K VECI: Voľby sú o väčších veciach ako je iba ekonomika

V ostrom októbrovom povetrí toho vo vzduchu cítiť veľmi veľa, či už o tom ľudia hovoria alebo nie. Nad všetkým sa vznášajú nadchádzajúce voľby (voľba prezidenta USA dňa 6.11.2012, pozn. red.).

Jazyk je za tie roky už dosť prehnaný, a tak keď ľudia povedia, že toto sú možno najdôležitejšie voľby našej generácie a prevratný moment, možno sa to nebude brať príliš vážne. A predsa to tak je.

„Prevrat“ je niečo podobné zmene samotného režimu – nášho chápania legitímnych cieľov vlády, koncentrácie a použitia politickej moci či principiálnych podmienok, podľa ktorých spolu žijeme ako ľud.

V otázkach potratov a manželstva nemusím našich čitateľov trápiť opakovaním toho, čo už odo mňa čítali celé roky. Ibaže určité veci si zaslúžia, aby sa o nich hovorilo znova v každom čase.

Obama versus Lincoln

Máme administratívu, kde charakter určuje jej šéf, ktorý by nechránil dieťa, čo prežilo potrat, aby táto ochrana živonarodeného dieťaťa nespochybnila celý korpus „potratových práv.“

Takéto chápanie skutočnosti preniká jeho administratívu skrz-naskrz a nachádza vyjadrenie v rutinne stanovených vyhláškach týkajúcich sa nemocníc, poistenia a zdravotnej starostlivosti.

Ak sa pánovi Obamovi podarí pretlačiť jedného alebo dvoch sudcov na Najvyšší súd, nielenže sa prakticky istotne presadí manželstvo osôb rovnakého pohlavia a potrat bude ešte viacej zabetónovaný ako súčasť „pevne stanoveného poriadku“, dosť zabezpečeného pred zmenou. Tieto „práva“ na potrat a manželstvo osôb rovnakého pohlavia sa navyše stanú súčasťou novozavedenej ortodoxie ako morálna požiadavka na súkromné aj verejné inštitúcie a osoby.

„Katolícke nemocnice, ktoré nebudú vykonávať potraty, zmierovací sudca, ktorý nebude uzatvárať homosexuálne manželstvá, fotografi, ktorí odmietnu fotiť tieto akcie – všetci môžu byť postihnutí rozličnými sankciami, či už stratou licencie alebo im bude vyrubená pokuta.“

Zdieľať

Žiadna organizácia, ktorá popiera oprávnenosť týchto vecí, nebude vnímaná ako „legitímna“. Katolícke nemocnice, ktoré nebudú vykonávať potraty, lekári a sestry, ktorí sa nebudú na tomto „zákroku“ podieľať; agentúry pre adopciu, ktoré nebudú umiestňovať deti k homosexuálnym párom, zmierovací sudca, ktorý nebude uzatvárať homosexuálne manželstvá, fotografi, ktorí odmietnu fotiť tieto akcie – všetci môžu byť postihnutí rozličnými sankciami, či už stratou licencie alebo im bude vyrubená pokuta.

Lincoln vo svojej slávnej reči v Cooper Union v New Yorku z februára 1860 spomína tvrdú morálnu neústupnosť prívržencov otroctva. „Mlčanie nie je tolerované,“ povedal (parafrázujúc ich požiadavky), „musíme sa výslovne postaviť na ich stranu.“

Čo im dá pocit bezpečnosti a neohrozenosti? „Toto a len toto: prestať hovoriť, že otroctvo je zlé, a tvrdiť spolu s nimi, že je dobré. A musí sa to uskutočniť dôsledne – slovami aj skutkami.“ Preto aj požiadavka, že „treba prijať a zaviesť do praxe nový zákon o poburovaní, ktorý potlačí všetky vyhlásenia, že otroctvo je zlé, či už zaznejú v politike, v tlači, z kazateľníc alebo v súkromí.“

Inými slovami, toto všetko tu už bolo. Je to dielo morálnej vášne, ktorá všade trvá na svojom uznaní. Bez veľkých ohľadov na to, či jej zdrojom je platný morálny úsudok, ktorý má pravdu v tom, čo chváli a čo haní.

O čom sú a o čom by mali byť voľby

Počas druhej prezidentskej debaty dostal pán Romney otázku o antikoncepcii. Poznamenal, že v tejto veci sa ženy musia rozhodovať samy, bez toho, aby sa im do toho miešal ich zamestnávateľ.

Nemôžeme od neho očakávať, že túto chvíľu využije, aby položil otázky o etickosti antikoncepcie, ale bol by som rád, keby povedal niečo takéto:

Ženy a muži si môžu sami kúpiť antikoncepciu v obchodoch lacnejšie, než sa dá kúpiť cez poistenie; a jediným odôvodnením pre zavedenie tejto požiadavky na zamestnávateľov je, že ľudia, ktorí proti antikoncepcii majú morálne výhrady, sú nútení hovoriť slová, ktoré protirečia ich vlastným presvedčeniam. Sú to slová, ktorými nová ľavicová ortodoxia nahradila ich morálne presvedčenie.

„Kedysi bola doba, keď politici dokázali hovoriť o otázkach idúcich až na koreň veci, a našli publikum, ktoré chápalo ako vážny problém principiálne podmienky, podľa ktorých spolu žili ako ľud. Kedy sme prestali byť takýmto ľudom?“

Zdieľať

Pred rokmi sa historik J.G. Randall sťažoval, že Lincoln a Stephen Douglas chodia po štáte Illinois so svojimi slávnymi debatami, znepokojujú vidiek a miesto toho, aby sa sústredili na to, čo on považoval za „reálne” problémy – problémy ako otvorenie západných území alebo zlepšenie podmienok v továrňach – títo dvaja politici rozrušujú vidiek morálnym problémom otroctva. A každý vie, že na morálne otázky nie sú žiadne odpovede. 

Pán Romney sa v tej istej druhej debate zadíval do kamery a presvedčene povedal, že „tieto voľby sú o náprave ekonomiky a o zlepšení podmienok strednej triedy.” Samozrejme však musí vedieť – a už viac, než naznačil, že vie – že tieto voľby sú o niečom oveľa viac, ako len o tomto.  

A predsa pri každých voľbách spolu s hlasom J. G. Randalla počúvame, že všetky problémy odsúva nabok “ekonomika”. Politická trieda buď uverila, že všetko ostatné pohýna ekonomika, alebo že je to niečo, na čom ľuďom najviac záleží. 

Odborníci sa držia tohto názoru, aj keď mnohí voliči neustále ukazujú, že im záleží na niečom úplne inom. Kedysi však bola doba, keď sa zdalo, že politici dokážu hovoriť o otázkach idúcich až na koreň veci, a našli publikum, ktoré chápalo ako vážny problém principiálne podmienky, podľa ktorých spolu žili ako ľud. 

A je tu jedna dotieravá otázka: kedy sme prestali byť takýmto ľudom?

Hadley Arkes 
Autor
je profesorom právnej vedy v Amherst College a riaditeľom Claremont Center for the Jurisprudence of Natural Law (Claremontské centrum pre právnu vedu založenú na prirodzenom zákone) vo Washingtone D.C. Jeho posledná kniha je Constitutional Illusions & Anchoring Truths: The Touchstone of the Natural Law (Ústavné ilúzie a základné pravdy: Kritérium prirodzeného zákona).

Pôvodný text: Another Election – and Another People?, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo