Po Ministroch urážajúcich cirkev bude licenčná rada riešiť aj Oroschovu kázeň

Po Ministroch urážajúcich cirkev bude licenčná rada riešiť aj Oroschovu kázeň

Arcibiskup Ján Orosch počas svätej omše, ktorú v priamom prenose vysielala katolícka televízia Lux. Foto – tvlux.sk

Sankciám v minulosti čelila aj televízia Lux za to, že do svojich diskusií neprizvala podporovateľov registrovaných zväzkov homosexuálov či odporcov ústavnej ochrany manželstva.

Kázňou trnavského arcibiskupa Jána Oroscha, v ktorej pred prezidentskými voľbami v priamom prenose televízie Lux kritizoval niektorých kandidátov, sa bude zaoberať Rada pre vysielanie a retransmisiu. Postoju to potvrdila hovorkyňa Rady Ivana Furjelová.

„Rada pre vysielanie a retransmisiu dostala dva podnety na vysielanie televízie Lux zo dňa 10. 3. 2019. Prvý sťažovateľ namieta, že televízia vedie protiliberálnu kampaň, v ktorej biskup straší ľudí peklom, ak dajú svoj hlas pani Čaputovej. Druhý sťažovateľ uvádza, že arcibiskup podnecoval k nenávisti a viedol politickú antikampaň,“ uviedla Furjelová.

Rada má teraz 90 dní na to, aby rozhodla, či sťažnosti odmietne ako neopodstatnené alebo či začne voči televízii správne konanie z dôvodu možného porušenia zákona. „V správnom konaní sa vykoná hlbšia analýza predmetného programu. Výsledkom môže byť uloženie sankcie alebo zastavenie správneho konania,“ vysvetlila hovorkyňa licenčnej rady.

Riešili aj Boberovu kázeň

Nebude to prvýkrát, čo sa licenčná rada bude zaoberať kázňou katolíckeho biskupa. Na homíliu košického arcibiskupa Bernarda Bobera, počas ktorej niekoľko týždňov pred referendom o rodine čítal svoj pastiersky list, prišlo na licenčnú radu až 19 sťažností. Svätú omšu vtedy v priamom prenose vysielala RTVS na Dvojke.

Vtedajšia hovorkyňa Rady Lucia Jelčová médiá informovala, že sťažovatelia považovali obsah omše „za homofóbny a diskriminačný, podnecujúci nenávisť a program označili za nevyvážený, keďže v ňom odzneli priame výzvy na účasť v referende a kladné zodpovedanie referendových otázok“.

V súvislosti s referendom sa diváci a poslucháči sťažovali až na deväť televíznych a rozhlasových programov.

Prečítajte si aj
Havran píše ako fašizoidi, napísala Tlačová rada a má pravdu. A čo ďalej? Zdieľať

Rada, ktorá vo veci televízneho prenosu Boberovej kázne začala správne konanie vo veci možného porušenia zákona zakazujúceho znevažovanie a hanobenie na základe politického či iného zmýšľania, však napokon konanie zastavila, pretože po preskúmaní podkladov sa porušenie zákona nepreukázalo.

Pozornosť verejnosti v tom čase vzbudila aj kázeň gréckokatolíckeho kňaza Rastislava Baku, ktorú RTVS pred referendom o rodine odmietla odvysielať na rozhlasovom okruhu Regina. Vysielateľ tvrdil, že obsah kázne hraničil s porušovaním legislatívy. Prokuratúra, ktorá nahrávku kázne preverovala, však žiadne porušenie zákona nenašla.

Právnik Igor Chovan, ktorý sa špecializuje na mediálne právo a v minulosti pracoval aj pre Radu pre vysielanie a retransmisiu, v Oroschovej kázni na Luxe problém nevidí. „Kázeň bola odvysielaná na televíznej stanici vlastnenej katolíckou cirkvou, ktorú v drvivej väčšine sledujú práve príslušníci tejto cirkvi. Kázeň ako poučenie, vysvetlenie či výklad je určená práve tomuto okruhu osôb. Navyše, kázeň má a musí obsahovať reflexiu toho, čím práve veriaci žijú, a to z pohľadu cirkevného učenia,“ argumentuje Chovan.

„Po technickej stránke navyše išlo o priamy prenos, ktorý televízia netvorí, iba prenáša. Možnosti vysielateľa usmerniť obsah priameho prenosu sú vo všeobecnosti minimálne,“ dodáva Chovan.

Diskusia bez názorovej protistrany

Televízia Lux pritom čelila sankciám od licenčnej rady už aj v minulosti. Vo viacerých prípadoch išlo o diskusné relácie o kultúrno-etických témach.

Napríklad v roku 2013 bola televízia sankcionovaná za dnes už nevysielanú diskusnú reláciu U Nikodéma. „Došlo k nezabezpečeniu všestrannosti informácií a názorovej plurality v rámci vysielanej programovej služby, keďže účastník konania nesprostredkoval tému rodovej rovnosti v rámci svojej programovej služby v primeranom rozsahu a v relevantnej časovej nadväznosti aj z hľadiska zástancov tzv. ideológie rodovej rovnosti,“ vyčítala Rada televízii.

Podobne jej pri relácii U Pavla z roku 2012 venovanej registrovaným partnerstvám homosexuálov či pri Štúdiu špeciál z roku 2014 venovanom návrhu novely ústavy týkajúcej sa ochrany manželstva prekážalo, že do nich nebola prizvaná protistrana – teda zástancovia registrovaných zväzkov a odporcovia ústavnej ochrany manželstva.

Vo všetkých troch prípadoch dostala televízia Lux sankciu a upozornenie na porušenie zákona.


Sankcionovanú reláciu U Nikodéma v roku 2013 moderoval vtedajší hovorca KBS a súčasný programový riaditeľ televízie Lux Jozef Kováčik. Foto – tvlux.sk

Podľa Rady nie je nič zvláštne na tom, že katolícka televízia má do svojich relácií pozývať aj hostí, ktorí zastávajú názory v rozpore s názormi cirkvi.

„Spoločnosť, ktorá poskytuje programovú službu TV Lux, je vysielateľ ako každý iný. Preto je povinná dodržiavať ustanovenia zákona o vysielaní a retransmisii bez výnimky. To okrem iného znamená aj to, že nesmie zneužívať vysielanie v prospech prezentovania len určitých názorov a ideológie. Vo vysielaní programovej služby aj tohto vysielateľa musí byť dodržaná objektivita spravodajstva, vyváženosť, presnosť a vecnosť,“ argumentuje hovorkyňa Furjelová.

Zákon síce v tomto prípade neumožňuje uložiť finančnú pokutu, ale za určitých okolností môžu prísť na rad aj tvrdšie sankcie. „Tými sú povinnosť odvysielať oznam o porušení zákona alebo pozastavenie vysielania programu alebo jeho časti,“ vysvetľuje Furjelová.

Jej názor potvrdzuje aj právnik Chovan. „Zákonná požiadavka na objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov je nastolená pre všetky takéto programy a témy bez ohľadu na špecifiká vrátane náboženského presvedčenia,“ konštatuje odborník na mediálne právo, podľa ktorého je v tejto oblasti slovenská legislatíva nastavená prísne. 

Ochrana cirkvi pobúrila tvorcov seriálu

Kým sankcie pre televíziu Lux ostali v minulosti takmer nepovšimnuté, minulotýždňový verdikt Rady pre vysielanie a retransmisiu voči televízii JOJ vyvolal viacero búrlivých reakcií. O čo išlo?

Niekoľko dní pred minuloročnou Národnou púťou k Sedembolestnej Panne Márii v Šaštíne televízia v rámci komediálneho seriálu Ministri odvysielala epizódu s názvom Národná púť.

Podľa licenčnej rady v programe došlo k „zosmiešňovaniu, znevažovaniu a hanobeniu výzoru predstaviteľov cirkvi, významu cirkevných obradov, sviatostí a úkonov, čím predstaviteľov cirkvi, ako aj veriacich hrubo urážal, a teda porušil zákaz otvorenou formou znevažovať alebo hanobiť na základe viery a náboženstva“.

Za toto porušenie zákona o vysielaní a retransmisii Rada udelila televízii pokutu 3 319 eur, čo je najnižšia možná finančná sankcia.


Jedna zo scén seriálu Ministri. Foto – tvjoj.sk

Rozhodnutie Rady pobúrilo nielen tvorcov seriálu, ale aj generálneho riaditeľa televízie JOJ. „Ak niečo Ministri v tejto časti hanobia, tak je to svätuškárstvo, pokrytectvo, kšeftovanie s vierou a sexuálne zneužívanie detí. Všetky tieto prejavy, pokiaľ viem, považujú kresťania za hriech,“ cituje Denník N scenáristu seriálu Jozefa Kolejáka.

„Či už ide o zneužívanie detí, kupovanie odpustkov, prípad Bezáka a ďalšie kauzy, ktoré sú dlhodobo spájané s cirkvou. O tom cirkev stále mlčí. No akonáhle na to poukáže niekto iný, reakciou predstaviteľov cirkvi nie je sebareflexia, ale snaha tento názor umlčať, pokutovať, robiť reštrikcie. Jej doktrína sa od stredoveku vôbec nezmenila,“ reagoval režisér Edo Kudláč.

Hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara sa v reakcii pre Postoj proti týmto slovám ohradil s tým, že biskupi na seriál žiadny podnet nedávali.

Odborník na mediálne právo Radoslav Kutaš je presvedčený o tom, že Rada sa svojím rozhodnutím dopustila neoprávneného zásahu do slobody prejavu. „Vezmime si, že to, čo odznelo v seriáli, by nebolo namierené na náboženstvo, ale na politickú stranu. Znamená to, že je to neprípustné? V tom istom ustanovení sa hovorí aj o politickom zmýšľaní. Ak nemožno kritizovať náboženstvo, tak ani politické zmýšľanie. V tom prípade rada rozhodla o tom, že satira na Slovensku nemá miesto,“ uviedol Kutaš pre denník SME.

„Aj pri humore existujú isté hranice. Sú známe vtipy na najrôznejšie sexuálne témy, o masovom vraždení, ale na verejnosti sa jednoducho nehovoria.“
Igor Chovan, právnik Zdieľať

Či sa bude televízia JOJ proti verdiktu Rady brániť alebo pokutu zaplatí, zatiaľ nie je známe. Generálny riaditeľ Marcel Grega vyjadril svoj nesúhlas s rozhodnutím zatiaľ iba na facebooku. „Regulátor takúto pokutu udelil v čase, keď počas prezidentskej kampane v priamom televíznom prenose vysokopostavený cirkevný hodnostár hovoril slová o diablovi a ťažkom hriechu v spojení s odlišným svetonázorom. Tie už však satirou neboli,“ napísal Grega.

Takéto porovnanie ale podľa právnika Chovana nie je namieste. „Seriál v televízii JOJ, ktorý vykreslil celý klérus ako zneužívajúci malé deti a cirkevnú hierarchiu ako skorumpovanú a ovládajúcu politikov, má výrazne väčší zásah vo vzťahu k verejnosti ako kázeň pre veriacich v katolíckej televízii Lux. Navyše, kázeň arcibiskupa Oroscha bola takou, akou Ministri neboli – bola slušná. Arcibiskup citlivo a bez urážania vysvetlil, že sú témy a okruhy, ktoré veriaci nemá podporovať ani v politickom živote, pretože sú hriechom,“ uviedol Chovan.

Najnižšia možná výška finančnej sankcie pre televíziu JOJ podľa neho indikuje, že Rada zohľadnila skutočnosť, že išlo o komediálny seriál. „Ale aj pri humore existujú isté hranice. Sú známe vtipy na najrôznejšie sexuálne témy, o masovom vraždení, ale na verejnosti sa jednoducho nehovoria. Aj keď práve v tejto oblasti nastal počas uplynulých rokov výrazný posun k horšiemu,“ myslí si odborník na mediálne právo, podľa ktorého sa o celom tomto prípade hovorí zbytočne veľa.

„Existuje mnoho oveľa vyšších sankcií za omnoho závažnejšie porušenia zákona, o ktorých sa ani zďaleka toľko nepíše a nehovorí,“ dodal Chovan.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo