RODINNÉ POSTOJE: Upíri, čarodejnice a deti

Twilight sága, Upírske denníky, Čarodejnice či Stratené duše – to sú len niektoré zo seriálov, ktoré nám vo svojej programovej ponuke predostierajú televízie. Hoci obsahom by nemali byť určené detskému divákovi, zaradenie do vysielacieho času hovorí o opaku. A tak nie je ničím výnimočným, že dieťa strávi nedeľňajšie dopoludnie sledovaním, či láska zvíťazí nad túžbou po krvi alebo či zúfalá duša putujúca medzi nebom a zemou nájde pokoj.

S príchodom Harryho Pottera na pulty kníhkupectiev a neskôr na filmové plátna, sa téma čarov a mágie dostala „do kurzu“. S Twilight ságou sa tento okruh tém rozšíril o ďalší fenomén – upírov. Plagáty, prívesky, suveníry. To všetko čaká na fanúšikov upírskych ság a čarodejníckych príbehov. Cieľová skupina takýchto príbehov je jasná – deti a mládež.

Nielen filmy, ale aj knihy

Rovnako ako filmový priemysel, aj knižný trh sa prispôsobil novej potrebe a  čoraz častejšie ponúka knihy pre deti s upírskou či čarodejníckou tematikou. Už v roku 2010 Skolskyportal.sk na svojich stránkach informoval o zvýšenom záujme detí o knihy zamerané na upírov. Denník SME dokonca nedávno uverejnil správu z podujatia zo základnej školy neďaleko Trnavy, kde sa konala akcia s názvom Strašidelné čítanie. „Celkový boom upírskej a čarodejníckej problematiky je pravdepodobne spojený s postmoderným hľadaním duchovna a tajomstva, a keďže tradičné koncepty duchovnosti pre mnoho ľudí už nič neznamenajú, uchyľujú sa k alternatívnym. Na druhej strane, ľudia vždy mali radi strašidelné a tajomné príbehy a rozprávky a či ich pozerajú v televízií alebo si ich rozprávali za pecou, je v podstate jedno,“ uviedol pre Postoy.sk psychológ Juraj Holdoš z Katolíckej univerzity v Ružomberku.

"Boom upírskej a čarodejníckej problematiky je pravdepodobne spojený s postmoderným hľadaním duchovna a tajomstva." Juraj Holdoš

Zdieľať

Ako však neprekročiť tenkú hranicu medzi zábavnou fikciou a skutočnosťou? Kde nachádzame rozdiel medzi rozprávkami „spoza pece“, ktoré nám rozprávali starí rodičia a dnešnými upírskymi a čarodejníckymi príbehmi? Rozdiel je zásadný a pritom simplicitný. ,Naši' strigôni a čarodejnice vystupovali ako negatívne postavy, a tak boli aj deťom predstavované. Zlo a dobro malo svoje jasné kontúry a vedelo sa, kto proti komu bojuje a že dobro, pravda a láska vždy víťazia. Dnešná upírsko - čarodejná subkultúra ponúkaná prostredníctvom kníh, filmov a hier tieto jasné kontúry stráca, ak ich vôbec chce ponúknuť,“ objasňuje pre Postoy.sk františkánsky kňaz páter Leopold Jaroslav Jablonský.

Čo na to dieťa

Páter Jablonský tiež upozorňuje na to, že sa netreba uspokojiť iba s faktom, že deti čítajú, ale dôležité je dbať na to, aké obsahy sú vkladané do ich vedomia. Deti ešte nemajú zreteľne vyprofilovaný pohľad na svet, čo môže z dlhodobejšieho hľadiska negatívne ovplyvniť ich svedomie, ktoré sa rovnako ako vnímanie formuje prostredníctvom podnetov z prostredia. Podnety prichádzajú od blízkych osôb, ale napríklad i z médií. Dieťa zapája do činnosti, ktorú vykonáva celú svoju bytosť a situácie prežíva veľmi aktívne, to platí i pri pozeraní televízie či čítaní kníh. Niektoré deti za pomoci rodičov chápu upírov a čarodejnice ako vymyslené postavy. U iných časté poukazovanie na existenciu čarodejníckych a upírskych stvorení prostredníctvom médií dospeli až do bodu, kedy ich myseľ nerozlišuje medzi fantáziou a skutočnosťou a existenciu upírov mnoho detí berie ako fakt. „Na niektoré deti, ktoré sú úzkostné, ustráchané, môžu podobne témy pôsobiť nepriaznivo. Sú tiež deti, ktoré na spomínané mediálne obsahy nereagujú, respektíve reagujú adekvátne a o negatívnom vplyve nemôže byť ani reči. Je preto treba od prípadu k prípadu posúdiť vhodnosť filmu či knihy, respektíve hodnoty, ktoré prezentujú, takisto ako aj zrelosť dieťaťa.“ hovorí Holdoš.

Za psychickou rovinou

Kde však nevieme presne určiť vplyv na psychiku dieťaťa, prichádza „na scénu“ ďalší rozmer, mnohokrát oveľa závažnejší. Duchovný rozmer. „Jednoznačne nie je správne, že tento druh literatúry a filmov o upíroch a čarodejniciach je čoraz rozšírenejší. Hlavne preto, že podnecuje zvedavosť a záujem o témy, ktoré sú pospájané ako pavučina s množstvom iných okultných vecí a ktoré, ak človek praktizuje, tak v ňom zanechávajú deštrukčné spoločenské, psychické, duchovné a neraz aj fyzické dôsledky,“ uviedol pre Postoy.sk Pavol Hucík, kňaz venujúci sa službe oslobodzovania. Taktiež je potrebné brať do úvahy aj silu podvedomia, ktorá môže spôsobiť, že sa temné a strašidelné zážitky môžu vrátiť aj o niekoľko rokov, napríklad v podobe nočných môr, nepokojného spánku a pod.

Rozdiel je zásadný. ,Naši' strigôni a čarodejnice vystupovali ako negatívne postavy, a tak boli aj deťom predstavované." Leopold Jaroslav Jablonský

Zdieľať

Podstatu problému definoval v roku 2003 vtedajší kardinál Joseph Ratzinger. Vo svojom liste Gabriele Kubyovej, ktorá sa zaoberala vysvetľovaním negatívneho vplyvu Harryho Pottera na detí napísal: Je veľmi dobré, že objasňujete prípad Harryho Pottera, pretože obsahuje jemné zvádzania, ktoré pracujú skryto a s veľkým efektom a korumpujú mladým kresťanom dušu, ešte predtým než je sformovaná.“

Akú úlohu zohrávajú rodičia?

Spočiatku, keď do nášho strediska prichádzali deti s rôznymi monster bábikami, nebolo nám to jedno. Ale potom som si všimla, že dievčatá, ktoré k nám chodia, preberajú od nás naše hodnoty. Verím, že keď si zamilujú dobro, krásu, priateľstvo, úctu k životu, veci ako upíri ich lákať nebudú. Vnímam ale, že väčší sklon k týmto temným hračkám a vzorom majú detí z rodín, kde chýba láska a záujem,“ podelila sa o svoju skúsenosť saleziánka Katarína Kočanová, ktorá sa venuje výchove dievčat. Rozhodujúcu úlohu v takýchto prípadoch zohrávajú rodičia. Oni posudzujú vhodnosť programu pre deti s ohľadom na ich vnímanie a cítenie. Nesmieme však zabúdať i na učiteľov či vychovávateľov, ktorí sú pre deti nositeľmi hodnôt a mali by v deťoch podporovať pozitívne vzory. Myslím si, že netreba tému zo strany rodičov podceňovať a dovoliť svojim ratolestiam pozerať hocičo. Je však treba od prípadu k prípadu posúdiť vhodnosť filmu či knihy, respektíve hodnôt, ktoré prezentujú a tiež zrelosť dieťaťa. A hlavne sa o nich rozprávať,“ dodáva Holdoš.

Zuzana Schaleková
Foto: Flickr.com

RODINNÉ POSTOJE je názov novej rubriky, v ktorej vám bude Postoy.sk prinášať každý druhý týždeň témy z oblasti rodiny, výchovy, zdravia a životného štýlu.  

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo