Kam za operou a klasickou hudbou Božská krása v Bratislave, William Tell a legendy Rýna v Košiciach

Božská krása v Bratislave, William Tell a legendy Rýna v Košiciach
Hudobný skladateľ Egon Krák. Foto: Youtube
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na Slovensku na nasledujúce dva týždne.
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Kam za operou a klasickou hudbou / Božská krása v Bratislave, William Tell a legendy Rýna v Košiciach
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Božská krása Egona Kráka v premiére v Slovenskej filharmónii

Vrcholom januárového hudobného života bude na Slovensku premiéra nového diela slovenského skladateľa Egona Kráka Divina belezza (Božská krása) vo štvrtok 16. januára a v piatok 17. januára o 19. h v Slovenskej filharmónii.

Inšpiráciou na napísanie skladby bola pre Egona Kráka trojica výročí, ktoré sa spájajú s veľkým talianskym básnikom 14. storočia Francescom Petrarcom. V roku 2024 uplynulo 650 rokov od publikovania jeho najvýznamnejšieho diela Canzoniere (Spevník, na Slovensku vydaný aj pod názvom Sonety pre Lauru), 720 rokov od jeho narodenia a 650 rokov od jeho úmrtia.

Petrarcov Spevník je posolstvom príbehu lásky, v ktorom básnik ospevuje platonickú lásku k svojej milej Laure. Zároveň je posolstvom renesančného humanizmu. Ako uvádza vo svojich početných štúdiách o Petrarcovi Pavol Koprda (Ústav svetovej literatúry SAV), „autor chcel vo svojej poézii realizovať tézu ranokresťanského filozofa svätého Augustína, že kresťan musí žiť celý život vystavený skúškam a musí sa usilovať prekonávať protivenstvá života tak, aby sa nestal nadčlovekom“.

Kňaz Francesco Petrarca našiel odpoveď „v poézii, ktorá síce z pohľadu subjektívneho pocitu úplnosti života nie je dostatočnou náhradou, a predsa je tou najprimeranejšou náhradou aj z hľadiska požiadavky svätého Augustína“.

Vo svojom diele zhudobnil Egon Krák 6 kancón (sonetov). Symfonickú báseň pre orchester a soprán nazval Divina belezza podľa vlastných slov preto, „lebo toto pomenovanie vhodne vystihuje vzácny historický fenomén – ak totiž nejaký umelec so svojím dielom môže vôbec dôstojne stáť vedľa legendárneho a nezabudnuteľného Danteho diela Divina Commedia, môže ním byť ako jediný Francesco Petrarca“.

Dielo naštuduje s orchestrom Slovenskej filharmónie švajčiarsky dirigent Kaspar Zehnder, sólového sopránového partu sa zhostí Britka Sophie Daneman.

Na úvod koncertu zaznie Predohra v talianskom slohu č. 2 Franza Schuberta, inšpirovaná tvorbou velikána bel canta Gioachina Rossiniho, v druhej časti Symfónia č. 4 Talianska Felixa Mendelssohna Bartholdyho, ktorá evokuje miesta, zvuky a vône Talianska.

Egon Krák a jeho hudba

Egon Krák patrí k najvýznamnejším slovenským hudobným skladateľom, pedagógom hudobnej náuky a skladby a hudobným vedcom.

Je absolventom Hudobnej fakulty VŠMU v Bratislave, kde pôsobil ako pedagóg a neskôr prodekan. Posledných 20 rokov pôsobí ako pedagóg na Fakulte múzických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici.

Je aj spoluzakladateľom Hudobnej a umeleckej akadémie Jána Albrechta v Banskej Štiavnici a od jej vzniku v roku 2011 tu pedagogicky pôsobí a vykonáva funkciu rektora.

Súkromne sa vzdelával v kompozícii u Juraja Pospíšila, Dušana Martinčeka a Ilju Zeljenku.

Medzi jeho najvýznamnejšie diela patria Missa pro defunctis – requiem pre sóla, miešaný zbor, detský zbor a orchester v latinskom jazyku, Symfónia ELF pre veľký orchester k storočnici úmrtia Gustava Mahlera, oratórium Cirillo-Metodiada podľa Jána Hollého pre recitátora, miešaný zbor a orchester či Les anges du ciel (Nebeskí anjeli) pre husle, zbor a orchester, pocta franko-flámskemu renesančnému hudobnému veľmajstrovi Josquinovi Desprezovi, ktoré uviedla Slovenská filharmónia.

Dlhodobo spolupracuje aj so Štátnym komorným orchestrom Žilina, ktorý okrem iných uviedol jeho diela Kotozawa Symphony pre soprán, bas a symfonický orchester, Pacora Concerto pre husle, cimbal, kontrabas a orchester a melodrámu Pútnici pre dvoch recitátorov, miešaný zbor a orchester na poéziu štúrovských básnikov.

Moje prvé stretnutie s hudbou Egona Kráka bolo v roku 1999 na festivale Melos-Étos v Bratislave. Francúzsky súbor Intervalles doplnený o hráčov na gitare a vibrafóne uviedol v premiére inštrumentálnu verziu jeho kompozície Lettres de mon moulin (Listy z môjho mlyna), inšpirovanú básňami francúzskeho naturalistického básnika druhej polovice 19. storočia Alphonsa Daudeta. Už vtedy ma očarilo, s akou ľahkosťou, kreativitou a neraz aj vtipom dokázal vystihnúť atmosféru Daudetových básní.

Okrem už spomenutých diel by som vyzdvihol jeho koncertnú lyrickú tragédiu podľa Horácia a Ovídia Les muses muselées (Umlčané múzy), ktorá bola prvýkrát uvedená na Bratislavských hudobných slávnostiach súborom Musica Aeterna v roku 2018. Dielo venované storočnici ukončenia prvej svetovej vojny v podobe koncertnej kantáty v latinskom, vo francúzskom, v talianskom a anglickom jazyku opäť preukázalo jeho skladateľské majstrovstvo spočívajúce v originalite ideí, skvelej inštrumentácii a dokonalom porozumení nástrojov a ľudských hlasov.

Aj preto verím, že sa jeho opera Les femmes du braconnier (Pytliakove ženy) vo francúzskom jazyku čoskoro dočká premiéry.

Jeho diela zaznievajú na domácich i zahraničných festivaloch súčasnej hudby. Je zakladateľom a umeleckým vedúcim súboru pre renesančnú hudbu Chorus angelorum ensemble a venuje sa výskumu a uvádzaniu historickej hudby. Prednášal na hudobných vysokých školách v USA, v Taliansku, vo Fínsku, Francúzsku, v Portugalsku a Česku.

Je autorom vedeckých, odborných a pedagogických publikácií, pravidelne publikuje vo vedeckých a umeleckých periodikách doma i v zahraničí.

Radek Baborák v Košickej filharmónii

Špičkový český hráč na lesný roh, ktorý bol v rokoch 2002 až 2011 sólistom Berlínskych filharmonikov, sa v Košiciach predstaví aj v role dirigenta.

So Štátnou filharmóniou Košice uvedie na koncerte s titulom William Tell a legendy Rýna vo štvrtok 16. januára o 19. h diela Gioachina Rossiniho, Wolfganga Amadea Mozarta a Roberta Schumanna.

Na úvod zaznie predohra poslednej opery Gioachina Rossiniho William Tell, ktorá je obrazom hrdinského odporu Švajčiarov proti habsburskej nadvláde v 14. storočí.

Nasledovať bude Koncert pre lesný roh a orchester č. 3 Wolfganga Amadea Mozarta, ďalší z dôkazov skladateľovej geniality a kreativity. Nádherné melódie nesúce sa ponad orchester sú aj v tomto koncerte očarujúce a osviežujúce. Vyvolávajú v poslucháčovi pocity spokojnosti a šťastia.

Po prestávke bude nasledovať Symfónia č. 3 Roberta Schumanna, euforické dielo oslavujúce Porýnie, inšpirované jeho malebnou krajinou, tancami i ľudovými piesňami. Táto symfónia býva preto označovaná prívlastkom Rýnska.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Egon Krák opera Slovensko Košice Slovenská filharmónia
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť