Leadership podľa Ježiša Krista (prvá časť)

Prinášame vám prvú časť prednášky profesora a podnikateľa Jána Košturiaka o líderstve. 

Často sa pohybujem medzi svetmi podnikania a spirituality. Mám priateľov úspešných podnikateľov aj dobrých kňazov a rehoľníkov. Sám som podnikateľ a slovo líder používam s veľkým rešpektom. 

Niekedy mám pocit, že moji spolupracovníci vo mne vidia lídra, na druhej strane neviem, či túto úlohu zvládam tak, ako to očakáva moje okolie. Nechcem potlačiť ani osobnosti a lídrov, ktorí vyrastajú v mojom okolí, cítim k nim úctu a rešpekt. Máte aj vy podobné pocity?

Hľadáte odpovede na kurzoch a v manažérskych knihách? Aj ja som tak začínal. Bol som však sklamaný – v kurzoch manažmentu a leadershipu som našiel veľa prázdnych poučiek, ale aj množstvo techník na manipuláciu s ľuďmi a rozvoj vonkajšieho prejavu “lídra.” Po čase som pochopil, že leadership nie je ani tak o charizme a vonkajšom prejave, ale o vnútornom charaktere človeka, jeho integrite a skutkoch. Našiel som správne knihy aj učiteľov - moje kroky viedli k Svätému písmu, knihám starých mníchov a ľuďom, ktorí hľadajú Boha v tichu kláštorov. A otázku “Čo odo mňa očakáva moje okolie” som začal meniť na otázku: “Čo odo mňa očakáva On?”

Som často v rozpakoch pri písaní článkov, kníh a prednáškach, na ktoré ma pozývajú, pretože si uvedomujem, že sú to iba slová. Slová, od ktorých je cesta k skutkom často ďaleká a ťažká. Nech je aj tento príspevok mojim vyjadrením túžby ísť po ceste leadershipu podľa Ježiša Krista, ale aj verejným priznaním si mojich častých pádov a slabostí na tejto ceste.

“Leadership” alebo zneužívanie moci?

Už ako malého chlapca ma fascinovalo mechanické prehadzovanie výhybiek na železničnej trati. Podľa presných pokynov chlapi prepájali koľajnice tak, aby sa vlaky dostali do svojho cieľa a aby pritom nedošlo ku zrážke. Dnes túto činnosť robia počítače a vlaky môžu jazdiť ešte rýchlejšie a bezpečnejšie.

Som však presvedčený, že celá naša spoločnosť, ekonomika a spôsob života potrebujú prehodiť výhybku. Vezieme sa vo vlaku, ktorý nemá brzdy a rúti sa dole kopcom. Tento vlak sa určite nedostane do cieľa, pretože žiaden nemá a čím dlhšie ho necháme ísť po tejto trati, tým bude zrážka tragickejšia.

"Mnohých „lídrov dneška“ charakterizuje túžba po moci, pýcha a pocit neomylnosti."

Zdieľať

Leadership je uplatňovanie vplyvu. Pozrime sa okolo seba. Ako uplatňujú svoj vplyv mnohí ľudia, ktorých dnes média označujú za lídrov? Niektorí zneužívajú svoje funkcie a privlastňujú si viac ako im patrí, iní klamú a podvádzajú – nielen v politike, ale aj v biznise a športe (čo je vlastne tiež biznis). Vystavujú seba, a tí hlúpejší aj svoj majetok na obdiv v médiách. Niekedy to vyzerá tak, že najviac kričia tí, ktorí by sa mali triasť pred spravodlivosťou a najviac sú osočovaní a prenasledovaní tí, ktorí spravodlivosť hľadajú. Mnohých „lídrov dneška“ charakterizuje túžba po moci, pýcha a pocit neomylnosti – tie najhoršie vlastnosti, ktoré sú základom pádu a deštrukcie.

V Evanjeliu podľa Matúša sa píše: "Viete, že vládcovia panujú nad národmi a mocnári ich utláčajú. Medzi vami to tak nebude! Ale kto sa chce stať medzi vami veľkým, bude vaším sluhom. Kto sa chce stať medzi vami prvý, bude vaším otrokom. Ani Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť a dať svoj život ako výkupné za mnohých."

Výsledky moderných lídrov

Mnohí politici a ekonómovia rozprávajú o raste. Raste HDP, raste spotreby, raste výroby a predaja. Takmer nikto nehovorí o raste šťastia, spokojného rodinného života, voľného času na rozvoj človeka, raste dobra v nás a v spoločnosti, v ktorej žijeme.

Ako sa dosahuje ekonomický rast? Spotrebou ľudí a míňaním peňazí na veci, ktoré väčšinou vôbec nepotrebujú. Nástrojov na presviedčanie nerozhodných zákazníkov je veľa – od hlúpej reklamy v médiách, cez vzbudzovanie túžob po nových veciach a zážitkoch, až po stimulovanie ľudí rôznymi akciami a pôžičkami, ktoré nikdy nesplatia.

Ľudia kupujú a firmy dostávajú signály, že majú viac vyrábať (a zároveň produkovať odpad) a viac spotrebovávať (suroviny a energie z prírody). Banky požičiavajú ľuďom na spotrebu a podnikom na nákup a výrobu. Nakoniec sú zadlžení ľudia, podniky, ale aj banky, ktorým sa nevracajú požičané peniaze. Znovu nastupujú politici a zachraňujú situáciu – tlačia ďalšie peniaze a dávajú ich tým, ktorí najviac míňali. Takto sa zadlžujú celé štáty a tí, ktorých dlhy sú menšie pomáhajú tým, ktorých dlhy sa už splatiť nedajú.

Výsledok? Na jednej strane bohatí, ktorí zarábajú na transakciách, špekuláciách, sprostredkovaní a virtuálnej ekonomike, na druhej strane nezamestnaní, chudobní a zadlžení ľudia. Budovy bánk už dávno prerástli chrámy, zdravotné a iné poisťovne majú mramorové sídla a ich poistenci nemajú na liečbu alebo dôchodky. Supermarkety diktujú zákazníkom, čo budú kupovať a konzumovať a výrobcom, čo a za koľko budú vyrábať. K tomu pripočítajme zdevastovanú prírodu, z postupne vyťahujeme posledné zásoby surovín a vody, bez ktorej sa žiť na tejto zemi nedá. Alkoholizmus sa lieči alkoholom.

Aký je teda výsledok práce novodobých lídrov? Päť miliárd ľudí žije v rozvojových krajinách. Asi jeden a pol miliardy z nich trpí hladom, dve miliardy je nakazených tuberkulózou, 600 miliónov ľudí ročne sa nakazí maláriou a asi 50 miliónov ľudí je infikovaných HIV. Desiatky miliónov detí zomrú ročne na tieto tri najčastejšie infekcie. Ďalších desať miliónov pripraví o život hlad. Len 6% svetovej populácie si žije nad pomery a zvyšok planéty má úplne iné problémy ako parkovanie dvoch automobilov v jednej rodine, polievanie trávnika v záhrade alebo čistenie záhradného bazéna či jazierka. 4000 ľudí denne zomiera pre nedostatok pitnej vody. Veľké časť sveta žije v biede a druhá časť sa topí v dlhoch za svoj životný štýl, ktorý sa volá „mať stále viac.“

"Len šesť percent svetovej populácie si žije nad pomery a zvyšok planéty má úplne iné problémy ako parkovanie dvoch automobilov v jednej rodine..."

Zdieľať

Joe Egerton vo svojom článku, ktorý nazval List Aristotela premiérovi, píše: "Je omylom tvrdiť, že súčasnú krízu zavinilo lakomstvo. Lakomstvom označujeme istý druh túžby, špecifickú motiváciu nadobúdať, činnosť, aby sme obsiahli vlastnili viacej. Na to, aby vznikla kríza, ľudia musia niečo robiť...Svätý Ignác z Loyoly vysvetľuje, prečo lakomstvo môže byť motívom, ale nie je činom, ktorý zapríčiňuje krízu. Ako on hovorí, na spôsobenie škody treba niečo urobiť – a kríza spôsobuje škody. Čo teda je tým skutkom vyvolávajúcom krízu? Tvrdím, že je to činnosť bezmedzného vyhľadávania a nadobúdania stále viac – grécky pleonexia– čo je defekt, nečnosť, ktorá je v opozícii integrite, spravodlivosti osoby. Je to je činnosť ustavičného nadobúdania viac a nespravodlivý človek, pleonektikos, je niekto, kto stále musí nadobúdať viac dobrých vecí a ustavične sa vyhýbať veciam zlým."

Už Evagrius Ponticus, egyptský púštny mních v 4. storočí, opisuje nemiernosť ako „chorobu duše“, čiže ako chorobu, ktorá mučí dušu a nenechá ju nájsť pokoj, pretože chamtivosť, dychtivosť a nemiernosť nám nikdy nedovolia povedať: „stačí“. Do stavu vnútornej vyčerpanosti dospejeme najrýchlejšie, keď sme netrpezliví, keď nepoznáme mieru, príliš veľa očakávame a žiadame a keď požadujeme čo možno najrýchlejšie a čo možno najlepšie výsledky.

Každý z nás je podnikateľ 

Existuje nejaké riešenie tohto začarovaného kruhu rastu, spotreby, výroby a ničenia ľudských životov? Áno, je to liečenie príčiny a nie následkov. Ak je príčinou nemoc zvaná pleonexia (kto vie, či ju lekári už majú vo svojom zozname diagnóz), tak treba najskôr liečiť ju. A môžeme začať od seba. Môže byť človek šťastný, aj keď nemá stále viac? Môže byť šťastný, aj keď má stále menej? Mnohí mi dajú za pravdu, že je lepšie mať viac lásky ako peňazí, viac času na seba a blízkych ako hromadiť majetky, viac dobrých ľudí okolo seba ako drahú zážitkovú dovolenku. Tak prečo neustále chceme viac, viac a viac? Prečo hromadíme veci, ktoré sú nám nanič a majetok, ktorý si aj tak so sebou nezoberieme na druhý svet. Ktosi raz povedal, že na druhý svet si budeme môcť so sebou zobrať len to, čoho sme sa na tomto svete dokázali vzdať (vyliečení alkoholici sa teraz určite spokojne usmievajú).

Sme iba správcami vecí. Dobrými alebo zlými. V podstate nám na tejto zemi nič nepatrí, pretože náš pobyt na nej je limitovaný časom. Tak si ešte raz položme otázku, prečo chceme mať stále viac a viac? Je väčší dom, výkonnejšie auto a dovolenka na exotickejšom mieste viac ako pokoj, láska a radosť zo života?

Každý z nás je podnikateľ. Narodili sme sa s určitými schopnosťami a talentom. Počas života objavujeme svoje dobré a zlé vlastnosti, veci, ktoré sa nám daria a veci, ktoré nám veľmi nejdú. Každý z nás sa snaží zaradiť niekam, byť užitočný, ponúknuť niečo tomuto svetu – a dostať za to primeranú odmenu. Sme podnikatelia, aj keď sme zamestnaní, pretože sme sa na našu pracovnú pozíciu museli niečo naučiť a musíme o ňu bojovať svojou šikovnosťou a znalosťami. Aj kňaz je podnikateľ, ktorý pridáva hodnotu iným ľuďom tým, že im pomáha žiť lepší život. Lekár pomáha ľuďom žiť zdravo, alebo navrátiť stratené zdravie, učiteľ dáva ľuďom znalosti na to, aby mohli podnikať. Dokonca aj politik by teoreticky mohol robiť užitočné veci, keby sme mu vymedzili jasné mantinely a kontrolovali ho.

"Skutočné podnikanie je o zmysle, službe, užitočnosti a rozvíjaní talentov, ktoré sme dostali."

Zdieľať

Je veľa ľudí, ktorí podnikajú a celé svoje úsilie podriadia zarobeniu mnoho peňazí. Je veľa ľudí, ktorí nepodnikajú a odsudzujú tých prvých za to, že hromadia bohatstvo. Som presvedčený, že ani jedna skupina nemá pravdu, pretože skutočné podnikanie je o zmysle, službe, užitočnosti a rozvíjaní talentov, ktoré sme dostali. Peniaze, bez ohľadu, či ich je veľa alebo málo, sú len vedľajším produktom tejto činnosti.

Podnikanie je považované za racionálnu činnosť, ktorá je v obchodnom zákonníku definovaná ako „sústavná činnosť uskutočňovaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.” Myslím si, že túto definícia nie je dostatočná a rád by som podnikanie definoval v štyroch stupňoch:

1) Peniaze a veci, ktoré si za ne kupujeme – základný fundament podnikania, v ktorom potrebujeme nakupovať materiál, platiť ľuďom odmeny, investovať do strojov a vzdelávania, ale aj zabezpečiť svoju vlastnú rodinu.

Tento stupeň nazvime fyzickou alebo telesnou stránkou podnikania. Ak podnikateľ nemá na jedlo, strechu nad hlavou a obnovu síl, a to isté platí aj pre jeho firmu, tak sú ohrozené aj všetky ostané stupne podnikania. Všetci krízoví manažéri zdôrazňujú, že pri resuscitácii ťažko nemocnej firmy sa začína obnovením cashflow, podobne ako u pacienta treba obnoviť krvný obeh.

2) Ak sa podnikateľ uspokojí iba s prvým stupňom podnikania, tak môže rýchlo stratiť svoju konkurenčnú výhodu. Mnohí si začnú nakupovať veci a užívať peniaze, iní sa sústredia na zarábanie a obnovu firmy, ale podcenia druhú úroveň podnikania, ktorú by sme mohli nazvať intelekt a vôľa. Tu sa podnikateľ dostáva na vyššiu úroveň, ako je iba „zarábanie peňazí”. Zapája do podnikania svoj intelekt, talent a vôľu, hľadá nové riešenia pre zákazníka, inovuje, zlepšuje procesy. Odmenou nie sú len peniaze, ale aj verejné uznanie, ocenenie, víťazstvo, vonkajší úspech – podobne ako v športe. Mnohí podnikatelia sú motivovaní práve tým, že verejnosť ocení ich schopnosti a vôľu. Aj tu však číha nebezpečenstvo, ak človek tejto túžbe po sláve podľahne.

3) Prvý aj druhý stupeň podnikania sú zamerané hlavne na podnikateľa samotného a jeho firmu. Tretí stupeň sa zameriava viac na jeho okolie a do podnikania zapájame lásku k druhým a srdce. Nastupuje služba, užitočnosť a solidarita. Mnohí ľudia poznajú ten pocit, že pri dávaní a pomáhaní druhým dostávajú oni sami niekedy viac – dobrý pocit, pokoj, cit. Nebezpečenstvo môže byť v tom, ak všetko podriadime len tejto stránke podnikania. Nemám na mysli ani tak zanedbanie fyzickej a intelektuálnej stránky podnikania na úkor lásky a srdca, ale skôr opičiu lásku, ktorá vytvára medzi pomáhajúcim a druhou stranou nezdravú závislosť. Dávajme si pozor na to, aby sme tomu, komu v dobrej viere pomáhame, v konečnom dôsledku neškodili a nerobili ho bezbrannou obeťou, ktorá sa o seba nevie postarať.

Zdieľať

4) Môžete zarobiť veľa peňazí a byť uznávaný podnikateľ, ktorý robí veľmi veľa dobrých vecí pre druhých. A v tejto chvíli sa možno mnohí zastavia a pýtajú sa, čo ďalej? Mám zarábať ešte viac, získať ešte väčšie uznanie a pomáhať ešte viac? Východisko nám dáva štvrtý stupeň podnikania – duchovný. Zmysel toho, čo robíme, poslanie, ktoré chceme svojim životom naplniť. Mnohí svätí prešli touto cestou – ako mladí hľadali potešenie v zmyslových zážitkoch. Neskôr hľadali sebarealizáciu v štúdiu a vytvárali okolo seba komunity. A všetci hovoria, že až skutočné spoznanie Boha a spočinutie v Jeho priateľstve im prinieslo úplné uspokojenie. Aj ľudia, ktorí neveria v Boha, hľadajú a objavujú vyšší zmysel toho, čo robia. Asi najlepšie miesto na takéto rozhodnutie by bola smrteľná posteľ, to je však už príliš neskoro.

Ak sa pozrieme na život mnohých podnikateľov, tak sa nám zdá, že idú postupne od stupňa jeden ďalej. Niektorí skončia na prvej úrovni, iní sa prepracujú až do štvrtej.

Som však pevne presvedčený, že začať treba stupňom 4. Hneď na začiatku, už keď sa rozhodujem o spôsobe svojho podnikania, sa musím pýtať na zmysel, poslanie toho, čo chcem robiť. Veriaci majú na to mnohé spôsoby modlitieb, meditácii, kontemplácii v duchovných cvičeniach (napríklad správna voľba podľa Sv. Ignáca). Neveriaci majú tiež veľa možnosti hľadať v tichu meditácie vyšší zmysel svojho života a podnikania. Neočakávajme, že mladý 20-ročný podnikateľ bude trafený bleskom osvietenia, ktorý mu v hlave všetko rozjasní a poprepája do jasného poslania a podnikateľského plánu. Zmysel svojho života a podnikania objavujeme a upresňujeme neustále. Môže nám to trvať aj celý život. Potrebujeme však toto svetlo, ktoré nám svieti na cestu. Pretože cesta a konečný cieľ sú dôležité. Stupne 1, 2 a 3 môžeme dosiahnuť možno aj na nesprávnej ceste, ale stupeň 4 je cesta samotná.

Ján Košturiak
Autor je riaditeľ spoločnosti IPA s.r.o., Žilina.
www.ipaslovakia.sk

Foto: wikimedia.org, Flickr.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo