Politika Bezpečnosť 22. marec 2023

Nové bojové vrtuľníky Viper Slovenská armáda získa späť schopnosti, o ktoré prišla pred vyše desaťročím

Christian Heitmann
Christian Heitmann

Armáda má ako náhradu za 13 stíhačiek MiG-29 dostať 12 nových amerických bojových vrtuľníkov Bell AH-1Z Viper. Čo z toho vyplýva?

Armáda má ako náhradu za 13 stíhačiek MiG-29 dostať 12 nových amerických bojových vrtuľníkov Bell AH-1Z Viper. Čo z toho vyplýva?

Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Christian Heitmann

Slovenská armáda získa späť schopnosti, o ktoré prišla pred vyše desaťročím
Foto: Wikipedia

„Bude to obrovský prínos pre bojaschopnosť našich ozbrojených síl,“ povedal Jaroslav Naď pre Denník N. V cene je zahrnutých aj vyše 500 protitankových rakiet Hellfire, náhradné diely a výcvik slovenských pilotov a mechanikov.

Slovensko vrtuľníky získa s výraznou zľavou namiesto bežnej ceny okolo jednej miliardy dolárov/eur. Podľa Naďa tak Slovensko bude musieť doplatiť len 340 miliónov.

„O tento systém mali záujem aj ďalšie štáty, my sme s USA intenzívne rokovali niekoľko mesiacov. Sme radi, že sa nám podarilo uspieť,“ uviedol ďalej minister. Vrtuľníky sú zrejme už vyrobené, respektíve vo výrobe, podľa informácií Denníka N by mohlo ísť o stroje vyrobené pre Pakistan, ktoré však pre zhoršenie americko-pakistanských vzťahov neboli vyvezené. Naď pôvodného objednávateľa vrtuľníkov Viper nespresnil.

Slovensko v súčasnosti disponuje deviatimi viacúčelovými vrtuľníkmi UH-60 Black Hawk aj menším počtom Mi-17.

Päť starších vrtuľníkov sovietskeho výrobcu Mil, konkrétne štyri Mi-17 a jeden Mi-2, Slovensko darovalo v júni Ukrajine. V slovenskej armáde tieto stroje slúžili ako dopravné a záchranné vrtuľníky, teda boli v pozícii, v ktorej ich postupne nahradzovali novšie UH-60.

Nové vrtuľníky Viper by na Slovensko mohli doraziť, len čo budú na ne vycvičení piloti. Podľa odhadu ministra by to mohlo trvať asi dva roky.

Vretenice zaplátajú dieru po Radičovej vláde

Hoci povestné vrtuľníky Black Hawk môžu niesť okrem kanóna aj rakety vzduch – zem, nie sú v užšom zmysle špecializované na boj proti pozemným cieľom. To ukazuje aj ich označenie UH ako utility helicopter (úžitkový vrtuľník), kým bojové vrtuľníky ako Viper nesú označenie AH (attack helicopter).

Bojovú hodnotu slovenských UH-60 navyše znižuje aj to, že vtedajší minister Martin Glváč (Smer) ich objednal bez výzbroje, slúžia preto najmä na prepravu osôb či ľahších nákladov a hasenie požiarov.

V slovenskom letectve úlohu bojových vrtuľníkov plnili v minulosti Mi-24, ako však pripomína Denník N, tieto stroje vyradila zo služby ešte vláda Ivety Radičovej pre nedostatok finančných prostriedkov na ich prevádzku.

Odvtedy slovenskej armáde chýbali stroje špecializované na vzdušnú podporu pozemných síl, nové vrtuľníky Viper (vretenica) túto dieru po vyše desaťročí zaplátajú. Viper slúži v americkej námornej pechote od roku 2010, kde nahradil staršie vrtuľníky Super Cobra. Majú automatický kanón kalibru 20 milimetrov a sú schopné niesť rakety vzduch – zem a vzduch – vzduch, v USA sa uvažuje dokonca aj o inštalácii rakiet AMRAAM.

„Výhodou AH-1Z Viper je vysoká rýchlosť a manévrovateľnosť, spolu s malým čelným prierezom to znižuje riziko zásahu,“ hovorí pre Postoj vojenský analytik Matej Rafael Riško. „Po vyradení Mi-24 sme prišli o schopnosť poskytovať pozemným silám blízku vzdušnú podporu a toto riešenie nedostatok odstraňuje.“

Podľa Riška patrí Viper medzi jedny z najlepších vrtuľníkov, v aké mohli slovenské ozbrojené sily dúfať: „Dodaná munícia Hellfire dokáže zasiahnuť cieľ na 8000 metrov s vysokou spoľahlivosťou a datalink umožňuje digitálnu interoperabilitu s ďalšími prvkami na bojisku vrátane dronov.“

V regióne nebudú slovenské vrtuľníky osamotené

Nové bojové vrtuľníky neobstaráva len Slovensko, napríklad Poliaci chcú kúpiť až 96 nových AH-64E Apache. Tie sú považované za jedny z najlepších bojových vrtuľníkov a oproti Viperom dokážu niesť väčšiu záťaž, a teda aj väčší počet rakiet. Sú však výrazne drahšie nielen v akvizícii, ale aj prevádzke.

Oproti tomu sú prevádzkové náklady Viperov odhadované na menej než 5000 dolárov na letovú hodinu, čo je nižšie než náklady Apachov (v závislosti od variantu 6000 – 9000 dolárov) či Tigrov (zhruba 10 000 austrálskych dolárov, čo je približne 6000 amerických dolárov/eur).

Viper zatiaľ používa len zopár štátov, ale pre Slovensko je zaujímavé, že okrem Bahrajnu si ho objednala aj susedná Česká republika, kde štyri kusy majú nahradiť staré Mi-24. Ďalších šesť Viperov majú Česi dostať od Američanov darom, takže budú prevádzkovať desať Viperov, ako aj dohromady desať viacúčelových UH-1Y Venom.

Česká akvizícia je rozumná aj z dôvodu, že UH-1Y a UH-1Z majú rovnakých až 84 percent svojich komponentov, čo zjednodušuje logistiku, hlavne manažment náhradných dielov a výcvik pozemného personálu. Rovnako Slovensko a Česko budú môcť v budúcnosti úzko spolupracovať aj v oblasti bojových vrtuľníkov.

Tigre končia

Náhradu pre svoje problémové Eurocopter Tiger potrebujú aj Nemci, ktorí sa rozhodli Tigre vyradiť a namiesto nich nakúpiť 82 ľahších bojových vrtuľníkov H145M. Nemci sa tak zjavne vracajú ku konceptu zo studenej vojny, keď ľahké vrtuľníky Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo-105 vo verzii Panzerabwehrhubschrauber 1 mali likvidovať útočiace sovietske tanky.

Podľa českých Armádnych novín 24 z 82 týchto bojových vrtuľníkov zrejme bude vyzbrojených protitankovými raketami Spike, rovnakou cestou ide aj Maďarsko.

Nemecké rozhodnutie však nie je bez kontroverzií, mnohí v armáde by si želali skôr plnokrvný bojový vrtuľník, akým je Apache či Viper. Rozhodnutie v prospech európskych H145M je „čisto politické rozhodnutie, ktoré ignoruje operačné potreby“, kritizuje Letecké technické centrum v liste, ktorý adresovalo nemeckému ministerstvu obrany.

„Čistokrvné bojové vrtuľníky vynikajú predovšetkým množstvom a kvalitou senzorov, systémami vlastnej ochrany, nosnosťou, letovými výkonmi, neporovnateľne robustnejšou konštrukciou (odolné proti prevádzkovému a bojovému poškodeniu) a predovšetkým ochranou posádky,“ zhŕňajú Armádne noviny výhody česko-slovensko-poľskej cesty.

Aj nemecký think-tank Stiftung Wissenschaft und Politik ešte v januári 2022 nabádal politikov čo najrýchlejšie obstarať adekvátnu náhradu Tigrov. Podľa odborníkov pritom do úvahy pripadajú len bojové helikoptéry.

Tie totiž „boli špeciálne navrhnuté na boj proti obrneným a neozbrojeným pozemným cieľom. Oproti nim stoja ľahké podporné vrtuľníky. Ide o civilné helikoptéry, ktoré boli príslušne prispôsobené, napríklad vybavené raketometmi, aby plnili uvedené úlohy. Bojové vrtuľníky sú vhodnejšie na ozbrojené použitie ako podporné, pretože ich celková konštrukcia je aerodynamicky vyladená tak, že majú menej leteckých ,nevýhod‘ a dajú sa získať taktické výhody“.

Výhody obstarania Viperov sú preto zjavné a už čoskoro Slovensko môže mať lepší vrtuľník, než má dokonca nemecký Bundeswehr.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0