Môžete ich rozoberať z rôznych pohľadov, začať trebárs tým, že pred digitálnou technológiou preferuje natáčanie na klasický film. Alebo že ho baví rozprávať dej inak než chronologicky. Analyzovať sa dá jeho prístup k zvukovým efektom aj filozofii. Christopher Nolan je jeden z najväčších filmárskych talentov súčasnosti. 

No azda najlepšie vystihuje jeho tvorbu samotné logo produkčnej spoločnosti Syncopy, ktorú vlastní so svojou manželkou. Je to labyrint bez stredu. Synkopa je výraz pre krátkodobú stratu vedomia. Keď sa prosto preberiete v Nolanovom bludisku, musíte si nájsť cestu von. 

Cestu z francúzskej pláže hľadalo v máji roku 1940 aj 400-tisíc vojakov. Filmový svet teraz vedie spor, či je Dunkirk najlepší Nolanov film alebo nie. Pravdou je, že je to prvý film, ktorého príbeh nie je vymyslený. 

Filmárom od malička 

Narodil sa v roku 1970 v Londýne. Otec Angličan sa živil natáčaním reklamy, matka Američanka bola letuškou. Malý Chris už ako sedemročný nakrúcal videjká na otcovu kameru. Človek by si bol dnes istý, že Nolan absolvoval filmové vzdelanie, no nebolo to tak. Na University College London študoval anglickú literatúru a už popri škole natočil dva krátke filmy: Tarrantella (1989) a Larceny (1995).

Po škole šiel v otcových šľapajach, keď vyrábal reklamné videá. V roku 1998 predstavil svoj debut Following (Sledovanie). Kriminálna dráma stála 6-tisíc dolárov, natáčal ju po 15-minútových častiach cez víkendy, no vyslúžila si uznanie kritikov a Nolan ňou upozornil na svoje schopnosti. 

Heath Ledger ako anarchistický terorista v Temnom rytierovi (Foto: NicoPadilla).

Skutočne veľký úspech mu priniesol v roku 2000 film Memento, triler rozprávaný retrospektívne. (V čiernobielych sekvenciách ide dej dopredu, vo farbe sa odohráva spätne.) 

Nasledovala psychologická kriminálka Insomnia (2002), jediný Nolanov film, pri ktorom nemal podiel na scenári. V Insomnii však dokázal skrotiť hviezdneho Al Pacina, pritom štúdiá Warner Bros sa pri adaptácii nórskej krimi pôvodne dožadovali zvučnejšieho mena, no producent Steven Soderbergh filmovú spoločnosť presvedčil, aby najali Nolana. Ten im to vrátil v podobe zisku na úrovni 113 miliónov dolárov, pri rozpočte 46 miliónov. 

Dvere do sveta Hollywoodu mal v tej chvíli Nolan naplno otvorené. 

Cítil teda šancu pustiť sa do niečoho veľkého. No kým k tomu došlo, koketoval s viacerými námetmi. Ako uvádza český Filmserver, Nolan chcel najprv spracovať príbeh leteckého konštruktéra a filmového režiséra Howarda Hughesa a hlavnú úlohu ponúknuť Jimovi Carryemu. Ibaže Nolan, ktorý už mal nachystaný scenár, zistil, že ho predbehol Martin Scorsese (Letec). 

Potom Nolan odmietol režírovať historický veľkofilm Trója a chystal sa natočiť ďalšiu kriminálku, no po Memente a Insomnii sa tejto myšlienky vzdal. 

V roku 2003 oslovil Warner Bros s nápadom spraviť nového Batmana, ale inak, viac realisticky než komiksovo. Štúdio však bolo skeptické, veď posledný batfilm bol Schumacherov Batman a Robin z roku 1997, ktorý sa skončil fiaskom a hodnotením 3,7 na renomovanom serveri Imdb.

Lenže to, čo spravil napokon z Batmana Chris Nolan, nikto nečakal. 

Chcel, aby Batmanova technológia a schopnosti zodpovedali reálnym fyzikálnym zákonom a aby diváci videli, ako sa Bruce Wayne zotavuje z modrín. Taký bol už úvod do trilógie Batman začína (2005), ktorý zožal veľký úspech.

Nolan sa za filmami neženie, a to ani po veľkom úspechu. Aj po prvom Batmanovi si dal „pauzu“ v podobe snímky The Prestige (Dokonalý trik, 2006). Kúzelnícka dráma potvrdila Nolanove kvality a o dva roky nato mohol do Gothamu vypustiť psychopatického Jokera. 

Svet žasol. Temný rytier (2008) úplne zmenil pohľad na komiksové adaptácie, výsledkom bol realistický triler s mrazivou atmosférou, skvelými hercami, zvukom. Film zarobil viac ako jednu miliardu dolárov a kraľuje filmovým rankingom. 

Dokonalosť tohto diela však podčiarkuje aj obeť, ktorú si vyžiadal. Pol roka pred premiérou sa herec Heath Ledger, ktorý stvárnil šialenca Jokera, predávkoval liekmi na spanie. 

Ľudia chceli, samozrejme, vidieť posledný diel trilógie, no Nolan si odskočil do sveta snov a priniesol z neho originálny Inception (Počiatok, 2010). 

O dva roky Temný rytier povstal, čím sa batmanovská sága skončila a zaradila sa medzi najlepšie filmové trilógie. 

Za komerčným úspechom Nolanových filmov je podľa New York Times Magazine aj fakt, že prinúti divákov ísť na film viackrát. Výsledkom sú potom blogy o detailoch a otázky typu: „Ak dodávka vo voľnom páde z mosta v prvom sne znamená, že v druhom sne sú postavy v hoteli v beztiažovom stave, potom prečo je v sne na tretej úrovni v alpskej pevnosti normálna gravitácia?“ (Inception)

Väčšina divákov však neťahá Nolana do takýchto extrémov. Je pritom vzácne, ako dokáže Nolan skĺbiť originálny prístup k filmárstvu s komerčným úspechom. Často si komplikované dejové línie či zložité myšlienkové experimenty vie obľúbiť aj masové publikum, čo nie je jednoduché docieliť. 

Bez sexu a krvi 

Niektoré kruhy nemôžu prehltnúť, že taký geniálny režisér ako Nolan je zrejme materialistom, keďže v jeho filmoch chýba rozmer nadprirodzenosti. Najvypuklejšie to bolo vidno v Interstellari (2014), kde ľudstvo samo dokáže ovládať svoju budúcnosť aj minulosť. 

Hoci sa však náboženstvo nevyskytuje v Nolanových filmoch priamo, konzervatívny či rovno kresťanský divák môže kvitovať iné hodnoty, ktoré britsko-americký režisér prináša a v súčasnom filmovom priemysle sú skôr výnimkou. 

Nolan jednoducho dokáže urobiť komerčne úspešné a vskutku zaujímavé filmy bez erotiky a hektolitrov krvi. 

Chris Nolan má štyri deti. Svoju manželku Emmu Thomas spoznal ešte na vysokej škole a je producentkou všetkých jeho filmov. Práve ona vysvetľuje, ako sa postupne zmenil prístup Nolana k filmu. 

„V minulosti by neurobil film z iného dôvodu než preto, aby ho mohol sám vidieť. Teraz túži nakrúcať filmy, ktoré si môže pozrieť zo svojimi deťmi,“ cituje Emmu Thomas NY Times Magazine. 

Nolanove námety sa skutočne vyvíjali od temných kriminálok až po cestovanie vesmírom a druhú svetovú vojnu. Väčšina týchto diel je pozerateľná s detským divákom. 

Za významnú hodnotu považuje Nolan otcovstvo. Je nenápadné, no vo viacerých filmoch silno prítomné. 

Od Počiatku, kde Cobb (Leonardo Di Caprio), ktorý robí všetko preto, aby sa vrátil k svojim deťom, až po Interstellar, kde cestovanie do inej galaxie vyrozprával cez drámu odlúčenia otca a dcéry.

„Keď máte deti, úplne to zmení vaše vnímanie času a jeho plynutie. Zúfalo túžite dožiť sa momentov, keď vyrastú,“ vraví sám Nolan. 

Aj do Batmana zasadil úlohu otca, hoci náhradného. Hviezdny Michael Caine, ktorý stvárnil v netopierej trilógii Alfreda, komorníka rodiny Waynovcov, si takto spomína na svoje prvé stretnutie s Nolanom: 

„Bol som vo svojom dome na vidieku, keď v jedno nedeľné ráno zazvonil zvonček. Pred dverami stál chlapík s papiermi, myslel som, že je to kuriér. Povedal: ,Som Chris Nolan. Mám pre vás scenár.' Čakal som niečo ako Memento alebo Insomnia, no on povedal: ,Volá sa to Batman začína.’ ,Výborne,’ zvolal som, ,a čo by som mal hrať?' ,Komorníka,' odvetil. ,To budem hovoriť „večera je hotová?“ ,Nie,' odvetil, ,komorník je oveľa dôležitejší. Po smrti rodičov bude chlapcovi náhradným otcom.'“

 

Kozmická loď letí k čiernej diere v Interstellari (Foto: deepskyobject).

Čas a pravda

Nolan sa nezvykne hrať len s kamerou (preferuje film pred digitálom), rád experimentuje aj s časom. Rozprávať dej lineárne mu nepripadá také zaujímavé ako sa pohrať s časovými líniami a trochu domotať divákovi hlavu. 

Zaujímavý vývoj možno sledovať v Nolanových filmoch aj vo vzťahu k pravde ako univerzálnej hodnote. V mnohých filmoch, ako upozorňuje filmový kritik a trvalý diakon Steven Greydanus, akoby pravda ťahala za kratší koniec, hoci sa napokon ukáže jej mohutnosť a nevyhnutnosť. 

V Počiatku ide o snahu vniknúť do cudzej mysle, Dokonalý trik je o kúzlach, v Temnom rytierovi má v ľuďoch zachovať vieru v ideál veľká lož a v Interstellari sme svedkami podvodu elít na obyvateľoch Zeme. 

Až teraz sa akoby Nolan rozhodol ukázať vo filme čistú pravdu, holú realitu. V Dunkirku si už nikto nič nevymýšľa a sám režisér rozpráva len historické udalosti.  

O svojom súkromní Nolan veľa nehovorí. Hovorí sa, že nepoužíva emaily a nemá vlastný mobil. Keď mu vo Warner Bros zriadili oficiálny mailový účet, hneď ako sa to dozvedel, všetky maily vymazal. 

Určite boli medzi nimi aj otázky, aké žánre sa ešte chystá natočiť. Aktuálne sa šíri, že Nolan siahne po spracovaní bondovky. Počas rozhovorov pri uvedení Dunkirku potvrdil, že sa s producentmi Jamesa Bonda rozprával. 

Nolan sa považuje za veľkého fanúšika Bonda, novinárom však uviedol, že by do toho šiel, iba ak by sa ukázalo, že aktuálna séria potrebuje invenciu. 

A nikto, kto chodí dnes do kina, nepochybuje, že Nolan by z agenta 007 urobil niečo, čo sme tu ešte nemali. Najmä ak si uvedomíme, čo sa pod jeho rukami stalo z pubertálnych netopierích komiksov. 

Nech sa už Nolan pustí do čohokoľvek, vyšle tým znovu ostatným tvorcom odkaz v štýle Jokerových slov na adresu zločincov Gothamu. „Toto mesto si zaslúži viac lepších režisérov.“

Titulná foto: Christopher Nolan kreslí kriedou netopiera pri natáčaní filmu Temný rytier povstal (Foto: Warner Bros).

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo