pevne udržať v rukách. A priznať si, na aké ambície ten film má a čo je už mimo jeho možností. Lebo čas na veľký výpravný film, ktorý zaujímavo zobrazí Štefánikovu komplikovanú povahu a životnú dráhu, zrejme ešte nedozrel.

 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo