Svadba homosexuálov na RTVS pobúrila aktivistov

Svadba homosexuálov na RTVS pobúrila aktivistov

Redaktorka RTVS išla v reportáži o symbolickej svadbe dvoch gayov niektorými vyjadreniami proti ústave, tvrdia autori petície za objektívnosť v RTVS.

Doplnené o stanovisko Rozlasu a televízie Slovenska.

„Slovíčkom áno sa George a Tomáš nielen v Amerike rozhodli zdieľať svoje radosti, starosti a byť tomu druhému nablízku v chorobe. Na Slovensku to ale vyznieva ako fráza, keďže naše zákony na toto nedávajú partnerom žiadne právo.“

Tieto slová odzneli v hlavnom večernom spravodajstve RTVS 29. augusta. Viac ako trojminútový spot informoval o tom, ako sa v kaštieli v Liptovskom Hrádku symbolicky zosobášili dvaja muži, Tomáš a George. Tí uzavreli manželstvo vlani v USA po desaťročnom vzťahu, teraz chceli symbolickú svadbu na Slovensku aj s rodinou – a médiami.

Podľa aktivistov Patrika Danišku a Tomáša Kováčika bola reportáž manipulatívna. „Bola plná tendenčných, jednostranných a nepravdivých vyjadrení v prospech politických požiadaviek LGBT na zmenu slovenskej legislatívy,“ uviedli v texte petície

V petícii žiadajú objektívne spravodajstvo v RTVS a vyvodenie dôsledkov. S podnetom sa plánujú obrátiť aj na Radu pre vysielanie a retransmisiu.

Nádej na uznanie

„Tieto farebné balóny nereprezentujú len LGBTI komunitu, ale i nádej týchto dvoch mladých mužov, že raz bude ich manželstvo právne uznané nielen v Spojených štátoch amerických či iných krajinách Európskej únie, ale aj na Slovensku,“ povedala na záver reportáže redaktorka Ivana Ratkovská.

Podľa aktivistov však tlmočením nádeje na uznanie „manželstva“ rovnakopohlavných párov na Slovensku priamo napadla Ústavu SR.

Kritici tiež reportáži vyčítajú skreslené a nepravdivé informácie, napríklad o práve informovať sa o zdravotnom stave nezosobášenými partnermi. „Keby sa niekomu z nás niečo stalo, v Amerike som proste manžel, ako som rodina so všetkými právami. Tu na Slovensku neviem, asi by záležalo od dobroty zdravotného personálu, či by som vôbec dostal nejakú informáciu o svojom manželovi,“ hovorí v reportáži ženích Tomáš.

RTVS však ľuďom už nepovedala, že na Slovensku platí inštitút plnej moci, ktorý slúži na tento účel. „Navyše na Slovensku nemajú ani manželia bez udelenia plnomocenstva automatický nárok oboznamovať sa so zdravotnou dokumentáciou druhého manžela,“ dodávajú Daniška a Kováčik.

Podľa aktivistov nejde o prvý prípad, keď bola RTVS neobjektívna pri téme homosexuálnych manželstiev. Podobne zavádzajúca sa im zdala aj reportáž o slovinskom referende o manželstve z decembra minulého roka.

„RTVS nesmie byť zneužívaná ako nástroj na pretláčanie politickej agendy žiadnych záujmových skupín, ani LGBT. Podľa zákona je RTVS verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia,“ dodávajú.

RTVS: Nešlo o propagáciu 

RTVS tvrdí, že reportáž z 29. augusta nebola propagáciou manželstiev homosexuálov.

„Išlo o spravodajskú reportáž zo symbolickej svadby homosexuálneho páru, ktorý bol v minulosti právoplatne zosobášený v Spojených štátoch amerických. Ako iste viete,  téma spolunažívania osôb rovnakého pohlavia veľmi intenzívne v našej spoločnosti rezonuje a jednou z povinností verejnoprávneho vysielateľa je reflektovať na všetky aktuálne spoločenské témy,“ uviedol pre Postoj PR manažér RTVS Juraj Kadáš.

Podľa stanoviska si RTVS aj v tomto prípade plnila svoje úlohy, ktoré definuje jej štatút, ako aj štatút jej pracovníkov.

„V reportáži bol zároveň niekoľkokrát spomenutý aj fakt, že manželstvá, resp. registrované partnerstvá osôb rovnakého pohlavia nemajú oporu v platnej slovenskej legislatíve a v tomto prípade išlo len o symbolický akt,“ dodal Kadáš.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo