Vedľajšie škody procesu s T. E. Rostasom

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Vedľajšie škody procesu s T. E. Rostasom

Šéfredaktor časopisu Zem a vek Tibor Eliot R. prichádza na hlavné pojednávanie 11. decembra 2019 na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku. EASYFOTO TASR – Adel Ghannam

Spoločenské náklady budú možno vyššie ako finančný trest.

V máji 2017 zverejnil Tibor Eliot Rostas svoj článok o historických postojoch slovenských dejateľov voči Židom. Reagoval som vtedy na túto tému vlastným článkom. Oslovil som etnológa i historika, ktorý sa daným obdobím zaoberá. Predstavil som tiež viacero málo známych príkladov z dejín, keď sa na jednej strane Židia zastali Slovákov a na strane druhej zase slovenskí dejatelia Židov.   

Bolo za tým klasicky liberálne presvedčenie, že prejavu treba čeliť iným prejavom. Dôkladné rozobratie témy slovensko-židovských vzťahov v 19. storočí a na začiatku 20. storočia mohlo mať na našu spoločnosť katarzný účinok. Viem o tom viac, než sa mi vmestilo do článku, z ktorého väčšina zostala za paywallom. A myslím, že aj niektoré ďalšie málo známe fakty o tomto období by verejnosť v pozitívnom zmysle slova ohromili.

Objavil by ich každý, kto by sa do toho ponoril. Ak aj šéfredaktor mesačníka Zem a vek túto tému s nejakým cieľom a sebe vlastným spôsobom otvoril, ešte to nemuselo znamenať, že jeho interpretácia bude mať posledné slovo.

Časť občianskej spoločnosti si však namiesto polemiky zvolila cestu trestnoprávnej represie voči Rostasovi, ktorej dvere otvorila protiextrémistická novela Lucie Žitňanskej z jesene 2016. Po dva a pol roku od zverejnenia článku je na stole verdikt, hoci ešte neprávoplatný. Rostas by mal zaplatiť pokutu 4000 eur.

Časť verejnosti sa na sociálnych sieťach z rozsudku teší, no akosi zabúda na „sprievodné náklady“, „vedľajšie škody“ či možné nepredvídané dôsledky, ktoré so sebou prinesie. A na mysli nemám nevyhnutne prvoplánové špiritizovanie, či bude zo štylizovania sa Rostasa do úlohy obete systému viac profitovať strana Mariana Kotlebu alebo Štefana Harabina. Dosahy môžu byť subtílnejšie.

Prvou vedľajšou obeťou procesu je slovenská židovská komunita. Hoci jej by nešťastná karta zrejme zostala, aj keby Rostasa oslobodili. Po celý čas bola objektom, aj keď nie subjektom sporu. 

Vďaka tomu, že štát týmto rozsudkom antisemitským prejavom narysoval hranice, ešte nemusí byť antisemitizmu menej. V skutočnosti rozsudok môže spôsobiť, že protižidovské presvedčenia sa v spoločnosti posilnia, aj keď si ľudia budú dávať väčší pozor, aby ich nevyjadrovali nahlas.

Pre tú časť verejnosti, ktorá číta takzvané alternatívne médiá, bol šéfredaktor magazínu Zem a vek určite stíhaný na „židovskú objednávku“. Stačí nahliadnuť do ich diskusných sekcií. A to aj napriek tomu, že trestné oznámenie nepodali ľudia z tejto komunity.  

Keďže pomaly o každom procesnom úkone informovala denná tlač, verejnosti bolo od mája 2017 niekoľkokrát pripomenuté, že štúrovci a spol. mali nejaký problém so Židmi, Rostas o tom priniesol článok a zaň ho stíhajú. Rostas s každým objavením sa tejto kauzy v novinách pripomenul na sociálnych sieťach, vo vlastnom médiu (i tých spriaznených) vlastnú verziu vrátane spomenutia zásahu kukláčov v jeho dome. O fenoméne dobového antisemitizmu v slovenskom národnom hnutí tak už vie každý – aj tí, čo nikdy nečítali literárnu klasiku z 19. storočia. Presnejšie, poznajú verziu týchto udalostí z pohľadu časopisu Zem a vek.

Druhý dosah sa týka širšej otázky trestania ľudí za názory, s ktorými sa po Žitňanskej novele roztrhlo vrece. Málo sa doceňuje, že pre časť verejnosti tieto odsudzujúce rozsudky menia subjektívnu rovnicu plusov a mínusov ponovembrového politického systému v jeho zásadný neprospech.

Inak povedané, doteraz si niektorí ľudia mysleli, že demokracia posledných 30 rokov nie je teda pre nich nič moc, ale aspoň mohli o veciach, ktoré ich trápia, slobodne rozprávať. Aj keď ich nikto nepočúval. Teraz štát tento ventil frustrácie zaťahuje. U časti ľudí to môže spôsobiť posun od ambivalentného hodnotenia demokracie k otvorenému nepriateľstvu voči nej.

Treťou obeťou je autorita a legitímnosť štátu. V tomto bode sa zlieva proces s Rostasom, obvinenie expremiéra Fica či invektívy voči špeciálnemu prokurátorovi zo strany Ľuboša Blahu.

Netvrdím, že ide o jediné kritérium, no aplikácia zákonov by nejakým spôsobom mala odrážať preferencie a hodnoty spoločnosti. Žitňanskej novela bola však prijatá s minimálnou verejnou diskusiou. Časť opozičných poslancov, ktorí ju podporili, sa vzápätí obrátila na Ústavný súd, aby ju napadla. A dnes jej podporu zrejme ľutujú aj viacerí poslanci Smeru.

Pokiaľ štát represívne stíha ako trestné činy presvedčenia, ktoré sú všeobecne zdieľanými predsudkami, medzi sebou a občanom vytvára priepasť. Policajt alebo prokurátor už potom nie je ten, čo „pomáha a chráni“. V ponímaní časti verejnosti sa mení na akéhosi „drába“, chrániaceho nejaký abstraktný, v každom prípade občanovi vzdialený záujem.  

Ako to súvisí s procesom s Rostasom? Hoci ide o šokujúci údaj, realita je taká, že podľa prieskumu GLOBSEC Trends 52 percent Slovákov súhlasí s tvrdením: „Židia majú priveľa moci a tajne kontrolujú mnohé vlády a inštitúcie vo svete.“ Ak sa tieto presvedčenia majú zmeniť, potrebujeme viac prejavu, viac polemík, viac otvárania tabuizovaných či bolestivých tém. Nie zatvoriť ich do nejakého zatuchnutého trezoru s nápisom: „Trestné!“

Pochybným domnienkam a mýtom sa najviac darí v prítmí. Najlepšie ich rozptýli svetlo slobodnej verejnej výmeny názorov. Takáto robustná diskusia je zároveň prejavom sebavedomia slobodnej spoločnosti.

Tridsať rokov po Nežnej revolúcii potrebujeme opäť nadobudnúť vieru v zbližujúcu silu dialógu i v obnažujúce účinky polemiky.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo