TÉMA: Recept na dobrý náboženský film

Na film s titulom Uomini di Dio (Boží ľudia) som nešiel s veľkými očakávaniami. Napriek pozitívnym ohlasom, ktoré korunovala Hlavná cena poroty Cannes 2010. Námet filmu zobrazujúceho život francúzskych trapistických mníchov v tibhirinskom kláštore v pohorí Atlasu v Alžírsku, ktorí boli v roku 1996 zavraždení uprostred nepokojov spôsobených moslimskými radikálmi, sa mi zdal byť až príliš (politicky a ideologicky) „horúci“.

Pôvodný názov tohto francúzskeho filmu je Des hommes et des dieux (Ľudia a bohovia, do slovenčiny bol preložený ako O bohoch a ľuďoch) a inšpiruje sa Žalmom 81: „I povedal som: ,Ste bohmi, všetci ste synmi Najvyššieho. Ale aj vy, ako všetci ľudia, umriete, padnete ako každý velikáš.'" Tento citát zaznie na začiatku filmu. Ide o žalm „proti nespravodlivým sudcom“. Začať film Božím slovom, ktoré je živé a účinné, považujem za niečo veľmi silné (podobne sa začal aj Gibsonov film Umučenie Krista).

Výnimočnosť tohto filmu spočíva práve v tom, že jeho tvorcovia i herci sa snažia vojsť do vnútorného sveta mníchov a nechajú si pritom aj poradiť.
Zdieľať

Náboženské filmy obyčajne pozerám s určitým podozrením, pretože zvyčajne sú výpoveďou ich tvorcov, ich pohľadom na vec. Vzhľadom na to, že nepoznám svätcov medzi filmovými tvorcami, očakávam obmedzený, často iba ľudský, ak aj nie nevyhnutne potupný a znevažujúci pohľad na zobrazovanú duchovnú skutočnosť. Okrem toho vložené peniaze do filmového priemyslu majú často aj politické a ideologické ciele. Čo už dnes možno čakať od „náboženského filmu“?

Xavier Beauvois, autor tohto diela, nemá práve povesť zbožného katolíka. Napriek všetkým týmto námietkam som po skončení filmu odchádzal s veľkou spokojnosťou, akú som asi ešte v kine po filme takéhoto druhu nezažil. Moja ľudská, duchovná i teologická citlivosť nevnímala nič rušivé, oslabujúce, zjednodušujúce, naivné, povrchné, tendenčné... Jediná otázka, ktorá mi vŕtala v hlave, bola: Ako je to možné? Kto ten film urobil? Po hlbšom skúmaní som zistil, že tento film nemožno považovať za „vyznanie viery“ jeho tvorcu, pretože presahuje jeho osobné presvedčenie, ktoré by sme mohli spokojne definovať ako „antiklerikálne“ a jeho životný štýl ako „svetácky“. Ani jeho úprimný obdiv k trapistickým mníchom by nemohol vysvetliť hĺbku filmu, ktorý na mňa urobil taký dojem. Uvedomil som si, že dôvod treba hľadať inde.

Autor sa snažil „vojsť“ do sveta mníchov, ktorých zobrazoval. Je známe, že nielen autor, ale aj herci sa dôverne zoznámili s ich životom v savojskom trapistickom kláštore v Tamié (trapisti sú cisterciáni prísnej observancie). Po celý čas nakrúcania filmu bol ako poradca prítomný Henry Quinson, ktorý od roku 1989 absolvoval noviciát v tomto kláštore. Neskôr založil Bratstvo svätého Pavla a venuje sa migrantom na okraji Marseille. Neskôr sa jeho komunita usadila aj v Alžírsku. Etienne Comar sa s ním radil už pri písaní scenára. Henry Quinson bol neustále prítomný počas celého nakrúcania. Herci prežili počas svojho niekoľkodňového pobytu v kláštore v Tamié rytmus mníšskeho života práce a modlitby. Všetky liturgické spevy vo filme spievajú naživo.

Výnimočnosť tohto filmu spočíva práve v tom, že jeho tvorcovia i herci sa snažia vojsť do sŕdc a do vnútorného sveta mníchov. Nechajú si pritom i poradiť. Študujú dokumenty, ktoré sa po týchto mučeníkoch zachovali, ich korešpondenciu, spisy, aby lepšie vnikli do ich sveta a osobnosti. Ako kňaz, ktorý denne slávi liturgiu, som nevnímal nič cudzie, deformované a neprirodzené pri dlhých „liturgických“ pasážach filmu.

Umelec nemusí vždy vyjadriť svoj názor. A pri takýchto filmoch je lepšie, ak ho nevyjadrí.
Zdieľať

Rozhovory mníchov na mňa nepôsobili (ako tomu pri takýchto námetoch býva), ako keď deti napodobňujú rozhovory dospelých: tvária sa múdro, ale netušia, čo hovoria. Vo filme bolo zobrazené aj niečo veľmi vzácne, totiž osobná duchovná cesta každého z mníchov, vedená vnútorne milosťou, sprevádzaná duchovnými bojmi a vnútornou premenou. Teologická úvaha predstaveného kláštora Christiana o vnútornej ceste, ktorou prechádzali od návštevy teroristov, plnej úzkosti cez liturgické slávenie Vianoc až po ich poslanie v každodennej vernosti povinnostiam, vo svetle tajomstva Vtelenia, ma „priklincovala“ na kinosálové sedadlo. Aj pasáže, ktoré sa snažili vidieť ľudský rozmer mníchov, neboli lacnými a prázdnymi snahami ukázať, že sú normálni. Otcovský rozhovor staršieho mnícha s domorodým dievčaťom na tému „srdcových záležitostí“, ktorý obyčajne býva vsunutý na odľahčenie takéhoto druhu filmov, tu otvára veľkú perspektívu lásky mníšskeho zasväteného života. Pasáž, kde jeden z mníchov stráca nervy a použije nejaké to „vybrané“ slovo, nie je odľahčením, ale ukazuje celú drámu ľudskosti ponorenej do vnútorného duchovného zápasu, neistoty a strachu. Aj horúce témy vzťahu islamu a kresťanstva film nastoľuje podľa toho, ako ho videli samotní mnísi. Film nedáva ani odpovede na otázky ohľadom prípadného zainteresovania alžírskej armády do vraždy týchto mníchov.

Nesporná snaha vojsť čo najautentickejšie do sveta týchto mníchov je niečo, čo mi dáva nádej, že i pre filmovú tvorbu existuje nádej, že by sa mohla stať nositeľom čohosi posvätného. Film Bohovia a ľudia vytvoril stopu, po ktorej by takáto cesta bola možná. Od filmového tvorcu vyžaduje úctu a pokoru pred niečím, čo ho presahuje, schopnosť počúvať tých, ktorí sa v tomto posvätnom svete pohybujú, žijú ho, sú mu zasvätení a veria mu. Umelec nemusí vždy vyjadriť svoj názor. A pri takýchto filmoch je lepšie, ak ho nevyjadrí.

Náboženský film, ktorý je stráviteľný, nie je dobrý náboženský film. Ocenenia, ktoré tento film dostal, sú dôkazom toho, že aj takýto film môže mať úspech. Filmovým tvorcom kresťanských náboženských filmov by som po zhliadnutí filmu Xaviera Beauvoisa dobroprajne odporučil: „Brat režisér, skúmaj, pozoruj a mlč!“ A urobíš dobrý náboženský film.

Juraj Vittek
Autor je katolícky kňaz, doktorand na Pápežskej univerzite svätého Kríža v Ríme.
Foto: Des hommes et des Dieux

Rozšírenú verziu textu si môžete prečítať tu.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo