Ohňostroje ľudstvo pozná už od vynálezu pušného prachu v 11. storočí v Číne. V Európe sa začali vyrábať v 14. storočí a spopularizovali sa v 17. storočí. Dnes ohňostroje neodmysliteľne patria k oslavám nového roka po celom svete.
Na Slovensku zábavnú pyrotechniku upravuje zákon o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii, ako aj nariadenie vlády o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu.
Podľa tejto legislatívy sa zábavná pyrotechnika delí do štyroch kategórií F1 až F4 podľa miery nebezpečenstva, ktoré predstavuje, hladiny hluku, ktorý spôsobuje, ako aj priestorov a času, kde a kedy ju možno používať.
Do kategórie F1 spadajú výrobky, ktoré možno používať aj v interiéroch a predstavujú veľmi nízke nebezpečenstvo, čiže sem patria napríklad prskavky. Používať aj predávať sa smú celoročne.
Výrobky kategórie F2 predstavujú nízke nebezpečenstvo a nízku hladinu hluku, no už sa smú používať iba vonku – to sú napríklad rímske sviece, fontány alebo petardy. Ich predaj je umožnený iba plnoletým.
Kategória F3 označuje už výrobky predstavujúce stredne veľké nebezpečenstvo – ide o rôzne rakety a kompakty, čiže kocky alebo kvádre, ktoré sa zapália a postupne púšťajú rakety so svetelným efektom. Kúpiť ich smú len osoby nad 21 rokov. Napokon kategória F4 označuje výrobky, ktoré môžu používať len odborne spôsobilé osoby. Ide o profesionálne ohňostroje.
Predaj aj používanie pyrotechnických výrobkov kategórií F2 a F3 je obmedzený – používať sa smú len dva dni do roka, konkrétne 31. decembra a 1. januára. Ich predaj je povolený len počas decembra, okrem niektorých špecifikovaných výrobkov, ako napríklad petardy, výmetnice, rímske sviece a ďalšie, ktoré sa smú predávať iba od 28. decembra do konca roka.
Okrem štátnej legislatívy môže používanie ohňostrojov obmedziť alebo i úplne zakázať aj obec prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia.
Hoci je predaj a používanie pyrotechnických výrobkov značne obmedzené, na Silvestra a Nový rok je ohňostrojov v slovenských mestách požehnane, pričom búchanie petárd nie je zriedkavé počuť aj niekoľko dní pred koncom roka či niekoľko dní po začiatku toho nového.
Každoročne sa aj preto – najmä pred Silvestrom – ozývajú skupiny ľudí, ktoré majú so zábavnou pyrotechnikou problém. Argumentujú ich negatívnym dosahom na zvieratá, životné prostredie, ako aj ľudí a ich majetok. Hlavným kameňom úrazu je pritom hluk niektorých druhov zábavnej pyrotechniky, pričom najcitlivejšie ho vnímajú práve zvieratá.
Europoslanec Martin Hojsík a Tamara Stohlová (obaja Progresívne Slovensko) prišli ešte koncom roka 2021 s petíciou, v ktorej signatári žiadajú sprísniť súčasnú legislatívu tak, aby aj pyrotechnické výrobky kategórií F2 a F3 boli sprístupnené iba odborne spôsobilým osobám. Bežná populácia by sa tak dostala iba napríklad k prskavkám.
Na stránke petície nie je vidieť, koľko ľudí ju podpísalo, no ku koncu decembra 2022 ju podľa jej autorov podporilo necelých 45-tisíc ľudí.

Petícia Progresívneho Slovenska za takmer úplný zákaz zábavnej pyrotechniky. Screenshot: martinhojsik.sk
Prirodzene, takýto reštriktívny návrh nenechal chladnými prívržencov ohňostrojov. Objavila sa teda ďalšia petícia, tentoraz za zachovanie voľného predaja a používania zábavnej pyrotechniky, ktorú elektronicky podpísalo k dnešnému dňu vyše 11-tisíc ľudí. Petíciu iniciovala Asociácia predajcov pyrotechniky.
Predseda asociácie Tomáš Šmitala v sprievodnom videu k petícii varuje pred tým, že ak by bol zákaz zábavnej pyrotechniky schválený, každé porušenie by riešila environmentálna polícia, ktorá by vyšetrovala ľudí prakticky za každý delobuch. Argumentuje aj tým, že z krajín V4 má Slovensko v tejto oblasti najprísnejšiu legislatívu.
Progresívne Slovensko (PS) avizovalo predloženie svojho návrhu zákona ešte koncom roka 2022. Prostredníctvom svojho poslanca Tomáša Valáška ho predložilo 13. januára. Tento návrh síce používanie pyrotechnických výrobkov kategórií F2 a F3 nezakazuje – ako to žiadala petícia Hojsíka a Stohlovej –, ale podmienky sprísňuje tak, že ich použitie by bolo značne komplikované.
Podľa návrhu PS by totiž boli celoročne zakázané nielen petardy, ale aj výmetnice, rímske sviece a ďalšie špecifikované výrobky. Ostatné by boli taktiež zakázané, okrem prípadov, ak by ich použitie 31. decembra a 1. januára povolila obec všeobecne záväzným nariadením.
Ak by obec chcela povoliť pyrotechniku na prelome rokov, musela by priestorovo vymedziť miesta, kde by bolo možné tieto výrobky používať, pričom by sa v okruhu 200 metrov nemohli nachádzať nemocnice či sociálne zariadenia, cintoríny, vodné plochy, lesy, útulky pre zvieratá, chovné stanice a ďalšie zariadenia pre zvieratá.
Zároveň by obec podľa tohto návrhu bola povinná „zabezpečiť na mieste vyhradenom na používanie pyrotechnických výrobkov prítomnosť príslušníka Policajného zboru, príslušníka obecnej polície alebo iného odborne vyškoleného zamestnanca obce“.
Tomáš Šmitala z Asociácie predajcov pyrotechniky však tento návrh považuje za nepremyslený. „Za úplnú katastrofu považujem ustanovenie miest vyhradených na odpaľovanie zábavnej pyrotechniky,“ hovorí Šmitala pre Postoj
„Na jednej strane to možno mysleli dobre, avšak následky odpaľovania rôznych typov pyrotechniky na jednom mieste za prítomnosti stoviek zúčastnených divákov na tomto mieste sú z hľadiska bezpečnosti obrovskou hrozbou. Progresívne Slovensko vo svojej dôvodovej správe k návrhu zákona hovorí aj o škodlivosti zábavnej pyrotechniky na životné prostredie a zdravie ľudí. Je preto nepochopiteľné, ako sa snažia všetky ohňostroje a zábavnú pyrotechniku v obciach dostať na jedno miesto, kde – ak by sme uvažovali o takých vplyvoch na ľudské zdravie, o akých hovorí PS – hrozí doslova sprcha karcinogénnych látok,“ uvádza ďalej Šmitala.
Tomáš Šmitala z Asociácie predajcov pyrotechniky: „Za úplnú katastrofu považujem ustanovenie miest vyhradených na odpaľovanie.“Zdieľať
Tamara Stohlová z Progresívneho Slovenska takéto úvahy odmieta. „Nie je to pravda. Zákon by umožňoval obci vybrať si, či buď určí, kde sa pyrotechnika používať môže, alebo si urobí zoznam miest, ako napríklad nemocnice, domovy sociálnych služieb, útulky a podobne, v ktorých okolí sa pyrotechnika používať nemôže,“ vysvetľuje Stohlová.
V návrhu zákona, ktorý predložil Tomáš Valášek, to však takto formulované nie je. Podľa návrhu, ak obec všeobecne záväzným nariadením nevymedzí miesta, kde sa pyrotechnické výrobky smú používať, tak je ich použitie zakázané na celkom katastrálnom území obce. Obmedzenia, ktoré Stohlová spomína, sa týkajú vydávania všeobecne záväzných nariadení obcami.
Hoci by návrh progresívcov značné bremeno zodpovednosti preniesol na obce, strana svoj návrh nekonzultovala ako so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS), tak ani s Úniou miest Slovenska (ÚMS).
„Táto téma nebola predmetom rokovaní ZMOS-u, ani napríklad na predsedníctve či na príslušných komorách miest a obcí,“ hovorí pre Postoj hovorca ZMOS-u Michal Kaliňák. „Samosprávy majú v tomto období výrazné existenčné problémy, ktoré sa týkajú ekonomiky, energetiky, sociálnych služieb či školstva. Táto téma určite v tomto období nepatrí na piedestál starostí, ktoré majú mestá a obce,“ uzatvára Kaliňák.
Hovorkyňa ÚMS Daniela Piršelová tvrdí, že o aktivite PS nemajú informácie. „S ÚMS Progresívne Slovensko žiaden návrh zákona nekonzultovalo ani nekomunikovalo,“ tvrdí Piršelová.
Stohlová však tvrdí, že so samosprávami konzultujú. „Spolupracovali sme na znení zákona so samosprávami, ktoré sú najviac dotknuté nedodržiavaním súčasných pravidiel. S nimi sme prišli s úpravou, ktorá by umožnila dočasne navýšiť kontrolné kapacity na dohliadanie dodržiavania pravidiel. Okrem mestskej a obecnej polície by na to mohli dohliadať aj odborne vyškolené osoby,“ hovorí Stohlová.
Na otázku, ako konkrétne so samosprávami svoj návrh konzultovali, Stohlová odpovedala, že majú kladné stanovisko Združenia K8, ktoré zastupuje krajské mestá, a už požiadali o stanovisko aj Úniu miest Slovenska. Tá však zatiaľ stanovisko nedala.

Zábavná pyrotechnika. Foto: TASR/Martin Turanovič
Na návrhu nového zákona o výbušninách už vyše roka pracuje pracovná skupina založená Jaroslavom Karahutom (Sme rodina) a Lenkou Kmeťovou, predsedníčkou občianskeho združenia Nádej pre kone a ľudí, ktoré sa venuje záchrane týraných a zanedbaných koní. Kmeťová do pracovnej skupiny pozvala ako ochranárov, zástupcov obcí, tak aj zástupcov pyrotechnických firiem.
„Mám eminentný záujem na tom, aby sa téma pyrotechniky vyriešila,“ hovorí Kmeťová pre Postoj. „V našom útulku máme choré a hendikepované kone a neviete si predstaviť, čo tu musíme každý rok zažívať. Veľmi ma to trápi a chcem to zmeniť. Ale uvedomujem si, že to musím zmeniť tak, aby to bolo priechodné,“ vysvetľuje.
Kmeťová do skupiny prizvala aj Martina Hojsíka a Tamaru Stohlovú, keďže sa tejto téme venujú. „Prišlo mi logické, že keďže oni majú petíciu, vravím si: spojme to s návrhom zákona a poďme spojiť sily,“ hovorí Kmeťová.
Hojsík a Stohlová však boli z pracovnej skupiny po pár mesiacoch vylúčení. „My sme komunikovali s ľuďmi, voči ktorým máme záväzok, čiže voči signatárom našej petície. Táto komunikácia však bola problematická a zo skupiny nás vylúčili. Myslím si, že to bolo politické rozhodnutie,“ myslí si Stohlová.
Kmeťová však tvrdí, že progresívci nekomunikovali korektne a nerešpektovali roly v pracovnej skupine. „Oni si to časom začali preberať pod seba,“ vysvetľuje svoj krok Kmeťová. „Napriek tomu, že ja som hovorkyňa a koordinátorka pracovnej skupiny, oni z nej dávali mediálne výstupy cez zvieracieho ombudsmana. V tých výstupoch neboli všetky veci korektné a boli tam aj naozaj hlúposti.“
Kmeťová sa Postoju zverila, že sa jej s predstaviteľmi Progresívneho Slovenska nepracovalo dobre. „Oni nevedia spolupracovať s nikým iným. Musia mať len svoje – svoj návrh a svoju pravdu. A len čo im niečo aj chcete vysvetliť, oni si to vysvetliť nedajú. Skrátka sú nastavení tak, že všetko, čo robia, je najlepšie na svete. Ale nemajú podporu nikoho, len sami seba. Idú cestou píár a tento zákon, ktorý predložili, nie je nič iné ako populizmus,“ zhodnocuje Kmeťová.
Koordinátorka pracovnej skupiny Lenka Kmeťová: „Progresívci idú cestou píár a tento zákon, ktorý predložili, nie je nič iné ako populizmus.“Zdieľať
Problém s návrhom zákona z dielne PS má Kmeťová v tom, že je podľa nej nepriechodný a nevymožiteľný. Stohlová z PS s touto interpretáciou nesúhlasí. Podľa nej je zákon, ktorý predložili, ten istý zákon, ktorý pripravovala pracovná skupina. To Kmeťová nepopiera, ale hovorí, že ide o stav zákona z leta minulého roka, pričom tento sa ďalej vyvíjal. „Ich návrh je polotovar, ktorý bol v pracovnej skupine niekedy v máji. My na ňom ďalej pracujeme, ale oni ho dali do parlamentu v tej podobe, no bez nášho súhlasu,“ hovorí Kmeťová.
„Nemajú to dotiahnuté, napríklad čo sa týka priestupkových konaní. V našom návrhu je, že určité úkony budú aj trestné činy, čo presadzuje samotná Slovenská asociácia pyrotechnických firiem. Im tiež vadí, keď sa dováža nepovolená a nebezpečná pyrotechnika napríklad z Poľska alebo Česka, kde je jej dostupnosť, žiaľ, veľká, a spôsobí to problémy ľuďom alebo zvieratám. Kazí im to meno,“ vysvetľuje.

Koordinátorka pracovnej skupiny Lenka Kmeťová. Foto: facebooková stránka Nádej pre kone a ľudí, o. z.
S dovozom pyrotechnických výrobkov zo zahraničia má problém aj Šmitala z Asociácie predajcov pyrotechniky. „Už v súčasnej situácii sa podľa našich domnienok dostáva na náš trh asi 80 percent petárd kategórie F3 z čierneho trhu,“ vysvetľuje.
„Po schválení celkového zákazu zábavnej pyrotechniky by však tento počet vzrástol na maximum, pričom zákazníci by si zo zahraničia začali dovážať aj inú pyrotechniku. Štát by tým utrpel obrovskú stratu na daniach, ktoré významne prispievajú do štátneho rozpočtu. Okrem toho tento zákaz môže spôsobiť vysoký nárast samovýroby zábavnej pyrotechniky, čo bude mať za následok množstvo devastačných zranení,“ upozorňuje Šmitala.
Na návrhu zákona z dielne Progresívneho Slovenska spolupracovala aj iniciatíva Zvierací ombudsman, hoci jej zástupcovia sú aj súčasťou pracovnej skupiny, ktorú koordinuje Lenka Kmeťová. Tá sa pre Postoj vyjadrila, že vidí problém, keď táto iniciatíva sedí na dvoch stoličkách a súčasne sa podieľa na príprave dvoch verzií toho istého zákona.
Iniciatíva v tom problém nevidí. „Spolupracujeme odborne a konštruktívne, napriek tomu, že na mnohé veci máme odlišné názory ako politici, odborníci či iné zainteresované strany,“ hovorí Katarína Schneiderová z iniciatívy Zvierací ombudsman.
Schneiderová tvrdí, že nerozumie, prečo by sa zástupcovia pyrotechnikov mali podieľať na návrhu zákona, ktorý obmedzí zábavnú pyrotechniku. „Boli sme skeptickí voči deklarovanému súhlasu zástupcov pyrotechnickej obce s pripravovanou novelou a ich deklarovanej spoločnej snahe obmedziť predaj. Nepôsobí to logicky, logické sa pre nich javí pokračovať a predávať pyrotechniku,“ uvádza Schneiderová.
Katarína Schneiderová z iniciatívy Zvierací ombudsman: „Sme skeptickí voči deklarovanému súhlasu zástupcov pyrotechnickej obce s pripravovanou novelou.“Zdieľať
Kmeťová však vysvetľuje, že zástupcom pyrotechnických firiem prekáža, keď sa pravidelne objavujú petície proti pyrotechnike a téma sa neustále otvára. „Sú z toho unavení a úzko s nami spolupracujú, lebo chcú, aby sme urobili dobrý zákon, ktorý bude platiť na dlhú dobu a oni sa budú podľa toho vedieť zariadiť,“ uvádza.
S tým, že by iniciatíva Zvierací ombudsman takpovediac hrala na dve strany, Schneiderová nesúhlasí. Podľa nej sa menil názor na podobu zákona v samotnej pracovnej skupine. „Považujeme preto za absurdné, aby to bolo interpretované ako zmena nášho postoja, keďže sme vystupovali v role právnikov a vypracovávali legislatívne návrhy na základe požiadavky pracovnej skupiny, ktorá sa v priebehu roka menila v dôsledku vývoja rokovaní,“ uzatvára Schneiderová.
To, v akej podobne bude napokon zákon, ktorý vzíde z tejto pracovnej skupiny, predložený, zatiaľ nie je jasné. Jaroslav Karahuta, ktorý skupinu vedie, tvrdí, že návrh je už v zásade pripravený, nedoriešenou ostáva otázka vymožiteľnosti zákona. „Riešime to cez environmentálnu políciu a zložky ministerstva vnútra, ale predpokladám, že to budeme riešiť ešte celý február,“ hovorí Karahuta.
Tým, že progresívci predložili svoj vlastný návrh, nebude môcť byť šesť mesiacov predložený iný návrh zákona v rovnakej veci. „Na stole sú dve možnosti. Buď sa bude pol roka čakať, alebo predložíme pozmeňujúci návrh a upravíme to. Ale politické rozhodnutie, ktorou cestou pôjdeme, ešte nepadlo,“ uzatvára Karahuta.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.