Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Rodina Video a podcast
07. august 2020

Podcast

Ako pomôcť deťom zvládnuť emócie? Prečítajte im rozprávku

Rozhovor so spisovateľkou Irynou Zelyk o detských knihách, detskej duši a emóciách.

Ako pomôcť deťom zvládnuť emócie? Prečítajte im rozprávku

Foto – Archiv I. Z.

Iryna Zelyk je autorkou nezvyčajných rozprávkových príbehov o detských pocitoch. Pochádza z Ukrajiny, no už 12 rokov žije a pracuje na Slovensku. Je mamou dvoch detí. Práve materstvo jej pomohlo hlbšie nazrieť do detského sveta a cez svoju tvorbu chce aj iných rodičov inšpirovať, ako sa starať o emocionálnu záhradu svojich detí.    

Ako súrodencom vysvetliť, že ich mama ľúbi rovnako? Ako dieťa ubezpečiť, že je milované také, aké je? Ako budovať v deťoch sebadôveru? Ako im pomôcť pochopiť a zvládať hnev? Iryna prenáša detské pocity a situácie z bežného života do rozprávkového sveta, aby lepšie priblížila deťom, ako zvládnuť svoje emócie, ktorým často samy nerozumejú.   

Čo vás priviedlo k písaniu detských knižiek? Pracujete v ekonomickej sfére, slovenčina nie je váš materinský jazyk, a predsa ste sa rozhodli písať rozprávky pre slovenské deti.

Vždy som sa zaujímala o to, čo ľudia prežívajú, aké pocity ovplyvňujú ich konanie, aké zážitky z detstva ich determinujú. Keď som sa stala mamou, o to viac ma fascinoval detský emocionálny svet. K písaniu ma vlastne priviedol môj syn, ktorý sa cítil ukrivdený, keď nám do rodiny pribudol nový člen. Na základe príbehu som mu vysvetlila, že ho ľúbim rovnako ako jeho malú sestričku. Zafungovalo to. 

Vaše príbehy sú o zvieratkách – jašteričkách, slimáčikoch, vĺčikovi, líštičke. Je to váš zámer, že sa deťom prihovárate práve cez zvieratká a nepoužívate postavičky chlapcov a dievčat?

Áno. Svet zvieratiek je pre deti magickejší, nepoznaný, viac ich to vtiahne do príbehu. Ale zároveň nechcem, aby sa deti s príbehom stotožnili, chcem len, aby bol pre ne inšpiráciou. Keby tam boli reálne postavy chlapcov a dievčat, myslím, že by sa s nimi ľahšie stotožňovali. Nie každé dieťa musí situácie opísané v knižke prežívať rovnako, ale každé dieťa sa môže zamyslieť nad tým, čo vlastne príbeh popisuje.    

Dokážu deti pomenovať a ovládať svoje emócie?

Závisí to od toho, akého majú sprievodcu. Základom je, aby dieťa bolo prijímané rodičmi také, aké je. Ak rodič pochopí, že dieťa má právo cítiť sa tak, ako sa cíti, ak sa sám dokáže povzniesť nad svoje emócie, otvára sa priestor pre konštruktívne vysvetľovanie a riešenie danej emočne vypätej situácie.

A ako teda zvládať takéto vypäté situácie, aby na jednej strane neboli rodičia sami ovládaní detskými emóciami, ale na druhej strane nepodceňovali detskú emocionalitu?

Celý rozhovor si môžete vypočuť v podcaste. Dozviete sa tiež:

Inzercia

- ako by mali rodičia reagovať, keď ich deti ovládnu emócie,

- ako dlho sa pripravuje detská knižka,

- či si svoje rozprávky „testuje“ na svojich deťoch pred tým, ako ich vydá knižne,

- aké ďalšie témy plánuje ešte knižne spracovať.

Sledujte podcast Denníka Postoj

Odporúčame