Pred tromi rokmi došlo k najväčšiemu preskupeniu medzi vlastníkmi médií od 90. rokov. Do médií razantne vstúpila Penta, ktorá je v celom rade konfliktov záujmov. Skupina kúpila takmer polovičný podiel v Petit Presse (SME), celú Spoločnosť 7 Plus (Plus Jeden deň, Plus 7 dní, mnoho menších titulov vrátane Centrum.sk) a Trend Holding, vydavateľa magazínu Trend.
Majitelia Plusky a Trendu, slovenské fyzické osoby, vtedy hovorili, že dôvodom predaja médií bolo ich presvedčenie, že na dlhodobé zdravé fungovanie potrebujú silného investora. K tomu je férové dodať, že majitelia sa už roky pokúšali svoje podiely predať. Tie medzitým z dôvodu prepadu mediálneho biznisu postupne strácali na hodnote. Ponuka Penty bola pre nich možno poslednou dobrou ponukou, aby na svojich podieloch mohli zarobiť.
Penta a Jaroslav Haščák boli mnoho ráz konfrontovaní s tým, či sú pre nich médiá naozaj podnikateľská príležitosť, ako tvrdili, alebo im šlo najmä o spoločenský a politický vplyv. Skupina vtedy tvrdila, že vďaka koncentrácii a konsolidácii médií, ktorú je možné spraviť len vo veľkom, to pre nich bude najmä biznis a netreba sa báť, že by chceli zneužívať médiá na svoje hry.
Po troch rokoch sa dá spraviť malá bilancia.
V novej budove spoločnosti News and Media Holding, ktorý Penta postavila po kúpe médií, sú umiestnené moderné newsroomy, do ktorých sa tento rok jej médiá presťahovali. Ak tie priestory navštívite vo veternejšom čase, vďaka tunelovému efektu medzi dvoma vežami budete počuť hvízdanie.
Riaditeľ holdingu Peter Mertus, bývalý šéf Ringieru, má však väčšie starosti ako pískajúcu budovu. V roku 2014, keď Penta urobila veľké mediálne akvizície, boli tržby kupovaných vydavateľstiev vyše tridsať miliónov eur a ich zisk presiahol milión eur. Tržby po dvoch rokoch od kúpy boli o tri milióny nižšie a hospodársky výsledok dva roky po sebe v strate štyri, resp. päť miliónov eur. Hoci pre Pentu ide o drobné, na červené čísla sú tam alergickí a zhoršenie výsledkov určite považujú za sklamanie. Nepomohlo ani zriadenie vlastnej mediálnej agentúry, ktorá pre médiá Penty predáva inzerciu.
Hoci je Peter Mertus ikona mediálneho biznisu, Penta nemá problém zbaviť sa aj ikony. Pred letom sa napríklad rozlúčila s Ľubošom Lopatkom, šéfom nemocničnej siete Sveta zdravia, ktorá pôsobila oveľa zdravšie ako dnešný mediálny biznis Penty.
Zatiaľ čo biznisové vidiny sa nenapĺňajú tak, ako boli avizované pri vstupe Penty do sektora, obavy o vplyv zmeny majiteľa na obsah sa naplnili, aspoň čiastočne. Na jednej strane platí, že vstup Penty do SME alebo do Trendu nemá viditeľný dosah na ich žurnalistiku.
No to nie je celý obraz. Fungovanie Plus 7 dní a najmä Plus jeden deň sa preplo do nového módu.
Každá finančná skupina chce byť zadobre s vládnucimi politikmi, pokiaľ to len ide, a preto médiá pod Pentou budú čeliť skôr tlaku neprovokovať mocných. Zdieľať
Nezvyklo prudko a manipulatívne informovali napríklad o autonehode Daniela Lipšica, ktorý silno vystupoval proti Pente v čase svojho ministrovania a bol v ostrom konflikte aj s premiérom Ficom a ministrom Kaliňákom. Pri riešení jeho prípadu sa tiež zdalo, že prokuratúra voči nemu postupovala prísnejšie ako voči iným vinníkom s rovnakým prehreškom. Plus jeden deň tiež viedol malú vojnu s organizátormi protikorupčných protestov. Naopak, zdá sa, že obe Plusky zjemnili v kritike vlády Roberta Fica.
Z tipov, ako sa vplyv finančnej skupiny prenesie do obsahu jej médií, tak nezvíťazil ten, ktorý hovoril, že Penta si z nich spraví vlastnú PR agentúru. Ale ten, ktorý hovoril, že každá finančná skupina chce byť zadobre s vládnucimi politikmi, pokiaľ to len ide, a preto médiá pod Pentou budú čeliť skôr tlaku neprovokovať mocných. To je obsahové sklamanie zo vstupu Penty do médií.
Penta sa pritom chystá pokračovať v mediálnych akvizíciách, oficiálne hovorí, že nákup ďalších médií nevylučuje. V sektore sa hovorí najmä o jej záujme o Ringier (Nový čas), pod ktorý patrí aj najväčšia stránka slovenského internetu Azet.sk. Podľa informácií Postoja k uzavretiu dohody chýba len dohoda na cene. V prípade uzavretia akvizície tak Penta získa kontrolu aj nad najväčším slovenským denníkom Nový čas a jeho elektronickou verziou cas.sk.
Otázna by bola budúcnosť ďalších projektov Ringieru, najmä spravodajského portálu Aktuality.sk, ktoré by si ich zakladateľ a minoritný akcionár Ringier Axel Springer Slovensko Milan Dubec rád ponechal. Otázny je však biznis model, z ktorého by po odchode z Ringieru žili.
Konsolidácia, ktorá prišla aj vďaka tlaku internetu na starý biznis model médií, znamená, že väčšina z nich už bude fungovať len pod značkou finančných skupín. Zdieľať
No najväčšia ryba v mediálnom rybníku ešte len čaká na ulovenie. Dlho sa čakalo na to, kedy sa americký akcionár Markízy definitívne rozhodne pristúpiť k jej predaju. Medzi čakajúcimi je už dlhšie aj Penta. Rozhodnutie Američanov predávať práve padlo, ale trochu inak, ako sa čakalo. Nepredávajú Markízu samostatne, ale vo väčšom balíku televízií z východnej Európy. Podľa magazínu Echo24 by požadovaná suma mala presiahnuť miliardu eur. To je na Pentu priveľa, do úvahy však pripadá konzorcium s inými záujemcami, napríklad českými miliardármi, ktorí majú záujem o Novu (napr. Petr Kellner či Andrej Babiš).
Čas mediálnych podnikateľov v našom priestore sa tak odchodom majiteľa Markízy skončí, zostanú len skupiny prepletené s politikou alebo oligarchami. Ak sa pred desiatimi rokmi hovorilo, že internet prinesie nové možnosti a trh sa tak spluralizuje, dnes sa ukazuje, že vývoj je trochu iný. Internet síce priniesol nové možnosti, ale veľkým médiám to nepomohlo.
Naopak, konsolidácia, ktorá prišla aj vďaka tlaku internetu na starý biznis model médií, znamená, že väčšina z nich už bude fungovať len pod značkou finančných skupín.