„Súčasný nárast transsexualizmu je presne to, čo treba eliminovať, aby to nebol módny výstrelok ani momentálne rozpoloženie vplyvom rôznych kultúr, ale aby išlo o skutočnú medicínsku indikáciu,“ hovorí nový minister zdravotníctva Michal Palkovič. Aj on má voči štandardnému postupu pre transsexualizmus výhrady, preto pokladá za potrebné dopracovať ho, k čomu prizval aj švédskych odborníkov, ktorí majú s témou viac skúseností a zároveň zastávajú opatrnejší prístup.
Usmernenie o zmene pohlavia podľa neho momentálne nie je aplikovateľné. Tvrdí, že pri analýze dosahov tranzície by bolo treba ísť až na úroveň zákona o tranzícii, ktorý chce pripraviť pre novú vládu.
Okrem iného v rozhovore vysvetľuje, prečo sa rozhodol otvoriť tému potratovej tabletky i to, prečo pri chemickom potrate vôbec nerieši morálny rozmer, dokonca ho ani nevidí, a v akých prípadoch si ho vie predstaviť zaviesť do praxe. „Nechcem, aby to bol nástroj na regulovanie potratovej aktivity spoločnosti,“ dodáva. Minister hovorí aj o výzvach z plánu obnovy na výstavbu nemocníc či neistej budúcnosti projektu národnej nemocnice Rázsochy.
Michal Palkovič bol pred menovaním za ministra zdravotníctva krátko štátnym tajomníkom rezortu, ktorého si vybral po konci generála Lengvarského expremiér Heger. Predtým pôsobil na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Naďalej pracuje ako patológ na Lekárskej fakulte UK v Bratislave.
Dnes sa dobre čítajú konštatovania rôznych odborníkov či politikov, že malo k tomuto kroku prísť skôr, ale títo ľudia nemajú absolútne žiadnu zodpovednosť za rozhodnutia, kým ja ju mám stopercentnú. Nemohli sme sa ďalej tváriť, že ideme v úplne ideálnom tempe, keďže teraz môžeme opäť očakávať, že dôjde k ďalšiemu meškaniu. Kým sme nemali právnu istotu, že to, čo konzorciu vyčítame, vieme preukázať na akomkoľvek súdnom pojednávaní, by bolo nezodpovedné rozhodnúť sa inak. Toto je štandardný vývoj projektu v krízovom manažmente.
Až v apríli sme dostali reálnu analýzu procesov. Za dva a pol mesiaca sa nám podarilo časové oneskorenie skrátiť na minimum, dopracovala sa projektová a medicínska dokumentácia, ktorá mala byť hotová už v októbri minulého roka. Odstraňovanie chýb v dokumentácii však trvalo dva a pol mesiaca.
Medzitým sa tlačilo na odovzdanie materiálno-stavebnej časti, kde bolo oneskorenie päť mesiacov. Konzorcium zodpovedné za projekt sme konfrontovali s týmto časovým oneskorením aj s výhradami, že sa nestretáva medicínska požiadavka s budovou nemocnice, ako aj s výhradou, že členovia konzorcia medzi sebou nespolupracovali, a vtedy sme povedali, že máme problém pokračovať. Pritom stále nemáme informáciu o tom, ako konzorcium vnútri funguje.
Keby sa vyvíjalo oneskorenie projektovej dokumentácie v rozmedzí troch až piatich mesiacov v takomto tempe, znamenalo by to príliš vysoké riziko, že sa financie na Rázsochy z plánu obnovy nebudú môcť čerpať.
Na to, aby sme mohli takto postupovať, sme museli mať dostatočne dobrý a právne podložený dôvod. To, že sme mali objektívne výhrady k projektantovi, bolo dostatočným podkladom ďalších krokov.
Urobili sme veľmi zodpovedné rozhodnutie. Najprv sme predstúpili pred politických zástupcov a vysvetlili sme im okolnosti. Výsledkom bol súhlas s naším postupom naprieč celým politickým spektrom. Projekt Rázsoch aj nemocnice v Martine musí ísť v inom režime.
Kompletne zmenilo pohľad na celý problém aj neúspešné verejné obstarávanie v Martine. Ústretový krok Európskej komisie a možnosť flexibility lôžok, ktorú vyjednala vicepremiérka Lívia Vašáková, dáva šancu zachrániť aspoň projekt v Martine. Čo je inak veľký paradox, keďže tento projekt mal údajne najlepší manažment. No momentálne pritom práve ten spôsobuje najväčšie starosti.
Zatiaľ nemám po druhom stretnutí so spoločnosťou Amberg a s projektantmi z Izraela pocit, že by projekt, ak sa splnia naše požiadavky, nemohol byť úspešný. Hovoríme o dodaní kvalitnej projektovej dokumentácie, ktorá bez časovej tiesne spôsobenej termínmi plánu obnovy bude mať dostatok priestoru na dopracovanie. Momentálne ešte analyzujeme vzťah k vydanému stavebnému povoleniu a k územnému plánu.
Verím, že ministerka alebo minister, ktorý príde do funkcie po mne, dostane projektovú dokumentáciu v takej kvalite, že sa bude môcť v projekte Rázsochy pokračovať. Rázsochy od vlády odborníkov nedostali červenú, akurát sme realisti v čerpaní financií z plánu obnovy. Projekt nebol ukončený, len prešiel na inú koľaj, na ktorej pokračuje tým istým tempom k rovnakému cieľu – zabezpečiť pre celé Slovensko špičkovú nemocnicu. Je to národná priorita.
Nevieme už riešiť rozpočet na tento rok, ale v uznesení vlády bude musieť byť uvedený záväzok, že financie, ktoré išli na nemocnicu z plánu obnovy, budú musieť ísť zo štátneho rozpočtu. Tento záväzok každá zodpovedná vláda musí prijať a financie na to v štátnom rozpočte postupne nájsť.
S politikmi som sa dohodol, že ja toto rozhodnutie nespravím. Nemáme ani časový rámec, ani dôvod spraviť také vážne a pre ďalšiu vládu finančne záväzné rozhodnutie. Určite budeme ďalej mapovať aktuálnu medicínsku potrebu lôžkofondu v Bratislave. Dáme vypracovať analýzu, aby sme vedeli zhodnotiť aktuálny stav poskytovania zdravotnej starostlivosti v rámci Bratislavy, a to bude podklad pre kvalitné rozhodnutie ďalšej vlády aj v rámci optimalizácie siete nemocníc. Príchodom Borov potrebujeme nový pohľad na to, ako sa zmení systém poskytovania starostlivosti. Jedným úkonom dáme odpovede na dve veľmi ťažké otázky.
Keď sa nasledujúca vláda rozhodne, že projekt Rázsoch zmení, či už jeho lokalitu, alebo spôsob financovania, napríklad na PPP projekt, už pôjde o jej záväzok. Alternatív je viac. Útvar hodnoty za peniaze už štúdiu o lokalite výstavby Rázsoch robil a uznal, že lokalita Rázsoch je najpripravenejšia.
V tomto momente nie. Ak máme vedomosť, že konzorcium chce ďalej pracovať, že to dotiahne do nami požadovanej kvality, tak nevidím dôvod na akúkoľvek zmenu.

Michal Palkovič. Foto: Postoj/Adam Rábara
V tomto momente nevznikla žiadna škoda, takže nie. O tom by sme sa bavili len v prípade zmarenia investície alebo ak by už nebolo možné postupovať v projekte, a to preto, že niekto vo svojom konaní v minulosti zlyhal. Vtedy by museli byť vyvodené dôsledky.
Pre mňa je partnerom v tomto projekte pán riaditeľ Samuel Koniar, on so mnou komunikuje. Pani Kišková je zamestnaná len na dohodu a pre pána Koniara je len poradným hlasom alebo, nazvime to, korporátnou pamäťou. Ale v tomto momente nemá pani Kišková žiadne rozhodujúce slovo.
Prišiel som na ministerstvo s tou záťažou, že rozhodnutie pri smerovaní projektu raz budem musieť urobiť. Nebál som sa tohto rozhodnutia. Mojou úlohou je dnes zabezpečiť kvalitnú projektovú dokumentáciu a realistickú prognózu. Keby sme teraz niečo urýchlili na vrub kvality, dobehlo by nás to pri verejnom obstarávaní. To sa vlastne stalo v Martine. To by som si nerád zopakoval.
Už na svojom prvom stretnutí s tímom, ktorý martinský projekt pripravoval, som pochopil, že vôbec nejde o najlepšie pripravený projekt, ako sa o ňom hovorilo.
Hneď sme identifikovali minimálne šesť problémov, ktoré signalizovali, že nie náhodou sa firmy zapojené v trhových konzultáciách nezúčastnili na verejnom obstarávaní. Preto sme museli ako krízový tím Martinu poskytnúť sebareflexiu v principiálnych problémoch. Preto sa aj s eurokomisiou rokovalo o upustení od výstavby kompletnej nemocnice.
Vo štvrtok bude mať Martin priestor na obhajobu, že naozaj dokážu zrealizovať hrubú stavbu aj so všetkými problémami, ktoré boli identifikované a transparentne zverejnené. Nijako tieto ich problémy neschovávame.
Je to ťažko predstaviteľné a pevne verím, že to dokážu. Ale na druhej strane buďme realisti, otázky pre nich budú veľmi cielené. Máme však pripravené rôzne alternatívy, ktoré by sme dokázali vytiahnuť v situácii, keď by si to Martin nedokázal obhájiť. Ale áno, výrazne by to limitovalo ďalšie možnosti plánu C a D.
To som nepovedal. Všetci sú v hre, nikoho neprotežujeme. Širšie auditórium, aké sme k rozhodovaniu prizvali, si už ani neviem predstaviť. Naprieč politickým spektrom sme dostali súhlas zostaviť komisiu, do ktorej budú okrem odborníkov z ministerstva zdravotníctva a financií prizvaní aj politici ako pozorovatelia.
Nemám vešteckú guľu, takže zatiaľ neviem. Transparentne, otvorene dáme priestor na prezentáciu každému z projektov, ktorý už hodnotili analytici z ÚHP. Dokonca sme natoľko ústretoví, že sme akceptovali aj žiadosti ďalších dvoch nemocníc, a to fakultnej nemocnice Žilina a univerzitnej nemocnice v Košiciach.
Chceme odborne zhodnotiť, či sú ich projekty reálne a či vynaložené prostriedky budú slúžiť na zlepšenie zdravotnej starostlivosti. Teraz ani nejde primárne o to, koľko budú jednotlivé projekty stáť, ale koľko lôžok vieme získať. To je míľnik, ku ktorému sme sa v pláne obnovy zaviazali, a musíme ho naplniť.
Určite áno.
Uvidíme, ako to na zasadnutí komisie vo štvrtok a v piatok dopadne.
Rozumiem týmto obavám o dofinancovanie až po kolaudáciu plnohodnotnej nemocnice. Tých možností je veľa a bude to na rozhodnutí ďalšej vlády. My pracujeme s tým, čo sa momentálne udialo. Nie je to situácia, ktorú by sme si želali.
Vyšetrovanie bolo začaté, konkrétne informácie nemáme, ale je to vec, ktorú vnímame ako našu starosť. Zatiaľ sme prokuratúrou neboli oslovení, ale sme pripravení poskytnúť súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní.
Nie.
Keď budete raz rozhodovať o 212 miliónoch na základe rozpakov, tak príďte za mnou, poviem vám, ako na to. (Úsmev.)
Rozpaky nie sú dôvodom na to, že neuznáte investíciu takého obrovského rozsahu. Ťarcha rozhodnutia tu určite je. Verte mi, že rozhodnutia, ktoré musíme na ministerstve robiť, nie sú jednoduché. Máme pod kontrolou 7,1 miliardy eur z verejného zdravotného poistenia určených na to, aby sme mali dostupnú a adekvátnu zdravotnú starostlivosť.
Aj pri tejto výzve zasadla kontrolná komisia, detailne zhodnotila všetky právne argumenty aj všetky vecné argumenty. Musíme byť pripravení aj na možný audit Európskej komisie. Dali sme si vypracovať právne stanovisko, a to aj na informácie, ktoré sú na úrovni zlého pocitu. Záver je však taký, že by sme sa vystavili veľkému právnemu riziku, keby sme nekonali a znemožnili investíciu len na základe pocitov.
V tomto momente nemám žiadne výčitky svedomia, že sme so šiestimi subjektmi podpísali zmluvy a v prípade siedmej čakáme na informácie, ktoré by mali prísť v najbližších dňoch.

Michal Palkovič. Foto: Postoj/Adam Rábara
To hovoríte vy. Ja informácie o zlyhaní nemám. Všetko bolo vysvetlené, 15-dňový verzus 20-dňový limit na doručenie projektu nebol vnímaný ako problém, ani dodanie ďalších informácií po lehote. Ak to niekto tak vníma, máme tu orgány činné v trestnom konaní, aby konali. Závery kontrolnej komisie nijakým spôsobom nespochybňujú podpis zmlúv.
Nie, nijak som sa tým nezaoberal.
Ak by prokuratúra vyhodnotila pochybenie v tomto procese, išlo by o vážny precedens a tam sa už bavíme o škode veľkého rozsahu, ktorá by už mala mať nielen trestnoprávny dôsledok, ale aj hospodársky, keďže by sme tieto peniaze na výzvu museli nájsť v štátnom rozpočte.

Zo 16 prihlásených nemocníc uspelo osem. O tom, že ich bude práve toľko, sa pritom hovorilo už mesiac pred vyhlásením samotnej výzvy.
Dali si čas, ešte prebehnú ich interné rokovania a potom mi dajú vedieť, aký je záver.
Nemám informácie, čo je obsahom jej podania, takže sa k tomu neviem vyjadriť. Ale ak boli jej nálezy také závažné, že mala potrebu postupovať týmto spôsobom, je to úplne legitímna cesta, ako upozorniť na problémy. Nemám jej čo vyčítať.
Nie.
Je to, samozrejme, aj na nich, keďže štátne či neštátne nemocnice majú svoj manažment. Podpisom zmluvy sa zaväzujú, že to splnia. Nemám teraz žiadne argumenty, prečo by som tomu nemal veriť.
O tejto téme som sa rozprával s ľuďmi, ktorí sa pohybujú v developerských projektoch, a bolo mi povedané, že na takom globálnom trhu, akým Európa je, je dostatok hráčov na to, aby tieto projekty náš región ustál. Bol som ubezpečený, že ani z časového hľadiska nejde o veľký problém.
Sme vláda odborníkov a neviem o tom, že by sme boli takto škatuľkovaní.
Ako krízový manažér. Vôbec tieto veci neriešim.
Pretože som lekár a vyjadrujem sa k veciam, ktoré majú medicínsky význam. Som aj patológ a chorobné zmeny a intervenčné stavy, ktoré sú predmetom skúmania patologickej anatómie, mám, myslím si, celkom dobre zvládnuté. Z toho dôvodu sa vyjadrujem len k medicínskej časti, v ktorej hodnotíme benefity verzus riziká.
Dnes máloktorý odborník gynekológ-pôrodník spochybní chemickú intervenciu v porovnaní s inštrumentárnou. Ako patológ viem z praxe o minimálne dvoch nie takých dávnych prípadoch, kde došlo k veľmi závažným konzekvenciám práve po podobnom chirurgickom zákroku. Chemický potrat má v tomto smere nepomerne menšie riziká.
Jedným dychom dodávam, že to musí mať veľmi jasné a prísne pravidlá. Akékoľvek podávanie tohto liečiva mimo nemocnice pre mňa nie je témou. Voľba tejto procedúry musí mať štandardný postup, ale etický aspekt prenechávam právnikom a iným. Priznám sa, že ja ho v tejto téme ani nevidím. Keďže máme povolený výkon potratov, neriešim morálnu dilemu predtým, ako žena spraví toto rozhodnutie.
Tu už nerozhodujeme o živote človeka, o jeho ukončení už niekto iný rozhodol, my sme už v situácii, ktorú treba zodpovedne medicínsky vyriešiť. Teda žena je už, žiaľ, v stave vykonania potratu a bavíme sa o tom, akým spôsobom sa k tomu najlepšie postaviť.
Medicínske riešenie bude postavené na odbornom rozhodnutí gynekológov, nie na tom mojom. Indikačné riešenie nie je na mne, ale určite sa budeme baviť o tomto riešení, napríklad pri prebiehajúcom potrate či medicínskom potrate. Rozhodujúce bude stanovisko odborníkov.
Tlačíte ma do niečoho, na čo by som nerád odpovedal. Najprv budem chcieť počuť názory odborníkov, kedy vidia najväčší benefit tejto intervencie. Vidím aj to, že k danej téme pristupujú gynekológovia-pôrodníci viac-menej konsenzuálne a bavíme sa už len o detailoch. Veľmi rád si vypočujem aj tých, čo nie sú zástancami tohto postupu. Na základe toho sa budeme rozhodovať. Je to spoločensky vážna téma, takže to nebude len moje rozhodnutie, ale kompetentné rozhodnutie širokého fóra. A je možné, že sa to stanoví len pre určité špecifické situácie.
Pre mňa sa život začína počatím, splynutím dvoch pohlavných buniek. Nemám absolútne vôbec žiaden problém s touto definíciou a takto to vnímam aj interpretujem. Aj keď nariaďujem pitvu pri potratených plodoch, čo je veľmi dôležitá práca, vždy tento plod beriem ako dieťa. Ale tu sa bavíme len o tom, v ktorom momente a v akej forme bude chemická intervencia aplikovaná. To je čisto odborné rozhodnutie.

Michal Palkovič. Foto: Postoj/Adam Rábara
Nie, lebo si nemyslím, že by toto malo spoločnosť rozdeľovať, a dokonca si ani nemyslím, že ju to rozdeľuje. Možno rozdeľuje jednotlivcov, ale určite nie celú spoločnosť. Na druhej strane rozumiem tejto požiadavke. S pánom premiérom som sa o tejto téme rozprával, a keď dopracujeme štandardný diagnosticko-terapeutický postup do podoby, s ktorou budeme odborne medicínsky stotožnení, budem ho o tom informovať a následne urobíme spoločné rozhodnutie.
Určite sa nebudem teraz časovo obmedzovať na dva týždne či letné mesiace, pre mňa je podstatnejší čo najkvalitnejší výstup, ktorý si dokážeme obhájiť.
Začali sme tým, že sme zatiaľ oslovili gynekologickú spoločnosť a čakáme na ich príspevok.
Áno, lebo táto téma tu je minimálne 15 rokov a už sa ňou treba zaoberať. Inak to urobia politici. Zatiaľ hovoríme len o medicínskych benefitoch chemickej intervencie, ktoré prevažujú nad benefitmi inštrumentárnej intervencie.
Máte zlé informácie a vybrali ste si štúdie, ktoré sa vám hodia. Keď si ja vytiahnem iné štúdie, tak sa dozviete, aké vážne komplikácie nastávajú napríklad pri inštrumentárnej dilatácii krčka maternice. Covid nás naučil, že si dnes nájdete akúkoľvek argumentáciu na internete, akú potrebujete.
Idete veľmi na hranu. Počkajme si, čo povie odborná spoločnosť, aké kritériá nastaví, a potom bude priestor na argumentáciu. Musí nastať konsenzus o tom, či dané opatrenie má alebo nemá benefit pre pacientku.

Na čo pri diskusii k zavedeniu potratovej tabletky zabúdame.
Hovoríte len o chemicky aktívnej látke, ktorá sa nepoužíva samostatne, ale iba na niečo, čo ľudovo nazývame vyčistenie obsahu dutiny maternice, a to s účinnou látkou mifepriston. Pri téme potratovej tabletky však hovoríme aj o látke, ktorá chemicky iniciuje tento proces, konkrétne látke s účinnou látkou misoprostol. Nie sú to dve rovnaké látky s rovnakým účinkom. Tieto dve látky, ktoré dnes máme k dispozícii, majú úplne iné terapeutické účely.
Nie, nepoužívajú to, ale viem, že existuje v tomto smere aj podnet na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Venujeme tomu pozornosť.
Zrejme máme iný pohľad na to, aký je proces inštrumentárnej kyretáže v prípade potratu. Sú aj konzervatívne spoločnosti, kde má takáto forma chemickej intervencie oveľa voľnejšie pravidlá, ako si ja viem predstaviť. Keď to v týchto krajinách nevytvára problém a nevidíme dramatické stúpanie počtu potratov, nemyslím si, že by to u nás malo mať tento efekt. Každá spoločnosť sa vyvíja a nemôžeme ignorovať bezpečnejšiu intervenciu, ktorá napríklad nevytvára komplikácie v ďalších tehotenstvách.
Na druhej strane rozumiem, čo hovoríte, preto si myslím, že to nemôže byť vulgárne povedané „športová aktivita“, ale len metóda, ktorou vieme šetrným spôsobom vyriešiť medicínsky problém pacientky. Nechcem, aby to bol nástroj na regulovanie potratovej aktivity spoločnosti. Aby sa to neposunulo až na domáci predpis, to si bude musieť odborná spoločnosť ustrážiť.
V prvom rade sa táto téma týka veľmi malého počtu ľudí, čiže pre mňa nie je v tomto momente principiálna. Na druhej strane je to téma, ktorej sa musíme, žiaľ, venovať, a to vzhľadom na okolnosti, akými uzrel medicínsky štandard svetlo sveta. Opäť to rozdelím na dve časti. Jedna vec je medicínska, kde bol podľa mňa vypracovaný relatívne kompetentný štandard na báze nemeckých postupov. Ten je momentálne platný, čo znamená, že sa dá podľa neho postupovať. Druhá vec je účinnosť usmernenia o zmene pohlavia, kde sú rôzne právne výklady. V tomto bode vidím veľké rezervy, ktoré mali byť vyriešené ešte pred podpisom usmernenia.
S pánom premiérom som sa o usmernení rozprával v tom zmysle, že nie je právne dotiahnuté a mali by sme to napraviť. Pri aplikácii usmernenia sa bavíme o právnických okolnostiach, ktoré neboli doriešené. Mnoho právnikov má názor, že pri analýze dosahov tranzície by bolo treba ísť až na úroveň zákona o tranzícii, teda naozaj právnych normatívov, ktoré budú definovať, aké má daný človek povinnosti, respektíve možnosti.

Michal Palkovič. Foto: Postoj/Adam Rábara
Presne tak. V tomto momente aj mnohí právnici zastávajú názor, že vidia aplikačné problémy. Sú tam rôzne aspekty, ktoré treba naozaj podchytiť. Nehovorím, že ich nevieme už teraz identifikovať, ale musia byť inštitucionalizované a až potom vieme zaujať stanovisko. Toto malo byť urobené ešte pred podpisom usmernenia a nedošlo by tak v jednej časti spoločnosti k planým nádejam a na druhej strane k prehnaným emóciám.
Áno, preto ma mrzí, že proces nebol urobený poriadne. Presne tomu sa chceme pri potratovej tabletke vyhnúť.
Štandard je podľa mňa dopracovaný na potrebnej kvalitatívnej úrovni, ale súčasne dodávam, že tak ako väčšina štandardov, ani tento nemôže byť statickým produktom. Vždy sa musí držať medicíny založenej na dôkazoch a najlepších odporúčaniach. Riešili sme to aj na stretnutí WHA (World Health Assembly), na ktorom som sa zúčastnil pred dvoma týždňami. Stretol som sa tam so zástupkyňami švédskeho ministerstva zdravotníctva.
Švédsko, Holandsko a USA sú tri krajiny, na ktoré by sme sa mali pri tejto téme pozerať. Práve tieto krajiny ukazujú, že pokiaľ nie je dobre vypracovaná právna stránka a aplikačné problémy sa „nevychytajú“ hneď v úvode, problémy s tým spojené spoločnosť dobehnú a potom sa už riešia komplikovanejšie. Preto sme sa so Švédmi dohodli, že aj medicínsku stránku štandardu dopracujeme v spoločnom komuniké, keďže oni už svoje postupy revidovali. Vy by ste ich predošlé postupy zrejme označili za liberálne, ja poviem, že boli priveľmi široko nastavené.
Áno, preto by sme veľmi radi získali od nich čo najviac informácií. Dohodli sme sa na spoločnom online stretnutí s naším tímom, ktorý by tieto informácie zapracoval do existujúceho štandardu.
No druhá dôležitá vec, ktorá vstupuje do procesu, je medzinárodná klasifikácia chorôb, ktorá je teraz v desiatej revízii a očakáva sa jedenásta, ktorá má na psychiatrické diagnózy trošku iný pohľad.
Áno, psychiatrická diagnóza F64 vypadne, čo vytvorí úplne nový súbor otázok, ktoré bude treba riešiť. Vypadne napríklad aj možnosť hradenia liečby z verejného zdravotného poistenia. Preto je rozumné dopredu sa na túto situáciu pripraviť.
Budeme sa baviť o prospektívnych možnostiach, ktoré máme, keďže oni majú skúsenosti aj s tranzíciami v detskom veku, čo im vytvára veľa starostí v dospelom veku. My zatiaľ riešime len dospelý vek.
Preto by sme radi vedeli, s čím Švédi zápasia, aké sú ich závery, keďže tranzíciami si u nich prešli tisíce ľudí. Ich pohľad na vec a skúsenosť sú pre nás podstatné.
Idem na to medicínsky, čiže keď sa na Slovensku bavíme o ľuďoch, ktorí sú poznačení nejakým psychiatrickým problémom, musíme na to ako lekári nájsť zodpovedné riešenie. To, že sledujeme takýto nárast, je presne to, čo treba eliminovať, aby to nebol módny výstrelok ani momentálne rozpoloženie vplyvom rôznych kultúr, ale aby išlo o skutočnú indikáciu, ktorá má medicínsky relevantné dôvody.
Áno.
S pani profesorkou Mrázovou sa veľmi dobre osobne poznám. Veľmi si ju vážim, je to jeden z odborníkov, ktorí majú aj alternatívny pohľad na rôzne témy, preto je veľmi dôležité, aby sa našlo správne racionálne riešenie. V mnohých veciach, ktoré identifikovala, s ňou súhlasím, a rovnako si myslím, že by mali byť dopracované.
Vieme to aj od Švédov, že treba dbať na detailnú diagnostiku pred vstupom do tranzície a celkom vylúčiť rôzne iné psychiatrické stavy, ktoré by mohli maskovať potrebu tranzície. Na druhej strane registrujeme aj potrebu „counsellingu“, ktorý vidia v Spojených štátoch ako jednu zo starostí.
Nemali by sme teda podceniť ani spomínané sprevádzanie celým procesom, nielen riešiť nárazový kontrolný mechanizmus. Poctivé psychologické či psychiatrické sprevádzanie musí byť zabezpečené počas celého procesu tranzície.
Ale stále o štandarde hovorím ako o živom dokumente. Nemôže to byť niečo nemenné na veky vekov dopredu. No nemôžeme si zase teraz len preto, že sme identifikovali tri, štyri alebo iks nejasností, povedať: tak to celé zrušme. Keď vidíme priestor na zlepšenie, poďme sa o tom rozprávať, získajme skúsenosti z iných krajín a urobme to čo najlepšie. Nevytvárajme polarizáciu na oboch stranách, naopak, tvorme kompetentnejšie a čitateľné procesy.

Michal Palkovič. Foto: Postoj/Adam Rábara
Štandard prešiel na hlasovaní komisie väčšinou, s niektorými členmi som sa stretol, rozumiem ich argumentom, prečo sa zdržali alebo, naopak, boli za. Je tu teda nejaký status quo, ktoré nám vytvorilo určitú situáciu, no a my by sme mali byť zodpovední a vyriešiť ju.
Pokiaľ sa téma nepolitizuje, tak sa riešenia nachádzajú podstatne jednoduchšie. Len čo do toho zaťahujete politiku, nie naozaj odborné argumenty, potom, žiaľ, sa názory deformujú. Ja si nemyslím, že by sme v tejto veci nedokázali prísť k súzvuku. Veď dokonca aj pani profesorka Mrázová bola súčasťou tvorby daného štandardu.
To určite nie, veď 12 ľudí bolo za. Keď sa bavíme len matematicky, stále by to prešlo.
To už nie je vec, s ktorou viem niečo spraviť.
Nie, lebo dôvod jej odvolania bol ten, že mala pracovnú dohodu, ktorá sa končila koncom roka. Dohoda nebola obnovená. Týmto sa pre mňa problém viac-menej končí.

„Ak by som nebola odvolaná, hlasovala by som proti,“ hovorí lekárka Mariana Mrázová, ktorú odvolali z ministerskej komisie pred hlasovaním o medicínskom štandarde o transsexualizme.
Poprosil som pána premiéra, či by sme vedeli na niektorej z nasledujúcich vlád túto otázku otvoriť a zadať požiadavku na každý rezort, aby dokázal identifikovať všetky problémy. Môže byť, že záverom procesu bude naozaj návrh zákona a pôjde sa úplne iným spôsobom, ale to by znamenalo, že my to len pripravíme, keďže legislatívu nebudeme vedieť prijímať.
Ak sa bavíme o legislatíve, tak inú alternatívu nemáme. Pripraví sa to pre nasledujúcu vládu a bude na nej, ako sa ďalej rozhodne.
Nie, nemám s tým absolútne žiadny problém. Ja identifikujem biologicky len dve pohlavia.
Prichádzam ako krízový manažér, keďže kríza v zdravotníctve je zjavná. Rád by som odchádzal ako manažér a urobím všetko pre to, aby to bolo minimálne v tých troch častiach, o ktorých som povedal, že sú pre mňa prioritné.
Už sa nám veľa vecí podarilo – odvrátiť kolaps ambulancií, presadiť rozpočtovú vyhlášku, ktorú ešte musíme obhájiť na generálnej prokuratúre. Pracujeme intenzívne na katalógu výkonov a posúvame dopredu veci, ktoré tu stagnovali a neboli nijako riešené predchádzajúcim vedením. Mám z tejto práce dobrý pocit, ak bude mať niekto rovnaký pocit, že to robím dobre, tak veľmi ochotne pomôžem ďalej.
Do takéhoto hodnotenia by som nešiel. Každý mal úplne iné východiská, pán Krajčí pandémiu, pán doktor Lengvarský zase silné politické tlaky, ktoré sú v manažmente jedna z najhorších vecí. Preto som veľmi rád, že mám od nástupu voľnú ruku a sme tu dnes len odborníci, lebo to tento rezort naozaj potrebuje aj do budúcna, nie plniť len politické zadania. Ten, kto bude viesť rezort zdravotníctva, by tu nemal byť na jeden a pol roka, ako je bežná životnosť ministra.
Asi je to jasné, keď prichádzam z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. (Smiech.)
Pracujeme v prostredí, ktoré akceptuje existenciu štátnych a neštátnych nemocníc. Sú to rovnako poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Z pohľadu občana by mi malo byť jedno, kto mi poskytuje starostlivosť, keď si ju platím a vyžadujem.
Na druhej strane sú to rôzne deformity, v úrovni krížového vlastníctva, ktoré deformujú poistenecký trh, čo sa prenáša na súťaž i na spôsoby manažmentu, ktoré sa možno javia ako efektívnejšie v neštátnej sfére. Tá štátna, ktorá je niekedy aj politicky deformovaná, potom pôsobí ako neefektívna. Ale práve štátne nemocnice sú tie koncové, špičkové, ktoré poskytujú najkomplikovanejšiu zdravotnú starostlivosť, s ktorou sú spojené úplne iné náklady ako v prípade regionálnych nemocníc.
A keď k tomu ešte vlastníte sieť lekární aj zdravotnú poisťovňu, tak to nie je rovnomerná súťaž. Rozumiem argumentu, že to pravidlá umožňujú, ale do budúcna by sa tým mal niekto detailne zaoberať, aby boli pravidlá férovo nastavené.
Presne tak. V iných krajinách takáto anomália neexistuje.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.