Nadchádzajúca bitka o európsku civilizáciu

Nadchádzajúca bitka o európsku civilizáciu

Pohľad na panorámu Paríža. Ilustračné foto: flickr.com (Steve Collis)

Migračná kríza postavila Európanov proti svojim elitám a riziká prehry nemôžu byť vyššie.

V najbližších týždňoch, mesiacoch a možno rokoch budem pre The American Conservative a inde písať o európskej migračnej kríze. Spolu s globálnym otepľovaním a, samozrejme, možnosťou jadrovej vojny ju považujem za najkritickejší problém súčasného Západu. V mnohých rozumných ľuďoch môže táto téma vyvolať pocit, že nemajú žiadnu budúcnosť, že nemá zmysel mať deti a pod. Vyšlo už veľa dobrých kníh, ktoré sa zaoberali rozličnými aspektmi tejto témy. Intelektuálna diskusia o migrácii, rozdielnosti a multikulturalizme v Európe je vo všeobecnosti bohatšia než v Spojených štátoch, čo odráža skutočnosť, že v tejto časti sveta predstavuje skutočnú civilizačnú krízu, omnoho hrozivejšiu, než je naša.

Diskusia o migrácii a multikulturalizme je v Európe bohatšia než v Spojených štátoch, čo odráža skutočnosť, že v tejto časti sveta predstavuje skutočnú civilizačnú krízu, omnoho hrozivejšiu, než je naša. Zdieľať

Dve knihy na túto tému sú mimoriadne skvelé: Úvahy o revolúcii v Európe (Reflections on the Revolution in Europe) od Christophera Caldwella, ktorá vyšla pred 9 rokmi, a Čudná smrť Európy (The Strange Death of Europe) od Douglasa Murraya z minulého roka (tento mesiac vyjde v češtine, pozn. prekl.). Obe sú príkladom prenikavej analýzy, rozsiahleho výskumu a dobre odôvodnených argumentov. Obe idú na koreň problému unavenej a o sebe pochybujúcej sekulárnej civilizácie pokúšajúcej sa prispôsobiť náhlemu a obrovskému prílivu ľudí s úplne odlišným zmyslom pre identitu a s často teologicky odvodeným zmyslom života. Obe knihy si do veľkej miery berú za terč svojej kritiky západoeurópskych politických vodcov a akademické a mediálne elity, ktoré dlhý čas skrývali povahu problému pred svojou verejnosťou a možno aj pred samými sebou.

Pred deviatimi rokmi boli niektorí členovia amerického liberálneho establišmentu aspoň ochotní pripustiť, že masová migrácia do Európy môže byť problémom. Caldwellovu knihu v New York Times priaznivo recenzoval Fouad Ajami, ktorý je sám libanonským migrantom do Ameriky a ktorý vedel, že v novom svete „ho nebudú čakať žiadne mešity ani imámovia“, no aj tak sa vydal na cestu. Ajami Caldwellovu knihu pochválil a pripomenul, že bola napísaná v dôsledku bombových útokov na londýnske metro s mnohými obeťami. Vďaka tejto udalosti si aspoň niektorí Briti uvedomili, že veľké množstvo migrantov druhej generácie nemá najmenší záujem stať sa Britmi, hoci radikálni imámovia, ktorí podnietili ich teror, nepochybujú o prijímaní výhod európskeho sociálneho systému. Jednu z Caldwellových tém zhrnul Ajami takto: „Novoprichádzajúci boli najprv plachí, neskôr sa ich nároky, ktoré vznášali, rapídne rozširovali... Ušli pred ohňom a zlyhaniami svojich rodných krajín, no ten oheň si priniesli so sebou.“

O deväť rokov neskôr vydal redaktor týždenníka Spectator Douglas Murray knihu, ktorá bola v mnohých ohľadoch podobne pôsobivá ako Caldwellova. Obsahovala však aj posledný vývoj, ktorý priviedol problém migrácie do plného varu. Patrila tu výzva Angely Merkelovej miliónom mladých moslimov na cestu do Európy, akcelerácia moslimských teroristických útokov (o ktorých európska prestížna tlač a centristická politická trieda stále tvrdia, že „nemajú nič spoločné s islamom“), masové sexuálne útoky v Kolíne a ďalších mestách, gangy znásilňujúce deti, ktoré sa objavili v niekoľkých britských mestách, vznik protiimigračných populistických strán vo východnej aj západnej Európe a dnes už všadeprítomné uznanie toho, že migrácia je európskym prvoradým problémom. Timesy si však vtedy rozhodne vybrali stranu. Recenzent Murraya odmietol ako „podnecovača problémov“, ignoroval všetky jeho reálne argumenty a vyčítal mu „zastarané tvrdenia etnicko-náboženských komunít“ a „strach z premiešania“ – hoci nič z toho Murrayova kniha v žiadnej podobe neobsahuje.

Timesy sa rozhodli ísť po ceste úsečného a nečestného opisu veľkej knihy, ktorá pokrýva obrovskú oblasť, hovorí, ako Európa stratila kresťanskú vieru a zmysel, ktorý jej dal život, o podstatných zmenách v súčasnom európskom umení, filozofii a akademickej kultúre, o tom, ako moslimskí migranti čoraz viac útočia na európske slobody (hlavne na slobodu prejavu). Najväčším a najzaujímavejším problémom je, samozrejme, podvolenie.

Som presvedčený, že podobne ako pri hrozbách nacizmu a komunizmu Amerika nebude prosperovať vo svete, v ktorom je Európa zničená alebo v nej vládne despocia. Zdieľať

Ťažko pochopiť, čo spôsobilo tento veľký posun v redakčnej línii Timesov pri téme európskej migrácie. Prejavuje sa to aj v nepretržitom pokrývaní údajného „ohrozenia európskych hodnôt“, ktoré majú predstavovať slobodne zvolené vlády v Maďarsku a Poľsku, ktoré sú k migrácii skeptické. Týmto spôsobom sa však posilňuje nový liberálny americký konsenzus, že Európania, ktorí sa obávajú, že ich domov sa zmení na nepoznanie, sú takmer ako nacisti a bigotní ľudia.

Ani na chvíľu som tomu neuveril. Som presvedčený, že túžba európskych národov, aby Európa zostala ich domovom, je najlepšie obhájiteľným a najprirodzenejším ľudským politickým prianím. Takisto som presvedčený, že ak by sa naplno uskutočnil konsenzus elitných globalistov, podľa ktorého Čína môže byť Čínou, India Indiou, no Európa sa môže stať skladiskom pre každého na svete, kto sa do nej dokáže dostať, potom dôjde k zničeniu jednej z najplodnejších a najinovatívnejších ľudských civilizácií. Hovorím to, samozrejme, s plným vedomím temných miest európskej histórie, z ktorých niektoré boli naozaj veľmi temné.

Som taktiež presvedčený, možno podobne ako bývalí americkí štátnici vidiac Európu ohrozenú nacizmom a neskôr komunizmom, že Amerika nebude prosperovať vo svete, v ktorom je Európa zničená alebo v nej vládne despocia. Keď Amerika v minulom storočí vyslala milióny svojich mužov bojovať do Európy a bohato financovala európsku povojnovú rekonštrukciu, malo to hlboké kultúrne dôvody. Dodnes svojich spojencov v NATO považujeme za kultúrne a politicky takých blízkych, ako to nerobíme so žiadnymi inými štátmi.

Aby Európania v nasledujúcich rokoch vyhrali, budú si musieť zvoliť také vlády, ktoré budú schopné povedať „nie“, ktoré budú ochotné rozlišovať medzi skutočnými utečencami a ekonomickými migrantmi či takými, čo hľadajú sociálnu podporu. Zdieľať

Nemám optimistickú povahu a nemyslím si, že úspech je nevyhnutný či dokonca pravdepodobný. Aby Európania v nasledujúcich rokoch vyhrali, budú si musieť zvoliť také vlády, ktoré budú schopné povedať „nie“, ktoré budú ochotné rozlišovať medzi skutočnými utečencami a ekonomickými migrantmi či takými, čo hľadajú sociálnu podporu. Vlády, ktoré vyhostia niektorých alebo všetkých z tej druhej skupiny a ktoré zavedú opatrenia, podľa ktorých sa nelegálna migrácia do Európy stane taká nepravdepodobná, ako je nelegálna migrácia do Číny (to len ako príklad jednej z krajín, ktorá netrpí impulzom na samovraždu).

Európania môžu stále uspieť, ale je to veľmi otázne. Na jednej strane sa nachádzajú stovky miliónov ľudí v Afrike, na Blízkom východe a na ázijskom subkontinente, ktorí veria, že ich situácia sa môže zlepšiť, ak sa presťahujú do Európy. Títo ľudia majú čoraz viac prostriedkov na to, aby svoje plány uskutočnili. Umožňuje im to hlboko zakorenená európska globalistická elita, ktorá pre kombináciu viny, civilizačnej únavy a skutočného presvedčenia, že hranice sú niečím zastaraným, nemá v úmysle klásť žiadnu vážnu prekážku pre ich vstup. Na druhej strane sú rastúce sentimenty väčšiny Európanov, ktorí stále majú prístup k demokratickým nástrojom a schopnosť zmeniť svoje elity. Spolu s nimi rastie skupina intelektuálov, mnohí z nich sú bývalí ľavičiari, ktorí si uvedomili, že nechcú dopustiť koniec svojej civilizácie.

Ako vie každý čitateľ Caldwellových a Murrayových kníh, táto bitka ma hlboké a komplexné intelektuálne korene veľmi prepojené na otázky viery, sekularizmu a zmyslu života. Bude sa bojovať miliardami spôsobov – cez volebnú urnu, v médiách, niekedy na uliciach. Nanešťastie je veľmi pravdepodobné, že to bude mať aj násilnú podobu – teda aj okrem toho násilia, ktoré už teroristi iniciovali.

Copyright: The American Conservative, pôvodný text: The Coming Battle for European Civilization. Uverejnené so súhlasom redakcie, preložil L. Obšitník.

Viac článkov z The American Conservative nájdete tu.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo