Kde sa triedia listy a balíky Boli sme sa pozrieť, ako nočná zmena na pošte zvláda predvianočný nápor

Boli sme sa pozrieť, ako nočná zmena na pošte zvláda predvianočný nápor
Foto: Postoj/Andrej Lojan
Zamestnanci bratislavského spracovateľského strediska denne vytriedia až 50-tisíc balíkov a ešte viac listov.
10 minút čítania 10 min
Vypočuť článok
Kde sa triedia listy a balíky / Boli sme sa pozrieť, ako nočná zmena na pošte zvláda predvianočný nápor
0:00
0:00
0:00 0:00
Jakub Lipták
Jakub Lipták
Vyštudoval sociológiu a kognitívnu vedu. Pochádza z Bratislavy a zaujíma sa o celospoločenské a mestské témy. Má rád prírodu, architektúru, fotografovanie a spoznávanie nového.
Ďalšie autorove články:

Šľapaje v betóne Bratislava dostala pamätník, na ktorý sa ľudia môžu postaviť za hodnoty Novembra

Kauza Šutaja Eštoka Elektronická komunikácia s verejnou správou má svoje muchy, ale to ministra neospravedlňuje

Psychiater Peter Šomšák Ústava nevymazáva intersexuálov ani nikoho iného. Pohlavie ako spektrum si nedokážem predstaviť

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Pri bratislavskom jazere Kuchajda, vedľa železničnej stanice Bratislava-Nové Mesto, sa nachádza budova Slovenskej pošty, kde okrem klientskej pobočky možno nájsť aj administratívu a triediace pracoviská. Deň čo deň sem prúdia kamióny i menšie nákladné autá, ktoré vozia listy a balíky.

Nachádza sa tu totiž Hlavné spracovateľské stredisko v Bratislave, v ktorom pracuje 250 zamestnancov a 50 brigádnikov. V predvianočné obdobie je na pracovníkov pošty výrazný nápor. Týka sa to najmä balíkov, ktorých čísla pred Vianocami stúpajú približne o 35 percent.

Pošta sa na toto obdobie pripravuje posilnením prepravných a doručovacích kapacít, pracuje tiež približne o desať až pätnásť percent viac kuriérov, a ak treba, doručujú zásielky aj cez víkendy.

No pred tým, ako je balík či list doručený, musí prejsť cez jedno zo slovenských spracovateľských stredísk. Boli sme sa pozrieť na tom bratislavskom, ako vyzerá práca na nočnej zmene na triediacich linkách v predvianočnom období. Navštívili sme miesta, kde sa strojmi i ručne triedia balíky aj listy a kde sa nakladajú do áut.

Na strojnej balíkovej linke pracovníci vykladajú balíky z paliet, ktoré sem prišli z iných pôšt. Umiestňujú ich na pohyblivý pás tak, aby čiarový kód smeroval hore. Ten si buď vytlačili a nalepili zákazníci sami, alebo tak urobil zamestnanec pri priehradke.

Nakladanie balíkov na pás. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Balíky následne putujú pásom do výťahu a odtiaľ do triediacej linky, ktorá trochu pripomína pohyblivý pás na batožinu na letisku, ale skladá sa z plošiniek. Tie sa vedia nakloniť a zhodiť balík do sklzu, čiže vlastne do kĺzačky, po ktorej balík prejde do výstupného pracoviska.

Každú zásielku teda pás podľa PSČ vyhodí do jedného z osemdesiatich sklzov, kde ich už zbierajú ďalší pracovníci a umiestňujú na palety podľa miesta, kam balík pôjde. Ten z tohto hlavného spracovateľského strediska putuje do oblastných spracovateľských stredísk v iných mestách, prípadne do iného hlavného spracovateľského strediska, ktoré má pošta ešte vo Zvolene, v Žiline a Košiciach.

Michal pracuje na pošte trištvrte roka a je vedúcim zmeny na strojnej balíkovej linke. „Mojou úlohou je udržiavať plynulý chod prevádzky. Keď niekde niekto chýba, pošlem tam ľudí, aby pomohli,“ hovorí Michal a dodáva, že na jednej zmene je asi 15 až 20 pracovníkov.

„Počas tohto obdobia máme veľa brigádnikov, ale napríklad v lete ich nemáme a celkovo býva na zmene len päť zamestnancov, takže roboty majú viac. V decembri to zvládame, lebo máme dosť ľudí,“ dodáva.

Vedúci zmeny Michal. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Triediaca linka. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Brigádne na linke vypomáhajú aj ľudia, ktorí cez deň pracujú ako bežní priehradkoví zamestnanci na pošte. Niektorí si takto po večeroch privyrábajú na triediacej linke. Pred Vianocami je to bežná prax. Takto prišiel pomôcť aj Martin.

„Dnes som robil za priehradkou od rána od siedmej do pätnástej a potom od pätnástej do 20.30 som tu,“ hovorí Martin. Keď je paleta naložená, iný pracovník ju na paleťáku alebo vysokozdvižnom vozíku odvezie, aby mohla byť naložená a dopravená na miesto určenia.

Martin cez deň pracuje za priehradkou a večer prišiel pomáhať na triediacu linku. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Ak je balík nevhodný na strojné spracovanie, teda je napríklad dlhší ako 70 centimetrov alebo má viac ako 15 kilogramov, prípadne má atypický tvar, spracúva sa ručne v inej miestnosti. Tu pracuje Adriana.

„Triedime expresné zásielky. Dnes sme tu dvaja, lebo je toho veľa,“ hovorí Adriana, ktorá robí na pošte tri a pol roka. Jej zmena sa končí o piatej ráno a denne naskenuje šesťsto až tisíc balíkov.

Adriana ručne triedi balíky. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Za 24 hodín prejde spracovateľským strediskom v Bratislave 40- až 50-tisíc balíkov. Celkovo prejde všetkými spracovateľskými strediskami na Slovensku 100- až 150-tisíc balíkov na strojných linkách a 40- až 45-tisíc balíkov sa vytriedi ručne.

Hoci aj podľa hovorkyne Slovenskej pošty Ivety Dorčákovej početnosť zaslaných listov medziročne klesá a čísla balíkov zasa narastajú, poslaných listov je stále výrazne viac ako balíkov. Slovenskými triediacimi linkami denne prejde 500- až 600-tisíc listov, ktoré sa spracujú strojmi, a 600- až 700-tisíc, ktoré sa vytriedia ručne.

Na strojné spracovanie idú hlavne hromadne podané listy, ktoré posielajú napríklad firmy či orgány verejnej správy. Ostatné, bežné listy sa triedia ručne.

Strojné triedenie listov. Foto: Postoj/Andrej Lojan

V miestnosti, kde sa v bratislavskom stredisku triedia listy ručne, sedí asi osem pracovníčok, ktoré ukladajú listy do poličiek podľa PSČ.

Nemajú problém po ľuďoch prečítať ručne písané adresy? „Ako kedy,“ odpovedá Zuzana. „Niektorí majú krasopisné písanie, niektorí majú škrabopis. Často chýba správne poštové smerové číslo alebo ho vôbec nenapíšu,“ sťažuje sa. Zuzana na pošte pracuje šestnásť rokov a dnes tu bude do rána.

Kúsok vedľa sedia osobitne tri zamestnankyne. Listy vyberajú z plastových nádob a vkladajú do priečinkov. „Triedime iba Bratislavu, podľa PSČ, podľa ulíc a niektoré aj podľa firiem,“ hovorí Diana.

Keď sa jej opýtame, koľko listov vytriedia za deň, so smiechom odpovedá: „Koľko kíl?“

„Na kusy sa u nás nepočíta,“ hovorí Diana. „Ale dvesto kíl denne sa dá spraviť.“

Keď triediaci zamestnanec nevie prečítať adresu, list sa pošle späť odosielateľovi. No ak nie je adresa odosielateľa uvedená, list poputuje do úložne.

Ručné triedenie listov. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Na samostatnom pracovisku sa triedia listy väčších rozmerov. Tieto listy sa triedia do vriec.

„Dobrý,“ kričí na nás z diaľky pani, ktorá sa s nami zjavne chce rozprávať.

„Šak trídzim, ne?“ odpovedá po záhorácky na otázku, čo robí. „Mám tu Komárno a Senicu. Chycím to a hodzím do mjecha,“ vysvetľuje.

Prezrádza, že sa volá Eva a na pošte pracuje dvadsaťsedem rokov. Dnes bude v práci do pol piatej ráno a potom ide vlakom domov.

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Eva pracuje na pošte dvadsaťsedem rokov. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Vonku na nakladacej a vykladacej rampe je síce zima, ale je tu čulý ruch. S hlasným hrmotom sa tu premávajú vysokozdvižné vozíky, zamestnanci ťahajú palety na paleťákoch a vykladajú a nakladajú balíky do áut.

Zásielky na paletách sem prišli z pôšt v Bratislave a okolí, ale nakladajú sa tu aj už zabalené palety s roztriedenými zásielkami.

S vykladaním z dodávky pomáha aj Tomáš, ktorý pracuje pre poštu ako šofér. K jeho práci patrí aj nakladanie a vykladanie auta. Chladno mu vraj nie je, pri vyskakovaní a naskakovaní sa človek zahreje.

Nakladanie a vykladanie áut. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Tomáš pracuje na pošte ako vodič. Foto: Postoj/Andrej Lojan

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Zamestnanci Slovenskej pošty predvianočný nápor zvládajú bez väčších problémov. No aj vďaka vyššiemu nasadeniu dostanú v novembrovej mzde mimoriadnu odmenu v priemernej výške sto eur.

Čo sa týka termínov doručenia, lehoty musí Slovenská pošta podľa Ivety Dorčákovej dodržiavať bez ohľadu na to, či je hektické obdobie alebo je roboty menej. Kto však chce mať garanciu doručenia balíka do Vianoc, posledný termín je v tomto roku 19. december. V prípade potreby bude zabezpečené doručovanie zásielok aj v sobotu pred Štedrým dňom.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Autá Zamestnanec Slovenská pošta Reportáže
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť