Daň za rýchle kolobežky: na chodníkoch neprijatí, na ceste ohrození

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Daň za rýchle kolobežky: na chodníkoch neprijatí, na ceste ohrození

Ilustračné foto: Flickr.com/Haoyu Feng

Elektrické kolobežky pribúdajú, novela ich má pustiť medzi autá. Bez prilby.

Bez našich podporovateľov by tento článok nevznikol. Viac ako dve tretiny našich darcov nás podporujú pravidelne.

>>PRIDAJTE SA AJ VY.<<

Keď počúvate ľudí, prečo používajú elektrické kolobežky, musíte im prikyvovať. Argumenty sú na ich strane. 

„Zložená je tolerovaná v krčme aj kostole, banke aj v šatni filharmónie. Nemusím sa báť, že mi ju ukradnú v porovnaní s elektrickým bicyklom zamknutým pred budovou. Vojde sa aj do najmenších výťahov v meste,“ hovorí 31-ročný programátor Ján Mikuláš. 

„Je to najrýchlejší dopravný prostriedok do práce, skracuje mi čas jazdy autobusom o 15 minút a nič ma to nestojí,“ dopĺňa 27-ročná Mária Fečíková, ktorá pracuje v obchodnom sektore. 

Kolobežku na elektrický pohon si chvália aj dochádzajúci z bratislavských satelitov. 

„V kombinácii s vlakom je to najrýchlejší a najlacnejší spôsob, ako sa dostať z Bernolákova do práce v Bratislave. Na stanici v Bernolákove totiž nie sú voľné parkovacie miesta a pešo z domu na stanicu by to bolo príliš pomalé,“ vysvetľuje 42-ročný Róbert Pleško, ktorý pracuje v širšom centre hlavného mesta. 

Od chodcov medzi autá                            

V súčasnosti sú kolobežky s motorčekom zaradené medzi chodcov, a teda môžu jazdiť po chodníkoch. Tak to robia aj viacerí naši respondenti. 

IT vývojár zo Žiliny Peter Kapusta jazdí len po chodníkoch. „Na cesty to nie je v žiadnom prípade bezpečné,“ uvádza. 

„Po väčších uliciach jazdím a budem jazdiť po chodníku. Kolobežka má malé kolieska, nedá sa preskočiť kanál a niektoré prekážky, ktorú sú na kraji cesty,“ zdieľa sa Pleško. „Vodiči ma berú ako darcu orgánov a dosť sa čudujú, keď idem po ceste,“ dodáva.

Architekt Radovan Zelik používa elektrickú kolobežku vo Viedni, kde zväčša jazdí po cyklochodníkoch. „Ak nie, idem na cestu, výnimočne po chodníku – pomaly, až krokom,“ priblížil. 

Na chodníkoch však kolobežkári neužívajú príliš veľké sympatie chodcov. „Ľudia zvyčajne povzdychnú ,ach, tí kolobežkári‘ alebo ,už mi tie kolobežky lezú na nervy‘, spomína Mária Fečíková. Na druhej strane, stretáva sa aj s tým, že sa ľudia pýtajú na kolobežku, jej funkčnosť a dokonca aj cenu. 

Negatívne reakcie od chodcov vníma aj 27-ročný východniar Martin Lazorík, ktorý pracuje v medzinárodnej hokejovej firme pri Bratislave. „Chodci sa často zľaknú,“ vraví. 

Cyklistu podľa neho periférne vnímame ako väčší objekt, kým kolobežkár pripomína chodca.  „Takže ak sa v rýchlosti mihnem okolo človeka, ten často nie je pripravený a následne sa preľakne,“ dodáva Lazorík. 

Foto: Flickr.com/Eddie Mauro

Chodníky si kolobežkári môžu „naplno“ užívať už len niekoľko mesiacov. Vláda schválila v júni cestnú novelu, ktorá používateľov elektrických kolobežiek vyženie na cesty. 

„Po novom by sme chceli dať elektrické kolobežky na jednu úroveň so samovyvažovacími prostriedkami (ktoré už sú zákonne upravené), teda medzi vodičov nemotorových vozidiel, ako sú napríklad aj cyklisti,“ uviedli pre Postoj z komunikačného oddelenia ministerstva vnútra. 

E-kolobežkári síce budú môcť po chodníkoch jazdiť aj naďalej, avšak len rýchlosťou chôdze, pričom ich kolízie sa budú brať ako dopravné nehody. Ak porušia pravidlá, môžu dostať blokovú pokutu do výšky 50 eur. 

Ak parlament schváli tieto zmeny, platiť budú od decembra tohto roka. 

Odkaz od redakcie POSTOJA: Potrebujeme vás!

Články na Postoji nie sú spoplatnené, aby ich mohlo čítať čo najviac ľudí. Vznikajú najmä vďaka pravidelnej mesačnej podpore od čitateľov, ľudí, ako ste vy. Budeme si veľmi vážiť, ak nás budete podporovať. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe článkov, ako je tento. 

Ďakujeme!

 

Prilba nebude povinná

Kým na chodníkoch majú z kolobežkárov prirodzené obavy chodci, na cestách to nebude ľahké ani pre vodičov áut, ale ani pre samotných používateľov rýchlych kolobežiek. 

Viacerí oslovení kolobežkári si uvedomujú, že na svojom modernom výdobytku sú v menšom bezpečí ako trebárs na bicykli. 

„Kolobežka je horšie ovládateľná, nestabilnejšia, má dlhšiu brzdnú dráhu,“ vymenúva nevýhody Zelik. Z vlastnej skúsenosti priznáva, že sa snaží udržiavať konštantnú rýchlosť z dôvodu výdrže baterky, takže brzdí až na poslednú chvíľu. „Tých pár metrov môže byť zásadných,“ hovorí o riziku.

„Spravidla jazdím rýchlosťou nad 30 km/h,“ hovorí Mikuláš. Najnebezpečnejšie sa cíti tam, kde sa chodci a cyklisti miešajú. „Čo sa týka áut, príde mi to asi rovnako nebezpečné, ako jazda na bicykli,“ mieni. 

Pomerne vysoká rýchlosť kolobežky v kombinácii s labilnou konštrukciou predstavuje skutočné riziko. 

Keďže kolobežkári – aj tí elektrickí – sú momentálne z pohľadu zákona chodcami, z policajných štatistík sa nedá vyčítať, pri akom počte dopravných nehôd figurovala kolobežka. 

Vlani spôsobilo kolobežkárovi vážne zranenia auto, ktoré ho zrazilo na priechode pre chodcov. Postoj sa dozvedel aj o novšom prípade, keď sanitka zasahovala pri nehode kolobežkára, ktorý podľa tvrdení svedkov nabehol na výmoľ v centre Bratislavy. 

Pri otázke bezpečnosti sa preto vynára otázka o prilbe. Z našich respondentov nosí pri jazde na kolobežke prilbu zhruba polovica. 

Povinnú prilbu však nezavedie ani novela, ktorá kolobežkárov de facto vytlačí na cesty. 

„Nosenie prilby mimo obce pre cyklistov nad 15 rokov sa ponecháva na zváženie a zodpovednosť každého cyklistu, či je ochotný chrániť svoj život a zdravie nosením ochrannej prilby, rovnako ako je ponechané na vlastnú zodpovednosť každého nosenie prilby v obci, či nosenie prilby korčuliarov alebo kolobežkárov,“ reagovala pre Postoj hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. 

Polícia podľa jej slov odporúča nosiť ochranné prvky, ako sú prilby, chrániče končatín a podobne, ale aj reflexné prvky, aby si vodiči týchto účastníkov včas všimli a mohli zareagovať.

Volanie po ekologickejšom a hlavne efektívnejšom spôsobe dopravy najmä vo veľkých mestách bude čoraz viac nahrávať kolobežkárom a im podobným. 

Musia však za to platiť daň v podobe neprijatia na chodníkoch a nebezpečenstva na ceste. 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo