Kto nás bude voziť? Predčasné dôchodky prispeli k exodu stoviek vodičov, spoločnosti rušia spoje

Predčasné dôchodky prispeli k exodu stoviek vodičov, spoločnosti rušia spoje
FOTO TASR - Oliver Ondráš
Železničiarom chýba viac ako stovka rušňovodičov a je aj nedostatok šoférov autobusov, chýba ich okolo 700.
9 minút čítania 9 min
Vypočuť článok
Kto nás bude voziť? / Predčasné dôchodky prispeli k exodu stoviek vodičov, spoločnosti rušia spoje
0:00
0:00
0:00 0:00
Kristína Votrubová
Kristína Votrubová
Vyštudovala žurnalistiku na Navarrskej univerzite v Španielsku a po návrate na Slovensko pracovala v Hospodárskych novinách. V Postoji píše o ekonomických a sociálnych témach.
Ďalšie autorove články:

Nová analýza rozpočtovej rady Konsolidáciu pocítia najmä rodiny s deťmi. Najmenej zasiahne dôchodcov

Šéf nemocnice milosrdných bratov Poisťovne povedali, že na vyššie platy lekárov peniaze nedostaneme, tak sme zaviedli poplatky

Plné parkoviská a rastúca minimálna mzda Ale naozaj sa nám darí tak, ako hovorí premiér?

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Náborové príspevky aj vo výške tritisíc eur, voľno navyše či prísľub vysokého platu. Aj takto sa snažia dopravcovia prilákať nových zamestnancov do svojich radov.

„Rušňovodiči si môžu užívať nádherné trasy, ktoré na Slovensku máme,“ dodáva v reklamnom spote ZSSK bývalý rušňovodič a terajší podpredseda predstavenstva firmy Ján Lukáč.

Železničný dopravca má s nedostatkom zamestnancov problém dlhodobo. Tento rok sa však situácia výrazne zhoršila, keďže mnohí zamestnanci využili možnosť odísť do predčasného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch.

Pre túto možnosť, ktorú navrhol exminister práce Milan Krajniak, sa aj vďaka priaznivým podmienkam po minuloročnej dvojnásobnej valorizácii rozhodlo rekordné množstvo ľudí. Koncom roka sa pred pobočkami Sociálnej poisťovne tvorili rady.

Iba od októbra do decembra prijala poisťovňa takmer 33-tisíc žiadostí o predčasný dôchodok.

Podľa zamestnávateľov situácia najviac postihla potravinárov a dopravcov.

Ako pre Postoj spresnil Dominik Drevický z odboru komunikácie ZSSK, v ich spoločnosti v minulom roku odišlo do dôchodku 426 z celkových 5 240 zamestnancov. Väčšinou išlo o odchod do predčasnej penzie – bolo to až 320 ľudí.

Z firmy tak odišlo osem percent zamestnancov.

ZSSK pritom v posledných rokoch zvyšuje počet vlakov a spoločnosť by potrebovala, aby počet zamestnancov rástol, nielen stagnoval. Od novembra denne chodí 1 723 vlakov, v roku 2022 to bolo 1 631 vlakov.

Spoločnosti momentálne chýba 532 zamestnancov. Najnedostatkovejšou je pozícia rušňovodiča, kde „chýba 121 pracovníkov na dosiahnutie optimálnej personálnej kapacity“.

Desiatky zrušených spojov

Podobné problémy majú autobusoví dopravcovia.

Aj tu sú ťažkosti s obsadením pracovných miest dlhodobé, no možnosť predčasného dôchodku ich prehĺbila. Podľa Zväzu autobusovej dopravy chýba na Slovensku dlhodobo 500 vodičov, v poslednom roku sa však tento počet navýšil o ďalších dvesto.

Do predčasnej penzie totiž mohli odísť aj ľudia pred šesťdesiatkou a takých je v autobusovej doprave veľa. Priemerný vek profesionálneho vodiča podľa dát ministerstva práce prekročil 50 rokov a viac ako 55 rokov má 45 percent z vodičov.

Veľké množstvo z nich tak spĺňalo podmienku odpracovať 40 rokov.

Čítajte tiež

„V stave nám chýba približne osem percent vodičov autobusov,“ povedala pre kosiceonline.sk hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Vladimíra Bujňáková. Prevádzku MHD tak museli obmedziť a pristúpili k zníženiu počtu spojov.

Takto museli postupovať aj v Prešove, kde od nového roka funguje cestovný poriadok v redukovanej forme.

Rušeniu spojov sa nevyhla ani spoločnosť Arriva, ktorá prevádzkuje mestskú a prímestskú dopravu vo viacerých slovenských mestách. V septembri pre nedostatok vodičov musela dočasne pozastaviť v Nitrianskom a Topoľčianskom okrese celkovo 39 spojov. Spoje však už medzičasom obnovila.

Spoločnosti tak pokračujú vo svojich náborových aktivitách. Autobusy aj vlaky sú oblepené plagátmi sľubujúcimi vysoké platy a náborové príspevky. Fungujú iba čiastočne.

O prácu nie je záujem

„Pravidelne zverejňujeme inzeráty o voľných pracovných miestach na pozíciu vodiča a naďalej hľadáme nové posily. Faktom však je, že záujem o túto prácu je v súčasnosti veľmi nízky,“ povedal pre Aktuality.sk hovorca Dopravného podniku mesta Prešov Vladimír Tomek.

Nejde totiž o jednoduchú prácu, vodiči aj rušňovodiči často začínajú pracovať veľmi skoro ráno, inokedy zasa končia neskoro večer a súčasťou sú dlhé nadčasy.

Stáva sa aj to, že keď prípadní záujemcovia zistia, čo sa reálne skrýva za náborovými plagátmi, zmenia názor.

To bol aj prípad 28-ročného Juraja, ktorý uvažoval nad tým, že by sa stal rušňovodičom. Na pohovore zistil, že na to, aby sa ním mohol stať, by musel rok pracovať ako vlakvedúci. Sľubovaný vysoký plat má zároveň háčik.

Plat 2050 eur je pre skúseného rušňovodiča a ide o sumu, v ktorej sú už zarátané príplatky, odmeny a nadčasy.

Začínajúci rušňovodič bez praxe má mzdu necelých tisíc eur v hrubom. Juraj sa tak nakoniec rozhodol pre inú prácu.

Situáciu sa snažili vyriešiť aj politici. Pred pár rokmi parlament odhlasoval zníženie veku na získanie vodičského preukazu skupiny C a D. Dopravcovia mali od tejto zmeny veľké očakávania.

„Zníženie hraničného veku by mohlo k tomuto povolaniu prilákať množstvo absolventov stredných škôl, ktorí sa po štúdiu rozhodujú o výbere povolania,“ povedal vtedy generálny tajomník Česmadu Pavol Reich.

Zmena vošla do platnosti v roku 2022, ale prílev mladších vodičov sa nekonal. Práve mladí ľudia majú o povolanie vodiča či rušňovodiča najmenší záujem. Problém s nedostatkom vodičov sa za posledné dva roky ešte prehĺbil.

Dopravcovia vidia čiastočné riešenie v umožnení práce popri predčasnom dôchodku. Aktuálne totiž jeho poberatelia môžu pracovať iba na dohodu a nesmú zarobiť viac ako 2000 eur ročne. Riadni dôchodcovia však môžu pracovať normálne.

Záplata v podobe cudzincov

Odborári upozorňujú, že problém je hlbší. O povolanie vodiča nie je podľa nich záujem najmä pre jeho náročnosť a zlé pracovné podmienky. „Už dnes sú mnohí vodiči na pokraji fyzického aj psychického vyčerpania,“ uviedla predsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková.

Súčasťou práce je totiž podľa odborárov vysoký počet hodín na pracovisku alebo v pohotovosti, nedostatok odpočinku, vysoký podiel nadčasovej práce, neadekvátne mzdové ohodnotenie, ako aj stúpajúci počet fyzických útokov na vodičov.

Riešenie tejto problematiky je zrejme zatiaľ v nedohľadne. Zo strany ministerstva práce prišlo riešenie, ktoré umožní zamestnať viac cudzincov z určitých krajín mimo Európskej únie.

Pre šoférov autobusov bude vyčlenených 200 víz, čo je o 50 viac ako vlani. Určené sú pre občanov krajín bývalej Juhoslávie a bývalého Sovietskeho zväzu okrem Ruska.

Šéf rezortu práce Erik Tomáš okrem toho prisľúbil, že bude riešiť problematiku predčasných dôchodkov po štyridsiatich odpracovaných rokoch. Pozmeňujúce návrhy mali byť predložené už na najbližšej parlamentnej schôdzi.

Bez cudzincov by mnohí autobusoví dopravcovia nemohli fungovať už teraz. Ale ani 200 ďalších zahraničných vodičov celkový problém s nedostatkom ľudí neodstráni.

Riešenie je zrejme inde: Treba reálne zvýšiť platy a zlepšiť pracovné podmienky. Ako povedal jeden nemenovaný vodič autobusu, aktuálne „toto povolanie môžete robiť, len keď ste blázon“.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Zamestnanec dôchodok
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť