Tento festival netransparentnosti sa tu opakuje každých šesť (predtým päť rokov). Teraz bol dokonca veľký priestor na zmenu, lebo prebehla reforma záchraniek, ktorá však majstrovsky obišla hocijaké relevantné zlepšenie výberu najlepších a ponechala to v starých zabehaných koľajach.
Keď sme v roku 2020 prišli na ministerstvo zdravotníctva, akurát doznievali dozvuky posledného „tendra“ z roku 2019, vecou sa už zaoberali súdy, tender začal riešiť Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) a celá vec, do ktorej je zamotaná aj Európska komisia, stále nie je ukončená.
Už vtedy začala na ministerstve pracovať pracovná skupina zložená zo zástupcov ÚVO, ministerstva a ďalších s cieľom nájsť oveľa lepšie riešenie organizácie záchraniek a výberu najlepších. V júni 2022 bol zverejnený aj štatút tejto „Pracovnej skupiny pre prípravu legislatívnych zmien v oblasti záchranných zdravotných služieb v SR“. V jeho preambule sa píše:
„Vzhľadom na skutočnosť, že v predchádzajúcich obdobiach realizované výberové konania na obsadenie staníc ambulancií ZZS boli príčinou vzniku množstva súdnych sporov a správnych konaní, ktorých predmetom je namietanie postupov a procesov orgánov realizujúcich výberové konania, ako aj v súčasnosti prebiehajúce konania Úradu pre verejné obstarávanie, konanie Európskej komisie, ktorých predmetom je namietanie zákonnosti v súčasnosti platnej právnej úpravy, ministerstvo zdravotníctva identifikovalo potrebu vytvorenia inštitucionalizovaného rámca pre prípravu legislatívnych zámerov realizácie výberového konania na obsadenie staníc ambulancií ZZS, ktorá by bola v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES.“
Kde je táto komisia? Aká je jej činnosť? Bola utlmená? Existuje? Sú nejaké doterajšie výstupy?
Lebo na verejnom svetle je len tá druhá „Komisia pre neodkladnú zdravotnú starostlivosť“, ktorej cieľom nebolo riešiť postupy tendra, ale ako sa píše v štatúte, vznikla „za účelom odborného posudzovania problematiky vznikajúcej v systéme neodkladnej zdravotnej starostlivosti a urgentnej medicíny“.
Neviem, kde vznikla tá stále opakovaná hodnota tendra 1,2 miliardy. Kalkuláciu ministerstva zdravotníctva som nikde nevidela, v marci spomenul hodnotu 1,3 miliardy štátny tajomník Michal Štofko a odvážne sľúbil aj verejné pripomienkovanie rokovacieho poriadku výberovej komisie, čo však nejako nevyšlo.
Nedávno bola tlačovka Sasky k vrtuľníkovej časti tendra a tam ma tiež zaujala komunikovaná finančná hodnota 80 miliónov eur, hoci mne to vychádza na 180 miliónov eur.
Ale poďme to spočítať. Vychádzala som z Dôvodovej správy – osobitnej z 26. 3. 2025, Tabuľky č. 9 Programovej vyhlášky na rok 2025 – riadkov „Záchranná zdravotná služba“ a „Vrtuľníková a letecká záchranná služba“. Pozrela som sa na medziročné nárasty týchto segmentov za minulé roky a nejaké ekonomické predikcie.

Aby som bola silno konzervatívna a neprestrelila, na roky obdobia nového tendra (2026 – 2031) som dala polovičný medziročný nárast, ako bol doteraz, a to 7, resp. 8 percent, a vyšiel mi dvojmiliardový „biznis“. A to, pozor, vôbec nepočítam, že v tomto tendri je o 23 + 3 bodov pozemných záchraniek viac (8 %) a ich štruktúra nebude lacnejšia.
Bavíme sa teda o vôbec najväčšej zákazke, najväčšom rozhodnutí, najväčšej „zmluve“, aká sa kedy vôbec udiala v zdravotníctve. Väčšej ako stavba nových Rázsoch alebo novej vojenskej nemocnice v Prešove.
Ešte aj keď sme v roku 2018 vyberali podobným výberovým konaním obsadenie bodov ambulantných pohotovostí, ktoré sú v hodnote asi desatiny hodnoty záchraniek, boli štatút aj rokovací poriadok komisie zverejnené vopred a uchádzači mohli ešte pred výberovým konaním a aj počas neho namietať zaujatosť členov komisie – čo stále v zákone aj je.
Dnes je všetko tajné. Že vraj kvôli bezpečnosti. Čej?
Ak si myslíte, že sa súťažilo kvalitou, cenou, schopnosťami, skúsenosťami alebo krásou, tak nie. A to preto, lebo nie sú nastavené žiadne zákonné kritériá v spojení so systémom bodovania, ktoré by povedali, či viac bodov v hodnotení získa ten, kto má odborný personál a prevádzkuje záchranku, alebo ten, kto ho reálne nemá a prisľúbi, že ho bude mať, keď vyhrá.
Podrobnosti o hodnotení žiadostí má totiž upravovať len a len zákon alebo vyhláška č. 89/2013 a tá takéto niečo statočne ignoruje od čias, kedy vznikla. Domnievam sa, že operačné stredisko záchraniek (OS ZZS), na ktoré sa tender prehodil, si nemôže stanovovať nejaké vlastné prioritizačné kritériá v rokovacom poriadku alebo podobne.
Aj v tomto tendri sa pokračuje v overenej hre na presun tendra z ministerstva na nejaký ministerstvu spriatelený subjekt. Naposledy to bol Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, teraz to dali na (až cez pozmeňovák v poslednej chvíli v parlamente) rozpočtovú organizáciu ministerstva zdravotníctva OS ZZS, lebo dať to na Štátny ústav pre kontrolu liečiv by bolo asi príliš.
Uchádzači však žiadosti do tendra posielali na ministerstvo a ministerstvo im aj vydá povolenia. Dobré, nie? OS ZZS ani len nemá v zriaďovacej listine uvedené, že by takýto tender mohlo realizovať. A to nie je zodpovednosť operačného strediska, ale ministerstva.
Samostatná kapitola sú kritériá vyhodnocovania žiadostí. Uchádzač musel preukázať splnenie troch kritérií:
1. Personálne zabezpečenie preukáže buď tým, že
2. Materiálno-technické vybavenie preukáže buď tým, že
3. Projekt stratégie a rozvoja
Za splnenie každej z tých troch podmienok môžete získať 1 až 10 bodov, teda od jedného člena komisie max. 30 bodov. Vyhláška pritom nedefinuje, či viac bodov získa ten, kto má personál a sanitky, alebo ten, kto nemá personál ani sanitky. Jeden člen komisie pritom môže lepšie ohodnotiť existujúceho poskytovateľa, iný dá viac bodov začínajúcemu.
A perlička na záver – aj keď víťaza vyberú na nejaký bod (miesto), lebo tam vyhrá ako najlepší, po tendri sa môže dohodnúť s iným víťazom, že si body vymenia – takže po tendri môže veľa bodov skončiť úplne v iných rukách, ako to bolo vo výsledku súťaže.
Na základe ústavy má každý právo, aby sa v jeho veci rozhodovalo podľa relevantnej právnej normy, ktorá má základ v právnom poriadku. Pri tomto tendri je to zákon a vyhláška. Tender sa však riadi aj „Podmienkami“, ktoré vydalo OS ZZS, ktorých vydanie zákon vôbec nepredpokladal. Tieto „Podmienky“ pôsobia ako správny akt, ktorý má tzv. právotvorné účinky na právne pomery subjektov, ktorým bol určený, keďže sa ním zakladali alebo menili práva účastníkov výberového konania – niekto povolenie získal, niekto ho stratil, niekto bol z výberového procesu vylúčený.
OS ZZS však nie je orgánom, ktorý môže tvoriť takéto akty, nemá na to zákonný podklad, splnomocnenie. Nemôže v „Podmienkach“ uvádzať, že „žiadateľ označí tie časti žiadosti a jej príloh, na ktoré sa vzťahuje obchodné tajomstvo“ (áno, máme tu ďalší level utajenia), alebo že opomenutie „pečiatky“ je podstatná vec, alebo dokonca že „vyhodnotenie žiadostí vykoná komisia. Najmä na základe zákona 578/2004 a Vyhlášky 89/2015“, alebo dokonca „že proti výsledkom tendra nemôže žiadateľ podať námietky alebo žiadosť o nápravu“ (lebo zo zákona môže!). Alebo dokonca cez odpovedanie na otázky na webe formovať podmienky tendra. Z nepráva nemôže vzniknúť právo.
Na základe takýchto podmienok nemohla komisia vykonať transparentný, riadny a férový tender.
Taktiež sa domnievam, že zamietavé rozhodnutia ministerstva, ktoré vydá porazeným z tendra, budú nepreskúmateľné pre nedostatok dôvodov, čo v právnickej reči znamená, že nebude z nich jasné, v čom neúspešní splnili hodnotiace kritériá na nižšej úrovni ako tí úspešní, keďže členovia komisie hodnotia LEN POČTOM BODOV spoločne za celú komisiu a nie slovným hodnotením.
Porazení dostanú len informáciu o svojom počte bodov a celkovom poradí. Nebudú vedieť dôvody a zákon im nedáva možnosť vyjadriť sa pred vydaním rozhodnutia, nemohli nahliadnuť do spisu, i keď celé toto konanie prebieha pod pravidlami správneho poriadku. Vnímam tu porušenie ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu.
Bol tu aj výborný nápad s kontrolou trhu. Nie, žartujem. Veľmi sa bavím na tom, ako sa nedávnou reformou vložilo do zákona ustanovenie, ktoré má akože zabrániť tomu, aby jeden subjekt (jedno IČO) nezískal viac ako 25 percent zo všetkých povolení. Takže napríklad moja eseročka „A1“ môže získať 24 percent a moja druhá eseročka „A2“ môže získať ďalších 24 percent. Obe sú moje, zákon je dodržaný.
Žiadne obmedzenia na vlastníctvo, prepojenie, konečných užívateľov alebo na prepis subjektu na iného vlastníka po tendri tam nie sú.
Aj také som počula, že sa to celé nedá robiť inak, lebo „Zajac to tak nastavil“. Lenže toto nie je vyvlastnenie súkromných poisťovní, ale obyčajná, jednoduchá zmena zákona. A to presne tak, ako to práve na jar záchranárskou novelou urobili pri detských intenzívnych záchrankách – natvrdo do zákona uviedli, že povolenie na detskú intenzívnu záchranku dostane nemocnica, ktorá má detské lôžka v odbore anestéziológia a intenzívna medicína.
Hotovo, žiaden tender, priame určenie tomu najpovolanejšiemu.
Jedinou pozitívnou zmenou je zavedenie a vyhodnocovanie indikátorov kvality jedenkrát ročne, kde prvýkrát poskytovateľa napomenú, druhýkrát dostane pokutu a pri opakovanom porušení môže prísť o povolenie a ešte aj dostať pokutu.
To, ako sa podmienky nastavili, ako je vyhláška o hodnotení prázdna, ako je všetko utajené, a to, ako to dopadne, je len zodpovednosťou ministerstva, nie jeho podriadenej rozpočtovej organizácie – Operačného strediska ZZS.
Čoraz častejšie začínam používať slová „po ovocí ich poznáte“, lebo rečí je tu kopec a najmä tých prázdnych o férovosti a transparentnosti, o verejnom pripomienkovaní (pozrite si tento zdravotnícky výbor z 27. 3. 2025 k záchranárskej reforme). Takto sa podľa mňa nebuduje dôvera v inštitúcie.
Keď ľudia nevedia, ako a prečo sa prijímajú rozhodnutia, vzniká nedôvera, podozrenia z korupcie a manipulácie. Občania potom veria, že „všetko je dopredu dohodnuté“, čo podkopáva legitímnosť aj dobrých rozhodnutí.
Netransparentnosť eroduje právo, spravodlivosť aj demokraciu. Keď sa ľudia naučia, že výsledok nezávisí od kvality, prestávajú veriť, že má zmysel snažiť sa. To je cesta k pasivite, odchodu odborníkov a nárastu extrémizmu.
Text bol pôvodne uverejnený na sociálnej sieti Facebook.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.