Spoločnosť 25. apríl 2017

Ako padla veľká teória o kotlebovských voličoch

Jozef Majchrák Fero Múčka
Jozef Majchrák Fero Múčka
ĽSNS má skoro najväčší podiel ateistov a neveriacich medzi politickými stranami a najmenej hlboko veriacich.
ĽSNS má skoro najväčší podiel ateistov a neveriacich medzi politickými stranami a najmenej hlboko veriacich.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Jozef Majchrák

Fero Múčka

Ako padla veľká teória o kotlebovských voličoch
Foto - Profimedia.sk - Postoj.sk

Keď sa strana ĽSNS Mariana Kotlebu dostala pred rokom do parlamentu, začalo sa pátranie po tom, kto ju vlastne volil.

Nástup ĽSNS priniesol niekoľko rýchlych teórií o tom, kde sa jeho voliči nabrali. Napríklad, že to boli nezamestnaní, mladí a pri rómskych osadách žijúci frustrovaní ľudia. No my si teraz zvlášť všimneme jednu, ktorú možno označiť za najväčšie interpretačné zlyhanie.

Keď osobnosti myslia

Kotleba si v kampani okrem svojich špecifických hesiel a sloganov neprehliadnuteľne osvojil aj využívanie náboženskej symboliky, zúčastňoval sa tiež na náboženských udalostiach. Jeho hlásenie sa ku kresťanským hodnotám bolo jedným zo silných pilierov kampane.

Z toho sa zrodilo presvedčenie, že jeho voliči sú religiózne založení a že Kotleba mobilizuje časť hlboko presvedčených veriacich.

Už týždeň po voľbách vydali viaceré slovenské osobnosti vrátane komentátorov, filozofov či sociológov ostro naformulovanú výzvu určenú cirkvám, najmä katolíckej, v ktorej im pripisujú zodpovednosť za to, že sa kotlebovci dostali do parlamentu.

Signatári tiež tvrdili, že medzi voličmi ĽSNS je veľká časť kresťanov, zvlášť katolíkov. Preto ich vyzvali, aby sa naučili účinnejšie predchádzať využívaniu viery v prospech extrémizmu.

Spojenie fenoménu Kotleba s religiozitou sa po voľbách stalo nespočetnekrát použitým argumentom vo verejnej debate. Osvojili si ho aj vrcholoví politici. Ešte začiatkom tohto roka na pravidelnom stretnutí predstaviteľov cirkví s prezidentom ich hlava štátu vyzvala, aby sa aktívnejšie zapájali do boja proti extrémizmu, keďže ten u nás loví aj v kresťanských vodách (prezidentov interný poradca vo svojej facebookovej komunikácii zasa pripísal úspech Kotlebu nárastu klérofašizmu v spoločnosti).

No prepojenie Kotlebovho elektorátu s religiózne založenými voličmi bola od začiatku pritiahnutá teória. Niektoré údaje to na prvý pohľad akoby dosvedčovali, napríklad že Kotleba výrazne uspel na Orave.

Volebné obvody, v ktorých strana ĽSNS získala výrazne nadpriemernú podporu.

No zároveň platilo, že ešte výraznejšie sa presadil v Banskobystrickom kraji, v najmenej religióznom kraji na Slovensku s odhadovaným podielom praktizujúcich veriacich okolo 20 percent. Ďalším zdrojom pochybností bolo, že Kotleba výrazne uspel medzi prvovoličmi, ktorých religiozita je najnižšia, a výrazne podpriemerne uspel u dôchodcov, kde je religiozita vyššia. Tiež ho volilo výrazne viac mužov ako žien, pričom práve ženy viac volia podľa svojej religiozity, čo napríklad dlhodobo vidno na štruktúre voličov KDH. A napríklad údaj o tom, ktorú stranu volili voliči ĽSNS v predchádzajúcich voľbách, hovoril o tom, že z cudzích strán čerpala strana najviac zo Smeru a SAS.

To však boli len indície, konkrétne údaje o religiozite Kotlebových voličov chýbali. No začiatkom tohto mesiaca zozbierala agentúra Focus údaje o tom, ako svoju vieru vidia voliči strán.

Ako sa vidia voliči ĽSNS

Z prieskumu vyplýva, že len dve percentá voličov ĽSNS, najmenej zo všetkých strán, sa považujú za hlboko veriacich.

A na druhej strane, ĽSNS patrí medzi strany s najvyšším podielom ateistov a nenábožensky založených voličov.

(Dopočet do hodnoty 100 k týmto dvom skupinám je kategória „veriaci“).

Nepotvrdili sa ani predpoklady, že Kotlebov volič patrí medzi tých najmenej vzdelaných. Viac ako 54 percent voličov Mariana Kotlebu deklarovalo stredoškolské vzdelanie s maturitou a dvadsať percent vysokoškolské vzdelanie, ako uvádza štúdia sociológov Oľgy Gyárfášovej a Martina Slosiarika. Potvrdil sa tiež predpoklad, že ide o silno národne orientovaného voliča, ktorý je citlivý na tému korupcie.

K výsledkom prieskumov, zvlášť takým, ktoré podrobne skúmajú relatívne malú vzorku voličov jednej strany, treba pristupovať s vyššou mierou tolerovaného rozptylu. V prípade merania vzťahu k viere voličov ĽSNS je však zrejmé, že aj po zohľadnení takejto tolerancie boli do nemoty opakované teórie o súvise výsledkov volieb ĽSNS so správaním praktizujúcich veriacich postavené na vode.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0

Najčítanejšie

Deň Týždeň

Najčítanejšie

Deň Týždeň
Diskusia 0