Obchodná vojna Trumpove clá zasiahnu aj slovenské autá, problém má najmä Volkswagen a nitriansky Jaguar

Trumpove clá zasiahnu aj slovenské autá, problém má najmä Volkswagen a nitriansky Jaguar
Foto: Facebook Donald J. Trump
Autami sa to nekončí. Americký prezident pripravuje ďalšie clá. 
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Obchodná vojna / Trumpove clá zasiahnu aj slovenské autá, problém má najmä Volkswagen a nitriansky Jaguar
0:00
0:00
0:00 0:00
Kristína Votrubová
Kristína Votrubová
Vyštudovala žurnalistiku na Navarrskej univerzite v Španielsku a po návrate na Slovensko pracovala v Hospodárskych novinách. V Postoji píše o ekonomických a sociálnych témach.
Ďalšie autorove články:

Nová analýza rozpočtovej rady Konsolidáciu pocítia najmä rodiny s deťmi. Najmenej zasiahne dôchodcov

Šéf nemocnice milosrdných bratov Poisťovne povedali, že na vyššie platy lekárov peniaze nedostaneme, tak sme zaviedli poplatky

Plné parkoviská a rastúca minimálna mzda Ale naozaj sa nám darí tak, ako hovorí premiér?

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Slovenské automobilky majú problém. Americký prezident Donald Trump včera definitívne oznámil zavedenie ciel na dovoz všetkých automobilov, ktoré neboli vyrobené v Spojených štátoch.

Clá budú vo výške 25 percent a platiť začnú už tretieho apríla. Dotýkať sa budú osobných a ľahkých nákladných vozidiel. Trump oznámil aj zavedenie ciel na autodiely, ale ešte sa upresní, odkedy začnú platiť tieto clá.

„Toto je začiatok dňa oslobodenia v Amerike. Vezmeme si späť časť peňazí, ktoré nám zobrali,“ vyhlásil americký prezident.

„Podvodníci v zahraničnom obchode zmenili Ameriku na montážnu prevádzku zahraničných dielov s nižšími mzdami,“ uviedol hlavný prezidentov poradca pre obchod a výrobu Peter Navarro. „To ohrozuje našu národnú bezpečnosť, pretože to narúša našu obrannú a výrobnú priemyselnú základňu.“

Cieľom zavedenia ciel je teda prilákať výrobcov áut do Spojených štátov. „Každý, kto má továrne v Spojených štátoch, na tom bude dobre,“ uviedol americký prezident.

Ako však upozorňuje denník The New York Times, nie je jasné, ako rýchlo možno tento cieľ dosiahnuť, keďže výstavba nových tovární trvá roky a stojí miliardy.

V každom prípade sa už niektoré značky vyjadrili, že plánujú rozšíriť svoju výrobu v Spojených štátoch.

Okrem toho clá prinesú americkej štátnej kase nemalé príjmy. Mohlo by to byť až sto miliárd dolárov ročne.

Autá sa totiž do USA naozaj dovážajú vo veľkom. Vlani celková hodnota dovezených automobilov presiahla 210 miliárd dolárov. Najviac ich prišlo z Mexika, nasledovalo Japonsko, Južná Kórea, Kanada a Nemecko.

Trpieť budú najmä dve automobilky

V Spojených štátoch končí aj časť slovenskej výroby a zavedenie ciel teda bude mať vplyv aj pre tunajší priemysel.

Slovenské automobilky, ako aj ich európske matky už mesiace varujú pred zavedením ciel a vyčíslili aj možné dôsledky. Ich analýzy, ako aj analýzy ekonómov ukazujú, že Slovensko bude patriť medzi najviac zasiahnuté európske krajiny.

A to napriek tomu, že do USA smeruje relatívne malá časť z našich vývozov. Slovensko je však obchodne úzko previazané s Nemeckom, pre ktoré sú Spojené štáty najdôležitejším vývozným trhom.

V minulom roku smerovalo do USA 3,8 percenta nášho exportu, čiže tovary v hodnote približne 4,1 miliardy eur. Až 90 percent z neho tvorili stroje a dopravné prostriedky, najmä automobily a ich komponenty.

Inštitút finančnej politiky upozorňuje, že v automobilovej výrobe je na americký trh naviazaných takmer deväťtisíc pracovníkov, v celom spracovateľskom priemysle ide približne o 30-tisíc ľudí.

Práve tieto pracovné miesta sú teraz najviac zraniteľné.

Ministerka hospodárstva Denisa Saková na dnešnej tlačovej konferencii uviedla, že clá zasiahnu najmä dve slovenské automobilky. Konkrétne značky nespomínala, ale podľa dostupných informácií ide o Volkswagen a Jaguar-Land Rover.

Modely týchto značiek, ktoré sa u nás vyrábajú, sa totiž predávajú aj na americkom trhu.

Oslabenie Volkswagenu?

Clá najviac dopadnú na bratislavský Volkswagen, ktorý do USA exportuje 25 percent svojej výroby. Ako upozorňuje analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš, export zo Slovenska tvoria najmä luxusné automobily, pri ktorých bude cenová elasticita skôr nižšia.

„Jednoducho povedané, Američania, ktorí si budú chcieť kúpiť veľké SUV, napríklad Porsche Cayenn alebo Audi Q8, ktoré sú vyrábané v slovenských podnikoch, si ho zväčša kúpia aj pri vyššej cene. Ide totiž o statusovú záležitosť,“ vysvetlil.

Objavili sa však aj informácie, že značka Audi, ktorá patrí pod Volkswagen, zvažuje vzhľadom na aktuálnu situáciu presun časti výroby do Severnej Ameriky. A to by mohlo podľa Kočiša v budúcnosti oslabiť dopyt aj po modeloch vyrábaných v Bratislave.

K možnému zavedeniu ciel sa nedávno vyjadrila aj Asociácia priemyselných zväzov a dopravy.

„Ak dôjde k zavedeniu desaťpercentných ciel na európske automobily, slovenské autá na americkom trhu zdražejú a ich predaj môže klesnúť o šesť až deväť percent. Len v tomto segmente by to znamenalo stratu exportu na úrovni 150 až 300 miliónov eur ročne,“ uviedol generálny sekretár asociácie Andrej Lasz.

Nakoniec však clá budú výrazne vyššie, dosahy teda budú násobne väčšie.

Lasz upozornil, že clá budú ranou aj pre subdodávateľov, ktorí dodávajú súčiastky nemeckému priemyslu.

„Ak Nemecko stratí podiel na americkom trhu, menej bude dopytovať aj slovenské súčiastky, plasty či elektroniku. Takto sa obchodná vojna dotkne aj ľudí, ktorí ani netušia, že ich práca závisí od USA,“ upozornil Lasz.

Tisícky pracovných miest preč

Stále je však možné, že pri clách nepadlo ešte v Spojených štátoch definitívne slovo. Trump zrejme neskončí iba pri automobiloch.

Eurokomisár pre obchod Maroš Šefčovič sa včera vyjadril, že Donald Trump uvalí na dovoz z EÚ clá vo výške 20 percent.

Dôsledky takéhoto rozhodnutia by boli pre Slovensko veľmi významné a mohli by takmer úplne vymazať náš budúci ekonomický rast.

Ukázala to analýza Národnej banky Slovenska, ktorá je súčasťou najnovšej prognózy o vývoji ekonomiky.

Analytici sa pozreli na to, ako by sa na našej ekonomike prejavilo zavedenie 25-percentných amerických ciel a odvetných 25-percentných európskych ciel na americké výrobky.

Ukázalo sa, že Slovensko by bolo po Česku najviac zasiahnutou krajinou EÚ. 

Ak by sa naplnil najhorší scenár, slovenské HDP by sa do roku 2027 prepadlo o takmer tri percentá a na trhu práce by ubudlo 20-tisíc pracovných miest.

Národná banka nateraz odhaduje, že v tomto roku dosiahne rast hospodárstva 1,9 percenta, rovnaké tempo by sa malo udržať aj v budúcom roku. To však platí iba v prípade, že by sa americké clá nezaviedli. Ak by nastal opak, podľa NBS by rast ekonomiky dosiahol iba 0,3 percenta.

„Výrazne by to oslabilo našu exportnú aktivitu, na čom je založená výkonnosť slovenskej ekonomiky. Tam by bol ten výpadok dokonca až na úrovni okolo päť miliárd eur,“ uviedol na tlačovej konferencii hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska Michal Horváth.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Ekonomika Trumpove clá
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť